Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 6715 ggr
Andand
2014-04-12 17:29

Mitt Fibertäcke har minskat min värk!

Hej! Jag vill bara dela med mig. Jag fick min diagnos för ca 3 år sen, jag har sovit så fruktansvärt dåligt, på grund av sjukdomen och mycket på grund av stress. Dock tror jag tror mycket av stressen kommer från att jag har värk, eller, ja det är ju en ond cirkel. värk-stress-dålig sömn- ännu mer värd-ännu mer stress. I början på året var jag på en mässa och fick där testa ett Fibertäcke (ett tyngdtäcke) som ska hjälpa mot sömnproblem.

Jag kontaktade min vårdcentral och berättade om detta, att det var ett nytt täcke men att det var ett hjälpmedel. Jag låg på som bara den och till slut gjorde en arbetsterapeut bedömningen att jag kunde få ett förskrivet. Jag sover som ett barn varje natt. Helt sjukt att ett täcke kan göra sån skillnad! Jag har minskat ner på mina sömntabletter. Så jag vill rekommendera er, om ni vill ha ett sånt här täcke om ni sover dåligt! Kontakta en arbetsterapeut eller vårdcentralen! Min arbetsterapeut hade inte hört talas om det innan, men Fibertäcket är tydligen ganska nytt. Ligg på och få den hjälp som ni är berättigade till!!!

Lycka till

Sofia

Annons:
FruJag
2014-04-12 23:10
#1

Är det arbetsterapeuten via vårdcentralen eller via kommunen?
Min man har utskrivet ett tyngdtäcke för sin sömn av en AT från sjukhuset. Men det är ju på den avdelning han blivit utredd för adhd.

Jag har ju bara min vc. MEn har via kommunen fått bostadsanpassning.

Själv sover jag med värmefilt varje natt och det underlättar massor.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

[JeanetteK]
2014-04-13 09:52
#2

Hur fungerar det här med tyngdtäcke? Är det så som det låter - att det är ett täcke som är tungt? På vilket sätt hjälper det? Jag har försökt söka på det men hittar ingen bra förklaring.

Andand
2014-04-13 15:54
#3

Man kan få ett tyngdtäcke var som helst inom sjukvården tror jag, bara det finns en arbetsterapeut där. Det är tungt och är som en omfamning, det gör att man blir lugn. Ett lätt tryck mot kroppen och omslutande! Sök på Fibertäcket tyngdtäcken så hittar du nog något :)!

Jag har gått med i en grupp på facebook som heter Fibertäcket - Provista Kognition. Där finns lite mer info men de har säker en hemsida också!

Allt gott

S

strandhanna
2014-04-13 16:22
#4

Coolt, måste kolla upp det här! TACK för att du delar…

[JeanetteK]
2014-04-13 20:22
#5

Tack för svaret Andand! Låter fint. Trodde att det skulle vara mer klaustrofobiskt men omslutande låter fint.

Zhiwa
2014-04-15 18:25
#6

Detta låter ju intressant!! Ska prata med min arbetsterapeut om det, men vad har ni för tyngd på täcket?

Annons:
Mona22
2014-04-21 08:29
#7

Skulle så gärna velat pröva men många kvällar gör det så ont så jag knappt kan ha vanliga täcket på mig =/

Eda
2019-10-01 09:04
#8

Foto: Sleepify hemsida

I min blogg har jag nu uppdaterat ett inlägg om för – och nackdelar med tyngdtäcken.

Dormire (en firma som säljer tyngdtäcken) skriver att tyngdtäcken kan hjälpa personer med Fibromyalgi, men det är säkert individuellt. 

Det finns nu ytterligare en typ av tyngdtäcken: RINGTÄCKEN! Det är en ny svensk variant, där tyngderna består av stålringar som var och en ligger insydda i ett fack. 
Fördelarna med detta täcke är det inte skramlar, det tynger inte ner fötter och hals, hålet i ringarnas mitt gör att täcket blir svalare och får högre andningsförmåga och täcket går att tvätta. En ytterligare fördel är att blixtlåset som delar täcket ligger på tvären så man slipper få det mot ansiktet. 

Mer om detta och andra tyngdtäcken, se: Vad som är bra med tyngdtäcken

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: