Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1320 ggr
Mia-45
8/31/15, 10:31 AM

Illamående och träning

Har gjort mitt första gympa-pass idag på gymmet. Skulle tränat en timme men jag klarade bara av ca 40 minuter.
Sen började jag att må illa. 
Är det pga av fibron eller tar jag bara ut mej så pass????
Innan jag fick min diagnos så mådde jag med illa vid träning. Promenader fungerade alldeles utmärkt. 
Tränar ni andra och börjar ni med må illa?
Jag vill ju träna gympa men palla med när man ska må så här.

Annons:
[ellinea]
9/1/15, 8:02 AM
#1

Hej Mia, jag mår också illa vid varje ansträngning, det börjar jag mår illa och fortsätter jag det börjar kännas konstigt i huvudet så den exploderar och sedan utlöser detta värk i kroppen så att resten av dagen måste ligga, ibland även dagen därpå.

[JeanetteK]
9/1/15, 12:32 PM
#2

Det är olika för mig. Tränar inte men har ett aktivt liv. Bor på en gård med djur och det är riktiga gympass ibland kan jag lova. 🥵Ibland funkar det jättebra men ofta får jag sätta mig emellanåt och vila för att jag blir yr och illamående. Om det hänger ihop med fibro vet jag inte, men jag tror det. Sämre perioder = sämre ork och uthållighet = mer illamående och yrsel. Min sjukgymnast sa att man ska lyssna extra noga på sin kropp när man har fibro. Det är inte all träning som är bra. Jag har mycket ont i händer, armar och axlar tex - då är inte hantlar, armhävningar och liknande det bästa för mig. Men det finns ju andra saker man kan göra. Men lyssna på kroppen!

Mia-45
9/1/15, 2:12 PM
#3

Ja precis så blir jag med ellinea. 👍

Börjar må illa och sen känns huvudet konstigt…som om det vore snömos i det. 
Känner mej lite lullig och illamående. Trött som en gnu både i huvud och knopp. 
Du beskrev det så bra!!👍
Jag försökte vila igår resten av dagen men skallen ville inte. Den gick på högtryck så jag kunde inte slappna av. 
Och i natt har jag vart vaken mycket pga värken. Inte kunnat ligga i vissa ställningar som jag annars fixar. 
Så jag får nog tänka om lite. Ska testa en annan träning på måndag då som bara är 30 minuter. Annars skulle jag tränat samma saker imorrn morgon men känner att jag nog inte är människa till det. 😕

Ja Jeanette…Jag måste lära mej att lyssna vad min kropp säger. 
Mår man så dåligt av gympa så ska man nog tänka om. Och som du skriver, att man har sämre perioder och då mår sämre med. Men just nu tyckte jag att jag hade en bra period och ville testa gympan. Vilket nu gjorde att jag hamnade i ett värre tillstånd än jag vart innan. 😭
Man kanske ska syssla med stavgång och promenader istället? Hmmm…

Mia-45
9/1/15, 2:16 PM
#4

Min mesta värk sitter i rygg, skinkor, benen och fötter. 
Även i nacken där jag har artros. 
Så snacka om värk i benen och höfter i natt. Kunde knappt resa mej upp efter natten men jag är så envis att jag SKAAA upp. 
Tror inte det är bra heller att bara ligga….utan idag har jag vart igång….men värken sitter envist kvar. 
Så kanske nån lättare gympa för benen och ryggen och inte det jag körde igår…som ändå bara vara Soft. 
Svårt detta…..när man vill så mycket!!

[JeanetteK]
9/1/15, 3:57 PM
#5

Det är jättesvårt. Och helt individuellt också. Plus att det är olika beroende på dagsform… 🥵

Natasha68
9/2/15, 1:22 PM
#6

Mia! Jag tror att det var för mycket..40 minuter! Det är ju gympa..Jag tränade aldrig. Ska i dag på min 2-a Yoga pass. Upplever inte smärtor av Yoga.  Rekommenderar gärna för att Yoga stretchar kroppen så bra och tar bort stelheten. KRAM! Illamående har jag inte av Yoga.

Annons:
Mia-45
9/2/15, 2:00 PM
#7

Natasha…ja jag hoppas att det är en yoga-kurs på G på gymmet. De pratade om det. För jag är med ute efter streching.
Men jag ska testa gympa igen men på mina villkor och krympa ner tiden. Måste bara prata med ledaren om det så hon vet varför jag gör som jag gör.

Natasha68
9/3/15, 10:35 AM
#8

Ja, min vän ! Jag går på Grundkursen))) Jag står inte på huvudet.))

Fast det kunde jag för många år sen…när jag tränade gymnastik i SSSR:

I går allt gick bra,  Mkt streching., till och med för fingrarna o tår. Har bara lätt träningsvärk..inte samma värk som av fibro.  Men, förstås..utan min Lyrica skulle jag inte ens klara att ta mig dit((( 

Hoppas att din gympa blir bra  !!!!!!!! Kramis!

Upp till toppen
Annons: