Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 2105 ggr
Mia-45
2015-03-19 08:41

Jobbar ni och med vad?

Hej.

Jag har nyligen fått diagnosen fibromyalgi. 
Jag har dagligen värk i nacke, rygg och händer. Sedan flyttar de andra på sej. Idag tex har jag ont i ena höften och i ländryggen.
Jag har testat att jobba inom äldreomsorgen med detta fungerar inte. 
Har svårt att gå och stå långa stunder då värken blir mer intensiv då. 
På nätterna kommer värken i benen som någon slags krampaktigt och det är ett helvete. 

Jag kan inte heller har ett stillasittande jobb då det blir värre i nacke och rygg. 

Så jag undrar…vad jobbar ni andra med och hur funkar det för er?

Annons:
Rita-S
2015-03-19 09:00
#1

jag jobbar inom kundtjänst på telefon, har bästa stolen som finns att få tag på, höj och sänkbart bord, och får ta mer raster än övriga pga min fibro. Det fungerar hyfsat för mig, vissa dagar är förståss svåra att komma genom men det kan fungera hyfsat för det mästa.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mia-45
2015-03-19 09:06
#2

Rita-S

Ja det verkar vara ett bra jobb där man kan både sitta och stå…och fler raster. 👍
Det är som sagt svårt inom äldreomsorgen och vården öht. 

Sen gäller det ju med att man har en chef som förstår vad det innebär att ha fibro. Det är nog långt ifrån alla som gör det. 
Jag söker nu jobb som Receptionist och sådant inom det. 
Ska prata med min handläggare på AF idag om ett jobb inom psyk. Men det innebär mycket gående och stående. Och det fixar inte jag i nuläget.

Rita-S
2015-03-19 09:08
#3

Min chef har nog i ärlighetens namn svårt att förstå min fibro, men han accepterar det jag berättar då jag ju även har intyg på min diagnos, och försöker hjälpa mig det han ävnar att göra iaf. Receptionist kan nog vara mycket spring men du får nog säkerligen både raster och stillsittande arbete med :) Bara se till det inte är en receptionist som skall stå hela tiden (hotell exempelvis?) Testa även sekreterare?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mia-45
2015-03-19 09:11
#4

Visst kan det bli en del spring även på sånna jobb…men det är nog lättare att kunna variera stående/sittande/gående lite mer än inom vårdyrket. 
Hotell blir det nog svårt att sitta ja…hahaha….då syns man inte..😂

Rita-S
2015-03-19 09:20
#5

beror ju förståss på hotellet, och bak diskarna kan man ju ha en barstol, men ändå :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

flocken
2015-03-23 18:28
#6

Jag har både fibromyalgi o bechterews. Jag startade eget företag 1/9-14. Hunddagis och pensionat i hemmiljö. Alltså jobbar jag hemifrån. Har mina måsten, 2-3 promenader/dag. Aktivering av hundarna. Men kan vila när jag måste. Oftast sover både jag och hundarna lunch. Mår bättre än på länge. Jobbade innan på metall gjuteri

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Mia-45
2015-03-23 18:39
#7

#6
Tack för att du berättar. 👍
Jag tror att man mår bättre om man kan styra lite själv. Man kan vila när man känner att man måste, man kan ta sina promenader i den takten man klarar av och hur ofta man klarar av. 
Det blir liksom på ens egna villkor. 
Är man på fabrik eller så är det ju inte så himla lätt att göra det som får en att må bra.

flocken
2015-03-23 18:50
#8

#7 ja precis. Blir inte rik. Men familjen har fått en gladare mamma och fru. O min man är oerhört förstående. Utan honom hade jag inte kunnat jobba med detta. Barnen behöver inte vara på dagis/ fritids så länge. Vi har alltid morgonen tillsammans o eftermiddagen. Stort ansvar att ha eget. Om jag får in en ny hund blir jag xtra dålig tills den är en i flocken. Men det får jag ta

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sara_P
2015-03-23 21:27
#9

Intressant att höra om era arbeten. 

Själv studerat jag på heltid just nu och pendlar. Börjar tära ordentligt på mig nu,. Har pluggat i lite mer än ett och halvt år. Läser till fritidslärare, vilket är ett arbete jag känner att jag nog borde klara av. 
Min värk har blivit värre sedan jag fick vår son för tre år sedan och sedan dess har jag inte arbetat mycket alls, började studera istället. Tankarna på om jag kommer att klara gå klart min utbildning har letat sig in i min hjärna och om  jag verkligen kommer att orka arbeta. Har förlikat mig med att jag inte kommer att orka jobba heltid i alla fall. 
Blickar mot framtiden med en oro och nervositet just nu. Skönt att höra att det går att arbeta med fibrovärk.

Mia-45
2015-03-24 08:05
#10

#9

Jag hoppas verkligen att du orkar med jobbet sedan. Jag är i den sitsen att jag pluggade halvtid inom cancervården plus att jag även jobbade heltid. Dock ej inom vården. 
Har nu insett att i dagsläget orkar jag inte med ett så pass tungt jobb som inom cancervården och inte vården öht. Så det känns lite som om jag pluggat i onödan. Jag försöker nu få jobb på Hälsocentraler där det mest handlar om provtagningar och sådant. Där vet jag att jag kan sitta och stå när jag behöver. 

Jag hoppas du klarar av jobbet sedan. Om inte så har man ändå utbildningen med sej i bagaget. 
🌺

Mona22
2015-03-30 18:20
#11

personlig assistent på 50 % hos en ganska enkel brukare. Har möjlighet att vila när hen gör det och det är ett fritt jobb.

JohannaN
2015-04-08 20:38
#12

Jag skall på utredning snart om det hela och idag har jag hel sjukpenning och jobbar inte😕

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Gisslén
2015-04-15 12:22
#13

Jobbar inte, har bråkat med FK i många år nu, och nu bråkar jag med förvaltningsrätten. jag har fibro, MS, Lindring Kognitiv störning, Caida Equina syndrom, Ej behandlingsbar Lumbago, IBS, ME och allergier mot det mesta i min omgivning. Samt att jag har tre barn som har funktionshinder att ta hand om. FK anser att jag frisk nog att jobba medan sjukvården säger att jag är 0% arbetsför.

Allt för våra små vänner http://www.reptillagret.se/

Annons:
JohannaN
2015-04-15 15:41
#14

#13 Jag lider med dig, fasen att inte försäkringskassan och läkarvården kan samarbeta med varandra och att försäkringskassan kan ta och lyssna på sjukvården någon gång om vad dom säger, blir så förbannad😡stora kramar till dig❤️

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Mysan59
2015-04-18 00:43
#15

Har fibro sen mitten på 80-talet men fick diagnos för bara 2-3 år sen och kämpar kämpar kämpar med värk, fk och allt möjligt. Vill jobba men har nu förlikat mig med att 100% är inte möjligt.

Så nu kämpar jag för 50%, för jag behöver jobba för självkänslans skull och jag mår så mycket bättre när jag känner mig "behövd"

Eftersom jag har värk jämt och ständigt ändå, så spelar det ju ingen roll om "bara går hemma" eller "gör nytta".

Fast det är ju bara hur jag känner det. 

Bara att sitta här o skriva gör ju förbannat ont!

Mia-45
2015-04-18 09:05
#16

#13 Fy vad jobbigt!! Att inte FK kan lyssna på folk! Jag hoppas verkligen att det snart kommer en lösning för dej. 

#15.
Stackare! Visst mår man bättre när man känner sej behövd och att man gör något. Men inte till priset av att sen få lida för det. 
Men jag förstår hur du tänker..👍

Mia-45
2015-04-18 09:05
#17

Jag ska pröva att eventuellt jobba på Onkologen i sommar. Det funkade inte förra sommaren då det var då mina problem började så jag kunde knappt gå. 
Nu när jag fått medicin så ska jag testa igen.

mina små
2015-04-24 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej alla ni med fibro, det är ingen rolig sjukdom, jag vet för jag har haft det länge och fick det när jag var ung (enligt läkarna då var jag för ung för att ha det!) . Det tog flera år innan de ställde diagnosen. Idag är det lite bättre som tur är. Ändå kan jag inte helt öppna mig för min läkare och tex berätta hur dåliga mina sämsta dagar är, varför? Hon lyssnar inte och viftar bara bort det jag säger. Hon säger alltid vad jag ska göra eller inte göra för att bli bättre. Hon förstår inte : jag känner mig fången i min egen kropp och ibland finns det inget att "göra" för att må bättre.jag har reumatism också som hon låtsas inte finns.ni som tror att ni har fibro: kolla upp det. Jag hade egen firma och tre små barn när jag började bli sjuk. Jag stuntade i det. Blev bara värre och värre, bortförklarade värken med en jobbig dag.jag tror faktiskt om jag hade lyssnat på kroppen och lugnat ner mig (hur nu det skulle gått till) så hade det kanske inte blivit så illa. Jag förstörde mig själv ännu mer genom att inte lyssna . Så lyssna på vad kroppen säger och försök följa den. Hälsn. Mia

Mia-45
2015-04-27 14:51
#19

Ja det är nog så viktigt att lyssna till kroppen…men hur lätt är det alltid?

Jag ska på en jobbintervju på Onkologen på onsdag. Har kämpat för att komma dit…vet inte om jag orkar med..men jag ska ge allt. Det är sommarvik till att börja med så då kan jag känna efter. 
Är lite orolig då jag nu får sådan trötthet så jag mår dåligt och måste sova. Det går ju inte att gå och lägga sej en timme på jobbet liksom…

Upp till toppen
Annons: