Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 11729 ggr
Malinsson
2011-11-04 08:48

Kinesiotejpning

Hej.

Har någon av er provat Kinesiotejpning? Eller kinesiologi-tejp, som det också kallas. Kanske kallas det annat också, vet inte. Fick tejp satt på ryggen i går.

Hittade massor av länkar om det också.

http://www.backtobasic.cc/text1_19.html

http://www.athletica.nu/kinesiotejp/

http://www.creativfriskvard.se/index.php?sida=13&id=43

Just nu är jag mycket trött i ryggen med en del värk. Hon som satte tejpen förklarade att jag lär reagera rätt kraftigt med tanke på min fibromyalgi. Ska också sätta om den på måndag, då en tejp inte lades helt rätt. Men jag är positiv och nyfiken på att se om det hjälper.

Annons:
[Lillfjanten]
2011-11-04 10:11
#1

jag har fått fötterna tejpade en gång och det gör jag inte om :) för det första så fick jag klåda av tejpen, för det andra var det väldigt obehagligt. men det är ju bra om man vill och har möjlighet att prova andra metoder, lycka till!

TjockaBerta
2011-11-04 10:34
#2

Sjukgymnasten tejpade min rygg en gång kors och tvärs. Han använde vanlig tejp som man använder vid idrottsskador m.m.

Det lastade av musklerna ett tag och var ganska skönt. Tror att de gör det när de inte kan hitta på något annat. Det var vanligare förr att man tejpade.

Min fot tejpades också när jag stukade den. Det gjorde inte ont med tejp men så fort de tog bort tejpen gjorde det ont igen.

Tejpning lastar av ett tag men botar ingenting. Men det kan vara skönt med lite lindring en stund.

>>>Malum domesticum<<<

Mariadottir
2011-11-04 11:20
#3

Jag har tejpats med kinesiologi-tejp ett par gånger för att avlasta ryggen vid bl.a. diskbråck. Det har varit riktigt skönt och just avlastande. Jag trodde att jag skulle få mer ont när tejpen togs bort, men den värsta smärtan höll sig borta ett par veckor!

Det finns ju olika färger på just kinesiologi-tejp, men jag vet inte riktigt om det är olika "styrkar" eller funktion på dem?Ofta använder man ju olika färger på samma ställe på kroppen.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

Malinsson
2011-11-04 16:55
#4

Finns ju olika typer av tejp.

Vad gäller just denna så tror jag inte färg spelar någon roll, enligt vad jag kan läsa mig till. Det är intressant att testa, som komplement till annan behandling.  =)

Malinsson
2011-11-04 21:54
#5

Nu har jag tagit av den. Vi blev lite ivriga och tejpade för stor del av ryggen tror jag. Jag ska helt klart tejpa mindre områden i taget. Vi får se vad som händer. Men det blev lite för jobbigt faktiskt. Eller hade blivit, om jag fortsatt med den. Provar nog en gång till, med mindre.

hellah
2011-11-06 17:41
#6

Kul att någon mer har provat detta! Vill gärna höra mer om dina erfarenheter, Malinsson!

#2 Tror det var en annan sorts tejp. En stum tejp. Grejen med kinesiologi-tejp är att den är töjbar och liksom masserar väldigt försiktigt medan den sitter på.

Min sjukgymnast har kinesiologi-tejpat mej i flera år nu, efter FMT-behandling (mycket mjuk sjukgymnastisk behandling). Det gör att behandlingens verkan fortsätter längre än utan tejp. Jag går mest för upphakningar/spänningar i ryggen. Där tejpar han de långa ryggmusklerna, och/eller ett kors över bröstryggen (detta hjälper till att hålla upp kutryggen)

Vi har även provat på andra sätt,mer specifikt mot fibromyalgismärtan, tex på låren. Det tycker jag också har hjälpt. Jag tejpar en del själv också, efter att sjg har visat mej hur man spänner tejpen eller inte. Jag har också sparat baksidan på tejpen som mönster, så jag vet hur jag ska klippa den.

Jag kände också i början att det var bäst att inte tejpa för mycket.

Angående färgen så finns det en förklaring till den, som jag inte minns så bra. Rätt färg gör att effekten blir större (men min sjg tror inte på det). Tror det var personlighet, kanske? eller nåt liknande Feng Shui? Inte styrkan. Däremot finns det olika sorter (inte färgen) för folk med hår där tejpen ska sättas, och de som inte har hår.

Annons:
Malinsson
2011-11-06 19:37
#7

Kul att höra andras erfarenheter. =)

Vi får se om det blir mer tejpning framöver, men då ett mindre område som sagt. Intressant är det i alla fall.

TjockaBerta
2011-11-07 10:35
#8

#6

Mycket troligt att det var en annan slags tejp. Det låter som om jag också vill prova "kinestejpen" Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

hellah
2011-11-09 16:37
#9

Jag frågade sjukgymnasten om färgerna. I korthet är det så att olika färger påverkar på olika sätt. Blått är svalkande mm, rött värmande mm, svart stärkande mm

Idag fick jag blått, eftersom han bara hade det kvar ;-)

Malinsson
2011-11-09 16:41
#10

Jag blev också tejpad igen i dag. Den här gången bara på ett specifikt område med någon korsteknik osv. Vi får se vad som händer, känns redan nu lite jobbigt efter några timmar. Men det är roligt att prova.

När jag frågade om färg pratade hon bara om att gul, som jag fick i dag, har lite kraftigare klister. Men jag antar att det finns massor av varianter, märken osv och att det skiljer sig beroende på allt detta.

hellah
2012-01-31 19:17
#11

Hej Malinsson!

Fick ny tejp idag, och tänkte på dej. Hur funkar det för dej?

Sjg har börjat tejpa axlarna på mej nu. Det gör att jag får större rörlighet i dem; lättare att tvätta håret tex. Jag har också mindre ont i armarna.

Men ett kryss på bröstryggen är det bästa för mig!

Jag fick också gul idag, den var av ett annat märke (aku-tape tror jag). Annars har jag bara goda erfarenheter av märket K-tape, tex att den sitter länge 2-3 veckor, att jag inte får hudirritationer

Malinsson
2012-01-31 19:24
#12

Kul att höra om dina upplevelser. Jag hade faktiskt glömt bort det där med tejpningen. Det har varit så mycket på gång med nya mediciner, arbete och annat så jag har inte varit hos någon sjukgymnast på länge. Men det kanske är dags att prova snart igen, det tål att tänkas på.

Tack för att du återkopplade, kul =)

hellah
2014-01-05 15:19
#13

Puffar denna tråd för HelenaT81

Annons:
iaCW
2015-02-16 20:06
#14

Har googlat runt efter lite information om fibro och kinesiotejp och hittade bl.a. denna diskussion. Har varit sugen på o testa tejpen och det verkar som det funkar bra för en del ju! Hittade även en bra artikel om just hur man kan tejpa med kinesiotejp när man har fibro så tänkte att den kan passa här om fler hittar denna tråd som jag gjorde :) 

http://creativfriskvard.se/kinesiologytape-2/fibromyalgi-och-kinesiologytape/ 

Inte hunnit testa att tejpa själv än men beställt tejp hem iaf! :)

hellah
2017-02-11 16:38
#15

https://www.henza.se 

Här finns den billigaste tejpen jag har hittat,79 kr per rulle. Bäst tycker jag att Meridius är, men den blir jättedyr för privatpersoner. Jag har själv väldigt känslig hud, men har inte reagerat på någon sorts tejp (mer än på halsen), har provat 6-7 sorter. 

Men jag tror det är bäst att gå till en sjukgymnast, eller en kurs, för att lära sig. Det är rätt kinkigt att få till tejpningen så att den funkar.

hellah
2018-04-12 15:59
#16

Puff för intresserade

Upp till toppen
Annons: