Annons:
Etiketterforskningnyheter
Läst 6848 ggr
precis
2007-01-18 19:44

Kolhydrater Mycket/Lite?

Hej!
jag är nyfiken på att höra hur många av er som tänker på proportionerna Kolhydrater mot Fett i maten och även förhållandet mellan Omega 3 mot Omega 6. Ni som har fibromyalgi och de liknande inflammatoriska sjukdomarna?
kika in på kolhydrater.ifokus.se om ni inte vet vad jag menar. Olika personer väljer själva diet efter hur dom mår. Några tar bort allt med Kolhydrater i och så finns det dom som klarar att äta 10% eller 20%.
En sak som är klar är att socker och transfetter bidrar med mycket ont i allas system. Välj riktigt smör istället för margarin o annat flytande lågfettmargarin osv… det finns nog mycket att prova, för att hitta lindring.

mvh johan
www.precis.to/johan

Annons:
fibrogubbe
2007-01-18 19:52
#1
Gozan
2007-01-18 22:11
#2

jag har minskat ner mina kolhydrater i maten.. men inte har min fibromyalgi blivit bättre för det.

men på din fråga svarar jag: Ja.. jag tänker på vad jag äter och försöker hålla nere mina kolhydrater i maten.

Fibblan
2007-01-18 22:53
#3

Ja jag tänker på kolhydrater. Jag är inne på Kolhydrater iFokus och har gått ner 16 kilo på 6 v. Mår avsevärt bättre med lågkolhydratkost. Jag har blivit av med magkatarren, svullna ben, min "basvärk" som jag hade dygnet runt.

Nu har det blivit fel kost iom julmaten och jag har lite svårt att komma tillbaka igen, och direkt så märker jag av fibron igen.

Så jag kommer alltid äta lågkolhydrat.

Fibblan
2007-01-19 19:16
#4

Hej Hopi och andra:)

Jo jag såg Dr Annika Dahlqvist på tv och då kände jag att det är något för mej.  Jag äter inga produkter som ligger på över 5 % kolhydrater. Inget bröd, mjöl, pasta, potatis och absolut inget socker.  Fungerar hur bra som helst och sockersuget försvinner helt.

Blev av snabbt med min magkatarr och colon irretable. Bara det är otroligt, från att ha gått på toa 4-6 ggr/dag till 1-2 ggr/veckan. Magen är lugn och harmonisk. Kurrar och bubblar inget. Det tycker jag är ett stort bevis på hur illa jag ätit förut.

Vi ökar ju dessutom på fettintaget och ändå går man ner i vikt.

Här är länken till Kolhydrat i Fokus:  http://kolhydrater.ifokus.se/

Där kan ni om ni känner intresse gå in och läsa.

Lisbeth
2007-01-20 12:15
#5

Jag äter vegetariskt och utesluter socker nästan helt i den mån det går, allt innehåller ju nästan socker. Men det vita raffinerade sockret använder jag inte alls. Ska jag ha socker till något vilket är väldigt sällan så använder jag råsocker.

 Det är ett jättebra inlägg Johan! Tror att det är väldigt viktigt vad vi stoppar i oss.

Omega 3 kan vara svårt att som vegetarian få i sig i tillräcklig mängd så jag tar Linfröolja som är extremt rikt på omega 3.

Kolhydrater i fokus är nog en bra sajt för oss med fibro att kika in på!!

Fibblan
2007-01-20 13:05
#6

Det finns även en tråd där inne för oss som har Fibro Skrattande

Annons:
Hopi
2007-01-20 13:50
#7

Jag är vegan och det är nog lite svårt med den kosten då tror jag.. hum..

Fibblan
2007-01-20 14:02
#8

ja, jag vet inte men det finns veganer inne på den sidan som vad jag har förstått äter LC. Hur….det är en annan femmaSkrattande Du får kolla runt och se om det finns tips för dej.

Hopi
2007-01-20 18:13
#9

Ja, får göra det! =) Har iaf börjat minska ner på ris o pasta. Tar lite mer av grönsaker o tex tofu istället. Får testa mig fram. =)

Rita-S
2007-01-20 20:28
#10

Själv forsöker vi leva äfer Nyckelhål just nu :) Vi har skurit ned sakta men säkert på socker och skit i kostholdet, så numera är det nästan ingen socker alls, mycket grönsaker, lite fett och sötningsersätning hos oss. Jag shoppar nyckelhål och vi använder mycket grönsaker. Jag kjänner kroppen begjär mer grönsaker enn kött, men jag tycker fortfarande om en medium biff en gong i mellan ;) Dock är det inte alltid ens en gong om månaden vi har just SÅNT! :)
Tänkte samtala med Annika dalquist om kosthollet, hon håller till inte alls långt från oss! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

precis
2007-01-20 22:24
#11

Jag använder också linfröolja när jag gör salladsdressing med olivolja o vitvinsvinäger. Dricker ibland ett glas iskallt vatten med en matsked krossade linfrön. Men Pasi på kolhydrater.ifokus påstår att kroppen har väldigt svårt att ta tillgodo omega-3 ifrån linfrön, så det är bättre att minska kraftigt på sånt som innehåller omega-6, så blir balansen bättre.

Jag tror att veganer kan klara sig på massa olika bönor, linser, groddar och sånt… plus att man ska prioritera grönsakerna som växt över jord, som sägs vara bättre än rotfrukter o dyl.

Jag äter fortfarande lite potatis, ris, pasta och bröd, men då med riktigt smör och ett par extra ostskivor på :) Jag är inte så extrem, så jag lägger nog min nivå på 30-35%

Rita-S
2007-01-20 22:26
#12

jag tror nog inte jag kunne lägga bort lite bakat potatis en gong i mellan nej ;) eller en ruskig god lasagne… men det är saker jag aldrig äter på daglig basis ändå, och som en dietist sa till mig: Det är inte det du äter nån gong i mellan som forstör, det är det du trycker i dig dagligen! ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

precis
2007-01-20 22:34
#13

#12 och självklart vilken mängd man väljer att stoppa in. allt dåligt ska kompenseras med mera nyttigt!

Annons:
Rita-S
2007-01-20 22:45
#14

javisst :D

Jag tror nog inte min kropp skulle må illa av en bakat potatis en sällan gong till middagen.
jag gjorde gudalika middag en dag… vi bakade en potatis pr person, tog en röd paprika som vi fyllde med majs, cherrytomater, litegrann riven magerost, och en klick med gräddfil
sen hadde vi stekat Falafel i stället för biff! Ingen sås behövdes då fyllet i paprikaen va mer enn tillräckligt.. mumma! men det är definitivt inte vardagsmiddag kan jag säga

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lisbeth
2007-01-20 23:24
#15

# 11 Får nog ta och titta in på kolhydrater och kolla det där med omega- 3 och omega-6 om balansen!

anki1
2007-01-21 15:40
#16

Hej Jag är ny här, Har just hittat till er. Jag brukar mest hålla till på kolhydraterna sida. Katter och hittekatter brukar jag oxå titta in på ibland. Har 2 st kissar Sotis och Sessan. Fibro har jag nog haft sedan början av 80talet, men diagnosen fick jag först 95. Har inte haft fast arbete sedan 94. gått igon AFs alla åtgärder.Sjukskriven sedan nästan 3 år och ska nu få sjukersättning.Väntar på beslutet.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
2007-01-21 15:43
#17

Du skall va välkommen hit, anki1 :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-01-21 17:25
#18

Tycker det är så konstigt att tex inte morötter skulle vara bra.. Det är nåt jag alltid räknat som nåt hälsosamt.. Likaså potatis och andra rotfrukter.. Konstigt.. Fundersam

Rita-S
2007-01-21 18:00
#19

Jo jag tänker lite olika om det

Jag tror att det osunna i potatis är stivelsen, den bryts ned till socker. Likadan är det ju i banan. Hur det är med morötter vet jag dock inte. Jag tycker det är mycket konstig att morötter är osunt. Men, jag är ingen dietist, ingen kosthollsexpert så jag vet inte varför. Suck, va jag har läst om kolhydratskostholl så är i principen ALLT jag tycker om förbjudet och jag sitter kvar med allt jag anser va dödtråkig mat.. :/ men, jag skall tala med nån som KAN kolhydratsdietter och se om jag har fel där innan jag dömmer det nedom och hem :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-01-21 20:10
#20

Rita.S; Jag tycker oxå det känns som allt gott man vill äta, ska uteslutas om man äter den där kolhydrat-kosten.. Det känns inte så kul.. Och fett.. hum.. det har jag lite svårt för.. Mår illa om jag ätit för mkt fett.. Men det är väl så att min kropp är inte van vid för mkt fett helt enkelt..

Annons:
Rita-S
2007-01-21 21:19
#21

jag avskyr fett! :S jag tycker bacon är gott nån sällan gong, men jag föredrar faktisk att ta bort fettet från bacon … nej, jag tror oavsett att jag skall prata med någon som KAN sånt innan jag fordömmer låg-kolhydrater ;) jag kan gott leva tråkigt i vardagen så länge jag kan ta lite gott nån gong i mellan, och va jag förstått på Annika Dalquist sin metod är det inte så att ALT av kolhydrater skall bort, utan man skall begränsa mycket :) DET kan jag nog leva med! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

precis
2007-01-21 21:39
#22

#18 Du har missuppfattat det tror jag. Morötter är fortfarande nyttigt, men det finns andra saker som är nyttigare ;)

#20 Low-carb är inte en vanlig bantningsdiet där saker är förbjudet eller helt ska uteslutas, det handlar om balanser… Och individen bestämmer själv procenthalten som dom själv mår bra av… Men generellt sett så är det minska andelen kolisar, öka protein och fett. Minska omega 6 och öka omega 3.

Plus att det finns många olika sorters fett… har du provat att byta ut alla margariner och flytande "konst-plaster" mot riktigt smör?

Rita-S
2007-01-21 22:12
#23

nu vet jag att frågan i förra innlägget va riktat mot #20.. men personligen.. hatar smaken av riktig smör.. ;) jag avskyr det! Just det som "alla" har berättat om mig att öka mängden fett och sådär, äkta smör.. dom berättar det med saliga suck av glädje, och JAG ryser.. hehehe jag är konstig ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

precis
2007-01-22 10:49
#24

#23 smör är ungefär som sill, det är mest konsistens och inte mycket egen smak… så det är kanske psykosomatisk inställning ni två har mot smör :) eller? ;)

Rita-S
2007-01-22 11:21
#25

nej det är smaken. äkta smör smakar äkta smör. Den smaken är vidrig för mig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fibblan
2007-01-22 16:43
#26

Jag som älskar smör, :)  Är för mycket farligheter och fel sorts fetter i det oäkta margarinerna så dom är verkligen  tabu för mej.  Det finns mycket att läsa om dom farliga fetterna inne på Dr Annikas blogg. För dom som är intresserade

Själv så använder jag rikligt med smör, 40% grädde. Å mår jättebra, men vet att det finns många som inte klarar det stora fettintaget. Men man kommer långt med lite itaget och rätt sorts fett. Flera som kollat upp sina värden hos läkare efter ett tag och kolestrol och blodtryck har sänkts.

Nu ska vi iväg till mina föräldrar, pappa fyller 70. Då blir det att försöka hitta dom fetaste bitarna av maten;) för det andra hoppar jag öven nu. Måste hålla mej strikt om det ska fungera för mej.

Önskar er alla en skön kväll

Rita-S
2007-01-22 16:54
#27

Jo Fibblan, har faktisk talat med Annika på ett annat forum, och hon sa det samma, att vegetarfett är inte alls bra för oss med FMS. Sedan jag har FMS borde jag äta animalsk fett sa hon, orsaken är att Animalsk fett är Inflamations-dämpande, medan vegetarfett är inflamationsframkallande eller hur hon sa det. Men jag tycker ju inte OM smör :S dock innfogar jag gjärna lite animalsk fett i bakvärk och stekning :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Hopi
2007-01-25 16:38
#28

Jag kan inte äta smör pga allergi mot laktos o komjölksprotein. Men jag har alltid tyckt det sååå hemskt med fett.. hum.. Kan inte hjälpa det.. Smaken av det liksom.. det fastnar på tungan.. hehe

Rita-S
2007-01-26 13:51
#29

Hopi: Kjänner kjänslan! äter riktig fettrikt kött och jag tar bort fettbitarna.. bara konsistensen.. HUA

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-01-27 16:59
#30

Rita.S; Har ju varit vegan så många år, men kan minnas den där fettkonsistensen på kött ändå.. Inte gott! =( Fett-skrämd, det har jag varit sen födseln, av mig själv. Ingen annan i familjen är så..

mudkip
2007-04-12 23:11
#31

jag kan inte ätra nåt med laktos, så fettet försvinner ju fett:)

men sen har jag uteslutit ALL fläsk kött, tom skinka på pizza, korv köttbullar mm, eftersom fläskkött ökar på nåt jäkla skit som tar bort ledvätska i lederna mm

lätt förklarat

och efter 2 år med fibro, så sa min farsa att ; du du har alltid svinont efter vi grillat"

och det hade jag, efter jag slutat med alltfläskkött(alltså även blandfärs mm) så e jag mkt bättre, har även blivit bättre sen jag uteslutit mjölken,

och e föriktig med ..svårsmält mat typ, potatis e för mkt för magen, stärkelse där, och fibrer e för jobbigt också, jo jag vet nyttigt, men inte för mig:)

men tjatigt blir det, vitt bröd med kalkon hela tiden och inte äta choklad, det e jobbigt, finns ju markattas choklad, men det e ju inte mjölkchoklad det inte

Iza_the_cat
2007-04-13 10:03
#32

Jag hade hoppat på LCHF kosten innan jag fick diagnosen.

Men mest för att jag tycker det skulle vara roligt att kolla om det funka

Så jag äter lite kolhydrater typ 50 - 60 g om dagen

Tro min förvåning då jag blivit drygt 13 kg lättare på 8 veckor

Kram

Gronstedt
2007-05-16 17:35
#33

Jag har dragit ned kraftigt på kolhydrater de senaste åren, och gått från att vara helt definierad av smärta till att fortfarande ha ont överallt, men ändå kunna leva, jobba utöva idrott. STOOORT framsteg. Ingen viktminkning, dock. I mitt fall ändrade jag diet för att bli av med candida.

miffo
2008-07-15 16:20
#34

Nån som har tipps på högt fettinnehåll som inte kommer från mjölk eller rött kött som är bra för en med fibro?

Annons:
Rita-S
2008-07-15 17:05
#35

Avocado är jätefett och röd fisk dessutom. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

miffo
2008-07-15 17:24
#36

#35 Rökt lax borde fungera, hittade nu när jag var och handlade. Avocade kom oxå med :) Tack

Försöker ordna med en ätalista idag, har kommit en liten bit på väg. Om ni har fler tipps så tar jag tacksamt emot. Att hitta på mat som är soja- och mjölkfri är krångligt.

Rita-S
2008-07-15 17:54
#37

Hm, vad mer, allt från vattenriket borde ju va rätt bra, jag har läst att tex sjötunge och allt med lever från fisk är jättebra, även rogn från fisk är bra, det är ju rikt på näring. jag skal gräva mer när jag kommer hem! :)
Men avocado och banan (det sista är en nött per defenition) borde ju va bra iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

miffo
2008-07-15 18:11
#38

Just det ja, banan e bra. Fisk måste jag bli bättre på :)

Rita-S
2008-07-15 18:31
#39

:) Det är ju framför allt den röda fisken som är fettrik iaf :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

miffo
2008-07-15 19:59
#40

Ok, bra då ska jag spana efter sånna.

Tack för hjälpen

Pisan
2008-07-15 21:13
#41

Har kört med LCHF sedan mars och mina magbesvär är som bortblåsta, värken är dock kvar men jag ger mig inte, tänker fortsätta såhär - det är ju helt underbart att ha en fungerande mage!!! Glad

Annons:
Rita-S
2008-07-15 21:21
#42

#41 ja bara det gör det värd för mig att fortsätta rästen av mitt liv, även om min värk skulle bestå :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calmare
2010-01-14 23:21
#43

Kunde knappt vika ett papper för ett och ett halvt år sedan.

Men fick ett tips och…

Min ledvärk försvann efter en vecka på lågkolhydratskost och totalt uteslutande av spannmål/potatis och andra livsmedel med högt kolhydratsinnehåll, många av dessa livsmedel innehåller inte bara mycket socker utan även faktiskt gifter. Detta och att läsa på vad som är mer inflammatoriskt och tvärtom, tex. skippa omega6 och nyttja fiskolja omega3,(inte raps/olivolja).

Rekommenderar detta starkt för er som har ledvärk och inte testat lågkolhydratskost. Glad

ps efter över ett år på detta har inte ledvärken kommit tillbaka.

TjockaBerta
2010-01-15 09:59
#44

16 månader på strikt LCHF. Ingen förbättring, ingen viktnedgång. Istället bristsymptom så som muskelförsvagning och blödande tandkött med fickor.

>>>Malum domesticum<<<

Calmare
2010-01-15 13:36
#45

#44 Hur mycket och vad äter du? hur ser en normalkostdag ut? Glad

TjockaBerta
2010-01-16 11:33
#46

Usch! En sån där dum tråd som inte försvinner när man läst den utan man måste kommentera för att markera den som läst.

>>>Malum domesticum<<<

Calmare
2010-01-16 15:35
#47

TjockaBerta, än en gång, hur ser dina kostvanor ut?

TjockaBerta
2010-01-16 16:14
#48

Det är inte intressant.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Calmare
2010-01-16 16:41
#49

Du skriver - Efter 16 månader strikt - Ingen förbättring, ingen viktnedgång. Istället bristsymptom så som muskelförsvagning och blödande tandkött med fickor. Mycket ovanligt resultat, det var bara därför jag undrade, jag kanske kunde ge dig något tips bara Glad

alexia27
2010-01-16 20:08
#50

TjockaBerta, det är inte normal reaktion på lchf, jag tror inte du åt rätt.

TjockaBerta
2010-01-17 14:56
#51

Ja ja, den här diskussionen har jag redan haft  på kolhydrater i fokus. Jag tycker den passar bättre där än i den här tråden.

Jag svarade bara på trådskaparens inlägg.

För mig var inte LCHF till någon förbättring.

>>>Malum domesticum<<<

alexia27
2010-01-26 11:06
#52

Tjockaberta, fick du någon hjälp på kolhydrater i fokus. Det finns många kunniga där, bland annat ett par läkare som är aktiva och hjälper till. Glad

Lycka till.

TjockaBerta
2010-01-26 11:49
#53

Tyst

>>>Malum domesticum<<<

CatharinaEngberg
2011-11-12 23:55
#54

Har hört att man kan få värk utav omega6

crikarlshamn
2012-01-22 15:46
#55

Min värk och trötthet blir definitivt sämre utav mjöl och mjölk produkter.

Kolhydrater fràn ris, rotfrukter, sallad, grönsaker, nötter gàr bra i mindre mängd. Frukt i màttlig mängd likasà.

Det är en kost som är ett mellanting av stenàlders och medelhavs dieten.  Byter dock olivoljan mot raps olja.

Sill och kokt/scrambled äggs är gott till frukost.  Havre "grädde" blir gott som sàs, bara att koka upp i stekpanan där kött eller fisk stekts och i gratänger.

Smör, charkuterier… det làter jag framtida forskning utröna.

Annons:
romraf
2012-01-26 13:02
#56

Jag äter LCHF i mindre strikt variant, jag äter någon morot då o då och lite lite frukt, sen början av december 2011

har skippat socker, allt mjöl, bröd , pasta, ris, frukt, rotfrukter…..

ALDRIG ätit lightprodukter…har aldrig trott på det..

Min värk har reducerats, i händer, handleder, fötter, knän och även min otroliga trötthet har reducerats ,så även min övervikt med -5 kg.

Det blir bara bättre o bättre………

Jag tar varje dag en liten vitamin D-kapsel köpt från Kostdoctorn.se

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

MickeB
2012-04-21 10:49
#57

Läkaren William Davies har skrivit en bok "Wheta Belly" om spannmålens negativa inverkan på vår hälsa och på hans blogg är det många som rapporterar stora förbättringar i sina smärttillstånd då tagit bort mjöl och spannmålsprodukter

crikarlshamn
2012-04-21 11:13
#58

Wheat belly:

http://www.wheatbellyblog.com/

"Wheat is an opiate And, of course, I don’t mean that wheat is an opiate in the sense that you like it so much that you feel you are addicted. Wheat is truly addictive."

Mycket intressant läsning, tack

CatharinaEngberg
2012-06-06 18:01
#59

Har inte läst övrigas svar. Men i alla fall:

Jag har hört att man kan få värk i kroppen av för mycket Omega 6. Min mor rådde mig att inte äta Solrosolja eftersom det innehåller mycket Omega 6. Jag köper istället Rapsolja.

TjockaBerta
2012-06-06 19:49
#60

#59 Det är helt riktigt. Undvik omega 6

>>>Malum domesticum<<<

Andreas_P
2012-06-06 22:59
#61

Intressant att läsa att en del blivit bättre i sin värk i samband med kostomläggning till LCHF! Skulle vara intressant om en studie gjordes med interventionen LCHF-kost på personer med fibromyalgi.

crikarlshamn
2012-06-06 23:43
#62

För min del blir min fibro bättre utav LC men inte det som menas med HF i Sverige.

Det räcker med att jag undviker vetemjöl och mjölkprodukter sà blir den bättre.

Det finns studier som visar att det (inflammationen) kan vara länkad.  Mjölkallergi som ger mjölallergi som ger inflammation.

Stora mängder animaliska fetter ökar smärtan hos mig.  Màr bättre utav fisk/skaldjus samt magert kött.

Annons:
Rita-S
2012-06-07 09:09
#63

#61 finns vad jag vet ingen vetenskaplig studie på lchf och fibro tillsammans, men en som kallade sig smärtdoktor svarade Birgitta Höglund på hennes blogginlägg om fibromyalgi och lchf (hon är en av dom som har blivit bättre av att äta lchf):

”Detta medicinskt intressant och det är mycket roligt att Du har blivit bättre.
Vetenskapligt sätt vet vi inte varför vissa smärtpatienter med kronisk smärta blir bättre med LCHF kost. Någon forskning finns inte, endast enstaka ”fallbeskrivningar” som din egen.
Själv tänker jag i dessa banor, vi vet att LCHF kost försätter kroppen i ett metabolt tillstånd som kallas ketos, detta är en så kallad ”fysiologisk ketos” med ca 0,5-8 mM ketoner i blodet och är ett ”normalt tillstånd” till skillnad från ”ketoacidos” 20 -40 mM ketoner i blodet, detta kan drabba typ 1 diabetiker och är ett farligt tillstånd men det har inget att göra med LCHF kost.
Vi vet också ketoner kan ha en antiepileptisk effekt (barn med epilepsi kan behandlas med (ketonkost). Samtidigt vet vi att antiepileptisk medicin t.ex Gabapentin, Lyrica också kan vara effektiva vid nervsmärta. Jag tror att en möjlig förklaring kan vara att LCHF kan påverka nervsmärta via denna ”fysiologiska” ketos men som sagt vi vet ännu inte varför och mycket forskning behövs.

Men man kan i alla fall säga ”det kan inte vara farligt att pröva”!”

Det låter ju vettigt, men jag har inte haft tid eller kraft att googla allt detta och forsöka hitta engelska sidor om det än.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ioma
2012-06-14 22:17
#64

Jag kör LCHF nu och mår mycket bättre. Försöker hålla nere så mycket som bara är möjligt på kolhydraterna tänker inte på någn balans där utan kolhydrater ska bara bort så gott det går för mig.

Jag är även GBP-opererad och då ska man ju itne "kunna" äta så mycket fett men det går skitbra!

Vikten går neråt och jag känner mig mycket gladare.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
2012-06-14 22:21
#65

#10

Om du minskar kolhydraterna så BÖR du öka fettintaget och absolut inte äta lightprodukter osv.

Kroppen måste ju ha bränsle ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Upp till toppen
Annons: