Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2046 ggr
Leifsdotra
2015-08-21 14:39

Har jag fibromyalgi, vad tror ni?

De här symptomen har smugit sig på senaste åren, väntar på läkartid…

Konstant småvärk i kroppen som vid influensa, men utan andra sjukdomssymptom. Känns mest i höft-, knä- och hand/fingerleder.  Värken blir tillfälligt något bättre efter 1-2 dagars vila. Det har inneburit många korta sjukfall under våren.

Myrkrypningar i vaderna kvällstid i princip dagligen (har känt av emellanåt hela livet, men förvärrats senaste halvåret).

Försämrad stresstålighet och simultankapacitet, svårt att hitta ord (förut endast i samband med PMS, nu oftare).

Ökade problem med ofta förekommande huvudvärk (spänningshuvudvärk som övergår till migrän).

Vaknar nästan varje natt vid 3-4 tiden utan särskild orsak och är vaken minst 30 min innan jag somnar om.  Började för ca 1-2 år sedan, har alltid sovit BRA förut!

Fryser lätt, förut har jag alltid varit varm av mig.

Har troligtvis haft hälsporre under sommaren. Jag har haft det förut och då blev det bättre av stretchövningar, har provat samma sak nu och det är mycket bättre.

Annons:
Mia-45
2015-08-21 16:51
#1

Låter som fibro. 
Hoppas du får hjälp av din läkare 

🌺

Natasha68
2015-08-23 08:22
#2

Hos mig började fibro  med samma ( nästan) symtom som du beskriver. Jag ville inte vänta på läkaretid.. gick till en sjukgymnast och bad honom att  kola alla dem trigger punkter. Han sa att jag har fibro…läkare instämde. 

Kram!

[JeanetteK]
2015-08-24 20:10
#3

Håller med om att det låter som fibro. Möjligen utmattningsdepression. Jag har båda och vet inte vad som är vad. Har förstått att de ofta hänger ihop. Jag fick hjälp att hitta rätt läkare via min sjukgymnast. Ett tips om du inte har turen att hitta en bra läkare ändå.

Leifsdotra
2015-09-01 09:36
#4

Jag har en nära anhörig som haft utmattningsdepression och många av hennes symptom känner jag inte alls igen. Får se vad besök på gyn nästa vecka ger. Var till läkaren i början av juni och vet att alla värden man normalt kollar i första läget (blodtryck, blodsocker, sänka osv) är normala. Den läkaren tyckte att det räckte så och att inget återbesök behövdes. Lyckades tjata mig till remiss till gyn för att kolla om det kan vara kopplat till tidiga klimakteriekänningar eller nån hormonrubbning. Jag har haft cystor förut, så tack vare det fick jag remiss. Fast jag tror egentligen inte alls själv på den teorin, men bra att utesluta iallafall. Efter besöket på gyn skickas resultaten till min läkare och då ska jag också ringa och boka ny tid med henne!

[JeanetteK]
2015-09-01 12:27
#5

Bra att du kollar upp allt som du funderar på. Tyvärr syns ju inte fibro på några prover. Tänk så mycket enklare allt varit då. Håller tummarna för dig.

Leifsdotra
2015-09-10 13:45
#6

Och som väntat visade besöket hos gyn att allt var normalt. Så då har vi uteslutit det. Har skrivit ner det jag skrev här i trådstart lite utförligare och ska lämna över till min läkare tillsammans med begäran om att få ny tid hos henne.

Annons:
Leifsdotra
2015-09-28 14:29
#7

Har varit till läkare idag igen, en ny läkare idag. Han hade läst igenom brevet jag lämnade med beskrivning av mina problem (se trådstart), vi pratade lite och han kollade mina triggerpunkter. AJJ! Järnvägars vad ont det gjorde på vissa punkter😭. Sen hade jag rätt lågt D-vitaminvärde, så jag ska knapra sånt i ett par månader samt en låg dos av en medicin jag glömt namnet på som ska minska problemet med myrkrypningar i benen kväll o natt. Sover jag bättre så mår jag bättre är teorin. Vissa av mina besvär kan också med lite tur bli bättre om jag kommer upp i normalvärden på D-vitaminet. Han lovade inga mirakel, men kanske lite bättring med dessa åtgärder. I övrigt tyckte han att det lät som en "klockren fibromyalgi" utifrån min symptombeskrivning och starka reaktion på Triggerpunkterna.  Så tacksam för att jag snabbt hittat en bra läkare, fast mindre kul att han inte hade ett mirakelpiller som skulle göra mig frisk. Fast det trodde jag ju inte heller! Återbesök om två månader för att se vilken effekt medicinen har gett.

[JeanetteK]
2015-09-28 15:17
#8

#7 Så skönt att höra att du hittat en bra läkare! Dom är guld värda. ❤️Jo, dom där punkterna känns… 😐

Natasha68
2015-09-29 12:25
#9

Ju,,,tänkte skriva att jag känner igen samma symptom, som du beskrev,

Men ser nu att du redan fick diagnos,. Vilken tur har du med läkare!!!!

Jag fick min diagnos av SSG: och under min väglednig!!!Insisterade på att han ska kola alla dem triggerepunkter,  Läkare möte mig bara 1 gång utan kroppslig undersökning.  VÄLKOMMEN TILL GÄNGET!))🌺

Leifsdotra
2015-09-29 13:14
#10

#8 Ja, den här läkaren tänker jag hålla hårt i. Jag träffade honom för länge sedan, tror det var första gången jag hade hälsporre för kanske 6-7 år sedan och gillade honom redan då. Han känns som att han verkligen bryr sig och är intresserad och han är inte stel och formell som "den äldre generationen" av läkare. Man känner sig avslappnad med honom. 

# 9 Tack 🙂

Naturligtvis var medicinen mot myrkrypningar, eller RLS som det också kallas, tyvärr slut och kommer in till apoteket igen på torsdag. Jag har mycket problem med myrkrypningar i vaderna kvällstid

Upp till toppen
Annons: