Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 2846 ggr
[LoveUnite]1
2015-07-18 23:24

Ont och svullen hand

Hej, försökte hitta rätt sida för detta inlägget men hittade inget så tog det närmsta, eftersom det är svullnad och smärta men har haft fraktur i handen så… men kanske finns nån som vet ändå här inne, jag har så många andra problem med min kropp så jag vet inte längre vad som är vad.

Historia:

I januari bröt jag ett ben i min högra hand, alltså inte handleden utan i handen, den som går längst ringfringret men i handen.

Allt läkte som det skulle, inga komplikationer, förutom att den kan bli IS kall ibland vilket är extremt obehagligt, som en is bit alltså. Men jag läste lr om läkaren sa att det var normalt att handen kunde bli kall, men vet ej om det var permanent eller  bara ibörjan, händer fortf.

Hur som, i går runt lunchtid började handen ömma, fattade inte varför, kanske jag tagit i för mkt… idag gör den ont, inte så jag börjar skrika men känns som ett stort blåmärke, ömmar när man ej gör nåt och gör ont när jag gör nåt, samt den är lite svullen där jag hade mim fraktur men endast undersidan av handen och gör endast ont när jag trycker på insidan/undersidan av handen, så utsidan/ovansidan är inte svullen och gör ej ont.

Nu har jag bandage på… känns skönt.

Kan jag bara ha överansträngt mig? Inflammerat?

Var 6 månader sedan jag bröt benet i handen, borde väl inte kunnat få en spricka… tror knappt det är brutet för så ont gör det ej (minns hur det kändes.)

Ska avvakta nu under helgen, men blir lite nervös då jag inte haft såhär ont eller någon svullnad på flera månader.

Annons:
VildaVittra
2015-07-18 23:36
#1

Det är inte ovanligt att ha problem med en led efter en fraktur. Jag bröt benet för si så där 15 år sedan och det benet är inte lika starkt som det andra ännu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
2015-07-19 15:16
#2

det är nog lätt att överanstränga om du haft en fraktur där. Särskillt i en kroppsdel vi använder så mycket som händer numera. som Vittran säger så vill ett led som brutits inte ha samma styrka som innan brottet, trots att det läker bra och får extra kalk runt som förstärkning vill det ändå inte vara som på samma vis. Jag bröt inte led i foten, utan jag bara slog blötdelarna runt lederna där när jag tappade en burk på foten med en vass kant som slog ner i foten. Blåmärke som hette duga, och det tog ett halvår efter blåmärket försvann innan det slutade att periodisk ömma sig om jag gått för mycket. 

Det kan nog vara att du måste se över hur du använder handen så att du kan försöka märka dig och bli uppmärksam på exact vad som triggar att det börjar ömma. Om det är när du skriver på datorn kanske du skall sätta på stödbandage innan du skriver så du kan se om det försvinner av det? det kan kanske vara att helandet av benet har gett någon kalkpåbyggning (det är trots allt mycket vanlig vid benbrott) som "skaver" mot nån sen eller muskel när du rör ledet på ett särskillt vis?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[LoveUnite]1
2015-07-19 15:27
#3

Jag ringde 1177 innan idag och han sa det lät som en inflammation, jag förklarade även att jag haft/har en rygginflammation och frågade om det kunde sprida sig dit, han sa att det kunde det och att det är lättare att det sprider sig till ett ställe där det redan funnits en skada, lättare utsatt.

Han tyckte jag skulle kontakta vc ifall det skulle vara något annat än inflammatiion. Tog ju upp mina andra problem och han tyckte verkligen jag skulle till vc och de skulle ta mig på allvar, ta prover osv.

Efter jag kom hem med hunden idag var handen mer svullen och ömmade mer, är en viss punkt när man trycker så gör det ont. Men nu har jag bara latat mig och svullnaden är nere men ändå lite svullen jämfört med andra handen och ömmar.

Tar anti flammatorisk, hållt på i snart 2 veckor, typiskt. Men ska ringa vc imon. =)

Jo läkarna (när jag bröt handen) sa att den kan göra ont ibland och ev inte blir exakt som innan, ringfingret e ju lite sne, permanent typ. Men, jag har liksom bara blivit lite svullen innan när jag överansträngt mig men det var så länge sedan, nu ömmar det liksom… va det som gjorde mig fundersam, är en obehaglig känsla :(

Upp till toppen
Annons: