Annons:
Etikettsmärta-anhöriga
Läst 2031 ggr
Mia-45
4/13/15, 2:34 PM

Bland det värsta man kan säga

Syrran och jag ska börja sälja Mary Kay-grejer ihop. Jag sa då att jag hoppas att jag orkar med pga min trötthet. 
Då säger hon att hon minsann är trött med. 
Ja, svarar jag då: Men du har inte fibrons trötthet som kan vara enorm. Och jag säger med att jag hoppas jag klarar det. 
Hon svarar då att det gör jag med säkerhet.

Jag blev faktiskt ledsen när hon säger så. Men hon ska alltid vara värst. Säger jag att jag har ont i huvudet så har hon haft det en vecka. 

Hon vet inte hur trött man kan bli av fibron. Och jag har perioder då jag är riktigt i botten. 
Så för en person som inte vet hur det är ska heller inte uttrycka sej så, tycker inte jag. 

Har ni någon i er närhet som inte riktigt förstår?

Annons:
ChristineL
4/13/15, 2:38 PM
#1

Vad roligt! Jag säljer också MK. Och du orkar dom dagarna du orkar, du har inga som helst krav på dig! Jag har flera kollegor med kroniska fysiska och psykiska sjukdomar (bla fibro) och dom jobbar på när dom kan :)

Honestyisdead
4/13/15, 2:38 PM
#2

Sen å andra sidan vet du inte hur hon känner. Eller?

OlgaMaria
4/13/15, 2:39 PM
#3

Jo, men inte längre. De har förstått med tiden. Har inte fibro men är trött pga hjärtsjukdom.

Känns det bra att börja med att sälja detta? Hoppa inte på något som inte känns 100% bra. Kanske blir det bara en källa till irritation mellan er, och en tyngande börda för dig? 

Förstår att du blev ledsen! Jag hoppas hon också förstår med tiden…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mia-45
4/13/15, 2:39 PM
#4

#1

Jo jag vet….att jag gör det jag orkar..Men själva uttalande från min syster kändes inte så skoj. Och vi ska arbeta ihop med detta. 
Skoj att du säljer. Hur går det? 😃

Mia-45
4/13/15, 2:40 PM
#5

#2 Men skulle aldrig få för mej att säga som hon gjorde. Att jag minsann är trött jag med och att hon säkerligen skulle orka. HON vet ju inte hur JAG känner det heller. 
Sen vet jag att hon är trött…Hon har för mycket att göra ibland. Och hon kan sova bort sin trötthet. Det kan inte jag.

Honestyisdead
4/13/15, 2:44 PM
#6

#5 Tycker du verkligen att det är bland det värsta man kan säga?  Om dolda diagnoser?

Annons:
Mia-45
4/13/15, 2:45 PM
#7

#6Ja…BLAND  det värsta man kan säga är det det, anser jag. Jag tar åt mej. Då hon inte vet hur jag känner det. Och hur trött jag kan bli av min diagnos.

ChristineL
4/13/15, 2:45 PM
#8

#4 - Jag förstår att du känner dig sårad, och jag tror ärligt ni kommer jobba bättre på varsitt håll. På så vis kanske du slipper pressen från henne?

Jag skrev in mig i höstas och har inte direkt kommit igång med det än. Jag var nygravid då och mådde väldigt dåligt fram till v.22 ungefär. Plus att jag är mammaledig med första barnet så det har tagit mycket energi, men jag har gått på nästan alla utbildningar och möten och samlat på mig kunskap och inspiration. Idag har jag sex veckor kvar av graviditeten, sen ska jag väl njuta lite av sommaren och ta nya tag till hösten igen :)

Mia-45
4/13/15, 2:47 PM
#9

#8 Ja det var sårande. 
Jag ska iallafall ge det en chans. Kan ju hoppa av om jag känner det blir för jobbigt.

Ja njut av sommaren och börja sen igen..😃

ChristineL
4/13/15, 2:58 PM
#10

#9 - Ja, de tär ju det som är så bra med det :) Många verkar börja med att bara köpa till sig själv också.  Träffade en för en tid sen, det tog två år för henne att komma igång med försäljningen och nu har hon kommit långt. Då kände jag mig inte så värdelös plötsligt som inte gjort nåt på mitt första halvår ;) Men som sagt, mötena och utbildningarna är jättebra!

Mia-45
4/13/15, 2:59 PM
#11

#10 Låter bra. Och det är ju det som är så bra att man kan välja själv när man vill jobba. Och hur mycket man vill tjäna. 
Tror pressen försvinner lite då. 👍

[VSK]
4/13/15, 7:21 PM
#12

#0

Jag känner igen mig en del.. Inte så trevligt sånt där. Speciellt om det sker fler ggr.

Zadeira
4/14/15, 9:56 AM
#13

Att inte bli tagen på allvar är aldrig roligt, men jag brukar försöka tänka på att man aldrig vet hur en annan person känner. För henne som inte lider av dina problem så går det kanske inte att förstå hur du mår, utan hon jämför med hur hon mår och tror att det är likvärdigt. Precis som du "antar" att ditt mående är "värre" än hennes eftersom du har en svår diagnos och hon inte har det. Men för henne kanske hennes trötthet är skitjobbig även om det inte är fibro-tröttheten som du lider av.  Vissa människor förstår inte sådant de själva inte lider av eller upplevt och kan inte omsätta det till att det är annorlunda för en annan person. Det gäller oavsett sjukdom eller bara vardagshändelser.

Du får försöka enbart jämföra med dig själv, hur en bra dag är för dig och hur en dålig dag är för dig. Vad hon upplever spelar ju egentligen inte någon roll för ditt mående, för det är dig själv du ska ta ansvar för.

Annons:
Zadeira
4/14/15, 9:57 AM
#14

På frågan om någon i min närhet inte förstår så säger jag "självklart".

Men det är också personer som jag helt enkelt väljer att inte diskutera smärta och fibro med eftersom jag aldrig kommer kunna beskriva vad jag menar om inte personen själv upplevt det.

Nettan4
4/14/15, 12:24 PM
#15

Har det bekymret med min svärmor, nuförtiden svarar jag bara att det är som vanligt, det är alltid mer synd om henne så fort det är något och vet inte vad man kan göra för att få dem förstå hur vår verklighet ser ut.

Cahira
4/15/15, 5:36 AM
#16

Förstår att du blir ledsen. Jag har upplevt liknande så på en dålig dag kan det verkligen trycka ned en i skorna. 

Men även om hon inte har en diagnos så kan hon ju gå runt odiagnoserad med något så försök att inte svara med samma mynt om du kan låta bli. Blir bara onödig friktion.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mia-45
4/15/15, 8:04 AM
#17

#16 Nä jag svarar aldrig med samma mynt. 
Det skulle jag inte få för mej. 

Men tack alla för ert gensvar. 👍

Mona22
4/15/15, 10:25 AM
#18

tyvärr känner jag igen det där. Mina syskon tror att jag orkar hur mycket som helst för de förstår inte hur det är. Det är väldigt jobbigt att höra hur lat man är och att man är löjlig som avbokar besök för att man inte orkar. trots detta har de sett hur illa det är när man pressar sig för mycket. Hamnat på sjukhus ett par gånger för att de inte fått kontakt med mig pga smärtan.
tror ingen förstår helt om de inte har samma sak….

JohannaN
4/27/15, 5:50 PM
#19

har detta bekymret med både min mor och syster som båda har samma sjukdom som diagnos så inte lätt där kan man ju säga då alla vi skall vara värst🤦‍♂️😛 ja, så kan det vara när flera i familjen har samma problem men där alla mår sämre än den andre😊

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Mia-45
4/27/15, 9:26 PM
#20

#19 usch vad jobbigt….att få råd och så av varandra kan bara vara nyttigt..men ska man då alltid leka "vara värst" så orkar man ju till slut inte säga hur man mår. 
Det är liksom ingen ide.

Annons:
JohannaN
4/27/15, 10:12 PM
#21

ja, precis, men man vänjer sig liksom att ha det så också så man låter det hållas🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Jessi90
4/27/15, 10:21 PM
#22

Jag har tyvärr samma problem med personer runt mig. Ibland känns det som om de tävlar med mig om att må sämre än jag, min avsikt har aldrig varit att försöka hävda mitt mående så jag mår bara dåligt av detta. Allt har lett till att jag drar mig för att berätta, för det känns så skamfyllt att direkt få höra att någon annan minsann också mår dåligt…

Mia-45
4/28/15, 7:38 AM
#23

#22

Men precis…just så är min älskade syster. Vad jag än säger så har hon haft det en vecka minsann. Så jag har slutat att säga hur jag mår. 
Jag har vart yr till och från under många år…konstaterades sen att jag har Menieres. Syrran är med yr och jag sa att jag med drabbas av det emellanåt. Då säger hon: "Välkommen till klubben."
Men öhhhh….jag har vart yr i många år…har hon glömt det??..hahaha..
Just sånna uttalanden gör att jag hellre håller tyst. 🤐

Upp till toppen
Annons: