Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 12428 ggr
Mirjamh
11/19/07, 3:45 PM

Tryptisol

Hur många har provat tryptisol? Vad tyckte ni om den bra eller dåligt?

Skriv en kommentar så blir jag glad

MVH Mirjamh

Annons:
mongu
11/19/07, 6:30 PM
#1

Jag har Tryptizol som jag tar vid 19-tiden för att kunna sova bättre.

Startade med 10 mg hade ganska sådär effekt men har sakta fått öka så nu har jag 30 mg. Det sover jag mycket bra på. Har inte alls de tidiga mornar jag haft så länge utan nu är det sova hela natten.

Har heller inte haft några direkta biverkningar som ajg märkt av.

Kram

Mongu

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

anki1
11/19/07, 9:54 PM
#2

Jag har haft tryptizol för en del år sedan, men bytte när jag började komma upp i 30 mg per dygn, det blev så många tabletter att ta. Har haft en del olika sorter. anafranil retard var den sista sorten. Jag slutade för att jag inte ville gå upp mer i vikt. Nu är vikten på väg neråt så sakta, vilket jag är mycket glad för.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

lilin
11/19/07, 10:41 PM
#3

Tryptizol är ett antidepressiva medel med ångestdämpande och sedativ effekt. vilket ibland kan hjälpa till att lugna värken.

Det är väldigt vanligt att man får det vid kronisk smärta.

kramiz

Mirjamh
11/20/07, 12:05 AM
#4

Tack för era svar. Jag har fått så jag ska äta 25 mg i en vecka sedan ska jag öka till 50 mg läkaren ville att jag skulle komma upp i 75 mg. Tycker ni att det verkar vettigt?

MVH Mirjam

lilin
11/20/07, 1:04 AM
#5

ja.  tycker det är vettigt. prova, men sätt inte för stort hopp till dom.
jag har haft jätte bra resultat i olika sådana här, men vill inte bli helt beroende av dom, så jag tar inte alltid.
men jag äter sådana 8 av 12 månader. och just tryptisol tycker jag är en ganska snäll tablett. Men som med alla andra sådana här, ska du inte bli rädd om du först blir lite sämre i humöret. det tar ett par dagar, eller för vissa nån vecka eller två.
kram /lilin

mongu
11/20/07, 12:02 PM
#6

Det låter rimligt. Sen ska du va medveten om att det ofta kan va vissa biverkningar vid start av mediciner. Så ge inte upp för fort.

Samt att du ska ta upp sånt med din läkare så det är OK. Hoppas du blir hjälpt av medicinen. Det är ju som alltid så individuellt vad som passar eller inte passar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Mirjamh
11/20/07, 2:31 PM
#7

Hade ni många biverkningar? Jag undrar också om man kan ta några glas vin när man äter tryptisol? Det är nämligen så att jag fyller 40 år i december och vi ska ha kalas och då vill jag kunna ta några glas. Eller är det bättre att hoppa över någon tablett?

Tack för era svar MVH Mirjam

Rita-S
11/20/07, 2:33 PM
#8

Vad står det på vedlägget om just detta med alkohol? Och har du tagit relaterat medicin som tryptisol nån gong? Hur reagerade du då mht alkohol? Jag skulle frågat en läkare om just detta bara för att va säker. Nu är det ju så att du får nog aldrig nån läkare att erkjänna det är okej att ta mediciner og alkohol, eller alkohol ensam, men dom kan nog säkerligen svara nåt på hur stor risken är iaf ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mirjamh
11/20/07, 2:36 PM
#9

Tack för ditt svar. Jag får ringa min läkare och fråga. Jag har inte tagit sådan här medecin förut.

MVH Mirjam

Rita-S
11/20/07, 2:37 PM
#10

Det är nog det bästa att fråga kvalificerat personell. Förmodligen kan även en farmaseut på apoteket svara på detta gissar jag :) I fall din läkare är svår att få tag på menar jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
11/20/07, 7:34 PM
#11

Tror också att du ska fråga din läkare om vilka risker o hur det skulle va för dig om du vill ta ett par glas vin.

Jag tror inte det är farligt om det är nån enda gång men skulle inte chansa utan fråga om råd först.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Misimurf
11/20/07, 8:41 PM
#12

Jag kollade på fass.se och där står detta om Tryptizol och alkohol: Samtidig alkoholförtäring skall undvikas på grund av risk för förstärkta negativa effekter av alkoholen.

Men prata gärna med läkaren om det iaf det kan ju hända att det går bra att bara ta något glas vin

Kavitha
11/20/07, 9:11 PM
#13

Jag har ätit Tryptizol jag också, men tyvärr blev jag så personlighetsförändrad så jag slutade med dom.

Pratade om det med en kompis till mig som är undersköterska och hon sa att ibland kan dom ha omvänd effekt när man inte tar dom för att man är deprimerad, utan bara som smärtstillande medel. Jag blev väldigt apatisk och tyckte inte någonting var särskilt roligt.

Sen var en av biverkningarna huvudvärk och det fick jag också.
Hade huvudvärk i 2 veckor i streck och då blev det ju inte att jag kom iväg till komvux iallafall, så det kändes inte som att det hjälpte mig särskilt mycket, trots att värken minskade något.

Min mor äter dom nu (hon har opererats ett antal gånger för sin Skolios) och för henne fungerar dom däremot bra.

Så det är väldigt individuellt hur dom fungerar på olika människor.

Annons:
anki1
11/20/07, 10:07 PM
#14

Jag frågade faktiskt min läkare om alkohol frågan, och hon a att man kunde dricka lite vin någon gång. Numera tar jag sifrol, som är en medicin mot parkinsson sjukdom. Jag tycker att den fungerar bra, när de sk lyckopillrerna blev lite hög dos för mig. Jag kom upp i 75 mg,men jag tyckte att det var lite högt. Jag mår ganska bra på dom.  Fast början var lite jobbig. Man fick börja sakta och trappa upp till full dos.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mirjamh
11/21/07, 1:38 PM
#15

Tack alla som har gett mig svar ni är underbara. MVH Mirjam

Ixatrixa
4/14/08, 1:18 PM
#16

Min doktor sa helt enkelt att man hoppar över att ta tabletterna om man vet att man skall dricka alkohol.

För mig har det varit lite av en halleluja upplevelse med tryptizol då jag sover hela natten vilket har gjort att jag är klarare i skallen och är faktiskt pigg på morgonen.

Simson
4/14/08, 1:34 PM
#17

Jag tar mina tryptizol för att slippa kramperna på kvällarna. Funkar bra. Kanske jag skall ta upp diskussionen om höja dosen nu när jag läser allt detta om värk och sömn??

Utan tryptizolen krampar jag så jag ligger och paddlar med fötterna så mycket att jag slår upp inflammationer i benen. Suck.

Spänner mig så mycket för att ligga still och motverka kramperna i kroppen att jag får ont i magen av ansträngningen. Ont som typ att jag gör situps…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Konstigabaralillajag
4/14/08, 6:35 PM
#18

Har precis trappat ut Tryptizol för att börja medicinera med en annan medicin istället eftersom Tryptizolen inte ha effekt på mig. Tog den kvällstid och sov skapligt med den, kunde iaf somna…

Fabmaniac
4/14/08, 7:56 PM
#19

Jag åt Tryptizol ett tag men jag vet inte om jag tyckte att den hjälpte något direkt. Tror jag hade 25mg - 1 tablett var det i alla fall.

anki1
4/14/08, 11:23 PM
#20

jag har precis höjt dosen på sifrolen, nu tar jag en hel tablett. 0,18 mg till natten.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Cissit
5/9/08, 8:09 PM
#21

jag åt tryptizol i nästan 2 års tid. I början hjälpte de ganska bra mot sömnstörningarna men inget mot värken, sen avtog det och då ville läkaren höja dosen men då fick jag såna biverkningar  (bland annat kronisk svår huvudvärk) så jag slutade helt sen.

witch
9/17/08, 3:35 PM
#22

har provat men funkade inte alls på värken, sov inte bättre och blev illamåande och fick utslag. =/ så det fungerade jättedåligt för mig!

CH65
10/10/10, 10:24 PM
#23

Jag började för 2 1/2 år sedan med Tryptizol 10 mg är i dag uppe i en dos på 100mg.

Jag har hemska skov som sitter i flera månader.

Men de få gånger jag är ur skov så tar jag bara 50 mg

Jag har bara positiva erfarenheter av Tryptizol. Visst jag har munntorrhet men det e ju lätt att åtgärda.

Jag har inga andra biverkningar. Jag har ingen hang over dagen efter.

Om jag e 1 dygn utan Tryptizol så e mina fingrar tjocka som lunchkorvar o sneda o värker

Och är jag utan dom i 2 dygn så kommer jag ej upp ur sängen

kajsa-kavat
12/23/10, 4:51 PM
#24

Har just idag hämtat ut Tryptizol 25 mg, en provförpackning om 20 tabl.

Så det var intressant att höra era erfarenheter om tabletten. Ska börja efter helgen då ingen glögg el.dyl är inblandad. Ska bli intressant att se om jag kan somna och sova en hel natt………….

cajzzza
12/24/10, 11:05 AM
#25

Jag ar också testade att äta Tryptizol.
Jag trappade upp dem och när jag kom upp över 50 mg, blev jag mesta bara dåsig.
Men när det stabiliserat sig kunde jag fortsätta öka. Vi ökade för att försöka få en större effekt på värken och på sömnen, kom upp i en dos på 100 mg. Men vid denna tid blev jag istället bara depremerad av det, och depressionen gick inte över förens jag slutade/trappade ner tryptizolen till 50 mg…
Fick tyvärr konstatera att denna medicin inte var för mig.

Gällande alkohol. När jag pratade med en läkare om medicin och alkohol (då en annan medicin än tryptizol) sa denne till mig, att någon gång går bra och man bör inte skölja ner tabletterna med alkohol…
Jag uppfattar det som det även stod i fass, Samtida alkoholförtäring. Att man inte bör ta dem samtidigt, men tar man ett glas vin till middagen (eller likn) så kan man ta medicinen när man går och lägger sig.

[tantleen]
12/27/10, 9:50 PM
#26

Jag har tagit Tryptizol i ca.11 år,började med 10 mg och nu tar jag 45 mg till natten.(biverkningarna var jobbiga i början men klingade av efter ca.2-3 veckor)

Sömnen fungerar bättre och värken är inte lika stark+ att yrseln har lättat.

Försökte att trappa ned för ca.1 år sedan men fick då tillbaka alla symtom.

Esteri
1/1/11, 6:06 PM
#27

Jag äter Tryptizol 20 mg sedan 2 veckor tillbaka när jag fick min fibro-diagnos. Då var jag på väg ur ett skov så värken kan jag inte riktigt säga om det har hjälpt eller inte. Men som jag direkt upplever det så har det inte hjälpt för värken. Men jag sover hela nätterna. Tyvärr vaknar jag inte utvilad och pigg. Jag ska ge det 3 månader och sedan återkomma till läkaren. Så vi får se. Lite för tidigt att säga något än alltså-

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

Annons:
Gittanglad
2/27/11, 6:37 PM
#28

Jag har ätit tryptozol i minst tio år, och jag sover så bra på dem. Jag dricker litet vin ganska ofta - ihop med tryptizolen, och det går alldeles utmärkt. Behöver inte gå upp på natten och kissa och har inte så ont som jag har på dagarn. Jag fick börja med 10 mg men fick ganska snart 25 mg. Mitt allra störst problem är min trötthet. Jag sover minst nio till tio timmar vrje natt och kan inte hålla mig vaken på eftermiddagen, utan sover då en till två timmar därtill.

[Maine]
2/27/11, 6:51 PM
#29

#28  Hur mycket är lite vin ganska ofta? Tänkte på om alkohol och medicinen passar ihop.. Det kanske är alkohol jag behöver för att jag ska slippa myrkrypen med Tryptizolen! Glad

Hmm.. läste på Fass:

"Samtidig alkoholförtäring ska undvikas på grund av risk för förstärkta negativa effekter av alkoholen."

Så jag skippar alkoholen..och Tryptizolen får ligga kvar i byrålådan. Flört

Upp till toppen
Annons: