Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 4321 ggr
louise11
10/17/14, 12:35 AM

Beskriv Er smärta!

Hej !

Är så nyfiken hur alla med Fibromyalgi upplever sin smärta!

Om den är brännande-molande-öm-intensiv etc.

Om den pågår från morgon till kväll eller bara några timmar.

skriv och berätta!

Louise

Annons:
[JeanetteK]
10/17/14, 10:27 AM
#1

Det är rätt svårt för det kan skilja sig från dag till dag tycker jag. Men generellt så är jag stel och har molande värk på morgonen och har jobbigt att vakna och komma igång. Jag känner mig som 91 i stället för 41. Kroppen känns som när man har influensa ungefär och jag har ont i skinnet och allmänt obehag i kroppen. Mitt på dagen brukar det vara bättre. Efter lunch har jag ofta en stor dipp när jag blir jättetrött och ofta måste lägga mig ett tag. Mot seneftermiddagen kommer molandet tillbaka - framför allt i armar, höfter, rygg, axlar, fötter och händer. På kvällen när jag hamnat i soffan känns det som att jag har jobbat jättehårt hela dagen och kroppen känns utmattad. Förutom detta kommer stickande eller skärande smärta lite här och där - i ett finger i en kvart, sen i ett knä ett tag osv.

[Bettanbop]
10/17/14, 10:48 PM
#2

Det är så olika hela tiden, men oftast ligger det molande någon stans i kroppen, aldrig helt smärtfri. Trött och seg på morgonen. Tar en stund att komma igång. Vissa dagar orkar jag knappt lyfta kaffe koppen. Vissa dagar känns som ryggskott. Vissa dagar är det jätte jobbigt att stå på benen. Men så kommer det dagar då det knappt känns alls, men då kommer det garanterat på kvällen. Då värker det, sticker, bränns, kryper, pulserar. Händer, fötter, ben, armar, leder, rygg, höfter.

Cahira
10/19/14, 8:54 AM
#3

Du vet känslan av "sockerdricka" i benet när det somnat och du försöker sätta foten mot golvet och du känner hur det spritter och kittlar överallt. Omvandla det till värk till ben fötter och händer. Ibland långsammare och ibland dovare mer molnande. Och ibland skarp och intensiv. 

Det är som en dimmer på väggen. Ibland är det stark styrka, ibland är det svag styrka. Ibland ser det ut som att det inte lyser alls men alla vet att ljus alltid finns där.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysan59
11/7/14, 6:09 PM
#4

Samma här, svårt att förklara för det är så olika.

ALLTID värk i axlar och armar, men det varierar i styrka. Har molande, huggande, "ilande" värk. Inte alltid och inte på samma ställen jämt. 

Nacken gör så ont ibland att jag inte kan hålla huvudet upprätt, men som tur är så är det inte så ofta.

Vet aldrig från dag till dag HUR ont det ska göra, eller om det bara är axlar/armar eller hela överkroppen samt ibland nederdelen av kroppen.

Ibland hugger det till i handen eller handleden eller nån annanstans som jag inte är beredd på. Ibland när jag reser mig så kan det hugga till i en fot eller knät. 

Vissa nätter vaknar jag av att jag har ont och även att jag hör mig själv säga "ajaj".

Förlamande trött emellanåt. IBS (Kallades Colon irritabile förut) som också bidrar till att jag blir sanslöst trött. Iaf dom dagar när jag sitter 4-5 timmar på toa och har kramper. Tar upp IBS för jag har läst nånstans att det kan höra ihop med fibro.

Detta började så smått i mitten på 80-talet. Inte allt detta förstås, men med nacke och axlar, men fick inte diagnos förrän för ca 2 år sen.

Jo just det, brännande värk i fötterna också, speciellt i vila, så när jag ska sova får jag bädda in dom i täcket så dom inte rör varandra eller madrassen.

Mysan59
11/7/14, 6:09 PM
#5

Glömde… Värken i armarna sitter i musklerna

Cahira
11/8/14, 2:28 AM
#6

Och jag glömde att jag alltid har ont i nacke och rygg men armarna och benen är av och till. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Mysan59
11/8/14, 4:45 AM
#7

#6 Cahira, men det här är ju tydligen typiskt för fibro! Det är en jävulsk sjukdom eller vad det nu är….

Cahira
11/8/14, 6:42 AM
#8

#7 Jo men jag glömde nämna det ändå. Tog bara upp händer och ben i #3 så ville tillägga att jag inte bara har i händer o ben.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mia-45
5/11/15, 11:14 AM
#9

Jag har mest ont i rygg och nacke….får skallevärk framåt dagen vissa dagar och känner mej gungig…
Jag har min bästa tid på morgonen då jag känner mej ganska utvilad. 
Efter några timmar tex framåt 12 så börjar jag känna mej dålig. Trött, skalledunk och lite lätt yrsel. 
Ont i händer och fötter. Mest värk i rygg. 
Molande och ibland krampande vader. 
Kan somna i soffan nån timme och känner mej hyfsat pigg efter det. Men sen så börjar eländet om.

[Torpedtass]
5/16/15, 10:48 PM
#10

Sätt handen på väggen, ta en hammare och dräm till. Så känns det för mig i hela kroppen och bjuder även på ömmande hud.

Mysan59
5/18/15, 11:36 AM
#11

Och bland som om jag blivit slagen med knytnävar lite här och var på kroppen, misshandlad känns det som, helt enkelt. 😕

fein
5/19/15, 11:54 AM
#12

Musklerna "lever sitt eget liv". Spänner mig omedvetet både i vaket och sovande tillstånd ffa i nacken och käken vilket leder till att det blir "träningsvärk". Kan vakna mitt i natten spänd som en stålfjäder med värk. Ont i handleder eller fotleder helt plötsligt. Kan sedan släppa efter sisådär en kvart…Skumt;) Jättekänslig för drag och nedkylning.

Mia-45
5/19/15, 12:25 PM
#13

Idag är det som om en ångvält kört över mej. 

Ont precis överallt. I muskler och leder. Rygg-jä…en är värst. 
Men så är det fuktigt och regnigt idag med. Tror det beror mycket på det.

Annons:
[JeanetteK]
5/19/15, 1:01 PM
#14

#12 Känner igen det där… Kunde skrivit precis dina ord i minsta detalj. #13 Även jag har en skitdag. Tror också att vädret spelar in. Känner mig helt mörbultad och trasig.

Mia-45
5/19/15, 1:16 PM
#15

Slutar det bara regna så ska jag gå Linnea-lunken idag på 2 km.
Men inte i detta vädret. ☔️
Det är ju inte farligt att röra på sej även om man har ont..men jag veeeet att värken i ryggen bli sämre ju mer jag går. Men kämpa…kämpa…👍

JohannaN
5/27/15, 4:10 PM
#16

för mig är det nästan som en träningsvärk i hela kroppen konstant och så fort jag över gör något i vardagen blir den smärtan värre så som att motionera, jobba mm. annars har jag i perioder skov smärtor som strålar ner från ländryggen och ner i benen, mest sitter den smärtan i vänster sida men har också vandrat över till höger och då måste jag använda kryckor😕😓

Dessa skov är oerhört plågsamma då kroppen knappt bär mig vid dessa tillfällen och att ligga ner, vända på sig i sängen, gå, stå gör oerhört ont och hugger lite som ischiassmärtor kan jag jämföra det lite grann med. Ibland går smärtan så det känns att det går från hjärnan och ner i foten så jag nästan kan känna smärtans utgångsläge från hjärnan då räcker det att jag bara tänker att jag skall röra benen så hugger det till och gör oerhört ont i minsta rörelse jag gör😢

Dessa smärtor brukar jag kunna härleda till min mens och mitt underliv som också är en plågoanda emellanåt där också bäckenet gjort oerhört ont nästan som foglossningar kan dessa jämföras med och jag har fått gå med bäckenkorset men allt annat i övrigt med träningsvärks känslan är väderrelaterat, smärtan flyttar sig också runt i kroppen.
Har också svårt att sova,  ofta en jobbig huvudvärk, svårt att komma igång på morgonen och lättirriterad, känner mig alltså inte som jag typ och så klart den där jäkla glömskan😕😛😡

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Upp till toppen
Annons: