Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2892 ggr
Pahugget
7/31/15, 3:50 PM

Inflammation i axel :(

Jag har fått en inflammation i sen - och muskelfästen i vänster axel - har varit hos läkare och sjukgymnast. Blivit "tejpad" hos sjukgymnasten för att "lindra" och få axeln i bättre läge - får axeln i annat läge och det gör skillnad.

Har även problem med mage och tarmar - reagerar på läkemedel. Så det är svårt att hitta smärtlindring - ska få akupunktur i nästa vecka, för att se om detta kan lindra. Annars har jag värmedyna, vetekudde och min Tens -apparat som lindrar värken. Axeln "molvärker" ju HELA tiden….. är det någon som har eller har samma problem?

Tar tacksamt emot tips och råd som kan ge lindring :)😕🥵🤔❤️

Annons:
Natasha68
8/5/15, 2:47 PM
#1

Hej! jag har en väninna…med 20 år fibro.. Hon har samma problem med en axel.  Hon fick inte n-n hjälp varken hos sjukgymnast eller på Smärtkliniken. Hon tar inte medicin alls. Men hon använder vetekudde. Hon arbetade under sommaren som vikarie på ett äldreboende,,,Jag fattar inte hur hon klarade det…Stress , smärtan..Men hon är till sådan grad van till sin smärta…att hon bryr sig inte,.

Men nu efter långvarig värk i axel..känner hon överhuvudtaget inte något..axeln domnade, Och det tycker jag är inte bra!  Jag själv bara på medicin. Hjälper Tens till dig? Kramar!!!!! Hoppas att du mår bättre!

Pahugget
8/8/15, 10:53 AM
#2

Hej! Tack snälla för info. Nu har jag fått axel omtejpad hos sjukgymnasten flera gånger - lite korrigeringar från gång till gång. Det känns lite bättre, fortfarande molvärker den - men känner skillnaden. Ska få akupunktur nu till veckan - ska bli intressant och se om det gör någon skillnad (även detta hos en sjukgymnast). fått bokat 2 ggr/vecka med 2 dagars "vila" emellan behandlingarna. Tens hjälper på så sätt att den "bedövar" - så det tar jag när det gör ordentligt ont. Ibland tänker man ju inte efter "före" utan gör en rörelse som gör attans så ont. Sen kommer ju de "onda" ….  ordentligt,  men inte så lätt att styra "reflexerna" som går igång per automatik, ex. när man tappar nåt och sträcker sig efter det utan att hjänan hängde med 😕 Kram och trevlig helg!

Myrrami
8/20/15, 11:49 AM
#3

Värme. Sen får jag kortisonsprutor i axeln i bland.

Pahugget
8/21/15, 6:34 AM
#4

Hej! Nu har jag varit på rehab hos en sjukgymnast och fått akupunkturbehandling i min axel - har gått 2 ggr/vecka och fick den 4:e behandlingen igår (startade 10 aug). Det har blivit så mycket bättre - svarat bra på behandlingen.  Blev tejpad på axeln i för att få axeln i ett annat läge i väntan på att få starta med akupunkturen. Så nu fortsätter jag med akupunktur - kompletterar med tens och värmedyna. Ville undvika läkemedel - blev erbjuden kortisonspruta, men backade på detta då jag är känslig för läkemedel. Så nu går det åt rätt håll. Har även fått en akupunkturnål som påverkar stress och sömn - den hjälper även den. Alla svarar inte på behandling med akupunktur - men jag tror på alternativa behandlingar. Återkommer med uppdateringar - kanske kan hjälpa någon annan. Kram och trevlig helg 🙂

Pahugget
10/2/15, 8:53 PM
#5

Hej! Nu kommer det en liten uppdatering. Idag har jag fått min 10:e akupunkturbehandling för min axel. Efter den 4:e behandlingen så märkte jag att det blev bättre. De första veckorna fick jag behandling 2 ggr/vecka - när det blev bättre så blev det 1 gång/vecka. Jag har fått bättre rörlighet i axeln - och går nu även på bassängträning 1 gång/vecka. I varmvattenbassäng på Rehab 34 grader varmt…. de gör gott. Har fått komplettera med Tens de första veckorna men nu har jag klarat mig utan den i 2 veckor. Så jag är så nöjd - det känns som det går åt rätt håll. Fortfarande svårt att bära, lyfta och vid vissa rörelser - men vilken skillnad! nu blir det ett uppehåll - för att se hur axeln klarar rörelserna i varmvattenbassäng. Skulle det bli problem så får jag återkomma - och få fler akupunkturbehandlingar. Har även som jag skrev i tidigare inlägg,  fått nålar som påverkar sömn och stress - som gjort märkbar skillnad. Så det är väl värt att prova. Kram på er och trevlig helg 🙂

Upp till toppen
Annons: