Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1841 ggr
Gurine
2015-08-21 08:34

Utredning

Hej allihopa! Jag har fått remiss till smärtenheten för utredning av fibro. Det är JAG som misstänker fibro, läkaren säger att denna sjukdom egentligen inte finns. Vad exakt kollar de? Det är ju så diffust allting.  Att jag har ont här och där kan ju (enligt dem) bero på 10000 andra saker. Det känns inte som att man kommer att bli trodd. Men nu tänker ju jag på vårdcentralen, det kanske är annorlunda på smärtenheten?

MVH, Elin.

Annons:
Mia-45
2015-08-21 08:38
#1

Hej

Smärtenheten är en annan sak än de på vårdcentral. De på smärtenheten har mer erfarenhet av detta. 
Den läkaren ….  vilken sten har han bott under de senaste 1 åren???😮
Klart fibro finns. 

De kollar dina sk triggerpunkter och lyssnar på vad du har att säga. Sen utröner de om det är fibro du har genom det sättet. 

Hoppas du får den hjälp du behöver. 
🌺

Zadeira
2015-08-22 10:13
#2

När jag var på utredning på en heldag hos smärt-teamet fick jag träffa läkare, sjukgymnast och psykolog som var för mig undersökte mig på olika sätt och sen hade genomgång för att se vad de gemensamt kommit fram till. Läkaren på VC sa bara att "lite ont har man alltid, lev med det" så det var faktiskt min psykiater som skickade remiss för att jag inte blev tagen på allvar på VC.

Sjukgymnasten klämde, kände på min kropp, tittade på mina rörelsemönster och rent generellt såg hur min fysik såg ut och hur det påverkar mig genom ex att gå i trappa, balansera och andra såna där fysiska saker som sjukgymnaster jobbar med.

Psykologen och jag pratade mest om min smärta och värk och hur det påverkar mig i livet, hur min situation ser ut och hur jag tror det blir i framtiden.

Läkaren gjorde dels en fysisk undersökning som vanligt, dvs kollade hjärta, lungor, blodprov osv, sen kollade han mina trigger-punkter, hur/var jag är öm, klämde lite och tittade extra på punkter jag ofta är öm eller har ont osv.

Dvs, en riktig utredning hos ett smärt-team är väldigt mycket mer genomgående och de har helt andra utbildningar och erfarenheter av olika sorters smärta och värk som "inte syns" osv.

Natasha68
2015-08-23 11:16
#3

Jag fick inte n-n diagnos på VC ….av läkare alls! Eftersom jag har ångest och lätt hypokondri..ville min dåvarande läkare inte träffa mig alls..bara sände remiss för olika blodprov.  Sjukgymnasten undersökte mig och sa att jag har fibro. 

Vi ..med fibro är gruppen av människor som ingen tar på allvar!

Zadeira
2015-08-23 12:22
#4

#3, Tråkigt att du fick sånt bemötande och inte känner dig tagen på allvar. Jag är övertygad om att det finns läkare som verkligen förstår och tar fibro på allvar, man ska bara hitta en sådan. Det är inte lätt, men det går om man inte ger sig. Min nuvarande läkare sen jag bytte VC är helt fantastiskt när det kommer till min fibro, från första stunden kände jag mig trygg med att han tror mig och förstår mig. Men det krävde också byte av VC.

Upp till toppen
Annons: