Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 11966 ggr
Lullan1
7/15/07, 8:25 PM

Tempursäng?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon av er här som har en Tempursäng? Vi funderar på att köpa en pga att den ska vara tryckavlastande och bra för mig som har ont precis överallt. Den kostar förvisso 26 000 kr, men det kan det vara värt för att sova gott om nätterna och vakna utvilad och smärtfri!

Skriv gärna om vad ni har för erfarenheter av sängar och sängtyper!

Annons:
Zimba
7/15/07, 8:40 PM
#1

Nä har aldrig prövat, men skulle gärna vilja ha en. Hoppas du blir nöjd, om inte kan jag skicka min adress till dig Flört

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
7/15/07, 9:16 PM
#2

Jag har inte tempur, men jag har madrasser av samma typ skum som tempur har i sina. Dom är goda för mig iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lullan1
7/15/07, 10:16 PM
#3

#1 Flört Jag tror att jag kommer att bli nöjd! Hoppas jag iallafall!

#2 Vad har du för typ av madrass? Tempur är ganska dyrt och finns det ett billigare alternativ så är det ju värt att överväga helt klart!

linasvovvar
7/15/07, 10:44 PM
#4

Lullan jag har en ergotemp, jag fick den förra månaden och innan dess har jag knappt sovit alls på tre år sedan olyckan.

Man får låna på öppet köp i 30 dagar och betalar bara frakten om man inte är nöjd.

Jag är helnöjd.

Hemsida www.ergotemp.se

ps den kostade ca 3000kr lite skillnad mot tempurs pris

Lullan1
7/15/07, 10:59 PM
#5

#4 Tack för länken! Jag ska gå och kika med en gång, det kanske finns någon återförsäljare här nära mig?

Rita-S
7/16/07, 12:13 AM
#6

Jysk sina madrasser har memory foam innuti sig, det som Tempur har med :) Så i principen alla jysk sina madrasser har det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Lullan1
7/16/07, 12:22 AM
#7

#6 Jaha! Då kanske man kan åka dit och provligga några sängar också då. Tack för tipset!

#4 Nu har jag varit och tittat på deras hemsida, och den närmaste återförsäljaren fanns i typ Västervik… Ledsen Jag får väl ta och åka förbi nästa gång man är på fastlandet.

linasvovvar
7/16/07, 2:07 AM
#8

#7 Jag provade inte min madrass innan utan jag beställde hem en på prov, man har 30 dagar på sig att bestämma sig. Och frakten kan det ju vara värt. Tror den låg på 300 kr.

Anterrabae
7/16/07, 3:32 AM
#9

jag provade tempur.. och då var den inte bra, kunde inte vända på mig när jag behövde.. hade ont iaf och jag var inte tillräckligt stark för tempur… Den var jobbig att komma ur osv

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rita-S
7/16/07, 9:07 AM
#10

Mm jag med tyckte det om tempur. Dom va FÖR äftergivande! Den madrassen jag har från jyst är lite fastare så den va inte så jobbig att komma ut, samt att jag investerade i elevations revbotten till sängen. Jag kan hissa mig upp i sittande position :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fibrogubbe
7/16/07, 11:56 AM
#11

Tror det är onödigt dyrt

jag har en sån madrass på en vanlig dux säng

fungerar med min värkrygg, klarar ej en natt utan och nyligen fungerade det ej på ett hotell fast jag hade med madrassen, sängen var för hård !!! Jag har haft madrassen på flyget många gånger alltid gratis som handikapputrustning !!!   HÅKAN

Lullan1
7/16/07, 2:13 PM
#12

Tack för era svar! Nu har jag något att fundera på!Glad

mongu
7/16/07, 9:57 PM
#13

jag har tempurmadrass o kan inte tänka mig vara utan den. Det tog i o för sig ett litet tag att vänja sig vid den. Men nu är den underbar.

Tror att den kostade nånstans runt 7 - 8000kr för en 90-madrass. Dessutom var det 15 års garanti på den.

När vi var på hotell så sov jag otroligt dåligt pga att sängen var alldeles för hård.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Lullan1
7/16/07, 10:28 PM
#14

#13 Intressant! Kommer du ihåg på ett ungefär hur lång tid det tog att vänja sig och hur du mådde under tiden? Om du hade mycket ont och så….

mudkip
7/18/07, 4:53 PM
#15

det finns en annan sorts madrass också , som e ungefär 30 cm tjock innan du lägger dig på den, som fanns på sjukhuset  i spenshult, kommer absolut inte på vad den heter överhuvudtaget, men jag sov i en sån där och jag KAN INTE sova i en tempur, får svin ont, den e för hård mot kroppen, jag måste sova i fluffhimlen typ, men den dom hade där  var sydd i massa tjockt grejs som i kanaler som åkte ihop när du la dig på den, inte svettig heller, dom säljer dom via reumatikertidningen, och bara en 5e del mot tempur madrassen

Rita-S
7/18/07, 5:23 PM
#16

oi värkligen intressant :O det där skal jag kolla upp! dom kanske har en övermadrass jag kan köpa

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
7/18/07, 8:27 PM
#17

#14 Minnet är bra men kort, fniss. Tror det tog ca två veckor att vänja sig vid madrassen. Det som var svårast som jag upplevde, var att vända sig. I o med det så blev ju värken värre om jag var kvar på en sida för länge.

Nu var detta i ett skede av min värkhistoria när det inte hade blommat ut, så min värk var inte så kraftig som den är nu.

Låter kanske konstigt. Men min värk nu är inte pga madrassen. Är i o för sig stel o har ont på morgonen men det är andra orsaker.

Kan idag inte tänka mig att va utan min madrass.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lullan1
7/18/07, 8:58 PM
#18

#17 Tack för ditt svar! Det blir nog en Tempursäng, men jag ska be att få låna hem och prova under en tid först.

Kavitha
9/23/07, 3:33 AM
#19

Ja att prova först är nog en bra idé. Har själv inte någon Tempurmadrass, men har deras kudde, modellen Millenium. Älskar den! Kan inte vara utan den nu. Tog ett tag att vänja sig, men när jag väl hade gjort det och provade att sova på en vanlig kudde så bytte jag tillbaka till min Tempurkudde efter tio minuter, gick inte att hitta en bra sovställning med den gamla vanliga kudden. Så jag rekomenderar iallafall Tempurkuddarna. Skulle själv vilja ha en madrass, men är lite osäker på om jag skulle tycka likadant om madrassen som om kudden. Är ju lite skillnad från att gå till att ha huvudet på en Tempur till att ligga med hela kroppen på en Tempur. Som många andra här skriver så är jag lite rädd att den ska kännas för hård. Har provat att ligga på en sådan madrass i en sängbutik, men då har man ju bara provat att ligga på den i typ 10 minuter eller nå´t. Är ju lite skillnad att sova på den i flera timmar.

mongu
9/23/07, 11:53 AM
#20

JAg har Tempurmadrass o kan ju inte säga att den är hård. Den formar sig mycket bra o avlastar kroppen.

Däremot kan en del anse att den är för mjuk.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Lullan1
9/23/07, 12:57 PM
#21

Igår var jag och beställde en Tempur Signature, den levereras om ca 1 månad. Jag känner mig glad och uppåt, äntligen ska jag få sova gott!!!

linasvovvar
9/23/07, 2:15 PM
#22

Härligt Lullan Sov gott !!!!

Lullan1
9/23/07, 7:37 PM
#23

#22 Tack! Glad

korseett
9/23/07, 9:19 PM
#24

Jag har nyligen skaffat tempurmadrass och den var nog räddningen för min sömn. Jag är en sådan som ligger och vrider mig för det gör ont om jag ligger för länge på en sida. Min madrass kostade bara 5.500 kr för jag har en bra resårmadrass så den kunde vara kvar.

mongu
9/24/07, 5:36 AM
#25

Samma här att jag hade en bra resårbotten o behövde inte byta den.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mudkip
9/25/07, 3:42 PM
#26

nu kom jag på vad den heter, madrassen dom har på spenshult.molnet prevent.underbar.. finns en bolligare variant på den(denna kostar runt 4000) som är vit,molnet är orange.. den vita kostar kanske 2000 den brukar dom annonsera om i reumatikerförbundetstidning.. ja båda tvpå

hopaps du får nån ordning på madrassen:)

elisabetholsson
9/26/07, 2:25 PM
#27

Hej! Jag provade en magnetmadrass en gång (det blev bara en gång och aldrig mer, jag har aldrig haft så ont). Han jag lånade den av glömde säga att jag som har fibro skulle lägga ett täcke eller något annat på innan jag la mig, men jag vägrade prova igen. 

Jag fick låna en tempur av min massör som är återförsäljare av dom madrasserna. Det blev en enorm skillnad, jag provade att sluta med tabletterna som jag fått av läkaren så att jag skulle sova bättre på nätterna (den lilla blå som jag kallade dom) och det funkade. Vi köpte en dubbelmadrass tempur, men jag ångrar att vi inte köpte två enkla istället. När gubben kommer för nära så ligger jag och lutar lite (väldigt irreterande).

Annons:
mongu
9/26/07, 4:59 PM
#28

Vi har varsin madrass i vår dubbelsäng o det är nog bra tror jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
9/26/07, 4:59 PM
#29

Alltså två tempur

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TantAlma
9/27/07, 12:42 PM
#30

Man kan tydligen tävla om att vinna en om man inte vill betala, bara man har talets gåva och motiverar varför.

tror den hette smärtfri.se

kattassen
10/15/07, 3:14 PM
#31

Vi köpte varsin Tempur-madrass. Gubben klarade av sin, han har mest ont i axlar och nacke och det hjälpte honom. Jag har fibro och ont i hela kroppen. Jag hade jättesvårt att vänja mig vid madrassen då jag sjönk ner och hade jätteproblem att vända mig. Det sprängde överallt. Gubben hade nog filosofin att det är just det man skall undvika och inte behöva - att vända sig. Det funkade inte för mig då jag vaknade och var stelare än stocken själv.

Nu kör jag vanlig resårmadrass med bäddmadrass ovanpå, tämligen hård, för rygg, bröstparti och axlar klarar inte av att sjunka ner för mycket.

 Intressant sajt, förresten. Hittade hit alldeles nu! Här skall jag läsa mera…

Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

anki1
10/15/07, 6:38 PM
#32

Har resårsäng lite fast och en tjock bäddmadrass.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

linasvovvar
10/15/07, 7:26 PM
#33

Lullan nu börjar det närma sig sova stadiet =0)

Simson
10/15/07, 10:36 PM
#34

Det skall bli intressant att "höra" vad du tycker om Tempurmadrassen, Lullan!

Jag har en Tempurkudde som mina gosedjur får vara på. Den är alldeles för hård för mig och jag får så ont.

Köpte mig en Carpe Diem-säng, mjuk. Härligt!!! Var runt på flera möbel- och madrassaffärer säkert en tre gånger på varje så de blev lite förvånad när jag äntligen bestämde mig. Glad

Nuförtiden ligger jag inte alls lika mycket i min älskade säng som jag borde och behöver. Tyvärr. Det beror dock inte på sängen utan på grannarna som smäller i dörrarna så mycket att det inte går att vila i sovrummet. SUCK! Saknar mina vilostunder!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
Sool
10/16/07, 12:52 PM
#35

Jag har nyligen köpt en tempurmadrass och märkte stor skillnad direkt. Jag får mindre ont när jag ligger på den.

Det finns ju olika varianter av tempurmadrasserna att välja mellan när man  beställer - en om man väger mellan 50-100kg, en om man väger under 50kg, en om man väger över 100kg och om man har fibro ska man säga till så finns det en särsklid för det också (eller om det är så att man får en för lägre vikt då, vet inte riktigt).

Lullan1
10/16/07, 8:51 PM
#36

#33 #34 Ja! Nu är det inte så länge kvar, jag hoppas att det kommer bli bra! Jag lovar att rapportera Skrattande

korseett
10/18/07, 9:05 AM
#37

har precis provat ut en liten tempurkudde också. Den gjorde susen för min nacke så nu är en sådan beställd med

Lullan1
10/20/07, 1:06 PM
#38

#37 Vad härligt! Jag ska prova ut en kudde sen när jag fått sängen! Ser fram emot det!

Logggon
11/22/16, 3:42 PM
#39

Har köpt säng från TM-Sängar och den är i den bästa sängen jag har haft. Den går dessutom att få med Ergomjuk bäddmadrass för fibromyalgi och den är helt underbar!

Logggon
11/22/16, 11:14 PM
#40

Adressen blev fel ska vara www.tm-sangar.se

Lakritskatten
11/23/16, 11:47 PM
#41

Jag har en sådan på bilden men främst för diskbräck och ont i höftkulorna.

Fördelen är att  man kan ligga på mage på den utan att svanka genom att den formar sig efter kroppen och på sidan…ryggraden ligger rak. Jag får jätte ont av ligga i på en vanlig madrass.

Nackdelar är: Den är stenhård när man går och lägger sig fastän det är 22 grader i rummet och på sommaren eller på morgon när madrassen har blivit varm är den mjuk men då svettas man ihjäl. Och detta är inte optimalt för fibromyalgin, har löst det med att alltid ha en vetevärme med vid sänggående. Har också tempur kondensskydd (alltså mot svett) och sedan ytterligare en luftig och  tunn tvättbar bäddmadrass närmast kroppen. Sängen kostar ju en del så man får skydda den.

Jag sökte från fonder när jag köpte min för 6 år sedan i en SOVA butik, hemlevererat.

Min långa smala lätta sambon hatade sin tempur säng och sålde den, alldeles för hård för honom.

www.pankpraktikan.se finns en massa tips på fonder som man kan söka för hjälpmedel.

Annons:
Logggon
11/30/16, 4:57 PM
#42

TM-Sängen med Ergomjuk är inte hård när man lägger sig, väldigt skön. TM sängen blir inte alls så varmt de har löst detta med

Outlast teknologi

som fungerar förvånansvärt bra, kan verkligen rekommendera.

Lakritskatten
12/3/16, 7:09 PM
#43

När vi testade i butiken var den inte hård men hemma hos oss blev den det, antagligen har vi kallare och fuktigare än i SOVA butiken!

Upp till toppen
Annons: