Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2375 ggr
Mamitaz
2015-08-09 19:07

Fotproblem och fibromyalgi

Jag har under många år (minst 12-13) lidit av värk i fötterna. Hälsporre fick jag höra, och köpte anatomiska sulor och bra (och dyra) skor, stretchade och höll på i flera år, och till slut blev det faktiskt bra. Men det fanns också en annan smärta i fötterna, en värk som kom när jag hade gått eller stått en stund. Den smärtan var inte lika besvärlig eftersom det var bara att sätta sej en stund så blev det snart bättre. Med åren har det problemet dock blivit större och större. Nu kan jag stå stilla kanske en minut innan det börjar värka, och jag kan gå ca 300 meter innan jag måste sätta mej. Det är alltså jättejobbigt just nu! Jag har inget liv längre, jag kan ju inte göra nånting! 

I år har jag gjort två helt andra operationer i ena foten, först en knöl sen gick hälsenan av, jag går fortfarande gipsad. Jag har pratat med läkaren om det andra fotproblemet men blir inte riktigt tagen på allvar, eftersom jag haft andra problem tror dom att det beror på det. 

Så jag har börjat Googla lite själv om detta och hittat några olika saker, tex att det skulle kunna vara fibromyalgi. Jag är överviktig och har superdålig kondis och är ganska stel för jag tränar ju inte och rör mej inte så mycket pga av fötterna och konditionen, så visst måste jag säga att jag har ont lite här och var i leder och muskler, men det har jag trott beror på att jag är i så dålig form. Eller kan det vara fibromyalgi? Jag vet inte hur det känns och brukar vara. Kanske ska fråga om en sån utredning, men tänkte jag kunde höra lite här först om ni känner igen detta med värk i fötterna. Det är inte bara värk utan det bränner också, framförallt på kvällar, och det bränner så jag verkligen tror det brinner i skor/strumpor på mej! Ofta räcker det inte med att sätta sej, jag måste ta av skor också innan det blir bättre. Så jag tänker att minsta lilla tryck på fötterna påverkar mej.

Nån som känner igen detta?

Annons:
Mia-45
2015-08-09 19:13
#1

Hej på dej

Jag hade med hälsporre (har än) och köpte med svindyra skor och inlägg som inte alls hjälper. 
Jag läste vidare om det och läste att hälsporre kan vara början till reumatisk värk/fibro. 
Min värk i fötterna ändrade sej. Både i intensitet och plats. Jag började få ont ovanpå istället för så mycket under. 
Har fortfarande ont i fötterna men på ett annat vis än när jag blev diagnostiserad med häslporre. 
Tycker verkligen du ska ta upp detta med din läkare. 

Lycka till. 🌺

Mamitaz
2015-08-09 23:59
#2

Tack! Ja hälsporre känns ju mera som en nästan skärande känsla under hälen, mest på morron eller när man suttit länge. Den här känslan är mera en värk som kommer efter ett tag, dock ganska kort tid nu. Ungefär som man gått på stan i 7 timmar typ, fast man bara gått 100 meter. Det tråkiga är att läkarna inte riktigt lyssnar på vad jag säger om detta, att jag haft det länge och hur det känns etc. Dom blandar ihop det med andra fotproblem jag har och tror allt blir bra nu när jag opererat foten. Men  så är det inte. Jag vill ha en fortsatt utredning, och tänkte kanske börja med att få en fibromyalgiutredning.

Mia-45
2015-08-10 07:51
#3

#2 Ja precis så är det som en skärande känsla. Medans detta nu är mer värk. 

Ge dej inte utan tjata på de. Be de att remittera dej till Reumatologen.

[ellinea]
2015-09-02 18:14
#4

Jag står i kö hos ortopeden, skulle ha opererat foten för 3 år sedan men vägrat, trodde jag naiv att det skulle gå över. Lagt tusentals kronor i skor och olika inlägg och smärtsalvor, men idag inget hjälper.Situationen har försämrats så mkt att eft 50 m gående det gör ont så jag vill krylla på marken. Men nu är bestämd genomföra operationen, ibland känns som själv vill ta en yxa och kappa av framfoten pga smärta.

Mitt råd vänta inte för länge, allt bara försämras.

Mvh elineea

[LoveUnite]1
2015-09-15 00:02
#5

Känner igen mig, har fått diagnos hälsporre, plattfot, inflammation. Har problem med rygg o fötter. Får värk i fötterna de bara nuddar något och stå/gå i 3-5 min e allt som behövs tills d värker så jag måste stå enbent lr sitta. Stela åxå. Min sjukgymnast börjar misstänka mjukdelsreumatism på mig. Läkarna ör till ingen hjälp för mig so far.

Natasha68
2015-09-15 17:58
#6

När kommer sjukvården att ta oss på allvar? När kommer dem att FATTA ATT det finns en sjukdom som heter FIBROMYALGI??? 

jag blev så upprörd och ledsen varje gång när jag läser inlägg ,,,Nästan ingen av oss fick en konkret bra hjälp! Jag själv fick inte ens diagnos.

Läkaren sa bara att han håller med sjukgymnasten och eftersom alla mina blodprov är ok..så måste det vara fibro. jag frågade vad ska jag göra med min fibro? Fick råd" Lev som vanligt!" och rör på dig!!!

Kram!

Annons:
Mia-45
2015-09-15 18:18
#7

"Lev som vanligt"???🤔
Jo just det ja. De fattar inte att man inte kan leva som man gjort innan, oftast. 
Det krävs ett nytt tankesätt.

Som överläkaren sa som jag var hos: "Du kan göra allt du gjort innan"
Visst…säääkert!!

[HundochKatt]
2015-09-22 12:13
#8

Jag har fibromyalgi, men också plattfotad, hälsporre och en nervskada som gör att mina fötter är alltid varma, nästan brännande så jag måste kyla av dem i duschen för att svalka dem. Strumpor använder jag bara när det är som kallast och kan gå ut och ställa mig i snön med bara fötter för att svalka ner fötterna. Olidligt alltså. Ytterst sällan fryser jag om fötterna faktiskt. Då det gäller plattfotsproblemet så hade jag fruktansvärt ont i fötterna under en period och promenaderna med hundarna blev lidande, då jag kunde knappt gå efter ca 15 min promenad. Långa promenader var inte att tänka på. 

Men jag fick remiss till ortopedtekniska och fick inlägg till skorna och efter en tid så blev smärtan i fötterna bättre så jag kunde börja med långpromenader igen. Härligt! 

Senare fick jag hälsporre och fick åter igen nya inlägg och efter en tid så "läkte" det ihop och jag kan bara känna av dem någon gång ibland. 

Värst nu är ju de varma/brännande fötterna. Jag kan ju inte skala av dem mer än vad jag gör. Skulle hellre vilja frysa om fötterna och dra på mig strumpor/sockor. 

Om det har med fibron att göra vet jag dock inte, men man kan få myalgi i fötterna som är lite av annan sort, men nervskada har jag uppenbarligen då signalerna ner till fötterna för "avkylning" verkar inte fungera. 

Mitt råd är att gå till läkaren och tala om vilka problem du har i fötterna och föreslå en remiss till ortopedtekniska för att få inlägg som passar just dina fötter. Tala om hur ont du har och att du blir varm/het om fötterna och behöver hjälp.

Upp till toppen
Annons: