Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 25604 ggr
Malinsson
5/10/11, 8:27 PM

Norgesic?

Hej

Från en annan tråd (Vilka mediciner äter du…) så tog jag upp att jag äter Norgesic.

Är det fler som fått Norgesic? Hur mycket tar ni?

Annons:
Karolina-rullgardina
5/12/11, 1:18 AM
#1

Hej! jag äter inte Norgesic, vad är det för med? Hjälper den?

Malinsson
5/12/11, 7:16 AM
#2

Muskelavslappnande och smärtstillande (paracetamol). Jag tycker de funkar bra, just för den muskelavslappnande effekten. Kroppen får hjälp att inte spänna sig mot smärtan. Det går ju att öva med avslappning osv men ibland behövs helt klart hjälp.

Så för mig funkar de utmärkt. Även om inte all värk försvinner naturligtvis.

[Maine]
5/12/11, 10:09 AM
#3

Märkligt att inte fler använder det, för när jag läser om det, så är det ju inte ett så märkvärdigt preparat..

Maria
5/12/11, 10:29 AM
#4

Jag har provat Norgesic.

Jag tycker okså att det är märkligt att det inte är vanligare. Inte bara vid Fibromyalgi utan rent allmänt så är ju kombinationen muskelavslappnande och värklindrande bra för många åkommor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Maine]
5/12/11, 10:30 AM
#5

#4  Ja, eller hur? Det låter ju som ett bra kombopreparat.

TjockaBerta
5/13/11, 12:32 PM
#6

Det låter ju som en perfekt ersättning för mina saknade Somadril som försvann för många år sedan. Konstigt att ingen läkare känner till Norgesic och föreslagit dem när jag år efter år frågat efter något som kan ersätta Somadrilen.

Jag ska fråga nästa gång jag ska till läkaren.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Malinsson
5/13/11, 1:05 PM
#7

Känner inte till Somadril men de kanske är mycket starkare än Norgesic. Men man kan tycka att de borde föreslå att prova det.

[Maine]
5/13/11, 1:11 PM
#8

Det är bra att man får nys om lite nya mediciner, många läkare är inkörda på samma medel hela tiden. Ibland skulle jag vilja ha något mellanting Alvedon-Citodon. Har mycket ont i musklerna emellanåt, och det låter ljuvligt med muskelavslappnande! Flört

Malinsson
5/13/11, 3:59 PM
#9

#8 Då låter ju Norgesic som väl värt ett försök, amatördoktor som man är när man är fibropatient.

[Maine]
5/13/11, 4:00 PM
#10

#9  Ja, eller hur? Men nu ringer tant doktorn mig på tisdag morgon, så då ska jag ta ett snack med henne Glad

sunkan
6/14/11, 4:21 PM
#11

Jag är ochså sugen på att prova Norgesic, jag har fått en hemsk nackhuvudvärk. Jag har tramadol retard mot min fibromyalgi. Det jag är rädd för är om man blir väldigt trött av dom jag hatar att vara trött. Är det någon som kan svara på om man blir väldigt trött av Norgesic.

Denna kommentar har tagits bort.
Malinsson
6/14/11, 4:24 PM
#13

Man kan bli lite seg av Norgesic, men inte alls på långa vägar så seg som man blir på Tramadol. Enligt min erfarenhet alltså. Jag har bara provat Tramadol några gånger men ätit Norgesic länge.

Jag kör inte bil när jag tagit Norgesic, fast det är olika hur mycket jag påverkas av dem.

Jag hoppas ni får prova och hoppas framförallt att det hjälper. Själv ska jag be om Citodon istället för Tramadol.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Malinsson
6/15/11, 9:27 PM
#17

Maine… hur gick det hos doktorn? Angående medicinerna alltså?

[Maine]
6/15/11, 9:30 PM
#18

#17  Jag fick Celebra och Norspan istället.. men läkaren ringer nästa vecka, så jag ska ta upp frågan om Norgesic igen då dessa två läkemedel inte passade mig.

Malinsson
6/15/11, 9:33 PM
#19

Aha, jag läste bakåt och fick för mig att det var i går, tisdag, som var ringtiden.

[Maine]
6/15/11, 9:34 PM
#20

#19  Cool

Annons:
Malinsson
6/17/11, 10:01 AM
#21

Så, nu har jag varit hos doktorn och fått Citodon, som jag kan ta när det är som värst och jag inte tror att Norgesic osv hjälper. Fick prova Tramadol nyss och fördelen där är att det går att kombinera. Nu får jag välja, eftersom Citodon också är ett paracetamolpreparat. Men jag tror det kan bli bra. Om inte annat, så kanske det går att sova på dem, det går dåligt med Tramadol.

[Maine]
6/17/11, 11:43 AM
#22

#21  Kombinera Tramadol och Citodon? Nej, det ska man inte. Men jag kanske missuppfattade.

Tramadol blir jag svettig/varm av, och de fungerar inte speciellt bra. Däremot fungerade Celebra mot värken, men magen slogs ut totalt. Har IBS..

Hoppas det blir bra med Citodon! Vad fick du för ordination?

mongu
6/17/11, 2:08 PM
#23

Man kan kombinera Tramadol och Citodon. Det är inte samma verksamma substans i utan det går alldeles utmärkt.

Har själv Citodon som jag kan ta ihop med mina Tramadol.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
6/17/11, 2:34 PM
#24

#23  Det har mina läkare sagt att jag absolut inte får göra, så det är väl efter läkares ordination då. Inget som jag experimenterar med.

Malinsson
6/17/11, 3:39 PM
#25

Olika ordinationer beror säkert på övrig medicinering och kroppen. Har man högt blodtryck, har man astma, har man IBS osv osv osv.

För min del tänkte jag göra mig av med Tramadolen för den gillade jag inte. Så ingen kombination där. Jag klarar mig ju på Norgesic alternativt Alvedon Forte i kombination med Ibumetin. Sen käkar jag ju Cymbalta och en hög andra mediciner.

Fick 1 tablett 1-4 ggr/dag när det är som värst.

[Maine]
6/17/11, 4:55 PM
#26

#25  Ja, jag vet inte, men den uppfattningen fick inte jag, utan att man helt enkelt inte kombinerar dem. Men har läkaren ordinerat det, så är det naturligtvis så! Flört

Jo, den ordinationen fick jag med, men det räckte inte, så jag fick ett recept till så jag har två att plocka ut på. Men ändå så står det samma på båda recepten. Men det står i journalen att jag tar upp till 8 tabl/dygn.

Rita-S
6/17/11, 7:25 PM
#27

#26 det är smart att inte utan vidare experimentera mot ens egens läkares ordination :) Så följ du den rekomendation du får av läkare. bäst så :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Malinsson
6/17/11, 7:43 PM
#28

Enligt Fass tycks man kunna ta 1-2 tabl 1-4 ggr/dag, vilket blir 8 tabletter som max.

För min del lär det nog inte vara aktuellt med 2 tabletter per gång då dessa är för att ha vid värsta topparna. Läkaren har väl tagit allt annat i beaktande när han satte dosen.

Det ska bli intressant att prova dem vid tillfälle. Blir konstigt när man väntar på en smärttopp liksom, hehe. Det brukar man ju vilja undvika.

[Maine]
6/17/11, 8:30 PM
#29

#27  Absolut! Flört

#28  Det är bra att du inte behöver mer. Vissa dagar klarar jag mig kanon på en tablett åt gången, ibland behöver jag två.

När jag började med dem var jag livrädd. Man hade ju hört att de var en dundermedicin, värstingen..  så jag började med dem på kvällen, innan läggdags, ifall man blev helt snurrig som alla pratade om. Flört

Malinsson
6/17/11, 8:37 PM
#30

Fast jag är ändå ett stort fan av Norgesic, hur det än är. =)

mongu
6/17/11, 8:56 PM
#31

# Enligt mina läkare så möter det inga hinder att kombinera de båda. Nu tar jag Citodon v.b. när värken är som värst.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Malinsson
6/17/11, 9:13 PM
#32

Man ska lyssna på läkaren.Glad

Man ska däremot inte läsa för mycket i andra typer av forum t ex citodon. Jag blir mörkrädd av det. Speciellt eftersom jag för första gången provar Citodon just nu och är så biverkningskänslig.

mongu
6/17/11, 9:25 PM
#33

Det stämmer det som din läkare sagt måste du lita på för varför annars gå till henne/honom?

Vi har alla olika förutsättningar och får därför olika ordinationer av våra läkare.

Det som passar mig passar inte dig osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
6/17/11, 9:27 PM
#34

#31  Självklart går man enligt sin läkares ordination. Det är nog bra om vi/man klargör för sin egen dosering och inte är "allmän" på sin inrådan. Var det någon som förstod vad jag just skrev? Flört

#32  Ja, just Citodon räknas tydligen som en riktig värstingmedicin/drog. Googlar man på Citodon, så får man en hel del märkliga träffar. Men testa att ta en på kvällen, då man ändå ska lägga sig, jag blev lite trött i början, och kunde bara ta dem då innan nattedags, eller sova-middagdags.

Men biverkningar har jag inte känt av, tror inte att det är så värst med såna faktiskt. Jo, läkaren sa att jag kunde bli lite hård i magen, men för min del är det bara en fördel om det är så.

Nu kör jag bil fastän jag tagit två stycken, så jag har väl vant mig. Flört

Annons:
Malinsson
6/17/11, 9:42 PM
#35

#34 Provar en just nu, istället för Norgesic. Dock känner jag mig tveksam till att ta mina Atarax, även om doktorn sade att de gick ihop med alla mina mediciner, förutom just Alvedon Forte och Norgesic.

Malinsson
6/17/11, 9:43 PM
#36

#33 Visst är det så. Vi lyder. Vi är så kloka här på fibroforumet. Glad

[Maine]
6/17/11, 9:48 PM
#37

#35  Jag har också Atarax hemma, och jag tar dem aldrig samtidigt. Jag väntar helst ca 2-3 timmar efter Citodonintaget.

Du får prova dig fram för vad som passar just dig! Glad

#33  Det som läkare förskrivit passar inte alltid, tyvärr så har jag och andra fått såna mediciner som jag/vi absolut inte ska ha. Man får vara med och fråga själv har jag lärt mig.

lilli-l
6/19/11, 9:37 AM
#38

Det där med att lita på läkaren, det har jag dålig erfarenhet av!

Jag fick Tramadol och jag äter cipralex. Jag mådde fruktansvärt dåligt när jag tog tramadolen, kändes som om jag skulle få ett epileptiskt anfall och jag frågade flera läkare, om det verkligen gick att ta dom tillsammans. Ja blev svaret. Och vissa sa: Ja, det ska NOG gå bra!!

Men nu vet jag bättreFörvånad Man ska INTE äta dom tillsammans, för tramadolen höjer serotoninhalten i kroppen, lika som cipralexen, så tillsammans kan donm ge "serotogent syndrom" som är förenat med livsfara, om man inte snabbt kommer under behandling!

Inte undra på att det kändes som om hela kroppen ville krampa, för det är just det som händer med snabb förhöjning av serotoninet!

Så jag litar inte på någon läkare, jag tar reda på medicinkombinationer genom att ringa läkemedelsupplysningen och kollar på "janus" om de går ihop.

Carpe Diem….Fånga dagen

[Maine]
6/19/11, 11:44 PM
#39

Malinsson, hur går det för dig? Cool

Malinsson
6/20/11, 4:40 PM
#40

Maine

Jotack. Har provat Citodon en gång bara hittills, gillade inte den så mycket. Men ska självklart prova mig fram ett par gånger till. Mäste ju välja mellan Norgesic och Citodon när jag ska ta, och utan det muskelavslappnande i Norgesic så är smärtan värre oavsett känns det som. Men jag provar igen några gånger sen.

Tack för frågan. Glad

[Maine]
6/20/11, 5:09 PM
#41

#40  Du känner att du behöver det där muskelavslappnande? För min del har jag märkt att de gånger jag använt Sobril så har värken avtagit. Jag tycker att Norgesic verkar intressant, och jag ska minsann fråga doktor igen om den när hon ringer denna vecka! Flört

Annons:
Malinsson
6/20/11, 5:49 PM
#42

#41 Haha, jag gör reklam för Norgesic nästan. Flört

Men det låter ju faktiskt som något värt att prova för din del. Jag håller tummarna.

[Maine]
6/20/11, 8:05 PM
#43

#41  Jomen så är det ju, om något fungerar så rosar man ju det! Flört

Citodon fungerar ju för det mesta, men det räcker att jag bär lite tungt så kan det vara kört i två dagar, det är just de dagarna jag känner att jag skulle vilja ha något avslappnande. Men vi får se, tyvärr så bestämmer ju inte jag! Cool

Fortsättning följer…

lilli-l
6/21/11, 8:40 AM
#44

Det kanske skulle vara en bra medicin att ta, istället för starka oxycontin!

Ska nog höra med min läkare om jag får prova den.

Men hur var det nu igen, den var inte beroendeframkallande?

Glömmer allt jag lästObestämd konstigt va? he he..men jag frågar igen istället.

Just idag har dagen börjat med världens ångest och jag kände att kroppen gick i spinn och en panikattack bröt ut. Tog stesolid och oxycontin, för kroppen är helt slut idag och nu känns allt helt värdelöstGråter

Jag orkar knappt förmå mig att gå över gårdsplan för att släppa ut hästarna, men det är ju ett måste! Känns som om kroppen inte lyder idag, denna blykänsla. *Gnäll, gnäll* he he

Kram till er alla!

/ Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

Malinsson
6/21/11, 10:20 AM
#45

lilli-l

Nej, den är inte beroendeframkallande, vad jag vet. Det är endast paracetamol och muskelavslappnande i. Man kan bli lite trött på den, men inte så trött som med starkare piller, tycker jag i alla fall.

Nu när jag provar starkare saker har jag ännu mer uppskattning för Norgesic, det är ju just den där muskelavslappnande effekten som behövs, för att släppa på mycket värk.

Jag hoppas ni får prova och hoppas ännu mer att ni tycker den hjälper.

Malinsson
6/21/11, 10:43 AM
#46

Maine…. Hur gick det? I dag skulle du väl prata med el doctor?

[Maine]
6/21/11, 11:20 AM
#47

#46  Denna vecka.. vet inte vilken dag faktiskt. Fick ialla fall ett samtal idag om att jag preliminärt ska operera min axel (impingement) i augusti, så det låter bra!

Malinsson
7/1/11, 4:29 PM
#48

Maine

Hur går det? Har du fått ut tabletterna än? Provat?

Annons:
[Maine]
7/1/11, 5:36 PM
#49

#48  Halloj! Är precis hemkommen från Apoteket och ska testa en tablett om ca en halvtimme. Idag behöver jag den verkligen, så nu är det upp till bevis! Flört

Apotekaren sa att det inte är många som skriver ut den längre, det tyckte han var lite konstigt, den är gammal i gemet tydligen. Men den är också bra förtydligade han.

Återkommer senare ikväll, då måste jag ju ha märkt något.. ska ta en tablett till att börja med. Min ordination annars är 1-2 tabl 3 ggr dagl vid behov.

sunkan
7/1/11, 7:06 PM
#50

Jag frågade min läkare om jag fick prova norgesic, men han sa att den är starkt beroendeframkallande. Ni som har erfarenhet av den är den beroendeframkallande? Är norgesic en ny medicin eller har den funnits länge?Min läkare sa ochså att han inte hade någon erfarenhet av den medicinen, men han sa att den var starkt beroendeframkallande.

[Maine]
7/1/11, 7:15 PM
#51

Tog en Norgesic för dryga timmen sedan. Har mindre huvudvärk faktiskt (ensidig). Men jag märkte ingen förbättring förrän efter en timme. Så nu får jag hoppas att det håller i sig några timmar framöver! Flört

Malinsson
7/1/11, 9:19 PM
#52

#50 Sunkan

Ingen läkare har sagt något alls om beroendeframkallande och jag ser inget på FASS om det: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19670407000019&DocTypeID=3

Jag har bra erfarenhet av den, den hjälper mig mycket. Men om den är beroendeframkallande eller inte vet jag inte. Jag behöver den relativt ofta men har inte tänkt på beroendefaktor.

#51 Maine

Jag kom att tänka på att jag inte insåg hur Norgesic hjälpte mig första tiden. Det kom liksom smygande, mindre spänningar gav mindre värk. Men mer på det sättet att värken inte blev värre, om du förstår hur jag menar. Att det gjorde att värken inte eskalerade och slog ut ordentligt.

[Maine]
7/1/11, 9:26 PM
#53

#52  Jodå jag förstår.. nu vet jag ju inte riktigt om jag kände av tabletten för övrigt då det var jättevarmt inomhus och man blev svett av att bara röra sig, plus att IBS:en gjorde sig påmind. Men det var för att jag hade ätit lite för gott strax efter tabletten. Flört

Malinsson
7/1/11, 9:35 PM
#54

Kom på en sak. När Maine tog upp Norgesic med sin förra läkare började han prata om att den inte var aktuell för det var ett morfinpreparat. Vilket det inte är. Och nu säger Sunkans läkare att det är starkt beroendeframkallande, vilket det inte står något om i FASS. Undrar om de blandar ihop den med någon annan medicin?

[Maine]
7/1/11, 9:41 PM
#55

#54  Visst är det märkligt? Och på apoteket var de förvånade att detta inte skrivs ut oftare, då det är ett bra läkemedel tydligen. Kan det vara för att det är så "gammalt"? Läkarna går i gamla spår och litar på reklamen?

Nu, ca 4 timmar efter tabletten har jag ingen värk alls, det är jätteskönt! Hade samma värk på dagen, tog då två Citodon, och jag fick inte alls samma verkan då Flört

Annons:
Malinsson
7/1/11, 9:46 PM
#56

#55 Kul att höra att värken släppt. Blir spännande att höra om du får bra effekt framöver när du tar den också.

[Maine]
7/1/11, 9:46 PM
#57

År 1967 godkändes läkemedlet enligt Fass! Cool Förnyat godkännande 1997. Så det har ju liksom funnits några år.. och man behöver inte ha särskild receptblankett heller för detta som med många andra starka medel, exvis Citodon.

[Maine]
7/1/11, 10:14 PM
#58

Malinsson: Hur många timmar ungefär brukar du ha effekt av Norgesic?

Malinsson
7/1/11, 10:20 PM
#59

Maine

Hmm, har inte tänkt på det. Man kan ta 3 ggr om dagen. Låter det gå 6 timmar emellan. Jag brukar späda med Ibumetin/Ipren 400 mg, antingen samtidigt eller efter ett tag, om jag behöver ytterligare lite hjälp. Men det tar väl en timme innan det är igång ordentligt, sedan hjälpt 4 timmar åtminstone.

Och numera så testar jag ju att ta Tramadol när det inte har hjälpt med de andra. Eller att låta bli Norgesic och testa Citodon. Tar inte Tramadol då. Men bara 1 Citodon står det på receptet, fast jag tar 500 gr Alvedon till, vilket ju går bra. Tror jag måste ta 2 Citodon om det ska hjälpa ordentligt.

[Maine]
7/1/11, 10:50 PM
#60

#59  På mitt Citodonrecept står det 1 tablett 1-4 ggr/dag. Jag ringde och sa att jag behöver ofta ta två, och då fick jag ett recept till utskrivet, så att jag inte skulle stå utan. Tyvärr så stod det samma ordination på det..

Du får väl testa dig fram vad som passar bäst. Jag ska ta en till Norgesic innan jag lägger mig för natten, det blir om några timmar, tog en senast strax före 18. Men jag höll på att få slag när jag såg tabletterna.. Runda. Trodde att alla piller var avlånga nuförtiden! Glad

Jag tror och hoppas att Norgesic kommer att bli till stor hjälp, och de känns skönt att kunna trappa ned på Citodon. Även om det "bara" gått åt 4-5 tabletter de senaste dygnen. (har fyllt på med Alvedon)

Det var denna effekt som jag fick nu, som jag hade velat ha med plåstret som jag testade. Hjälp för den akuta huvudvärken.

Malinsson
7/1/11, 11:31 PM
#61

Låter som en bra början i alla fall, med Norgesicen. Ja, det är ju skönt om man kan slippa för mycket jättestarka piller. För mig blev det dock att späda på med en Tramadol i kväll. Starka är bra ibland. Men helst bara sällan.

[Maine]
7/2/11, 1:28 PM
#62

Tog en Norgesic och en halv Panodil Forte på förmiddagen. Har fått astmabesvär, men jag vet inte om det beror på tabletten eller på vädret. Testar N igen när det är bättre väder..

Annons:
Malinsson
7/2/11, 1:57 PM
#63

Vad trist med astmabesvären. Skummade igenom FASS lite snabbt, såg inget omedelbart ang astmabesvär för Norgesic. Men det betyder ju inte att de inte kan påverka din astma för det. Men som du också säger, vädret kanske påverkar.

Jag fortsätter hålla tummarna.

[Maine]
7/2/11, 2:56 PM
#64

#63  Jag har också kollat upp det innan jag bad om att få prova det, men jag hittar inget heller. Förhoppningsvis beror besvären på att det är väldigt fuktigt och kvalmigt inomhus. Jag kände inte av detta igår, men för att vara på den säkra sidan, så testar jag igen när det är lite mer normal luftfuktighet Cool Den fungerar ju faktiskt annars.

sunkan
7/2/11, 3:20 PM
#65

Det är nog som Malinsson säger att läkaren blandar ihop norgesic med någon annan medicin. Jag tror att det blandas ihop med morfinplåstret heter inte det något liknande? Jag tycker att det är väldigt underligt att läkarna inte ha någon erfarenhet av norgesic när det har funnits i flera år, det är inte nytt precis.

[Maine]
7/2/11, 3:36 PM
#66

#65  Norspan hette det plåstret jag fick..

Ja, det verkar gå en trend i vad läkarna skriver ut, men det är också konstigt att det inte finns något som motsvarar Norgesic. Man kan inte få något annat om den är slut på apoteket.

IngelaK
7/3/11, 10:27 PM
#67

Tar Tradolan sedan många år till natten, då jag får ett extra eländigt "skov" = när tåget kör över mig. Verkan sitter i hela nästa dag. Det sägs att Tramadol är samma preparat, men jag fick lite ont i magen av det …

Ladydragon
7/4/11, 12:49 PM
#68

67# finns många olika varianter av Tramadol

en del innehåller laktos andra inte är du laktosintolerant?

Tradolan innehåller inte Laktos

jag har valt att få Tradolan utskrivet just för att dom är laktosfria och det gör min mage lite bättre 
är laktosintolerant

många läkare och apotekspersonale säger att laktoshalten i läkemedel är så liten att man ska inte reagera
dock så står det mer och mer i Fass att är man laktosintolerant så kan man reagerar på laktosen i läkemedel

annars så är det kanske en biverkan du har råkat ut för eller så reagerar du på något tillsatsmedel

bra att du har hittat Tradolan och det fungerar bra för dig

[Maine]
7/6/11, 5:44 AM
#69

Nu har jag testat Norgesic lite.. har tagit en tillsammans med Alvedon 500mg. Men jag kommer att fortsätta med Citodon/Alvedon istället. Det blev en liten förbättring med N, men inte tillräckligt länge och jag fick en liten illamåendekänsla eller hur jag nu ska förklara det. Men nu har jag testat iaf! (Svåra att svälja var de med, hua, stora och runda!)

Astmabesvären fortsatte dock inte, som tur var, det var väldigt kvalmigt inomhus första gången jag provade, så det berodde troligen på det.

Annons:
Malinsson
7/6/11, 7:24 AM
#70

Det var synd att det inte hjälpte tillräckligt men nu har du provat som sagt. Speciellt med allt strul du hade för att få dem. Blir du illamående kanske det inte blir bättre av att ta två stycken i taget, vilket jag tror man måste, för att få nog effekt. Näe, illamående är tråkigt att vara. Men men, nu har du provat.

Glad

[Maine]
7/6/11, 7:50 AM
#71

#70  Ja nu har jag provat Flört Nej, det är ingen idé att ta två om jag känner så av en. Men man kan ju inte veta om man inte provar, så är det ju! Hoppas att fler att upptäckt denna medicin nu och kanske blir hjälpta.

lilli-l
7/6/11, 8:19 AM
#72

Jag som mår illa av vanlig alvedonRynkar på näsan Och jag tänkte höra om jag kan få utskrivet Norgesic.

Men som sagt, det är väl bara att prova.

Igår hade jag en ganska bra dag..fick mycket gjort och som vanligt, så är jag sänkt idag istället. Sovit 4 timmar inatt och smärtan gör sig påmind hela tiden.

Går i valet och kvalet om jag ska ta en oxycontin och samtidigt skulle jag vilja klara mig utan det.

Men det här är också jobbigt, när man har en smärta som man inte riktigt vet vart den sitter, men den finns där, i hela kroppen och pockar på.

Pest eller kolera?

Carpe Diem….Fånga dagen

[Maine]
7/6/11, 8:38 AM
#73

#72  Jo, man vet ju inte förrän man provat. Det som inte passar mig, kanske passar dig?

Men det kan jag ju säga att om jag skulle få ett anfall av min värsta huvudvärk (som Citodon inte rår på) då skulle jag nog ta en Norgesic och lägga mig under täcket. Då mår jag illa av huvudvärken ändå, så det kan väl inte bli så mycket sämre Flört

Malinsson
7/6/11, 12:40 PM
#74

Jag har aldrig mått illa av Norgesic, jag är superkänslig för det mesta så jag har lätt att känna illamående. Men det är ju så olika. Testa, lill-i. Man vet aldrig.

Själv provar jag ju som jag sagt tidigare Tramadol alternativt Citodon och börjar nog känna att Tramadol är bättre, för först tar jag ju Norgesic och när den inte hjälper så kan jag ju inte ta citodon utan får vänta. Men Tramadol sover jag inte bra på.

Ja, pest eller kolera…

lilli-l
7/12/11, 10:32 PM
#75

Idag hämta jag ut mina Norgesic och jag tog 2 st mitt på dagen och har nu tagit 2 på kvällen. Det tar en timme ungefär innan värken ger sig lite.

Men när tabletterna går ur, då får jag en sådan jobbig smärta..som ilningar i hela kroppen, med mest i händer och fötter.

Nu har jag varit så smärtig en längre tid, så det är så tröttsamt! Hoppas verkligen att Norgesicen hjälper. Så jag slipper ta den starka oxycontin, men ibland finns inget val med dom heller.

Orkar bara inte med denna smärtaGråter!Den slår ju ut en helt vissa dagar. Och vädret, snälla, stabilisera dig!

Carpe Diem….Fånga dagen

Malinsson
7/13/11, 7:36 AM
#76

Men usch, så jobbigt! Jag hoppas också att Norgesicen hjälper dig men som du säger, ibland finns det inget val. Ibland är det starkare som gäller. Jag äter ibland Ibumetin/Ipren samtidigt som Norgesic men jag gissar att dina smärtor är för starka.

Du verkar ha det ordentligt jobbigt, stor stor kram till dig! Här får man klaga av sig.

Kram!

Annons:
lilli-l
7/13/11, 9:25 AM
#77

#76 TackSkrattande

Jag mår lite konstigt av Norgesic. Jag är väldigt känslig för läkemedel, har hört att så är det för dom flesta fibrofolk.

Jag blir inte muskelavslappnad av dom, utan det känns nästan tvärtomGråter känner att kroppen/musklerna är nästan vid gränsen till krampande!

Inatt kunde jag inte sova, hade sådan ångest och konstig känsla i kroppen..som om kroppen reagerar fel på något i tabletten. Och efter en tid efter att jag tagit Norgesic, då dår jag som en klump i halsen eller det känns tjockt.

Men jag blir inte förvånad ifall jag inte kan äta dom, för hur många olika mediciner har jag inte gått igenom, som inte passar och det enda jag är allergisk mot är acetylsalicylsyra. Vad jag vet än iallafallObestämd

Så tillbaka till vanlig panodil, och då även oxycontin och stesolid vid behov. *suck*

Carpe Diem….Fånga dagen

Malinsson
7/13/11, 12:11 PM
#78

Jo, det verkar vara vanligt med känslighet. Jag är också känslig men tycks må bra av Norgesic. Synd att det inte funkar för dig. Kom även på, som jag skrivit tidigare, att det tog mig ett bra tag att förstå hur de funkade osv. Jag tar oftast när jag känner värken börja och då 2st. Sämre dagar tar jag 2st och 3 ggr per dag. Och lägger på Ibumetin/Ipren som sagt. (Och nu fått Tramadol också)

Det var synd att det inte funkade, som sagt. Men nu har du provat. Man ska använda det som funkar.

lilli-l
7/15/11, 10:19 PM
#79

Ja, det har du rätt i, MalinssonSkrattande

Man orkar bara inte gå omkring med denna smärta, man måste få vila från den ibland.

Carpe Diem….Fånga dagen

fröken89
7/24/18, 9:18 PM
#80

äter själv tramadol dagligen.
men jag behöver byta ut sömnmedicinen jag har och undrar om någon tycker att norgesic fungerar för sömnen?
jag har haft grava sömnproblem sedan tidig tonår, alltså över 15 år nu och inga av de traditionella och vanliga fungerar på mig.
har blivit söndermedicinerad med neuroleptika och har nu bestående skador pga. men ändå gav de mig neuroleptika att sova på och mina besvär blir värre och värre.
jag råkade av misstag ta fel tabletter när jag och sambon var iväg på resa och dagen efter visade det sig att jag hade tagit norgesic.
jag sov så vansinnigt mycket bättre på dem, dessutom hade jag inte den där vansinniga stelheten i kroppen när jag vaknade. någon annan som upplever/upplevt detta?
jag letar frebrilt efter sömnmediciner att byta ut mina nozinan med nu då de på riktigt gör mig sjuk.

fröken89
7/24/18, 9:21 PM
#81

#68 jo norspanplåster, men tror det är fentanyl i dem och det om något är vansinnigt beroendeframkallande

Upp till toppen
Annons: