Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1135 ggr
Mia-45
6/16/15, 8:37 AM

Sömnen

Hur är det med er sömn?
Sover ni bra?
Jag har tydligen perioder då jag sover jättedåligt. Inatt har jag vaknat med ett ryck så fort jag somnat. Och när jag väl somnat så har jag drömt olustigt och vaknat av att jag är orolig. 
Jag har alltid sovit som en stock innan. Det är nu sista året det blivit så här. 

Det är asjobbigt. 
Har ni några husmorstips att ta till?

Annons:
Natasha68
6/16/15, 11:53 AM
#1

Hej Mia! jag sover BARA  med 2 propavan ..för mycket rastlöshet i kroppen på kvällarna..Förre Lyrica det var  massa kramper i ben..som störde sömnen..Men nu har jag inga kramper. Har som du mardrömmar.  Tips…försök varva ner på kvällarna.. Gör så lite saker som möjligt,,tex om jag städar på kvällen..är det mkt svårare att somna.  Kaffe o tee förstås..dricker jag inte på kvällen..bara gren tee. och om det inte fungerar så be om n-n medicin.. Propavan ger till mig en fort insomning och djup sömn.   Det är inte Benzo..Använde den när jag var gravid..

Önskar dig en bra dag utan smärtor och hoppas på att du fixar det med sömnen! Kram!

Rita-S
6/16/15, 12:08 PM
#2

jag har nog aldrig sovit som en stock efter tonåren. Vaknar ofta och sover för lite i Rem.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
6/16/15, 8:53 PM
#3

I perioder är min sömn värdelös trots att jag känner mig totalt utmattad och jättesömnig. Ofta är det när jag tror att jag kommer sova som bäst, tex efter en väldigt aktiv dag men då har jag oftast så ont att sömnen störs av smärtan, då kan jag bara ligga typ 4 timmar innan jag måste upp och röra på mig. 

Har starka sömntabletter som jag bara får ta 2 gånger  i veckan men som gör att jag sover en hel natt, så jag får planera in dem till då jag vet att jag måste ha haft en bra natts sömn. 

När jag har dålig sömn brukar jag gå upp och dricka ett glas vatten och försöka stretcha lite och göra någon avslappningsövning. Det värsta man kan göra är att ligga kvar och bara vända och vrida på sig, då är det bättre att gå upp och göra något i en halvtimme och sen försöka sova igen.

Mia-45
6/16/15, 9:00 PM
#4

Tack för era svar. 😉
Ja jag försöker varva ner på kvällen. Och inget kaffe. 
Ibland har jag fått ta Alvedon för krampen i bröstbenet och då har jag somnat som en stock….men jag kan ju inte ta det för att få sova. 

Jag brukar gå upp och gå på toan, rista täcken och kolla så fönstrena är öppna. Sen lägger jag mej igen. 
Får se om det blir bättre nu inatt. Hoppas på det.

fiber53
6/17/15, 8:55 AM
#5

Jag har ett kanske lite ovanligt sätt att bemästra problemet. Jag sätter på radion , ganska låg volym, och använder en öronsnäcka för att inte störa omgivningen. När jag sen somnar ramlar öronsnäckan oftas ut. När/om jag vaknar under natten sätter jag i snäckan igen. Jag tror att detta gör att man inte ligger o vrider, vänder och funderar så mycket för man lyssnar på radion istället och slappnar av. Dessutom "hör" jag inte min tinnitus då heller.

JohannaN
6/17/15, 12:46 PM
#6

efter kost ändringen som jag gjort precis och hållit på i 3 veckor med så har jag fått ordning på sömnen och tycker att jag sover bra, innan detta sov jag inte alls bra och hade ont så det blev en ond cirkel😕 men alltså inte nu🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
[JeanetteK]
6/22/15, 5:29 PM
#7

Jag äter saroten. Det funkar jättebra för mig. Den är avslappnande så jag är inte lika stel och spänd, jag sover bra och jag vaknar lite piggare. Jag tar den runt kl 18 och går och lägger mig ca 22-23. Tar jag den senare är jag jätteseg dagen efter.

Natasha68
6/24/15, 1:12 PM
#8

Upplever att jag sover värre nu…Ytligt..och t om med sömnmedicin.. har mkt svårt att somna..Speciellt nu..när vi väntar på gäster. 

massa städ , stress,,fast positiv stress..men ändå. kan inte ens läsa böcker när jag läger mig. ..som jag gjorde under hela mitt liv före fibro.

Ju mer jag gör under dagen / fysiskt / desto värre sover jag.

[JeanetteK]
6/24/15, 2:14 PM
#9

#8 Vet precis vad du menar. Den inre stressen påverkar sömnen jättemycket. Kanske kan du kolla med din läkare om Saroten? Det har gjort underverk för min sömn. Numera är det skönt att gå och lägga sig och jag somnar nästan alltid direkt och sover hela natten.

Upp till toppen
Annons: