Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 31361 ggr
pluttig
1/14/08, 9:35 AM

Värk i bröstkorgen

Hejsan jag är en tjej på 33 år, har nu i 1 års tid sprungit hos läkarn för att fösöka få hjälp med min värk, remiss är äntligen pågång till reumatologen, måste fråga om en sak, jag har så on t i bröstkorgen värst på vänster sida, iblan även höger sida.. hugg eller brännande sekund smärta i bröst hjärregionen, har varit på ultra ljud för hjärtat men det såg fint ut, har ätit losec för magen, antiinflammatoriskt, lyrica, antidepp mm men inget hjälper, har även de andra fibro symptomerna. Jag känner mig så modfällt o ensam om denna sjukdom ingen i min omgivning förstår, min sambo tycker att jag är fånig o ska rycka upp mig!

Har gått igenom mycket jobbigt i mitt liv, dödsfall mamma, pappa och syster, svårt med jobb o skola, mobbing, strulig tonårstid, ekonomiska problem mm… listan kan bli lång, tror att allt detta har utlöst fibron…

 Jag var tidigare en glad o positiv tjej med framtidsvivoner trots allt hemskt jag gått igenom, allt detta är borta nu är jag bara ledsen och har ont hela tiden, är så rädd för bröstvärken, värst på kvällarna.. söker här nya vänner som förstår och vet mer än mig om denna hemska sjukdom!

 kram på er alla från den modfällda :(

Annons:
Kavitha
1/14/08, 11:26 AM
#1

Hejsan!

Förstår precis hur du känner.
Kunde lika gärna varit jag själv som skrivit det du skrev. Har själv haft problem med jobb och skola, ekonomiska problem och dödsfall i familjen. Allt detta plus en handledsskada utlöste min Fibromyalgi. Hade även en sambo som var som din, han tyckte också att jag skulle rycka upp mig och trodde inte på att jag hade ont.
Honom lämnade jag tillslut och har hittat en ny kille sen 3 år tillbaka som förstår mig och stöttar mig i min sjukdom. Det är jätteviktigt att ha människor omkring sig som kan stötta en när det gäller Fibron.
Jättebra att du sökte dig hit till Fibromyalgisidan här på iFokus och du är varmt välkommen.

Kram Kavitha

pluttig
1/14/08, 11:45 AM
#2

Tack för ditt fina svar! vad härligt att du har träffat en ny kille som förstår dig *ler* stöd är ju så viktigt, just nu känner jag mig ensammast i världen :( jag trivs jättebra här på sidan och har funnit många svar på mina frågor om denna sjukdom. har du eller någon annan här värk i bröstkorgen? som jag besriver… jag blir så orolig över detta..

Kram kram

Hopi
1/14/08, 1:20 PM
#3

pluttig: Välkommen hit vill jag säga allra först!! Och angående värken i bröstkorgen, det är ju så att det kan sätta sig lite vart som helst den här värken.. Så det kan tex sitta i en finger, en fot, höften, ögonen.. osv. Sen kan det vara ont flera veckor, sen plötsligt bara försvinner det. Efter ett tag har det startat nån annan stans.. Själv får jag så ont i ena tinningen emellan åt, bland annat. Just det gör mig lite orolig.. Men sen rätt vad det är, då är det borta. Det är en konstigt sjukdom det här.. Jättejobbig på många sätt.. Kolla runt här på vårt forum, så ska du se att du känner igen dig i mycket. Du är inte längre ensam! Flört Kram!

Linda72
1/14/08, 1:22 PM
#4

Jag kan få välldigt ont i bröstkorgen och mellangärdet när jag har haft mycket smärta, jag tror i mitt fall att det är en oro som ligger och gnager, för vad vet jag inte,och så vill jag önska dig välkommen hit. Kram Linda

KerstinL
1/14/08, 3:08 PM
#5

Har haft ont i bröstkorgen i ett par dagar nu, mest på höger sida.. känns nästan som om jag sträckt mig, det liksom hugger till så fort jag rör mig, speciellt om jag rör höger arm..det gör oxå väldigt ont om jag tar djupa andetag..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Kavitha
1/14/08, 5:21 PM
#6

pluttig- Ja jag kan också få ont i bröstkorgen, så det är nog inget ovanligt i samband med Fibro. Jag blir också orolig när jag får ont, men sen så nästa dag kan det vara borta igen. Kan ha och göra med lite hur man mår för tillfället också. Vet att det kan göra lite mer ont när jag är deppig eller mycket orolig över något.

Ja det är skönt att ha hittat en kille som förstår en och stöttar en, för som sagt så betyder det mycket för hur man själv mår.

Kram på dig!

Annons:
Rita-S
1/14/08, 6:12 PM
#7

jag fick ofta sådan värk som yngre, i samband med stress och ångest. En sorts panikattack sa läkaren det var, för det kom alltid äfter jag haft långvarig psykisk stress i samband med tex min minsta syrras hjärtoperationer.
Sen har jag även äfter jag fick min diagnos i perioder haft värk i bröstet, muskelspänningar, som gjorde det smärtsamt att andast, samt man märkte smärtan i takt med hjärtslagen.. hör med fibron det med värkar det som.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Highlandertess
1/15/08, 4:26 AM
#8

Jag kan få plötsliga bröstsmärtor som gör att jag ligger dubbel och bara gnyr. En gång var jag till sjukhuset, men de hittade inget fel. Sedan var jag på varmbassängträning en period och då pratade några kvinnor där på exakt samma sak. Det var en speciellt fibro-grupp förresten. Så jag började prata med dem och fick veta att man kan få sådana smärtor ibland. Man ska förstås kolla upp så det inte är något annat, men om inget fel hittas så är det troligtvis fibron. Det är verkligen en hemsk känsla och jag brukar dessutom få svårt att andas under anfallen…inandning gör ont. Glad är fel ord, men när jag läser ovanstående inlägg så känner jag mig åtminstone…mindre ensam :-)

Då det gäller din sambo. Stöd är mycket viktigt att ha hemma för man kan möta mycket motstånd på andra håll. Försök att förklara och ta gärna med sambon till läkare. Min pojkvän förstår inte allt, men han försöker och han visar hänsyn och stöttar mig. Hoppas allt går bra för dig! Och välkommen!

Sool
1/15/08, 12:50 PM
#9

Hej och välkommen hit!

Som du redan förstår av tidigare svar, är vi många här med liknande erfarenheter :)

Jag är också ganska ny här och tycker man får ett väldigt stöd härifrån. En stor fördel med ett sådant här forum att det alltid finns en enorm erfarenhet och kunskap att tillgå, bara några knapptryck bort.

Hoppas du kommer trivas!

Misimurf
1/15/08, 8:51 PM
#10

Välkommen!

mongu
1/16/08, 2:32 PM
#11

Det är säkert oro som ger dig din värk i bröstet. Men samtidigt så ska man kolla upp så det inte är nåt annat,

Nu har du ju kollat ditt hjärta men blir det nån värk du inte känner igen o inte går över efter att du försökt va lugn o vila en liten stund så ska du söka akut för det-

Bara ett råd i all välmening.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hopi
1/16/08, 5:49 PM
#12

Men om det är ont länge på ett o samma ställe, då kan det ha blivit inflammation oxå.. Det är vanligt att vi med fibro får inflammation i muskler, senor osv.

anki1
1/17/08, 10:20 PM
#13

Välkommen, Jag har haft mycket ont i muskulaturen runt bröstkorgen och även runt brösten, hemskt ont men sedan jag började medicinera med lyckopiller till att börja med och numer sifrol. så gör det inte så ont. Jag behandlar smärta lokalt utvändigt med en gel som heter orudis, finns receptfritt på apoteket. MIn sjukdom utlöstes nog av svåra upplevelser i min ungdom och av bältros eller rödahund som jag fick som vuxen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
pottsorken
1/18/08, 2:30 AM
#14

Ångest kan ge en sådan smärta just över bröstet. Annars har jag nåt liknande med ibland fast det är säkert inte samma sak. Då känns det som ett tryck mot bröstkorgen och nästan i luftvägarna så det är lite jobbigt att andas. Det gör skitont. Vet dock inte vad det är och det kommer bara ibland så jag har inte kollat upp det heller. Tror att det kan bero på luften då jag märkt att jag får sånt på vissa ställen lite oftare än andra.

mamita
1/27/08, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

oj oj oj jag trodde i två år att jag var ensam!!! tack för den härliga sidan!!! vill bara veta ifall det finns nån mer i världen som förutom bröstvärken har andnöd? det känns som om jag har en jätteklump i halsen jämt samt att det blir så ytliga andningar!! känns som om jag går och försöker kontrollera min andning. mest på kvällarna, då jag ska lägga mig, precis innan jag somnar kommer det. och då känns det som jag sätter nåt i halsen och måste sätta mig upp för att få luft. har varit till läkaren som inte hittar nåt fysiskt fel på mig! förutom min fibromyalgi förstås. tacksam för alla råd!!!

pottsorken
2/13/08, 5:30 AM
#16

#15 mamita, om du läser det jag precis skrev så låter det ungefär som det du beskriver

anki1
2/14/08, 3:44 PM
#17

Jag brukade ha ont i mitt vänstra bröst, det liksom gick runt det, var förstås och kollade upp det. men det var inget. Jag började misstänka att det var fibrosmärta.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fabmaniac
2/15/08, 8:16 PM
pottsorken
2/16/08, 6:58 AM
#19

Ja när jag nu läst allt som stod på de länkarna så låter det verkligen som det är det jag har! Samtidigt har jag det inte SÅ ofta men.. Dessutom står det att man kan känna liknande när man har fibromyalgi med :/

Fabmaniac
2/21/08, 9:00 PM
#20

#19 Ja, skillnaden är ju i hur länge man har symtomen och kanske intensiteten? Tietzes är en långdragen historia medans fibrosymtomen går över snabbare. Sedan är det tydligen vanligt att man tror att man håller på att få en infarkt när man har Tietzes så det säger ju en del om hur pass ont det gör. Vet inte hur ont fibrosymtomen gör för jag har förskonats från att det satt sig i bröstet (peppar, peppar)

Annons:
pluttig
5/5/08, 9:55 AM
#21

Tack för alla era svar! är det någon av er som plågas av ömhet i hårbotten? ja tycker det är jätte jobbigt att det ömmar så, ibland svårt att kamma sig, måste även fråga om ni upplever eran fibro i s,k skov perioder? för mig kan det sitta i ca 2 veckor för att sedan klinga av och finnas i bakrunder och efter några dagar av bakrundssmärta börjar eländet om..suck… lider oxå av öronsus är detta vanligt vid fibro??

 Ha en fin dag alla som läser!!!

Helsdotter
5/5/08, 10:21 AM
#22

Jag fick tinnitus -84. Så det ä'r aldrig riktigt tyst i mina öron. Ont i bröstkorgen av o till, känns som om jag fått en 'dansk skalle' rakt mot bröstbensplattan. Det har jag inte fått någon förklaring på, bra en utländs läkare som aldrig hört uttrycket 'dansk skalle' :) tog ett tag reda ut begreppet för den stackars dr höll på skratta på sig. De smärtor som ligger i hjärt-trakten kommmer från musklerna runt hjärtat sa en dr. Min lillkille har också ont i hjärtat dåd o då, det kommer från tunntarmen enl barnläkaren.

Highlandertess
5/5/08, 12:43 PM
#23

#21 - När jag har en sämre period så ömmar min hårbotten. Det mildrar om jag tvättar håret i lite kallare vatten än vanligt, men bara för stunden. När jag sedan ska kamma ut håret är det hemskt igen.

Rita-S
5/5/08, 12:53 PM
#24

Jag kan med känna värk i hårbotten, och mycket snabbare enn förut bli trött i hårbotten om jag har hästsvans högt upp

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

olandsfamiljen
5/12/08, 12:38 PM
#25

Jag har ockås haft mkt ont o bröstbenet o runt i i brösten (har fibro o ibs). Läkaren trodde det kunde komma av magproblemen! Har du även problem med magen kan det alltså vara det. Typ katarr osv. Jag har börjat äta LCHF-kost (lågkolhydrat, högfett kost) o då försvann det! Kände dock av det en aning ngn dag vid mensen…men nu är det bra igen.

pluttig
12/4/08, 5:04 PM
#26

Hejsan ich tack för alla svar! jag är för tillfället bara öm på vänster sida skallen vid tinningen och uppåt samt bakom örat, helskumt, jag har inte ont i huvudet men ömmar just där! konstigt,

jag har en till fråga är det någon utav er som har en sänka SR som pendlar hela tiden? i en månads tid har jag ätigt prednisolon, kortison utan annan diagnos än min helvetes fibro :( vecka 1 lågsänkan på 58 14 dgr sedan 30, sedan 22 sen hoppad den upp till 52 bara en vecka efter??? varför jag blir ju orolig… vad kan vara felet, en läkare trodde polymyalgia reumatica då jag är stel i nacken och bröstryggen, lår och höfter, men det är man ju när man har fibro oxå, sen pendlar min temp mellan 36,6 och 37.7 varje dag… tar detta aldrig slut!!! fler som har upplevt detta? behöver jag oroa mig så för sänkan? sen är jag förkyld jämt , snuvig, ont i halsen, öronen, men när läkarna kollar säger de att allt ser så bra ut, likadant på alla andra prover de tagit, bla reumatiska prover, alla prover ser fina ut förutom sänkan, och lite järnbrist! magen krånglar oxå :(

känner ni igen er??? tacksam för alla svar!

Ha en fin dag!!!

annsa
12/4/08, 6:31 PM
#27

Känner igen både ont i bröstet och hårbotten. Och magen ska vi inte tala om, hemskt viss dagar. Tycker det där med tempen kan variera också. Har inte kollat med termometer så mycket men ibland blir jag jättevarm och en stund senare så känner jag mej frusen. Och nog tycker jag att jag är mer infektionskänslig, kommer ungarna dragandes med en förkylning blir jag helt säkert smittad, samma om nån börjar nysa på jobbet. Går och känner mej halvt förkyld hela vintern.

Annons:
sarrrra
12/8/08, 12:15 AM
#28

Jag har haft jätte ont i bröstkorgen i flera veckor , det kommer som ryck  , och det gör så himla ont !  och har fått kramp i hela buken också :( , jag vet inte vad det kan vara , någon som vet :( ? ,  kan knappast andas , och har svimmat och sånt :/ ,  jag hoppas att det ordnar sig för dig :)

MrsSunshine
12/8/08, 5:42 PM
#29

Jag får ont i bröstkorgen, ibland molande ibland intensivt när jag är som mest utmattd.

harman
8/5/09, 10:19 PM
#30

Hejsan  ville bara säga att du är inte ensam om detta

för 4 månader sen förlorade jag min pappa och sen dess har händ med mig också. Jag har haft smärtan i 4 månader nu och jag är 19 år gammal kille. och jag har vart hos familje läkaren flera gånger dom undersökte hjärtan och tåg blod prov osv. men allt såg fint ut plus att jag spelar fotboll och trännar jättehårt det är inget att ora sig. men det viktigaste är att bara glömma smärtan. för det de jag gör och jag har de fortfarande och en sak till när jag spelar fotbolls då har jag inte ont det för att jag inte tännker på detta

[Myy2000]
8/5/09, 11:06 PM
#31

Jag brukar ha liknande besvär när jag har fått låsningar i bröstryggen. Dessutom får jag hjärtklappning och problem med andningen. Men det går att avhjälpa med en duktig kiropraktiker.Glad

Kanske skulle funka för dig också?

pluttigs
8/6/09, 12:41 AM
#32

Hejsan jag har provat kiropraktorn en ggr, blev såå sjuk efter att jag kräktes och sov 6 timmar på raken, men kanske man måste gå flera gånger för att uppnå resultat, idag har jag mått jättedåligt, mår skrutt med värk och ångest fram till 15-16 tiden på dagen sen lättar det lite mot kvällen några timmar för att sedan komma tillbaka igen :( kan det vara fibron som spökar på detta sätt?? fler som känner sig friska några timmar speciellt när man gör något så man glömmer smärtan ( den finns i bakrunden alltiden men är olika intensiv) för att den sedan ska slå till med full kraft + den utmattande tröttheten *suck* vad ska man göra?

[Myy2000]
8/6/09, 2:31 AM
#33

Oj då, vad tråkigt att du blev så dålig av kiropraktikern. Men det är så olika vad våra kroppar behöver. Kanske skulle du må bättre av lösa upp spänningstillståndet i dina muskler med hjälp av en lite mjukare metod. Har du prövat taktilmasage? Man kan välja att enbart få händerna masserade om man tycker att det är lite otäckt med fysisk beröring.

En annan sak som kan vara bra att kolla upp sköldkörtelfunktionen. Störning av ämnesomsättningen kan göra en oerhört trött och ångestfylld.

Själv så mår jag mycket bättre om jag kan sänka grundanspänningen i kroppen. Det finns många olika metoder för att uppnå avspänning. Så att det gäller att pröva sig fram tills man hittar rätt.

Det är verkligen pest med dessa berg och dal banor. Rena tortyren att känna sig okey ett tag för att sedan känna sig helt utmattad och jättesjuk. UrkSkrikandes

Men det går att må bättre!! Det gäller bara att hitta rätt metoder och lära känna sin kropp. Glad

mongu
8/6/09, 10:57 AM
#34

# 32 Man ska nog inte gå till kiropraktor om man inte helt säkert vet att detta är nåt som h*n kan hjälpa en med. Är det inte nåt som går att manipulera tillbaka så ska man nog låta bli.

Många kiropraktorer vill ha röntgen innan de börjar behandla.

En fråga behandlas du fortfarande med kortison? För då bör det va nåt annat som din läkare anser att du har. Samma med din SR den tyder ju på att du har en inflammation eftersom den pendlar så.

Vid polymyalgia reumatika brukar man få kortison. Det kanske är det som du har? Då sänkan är som den är.

Tycker du ska kolla mer med din läkare, om du inte gjort det nyss, för du kan ju ha mer än "bara" fibro. SR brukar inte pendla så vid fibro.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Skruttan22
3/16/10, 4:53 PM
#35

ja, vad ska man tro om den här sjukdomen?!

jag har just börjat återhämta mig ifårn min andra attack av muskelinflammation kring hjärtat.

den här gången trodde jag att jag skulle dö och det betedde sig som hjärtinfarkt. jag är 40 år och har haft fibro länge. men nu blev jag riktigt rädd. jag vaknade runt tre på natten och hade superont, som om någon kramade kring mitt hjärta, det var som kramp med smärta och det släppte det inte.

liknande känsla, men i mindre styrka, hade jag två nätter lite tidigare, men då gick det över på en timme. då hade jag just kommit fram till indien, där jag varit i en månad. jag undrar om det var den stora temperaturskillnaden som utlöste attackerna?

tack för det här forumet! det är bra att ha någonstans att skriva!

kram, skruttan22

pluttigs
3/16/10, 8:33 PM
#36

Hejsan och tack för alla svar!! idag är min sänka nere på 30 läkarna skyller fortfarande på min fetma + fibro att sänkan pendlar så, även vita blodkropparna är lätt förhöjda lpk 11,3 och trombocyter tpk ( tror jag det heter) ligger på 441 normal 390, det är inga stora förhöjningar men det är ett tecken på att något inte är som det ska i kroppen min, men läkarna vill inte utreda mer  och jag kommer att få gå runt med värk i skov och oro för vad det kanv ara resten av mitt liv! bröstkorgen värker o stamar fortfarande, sen gör det ont i "fettet" läter otäckt men så är det,

Hade jag råd skulle jag anlita en privatläkare för utredning mer grundligt, på elforesen som tog såg dom ingen reumatisk inflammation, så vad tusan är det då??!!!

Vid fibro har man inte förhöjda prover, visst jag tror jag har fibro + något annat konstigt :(

Tack för att ni finns!! kram på er!!

hellah
3/20/10, 6:02 PM
#37

Jag har också det ibland. Hos mej beror det antingen på låsningar i bröstryggen (som sjukgymnasten fixar),  på pollenallergi (använder jag Nasaleeze mot) eller på stress som gör att musklerna spänner sig. Stressen är ofta fysisk, dvs efter sjukgymnastbesök, eller om jag har gjort för mycket (promenerat för långt, åkt skridskor, städat eller så). Jag tränar mycket avslappning, och är väl utredd vad gäller hjärtat.

Lycka till med att hitta vad det bror på hos dej! Fråga kiropraktorn om hen kan göra tex en fjärdedel eller mindre av behandlingen. Om inte så sök något som inte tar så hårt på dej.

masko
3/20/10, 7:20 PM
#38

Hejsan!

Har haft exakt samma symptom och kan ha det ibland fortfarande om jag mår riktigt dåligt med mycket stress etc. Det jag har kallas kostokondralt syndrom och är en inflammation i broskdelarna som sitter mellan bröstbenet och revbenen. Ett enkelt sätt att märka om det är det är att be ngn ta pek- och långfinger och trycka försiktigt på sidorna av bröstbenet. Om det är som för mig så gör det vansinnigt ont!!!!!!!!!

Jag tar medicinen XEFO mot det och stretchar, liksom buktar uppåt med bröstkorgen, drar ihop axlarna bakåt om ni förstår vad jag menar. Det är inte speciellt skönt men det hjälper faktiskt.

Googla på "Kostokondralt syndrom" eller "Kostokondrit"..

Inte alldeles ovanligt om man har fibro!

Må gott!

hellah
3/21/10, 10:27 AM
#39

@Masko. Det ska jag kolla upp! Stretchningen är precis som jag brukar göra.

mihi
3/23/10, 11:10 AM
#40

Hej är ny här men kan känna igen mig i mycket av allt jag läser , värk/hugg i bröstet speciellt , varit inne akut 3 gånger men de hittas inget fel , fibron har många gånger varit orasaken till oro hos mig.

Haft värk sen 2000 i samband med min skilsmässa fick jag detta men fick diagnosen först augisti 2009 tack och lov , så mycket man förknippa nu när man vet.

Tänkte på Pluttig och hennes höga sänka och ont i "fettet"

Min mamma har med fibro så tydligen har jag den ärftliga delen men hon har även Morbus Dercum dvs fettvävsreumatism.

De finns inte många läkare som känner till denna sjukdom , men hon hade turen att hamna hos en som forska runt denna och fick diagnos.

Kram Marie

Gunbritt75
3/27/10, 11:13 AM
#41

Hej alla!

Jag blev jätte glad och lättad då jag läste era inlägg.Jag har haft mycket ont i bröstkorgen och runt vänster bröst länge till och från. Så härligt att veta att det verkar tillhöra och ni andra också har liknande symtom. Jag är också väl utredd beträffande hjärta har varit på akuten flera ggr. Jag hara haft fibro dedan 2000. 

 Jag har även lätt att få muskelinflammationer framför allt i fästena jobbigt. Något som jag har problem med oxå är att jag jätte lätt sträcker min nacke och får nackspärr det tar lång tid att bli av med ….

Det är så skönt att denna sida finns så man kan läsa hur andra har det. Tack för att ni finns

GB

Annons:
Smile800
12/7/10, 2:11 PM
#42

Det låter som om många av er har hypotyreos. Fibromyalgi är en slaskdiagnos när läkarna inte hittar nåt annat, men i själva verket kan det röra sig om en obehandlad hypotyreos

Läs mer här: http://www.hypo2.info/samband-andra-sjukdomar/fibromyalgi

loppan1
12/7/10, 11:43 PM
#43

#42 Vad menar du med slask diagnos? Menar du att alla med diagnosen fibromyalgi har fått en slask diagnos?

Upp till toppen
Annons: