Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 1974 ggr
Firinella
2015-06-24 22:11

Symptom

Jag har nyligen fått diagnosen fibromyalgi men är lite undrande då jag läst att värken ska "vandra" i kroppen. Jag har ont i ett knä och i båda mina axlar/armar hela tiden o ingen annan stans. Detta började för ett halvår sedan. Ni som vet är det möjligt att ha värk som inte vandrar utan är på samma ställe hela tiden? Är lite osäker på om jag har fått rätt diagnos. / Laila

Annons:
Rita-S
2015-06-24 22:34
#1

att ha fibromyalgi utesluter inte att ha andra saker brevid. och det är inte ovanligt att ihållande värk någonstans pga någon skada eller annat triggar i gång fibromyalgi i kroppen dessutom. Det är dock inte ett symptom för fibro att ha kronisk värk bara en plats, det är att ha kronisk värk en plats typ.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Firinella
2015-06-24 22:54
#2

Ok! Tack för svar.

[JeanetteK]
2015-06-25 18:28
#3

Sen förklarade min läkare att det är väldigt individuellt hur man har ont. Man kan ha fibro fast man har värk på ett ställe och bara är öm på ett annat. När jag fick min diagnos och dom kände igenom mig på alla dom där punkterna (vad dom nu hette 🤦‍♂️) så sa hon att dom hade kunnat rita fibrokartan utifrån  mig. Jag hade mest ont i armarna och axlarna men var extremt öm när hon klämde och kände. Läkare är rätt restriktiva med diagnoser så jag tror du kan utgå från att det är rätt om du blivit undersökt.

Firinella
2015-06-25 22:21
#4

Ja man får väl lita på läkaren på reumatologen men hon träffade mig i ca 10 min och frågade var jag hade ont. Axlar o armar sa jag och mitt knä. Hon ultaljudade knäet eftersom jag knappt kan gå av all smärta sedan några månader tillbaka o sa att det inte visade på någon inflammation. Sedan var alla blodprover ok så något reumatiska skulle det inte vara. Tyckte bara att det gick väldigt snabbt att ställa en fibromyalgi diagnos.

Mia-45
2015-06-26 08:59
#5

#4 Min diagnos ställde överläkaren med på 10  minuter ungefär. 
De vet vilka frågor de ska ställa och vart de ska klämma på en för att säga vad det är. De ställer med frågor som klargör att det kan vara fibro. 
Men visst….jag är med osäker…..jag tror jag med har reumatism i vissa leder men det syns varken på röntgen eller blodprover. 
Men man kan även ha ont i leder vid fibro..eller har jag fel?

Rita-S
2015-06-26 09:40
#6

Jag har iaf ont i lederna lite till och från, framst höfterna.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2015-06-26 17:48
#7

Japp jag har också haft ont i lederna.

Upp till toppen
Annons: