Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 42466 ggr
proosit
1/12/08, 6:41 PM

antideppressivt mot värk o sömnproblem

Jag undrar om det är någon som kan dela med sig av erfarenheter av att äta antideppressiv medicin mot fibromyalgivärk? Mot sömnproblem? Alltså i lågdos, ej mot "egentlig" depression. Vilka sorter fungerar bra? Jag har läst att man kan få det utskrivet och funderar på att ta upp det med min läkare.

Annons:
Zandra---83
1/12/08, 7:08 PM
#1

Jag fick mianserin (vet ej om jag stavade rätt, men men) för sömnen utskriven (anti. depp igentligen), men de som inga sömntabeltter funkade för sömnen något vidare, men jag var glad för att jag efter många om och men vågade test dom för de hjälpte mej verkligen psykiskt! De var de bästa jag någonsin testat! Även om de nu inte hjälpte för det som var tänkt för sömnen så hjälpte mej psykiskt.

solfager
1/12/08, 10:55 PM
#2

Min diagnos är alldelles pinfärsk så för fibron har jag ännu inte fått nån form av medecin utskriven, men jag har levt med värk sen 12 årsåldern och har fortfarande inte nåt som hjälper. Har i många år haft sömnstörningar och fått sömntabletter utskrivan men dom var så starkt beroende framkallande så dom hämtade jag inte ens ut. Förra vintern fick jag Tryptisol både för värken och sömnen,, hjälpte inte mig i nåt av fallen.

mongu
1/13/08, 4:44 PM
#3

<Jag har Tryptizol o låg dos för att kunna slappna av o sova. Det hjälper mig bra o då är det 30 mg jag tar vilket är en låg dos.

Jag tar den ca kl 19 o brukar lägga mig vid 22:30. Då är jag sömnig o kan somna o sover sen med hjälp av Propavan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sool
1/13/08, 5:03 PM
#4

Jag har ätit Tryptizol i drygt en månad, 25mg/dygn, som jag tar på kvällen. Det har gjort att jag sover betydligt bättre, men det har inte påverkat värken något speciellt. Däremot har jag mycket mer huvudvärk, är nästan ständigt illamående och mer "trögtänkt" än normalt.

Tidigare har jag haft Citalopram, vilket inte påverkade varken sömn eller smärta.

anki1
1/13/08, 5:30 PM
#5

Jag har ätit antidepp. piller men slutat och äter nu sifrol. de hjälper bra och tillsammans med propavan får jag sova.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mongu
1/13/08, 10:59 PM
#6

Låt Tryptizolen ha lite mer tid på sig. Det kan göra att huvudvärken försvinner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
evacarina
1/14/08, 3:25 PM
#7

Har ingen fibro konstaterad men värk och smärta både här och där. Svårt för att sova. Fick Lergigan (mot åksjuka, allergi bla), vaknar inte alls lika ofta som tidigare. Men blir lite dåsig på fm. Men hjärnan funkar betydligt bättre när jag sover bättre. Ska inte vara beroendeframkallande.

anki1
1/14/08, 5:34 PM
#8

Provade lergigan mot mina sömnsvårigheter, men de hjälpte inte. Dottern hade det i höstas för sitt grav iditetsillamående. De hjälpte henne, men hon var sömning hela tiden som hon använde dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mudkip
1/15/08, 11:41 AM
#9

jag äter också tryptizol. lååååg dos 30mg/dag om man tex äter för depression.får man bortåt 400 mg/dag istället. bara en jämförelse.

jag har ätit dom i 2 år nu och dom tog mig upp ur rullstolen! har minskat min migrän från 25-27/månad till 7attacker/ månad i snitt. mindree värk.OCH sover riktigt bra.i jämförelse mit förut då jag sov i tiominutersperioder sover jag nu ungefär 6-7 timmar i sträck oftast. visst knasar det ibland. menmen. men det tog ungefär 3 mpnader innan ag såg alla  grejjer som började rätta till sig. i början hade jag enorma migränattacker men min neurolog sa:håll ut.. MEN en del "tål" den inte och mår inte alls bra.men då ska an itne vara rädd att testa en annan sort. för dom hjälper oerhört när dom väl hjälper.men som med dom flesta mediciner. låt det ta sin tid..

proosit
1/15/08, 10:08 PM
#10

Tack för era svar, även om jag kanske inte blev så mkt klokare…Det är som vanligt individuellt vad som fungerar och vad som inte fungerar! Skall återkomma i frågan om/när jag själv har provat.

pottsorken
1/18/08, 2:27 AM
#11

Anafranil som jag äter ska dämpa ideopatisk värk, som fibro, men på mig är det ingen skillnad..

sighni
1/20/08, 12:43 PM
#12

Jag äter cymbalta för att jag har egentlig depression. Den har inte hjälpt för fibron . Det tycker jag inte. Den beskrivs annars som undermedicin ibland vad gäller fibromyalgi.

lightseeker
1/20/08, 9:57 PM
#13

smärtkliniken skrev ut saroten till mig mot min värk, då skulle jag bli helt smärtfri, påstod dom.
Direkt när jag började med den, så började jag att också få sura uppstötningar, jag ökade sakta upp medicinen och samtidigt ökade mina besvär.
Efter 4 månader var mina besvär otroliga och då sa dom till mig att sluta med medicinen, jag höll på att börja gråta: ja, men ni hade ju sagt att min värk skulle försvinna?
-nej, isåfall så hade du redan varit smärtfri, svarade dom då.

Det har tagit mig 2 år att bli av med de värsta besvären.
För 14 månader sedan hade besvären blivit så omfattande att jag hade gått ner 10 kg. i vikt på 6 veckor, jag fick en stor blödning ifrån tarmen och njurarna visade tecken på blödning pga. uttorkning, jag fick ju inte ens i mig vätska.

Tror ni att jag har fått någon hjälp ifrån vården, lägg av, dom behandlar mig som paria, det är väl psyket som har gjort mig dålig kan tänka eller övervikten, det kör min läkare med varje gång. (jag är 163 cm och väger nu 69 kg, så det låter ju gravt allvarligt)

Ja, det är standardsvaren från läkarna som jag brukar få höra, min tillit till läkare, lägg av, men vilka är alternativen?

Annons:
Rita-S
1/20/08, 10:17 PM
#14

vilken svimlande övervikt, lightseeker.. typ.. 5 små kilo och inte ens det om man tar tumregel "allt över 100 cm och +/- 5 kilo" som gjennomsnittsvikten for en person…. ja det får man säga.. duktig av dom.. skulda på vikten. Hur har det sig att fler enn 0 pinnsmala har fibro då?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lightseeker
1/20/08, 11:13 PM
#15

jaa, det kanske är underVIKTEN som är anledning i dom fallen, dåGlad eller vad tror ni?

Faith
1/21/08, 1:04 AM
#16

#13 Ojdå, det låter jobbigt! Det är för jäkligt hur man blir behandlad. Jag har precis fått saroten utskrivet av läkaren, har ätit dom i 6 dagar nu. Läkaren sa att saroten skulle bryta den värsta smärttröskeln, jag skall ta 1-3 tabletter till kvällen för att kunna sova bättre, den skulle även hjälpa mot "nedstämdheten" jag känner. Då får jag se hur detta utvecklas då, det jag känner nu är muntorrhet, huvudvärk, illamående (lätt) trögare mage och minskad aptit. det sista tycker jag är konstigt för jag läste att biverkningarna kunde vara tvärtom..?

mongu
1/21/08, 9:14 PM
#17

Det är så olika hur o vad vi får för biverkningar.

Tråkigt att du blev så dålig #13 det ska då rakt inte behövas o sen det minsta vore ju o få den vård du behöver efteråt

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lightseeker
1/22/08, 2:36 PM
#18

#17, jo, jag passade ju på att fråga min läkare om min skadade mage inte borde anmälas till läkemedelsverket el.dyl, men enligt honom så är det inte möjligt, pga. att det står med som kända biverkningar på saroten, men honom har jag som sagt inte så mycket tillit till längre.

Så nu får jag se, vad dom personliga ombuden säger om det hela när jag träffar dom för första gången på fredag.

olandsfamiljen
2/8/08, 12:04 PM
#19

Jag har ätit tryptizol i ett år men bara 10mg /dag för jag blev så trött på dagen o sov bara annars när jag först fick 25 mg. Men nu har jag ökat till 2 st 10mg/dag som test i 2 veckor men jag är så sömning sitter o jäspar hela dagarna…men får ge det en v till…skulle hoppas jag blev mindre morgonstel/öm men men…

anki1
2/8/08, 3:59 PM
#20

Tar du dom på morronen eller på kvällen? jag tog alltid på kvällen, för att utnyttja dåsigheten till att somna på kvällen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Konstigabaralillajag
2/8/08, 10:34 PM
#21

Jag har ätit många olika antideppressiva mediciner men för ca 3 månader började jag med Tryptizol på inrådan av smärtkliniken. Än känner jag ingen effekt, äter nu 125 mg.

anki1
2/9/08, 4:09 PM
#22

Det kan ta lång tid innan ma får den fulle effekten, upp till 6 mån.. Ta gärna tabletterna till natten. Jag har slutat med antideppresiva för ett år sedan, jag började komma högt upp i dos och ville prova nåt annat. Så jag har en tablett mot parkinsson som har effekt på fibro. Tryptizol var det första som jag fick efter det har jag haft olika sorter. mest för att styrkorna var låga och jag ville hantera färre antal tabletter.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

olandsfamiljen
2/9/08, 4:53 PM
#23

Jag tar till natten men blir dåsig ändå…

TantAlma
2/10/08, 4:41 PM
#24

Jag äter reductill för viktminskning men de var frånbörjan tänkt som antidepresiv medicin. Men funkar som sagt mer för viktminskning. Jag mår bättre när jag äter dem.

proosit
1/24/09, 1:59 AM
#25

Hej,

tänkte jag skulle kommentera min gamla tryptizoltråd, eller vad man ska kalla den. Har fått tryptizol som jag tar till natten, provade först med 10 mg men reagerade väldigt starkt (sov oavbrutet). Nu tar jag 5 mg vilket tydligen är en väldigt liiiiten dos, men hör och häpna så här bra har jag inte känt mig i kroppen på många år. Sover mycket i ett svep, men det hoppas jag minskar. Har inte behövt ta några värktabletter förutom lite alvedon (åt tradolan förut). Jag känner att det är för bra för att vara sant….Något dåsig först när jag går upp men det kan jag ta eftersom jag inte har ont. Det känns faktiskt lite konstigt - min eviga följeslagare (som jag trodde i alla fall) VÄRKEN har försvunnit någon annanstans. Verkar som detta är pillret för mig… Tröttheten försöker jag mota bort med Rosenrot.

Tradolan som jag ätit senaste året sa läkaren har en tillvänjningsrisk, och han menade inte att man blir beroende utan att man så småningom måste ta högre och högre dos för att bli smärtfri. Kan tillägga att jag fått komma till en smärtklinik och för första gången känt att jag hamnat i händerna på människor som faktiskt vet vad de talar om när det gäller fibromyalgi. Önskar er som kämpar på med idiotläkare, som det finns alltför många av, samma chans.

sighni
1/24/09, 4:23 AM
#26

#25 Det är bara att gratuleraSkrattande

Tatsja
1/24/09, 9:07 AM
#27

Tryptizol är en medicin som de flesta blir sämre av i början, innan det vänder. Jag har själv testat den, men på mig vände det inte. Vi reagerar alla olika på mediciner.

Jag fick Neurontin, som är en epilepsimedicin. Den fungerar bra för mig. Jag mår bättre i fibron av den.

Har ju fler skador i kroppen, så än så länge får jag hålla på och testa massa olika tills jag hittar en som fungerar, men efter några år, så brukar jag bli immun mot den och då är det dags att byta.

Smärtklinikerna ger jag inte mycket för.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mongu
1/24/09, 9:19 AM
#28

Va härligt!

Jag har också Tryptizol o tar 30 mg. Inte nån hög dos det heller. O sover ganska bra på det.

Detta med att man skulle kräva mer för att bli smärtfri av Tradolan. Det är nog olika. Jag har den o har haft ett antal år nu. O har mindre dos än för nåt år sen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tatsja
1/24/09, 9:32 AM
#29

#28 Tryptizol fungerade inte för mig. Tradolan, eller trallalla tabletter som en del säger. Har jag ätit med panodil forte och dexofen. Sen fick jag morfinplåster istället för dem. Det fungerar mycket bättre.

Jag har ju rätt så starka insomningstabletter och har även propavan. Men propavanen får jag krypningar i benen av, när jag skulle ta den dosen läkaren ville. Gick ner en tablett och det blev bättre. Stilnoct tar jag 20 mg till natten. Tar några timmar innan sömnen kommer.

Har ju fler skador efter en trafikolycka, så vi reagerar ju alla olika på mediciner.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mongu
1/24/09, 2:20 PM
#30

# 29 Jag tror jag menade att det var bra att Neurontinet hjälper dig. Det fattades nog lite i min mening.

Visst funkar vi olika på mediciner det är därför så svårt o jämföra.

Hoppas du får nån lindring i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tatsja
1/27/09, 8:28 AM
#31

#30 Mot att alltid ligga på smärtor runt 9 -10 och sen gå ner till 4 - 6 är en enorm skillnad. Men värken finns ju där i alla fall. Fast nu är den uthärdlig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mongu
1/27/09, 9:10 AM
#32

# 31 Ja du, känner så väl igen detta från mig själv. Att värken finns alltid vad jag än gör.

Då är det otroligt värdefullt att få ner den lite. Att inte va maxad hela tiden.

Det blir uthärdligt för oss men frågan är om de som inte är vana att ha värk skulle acceptera o alltid ha denna värk. Även om den är nere på ca 4 - 6.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mabia
1/27/09, 12:22 PM
#33

Hej Prosit!

Jag har Saroten 10 mg som jag tar v.b

Jag tar en tablett en par timmar innan sänggåendet när jag känner att jag sovit dåligt en tid….alltså inte var kväll.

De fungerar kanonbra och dessa nätter sover jag jätteskönt.

Värt att prova tycker jag….lycka till!

Kram, Mabia

Ayena
1/27/09, 2:31 PM
#34

Jag tar 10mg Citolapram varje dag vilket bättrar smärttröskeln.

Jag har också Stilnoct om natten.

Har provat Atarax för hjälp till sömnen men har upptäckt att det tar väldigt lång tid för mig att "vakna" på förmiddagen så jag ska försöka att sluta med dessa. Vill inte gå omkring som en zombie halva dagen.

Jag har haft fibromyalgi och morbus dercum sedan 1996 så jag har provat på en del kombinationer, men detta fungerar för mig.

Tar också 3x1 Citodon om dagen vilket håller smärtan nere.

Annons:
mongu
1/27/09, 7:18 PM
#35

Saroten o Tryptizol är samma preparat o hjälper bra för att kunna somna lättare.

Tar själv Tryptizol ett par timmar innan sovdags.

Det är bra att man kan få känna själv lite vad o när det behövs. Det är säkert olika hur våra läkare låter oss göra.

Själv har jag stor frihet med mina mediciner. Men då har jag också en läkare som ser helheten o främst hon har tid när jag kommer till henne.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mayolica
1/28/09, 1:31 PM
#36

Jag har bara mått sämre,mer smärta,trötthet och en massa andra biverkningar av olika antideppresiva så för mej ar det inget alternativ alls.

~ mayolica ~

mongu
1/28/09, 6:59 PM
#37

Vi är så olika o det är olika saker som hjälper oss. Tänk vad enkelt det vore om vi fungerade lika.

Det skulle va bra för då fanns det en sorts medicin som skulle hjälpa alla.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

monet
1/28/09, 10:27 PM
#38

Jag äter Lyrica 200mg till natten och sover väldigt bra, inga biverkningar alls, tyvärr hjälper det inte så mycket på värken, men att få sova uppväger väldigt mycket.

Har tidigare provat Tryptizol ochCymbalta och mådde skrutt av dom.

Tatsja
1/31/09, 11:46 AM
#39

Mongu: Neurontin är ju egentligen en epilepsimedicin, men den ger även lindring för oss med fibromyalgi.

Trött av Tryptizol, blir jag inte. Äter propavan och stilnoct för att få lite sömn.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
1/31/09, 12:23 PM
#40

#39 inte alla med fibro får lindring av epilepsimedisin, men jo visst stämmer det att fler av nån anledning mår bättre eller blir symptomfria med vissa epilepsimediciner. Jag tex märkte ingen skillnad föruten att jag på toppen av fibron fick samtliga bivärkningar av epilepsimedicinen så läkaren tog mig av den medicinen på typ 2 månader.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Bettan49
1/31/09, 12:35 PM
#41

Jag äter Cymbalta mot depression som skall ta smärttrösklarna på Fibron vilket den gör. Men det är på mig det är så individuellt från person till person hur den fungerar.

En del mår sämre men jag lyckades till slut hitta min efter att ha provat de flesta.

Sover på ½ Stilnoct och propan.

Måste få säga att Cymbaltan gjorde mitt liv lättare efter att ha varit i botten i flera år. Nu har jag ingen panikångest längre.

Men man skall väl aldrig säga aldrig. Skönt att efter alla dessa mediciner man testat och mått skit äntligen hittat den rätte.

Tryptisol mådde jag bra av gick ner i vikt men kunde inte sova av den.

Tänk vad vi skall gå igenom. Alla dessa biverkningar innan man hittar den rätta medicinen. Jag känner mig som en försökskanin.

Annons:
mayolica
1/31/09, 12:44 PM
#42

jag kände oxå bara biverkningar av epelepsimedicin,fick en ny slags smärta mm.

hade citodon i många år,en period hade jag både citodon och nobligan,det funkade ett tag men det glev biverkningar efter en tid.har oxå haft dexofen men kände mej konstig av den.

det som funkar bäst för mej är temgesic,blir även lite piggare av dom.

~ mayolica ~

Rita-S
1/31/09, 3:04 PM
#43

#41 tyvärr blir vi forsökskaniner då det är så himla individuellt vad som faktisk ger effekt och inte både av behandlingar och mediciner :( Det är surt, men så är det ju…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
1/31/09, 7:35 PM
#44

jag har oxå kännt mej som försökskannin, fick en medicin som heter efexor för många år sen när den var ny. jag fick väldigt obehagliga biverkningar av den vissa lev bestående

det har tex blivit så att jag lev överkänslig mot fler läkemedel då,så jag är väldigt rädd för nya läkemedel och provar inga som jag känner mej osäker på och ine vet ad det är.

~ mayolica ~

anaprincess
2/1/09, 5:21 AM
#45

Jag äter nu Tryptizol började för några veckor sen och har en mini dos på 10 mg just nu. Tycker mig känna mig bättre men ska nog öka, den är både för min värk, sömn och depprison. Blev förvånad över hur skonsam den är med biverkningar då jag ätit antidepprisivt förut mot depprison men haft problem med att hitta någon som jag klarat av.

Tatsja
2/1/09, 8:06 AM
#46

Det är ju så att vi reagerar olika på medicinerna. Tryptizol gick jag upp i vikt av. Cymbaltan, gör att jag är pigg och har ingen aptit. Sen hjälper den inte fibron eller de andra smärtorna jag har.

Dexofen, tryptizol och andra så kallade trallalla tabletter, var jag upp i maxdos. 100 mg 4 gånger om dagen.

Nu med morfinplåstret så får jag viss lindring, ihop med neuronton. Så för mig fungerar det bättre.

Stilnoct äter jag 20 mg till natten.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lightseeker
2/1/09, 5:43 PM
#47

#46, vad menas med trallala-tabletter?

Rita-S
2/1/09, 5:46 PM
#48

Sådana som gör en smått yr kanske? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
lightseeker
2/1/09, 5:50 PM
#49

hm, tror du att det är det som hon menar rita-s?

Jag upplever då ingen yrsel av dexofenen.

Så jag vill gärna veta vad som avses.

Rita-S
2/1/09, 5:51 PM
#50

#49 jag har ingen aning, det var enbart ett förslag. Jag blir lite på gott humör av Tradolan tex, så jag kallade den för tralala själv. Men sen blev jag illamående..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
2/1/09, 5:52 PM
#51

jag undrar oxå vad som menas med trallala-tabletter,tror inte jag har hört uttrycket förut. med tanke på att dexofen och tryptizol tillhör tå helt olika läkemedelsgrupper får jag inte alols ihop det?

~ mayolica ~

monet
2/1/09, 8:27 PM
#52

Jag tolkar tralala som lite uppiggande, berusande  effekt, då alla reagerar olika är tralala effekten olika hos olika människor och det är oberoende av vilken lmgrupp det tillhör.

Innan jag blev "van" att äta tabl kunde jag känna mej snurrig av Alvedon.

lightseeker
2/2/09, 11:54 AM
#53

men "innan" jag fick så svår rygg-smärta, så sov jag en hel natt på vanliga panodil.

Och dexofen blir jag aggressiv av, vet inte direkt om det är så uppiggande?! precis.

Så jag vill ändå gärna få svar på vad hon avser med trallala

Tatsja
2/4/09, 9:37 AM
#54

Trallalatabletter. Det är ofta Tradolan och Tramadol som kallas det. Mycket på grund av att många blir lite yra av dem, eller känner sig upp-piggade. Dit hör inte Dexofen eller Tryptizol.

Men alla känner inte så, mycket beror på doseringen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

lightseeker
2/4/09, 2:05 PM
#55

Aha, tack för svaret, tatsja

Annons:
mayolica
2/4/09, 4:35 PM
#56

så bra då fick vi reda ut det problemet tolkade inlägg 46 som att dom skulle höra dit,men då var det jag som missförstod det.

~ mayolica ~

mongu
2/5/09, 10:34 PM
#57

Ja Tatsja jag vet att Neurontin är en epilepsimedicin egentligen. Precis om Lyrican.

De ger ofta lindring av smärta, hos en del men inte alla.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

kajsa-kavat
2/6/09, 12:36 PM
#58

Jag har ätit ångestdämpande/antideppressiv medicin sedan 1986. OM det nu hjälper mot fibron, ja då undrar jag hur jag skulle må utan medicinen ???? (Anafranil, och sedan ett år Fluoxetin) Det är bara en tanke jag haft när FMS är för besvärlig.

mayolica
2/6/09, 1:00 PM
#59

#58 Det är bara på några det hjälper,för mej blev fibron bara värre på alla sätt. jag har ibland tom misstänkt att anafranil kanske kan ha bidragit till att firon bröt ut.

~ mayolica ~

kajsa-kavat
2/6/09, 2:07 PM
#60

"59 Ja du i så fall är jag inne i en ond cirkel, kan inte sluta ta Fluoxetin för ångesten, men kanske borde jag det för att fibron ska bli bättre. "Hur man än vänder sig så har man ändan bak"

mayolica
2/6/09, 5:32 PM
#61

#60 Nu behöver det inte vara så,de finns ingen vetenskaplig forskning som har gjorts på det. Det är bara mina egna funderingar.

~ mayolica ~

kajsa-kavat
2/6/09, 7:24 PM
#62

"61 Nej självklart inte, men OM. Inget förvånar mig längre när det gäller den här sjukdomen. Men jag fortsätter givetvis med min anti.med. i allafall.

Annons:
mayolica
2/6/09, 8:01 PM
#63

#62 Ja det är inte bara att sluta,iså fall får du ta upp det med läkaren.

~ mayolica ~

Tatsja
2/13/09, 9:12 AM
#64

#55 och #56 Har även hört både läkare och apotekstpersonal kalla dem för trallallatabletter. Många blir lite höga av dem.tror det är därför.

Ni som tar Atarax, blir ni verkligen sömniga av dem? Har läst i en del trådar att en del tar dem som sömntablett. Jag tar dem morgon och kväll och blir inte ett dugg trött av dem.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mayolica
2/13/09, 2:19 PM
#65

#64 för mej var det ett okänt begrepp,trallala taletter.

jag har atarax för allergi,kan ibland bli lite trött av dom men som sömntablett duger dom inte.

~ mayolica ~

leijasmatte
2/14/09, 12:53 AM
#66

Hej. Jag har ingen diagnostiserad fibro utan läkaren kallar det kronisk värk då han tycker fibromyalgi är så brett!

Jag har provat både SSRI-prep som Cipramil, Effexor mm.

Tryptisol och Cymbalta är också provat och inget hjälper mig för värken.

Inte heller några smärtstillande tabletter hjälper nämnvärt.

Har haft Imovane och Nozinan (lågdos) för att få sova i alla fall. Har funkat bäst. Även alternerat Nozinan med Propavan ibland.

mayolica
2/14/09, 1:45 PM
#67

#64 jag tycker inte att det låter så seriöst av apotekspersonal att kalla läkemedel för trallalatabletter. om dom skulle säga så om någon medicin till mej på apoteket så skulle jag verkligen ifrågasätta det,det skulle nog bli en lång diskusion om det då.

~ mayolica ~

mongu
2/14/09, 4:12 PM
#68

Måste säga att jag har aldrig hört nån säga så om dessa läkemedel. Trallalatabletter och tycker att det är både olämpligt och ett sätt att skuldbelägga personer som behöver dom.

För den som äter just dessa kanske inte alls reagerar så på tabletterna.

Så jag hoppas att de läkare och apotekspersonal som är så oseriösa mot patienterna tänker till. Och att vi som hör nåt sånt orkar säga ifrån och fråga vad dom menar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

kajsa-kavat
2/15/09, 4:43 PM
#69

"64 Jag använder också Atarax, både till dagen och natten om det behövs. Till natten tar jag två tabletter och sover riktigt bra på dom. Men man måste ta dom långt innan man hade tänkt sig att sova, för dom verkar inte så snabbt.

Annons:
Tatsja
2/16/09, 8:16 AM
#70

#68 Jag hör ofta att läkare och farmaxepter använder just det ordet om Tramadol och Tradolan. Vid fråga varför? Så svarade de att många blir höga. Jag har aldrig blivit det. Tvärtom. Får inga som helst biverkningar.

#69 Har ätit Atarax i nästan 9 år och aldrig blivit trött av dem. Kvittar vilken tid på dygnet jag tar dem. Så det är nog olika hur vi reagerar på mediciner.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mongu
2/16/09, 9:36 AM
#71

# 70 Mycket dåligt av den personalen att säga så. Det anser inte jag va så värst etiskt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LunaLovegood
2/24/09, 4:19 PM
#72

Tillhör dem som inte tål tryptizol fick utskrivet 10 mg och instruktioner om att börja med 1 tablett för att inom en tre veckoer period öka till 3 tabletter/dygn. Men 1 tablett fick mig att bli så trött redan 10-20 minuter efter att jag tagit den att det bara var att säga nattinatti sedan sov jag 14 timmar i sträck, kunde inte gå upp när klockan ringde… och även när jag vaknade så upplevde jag mig som i ett zombiestadie, Nu äter jag tramadol hexal 50 mg 2-3 om dagen och det tar bort udden av värken men den försvinner inte helt, har även fått utskrivet en mild insomningstablett men den har jag inte vågat prova än, blev lite rädd efter tryptizolen…

Ullis1970
2/27/09, 11:22 AM
#73

Hejsan!!!

Reggade mej för länge sedan , men som så många andra med värk så tappade jag minnet att den här sidan fanns. Skönt att sitta och läsa hur olika mediciner funkar på folk.

Jag äter för tillfället alvedon, brufen och tramadol 3 tabletter 3 gånger om dagen…blir rätt så mycket per dag, och vissa dagar har det hänt att jag fått ta extra tiparol. Men inte sällan det hjälper.

fick i oktober 2008 komma till smärtklinik på USÖ (universitetssjukhuset i Örebro)… där det äntligen konstaterades att jag hade fibro, vilket jag egentligen vetat sen nästan 10 år tillbaka, men att säga till en läkare vad man tror själv är inte direkt populärt.

I allafall så  kom vi fram till att tramadolen bara hjälpte till 65%. så.. läkaren tyckte att jag skulle sluta med den helt o hållet. Sen skickade hon remiss till ett  beroendecenter..!!!!!

Anledningen till att jag ville komma till smärtkliniken var ju att få diagnos..vilket jag fick, men också att hantera smärtan… Vilket jag inte på nått sätt fått alls.. har gått på samtal på beroendecentret o till o med där tycker dom att det är mycket konstigt at jag inte fått nån hjälp med värken, utan bara blev vidareskickad..

opps..blev långt det där… o kanske hamnade det på fel ställe..

jag tar även tryptizol  till natten 2 st.. men.. inte alltid det hjälper.

återstår att se vad som händer med allt. Kvinnan jag träffar på beroendecentret ska hjälpa mej att ta tag i allt iallafall.. tur det finns människor som bryr sej…

*Ullis*

leijasmatte
2/28/09, 5:16 AM
#74

Ja ibland träffar man på någon pärla som faktiskt bryr sig men det är inte så ofta.

Tatsja
2/28/09, 8:55 AM
#75

Jag vet hur det är att äta många tabletter. Har ju inte bara fibro, utan massa skador i kroppen efter trafikolyckan. Så jag får ju ta för flera olika smärtor. Har fått 50mg morfinplåster, som verkligen hjälper rätt så mycket. Men då har jag ätit medicin sedan -95. Ibland upp till 60 -70 tabletter om dagen. Nu är jag nere på runt 20 -30. Skillnad det

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

pakit
2/28/09, 3:48 PM
#76

Jag fick också Tryptizol för några veckor sedan för att kunna slappna av och sova, och det funkade okej, men istället flippade magen ur. Är det någon som varit med om det och fått något liknande preparat som funkat och som inte gör att magen "slutar" fungera?

/Annelie

Annons:
lightseeker
2/28/09, 11:31 PM
#77

saroten satte min mage ur spel, i 3 års tid, ingen hjälp att få från läkarnas håll.
Men en klok vän fick mig till att börja dricka kokt ljummet vatten, inget mer kaffe eller thé, inga starka kryddor, då blev det bra igen.

Jezzz
3/1/09, 12:30 AM
#78

hej!

antidepp mot fibro… jo jag har testat typ alla….tror jagObestämd

Iallafall. Mot nervsmärta så ska tydligen Tryptizol eller Gabapentin vara bäst.  De ska även vara väldigt bra mot annan fibro-smärta. Tror inte Gabapentin är en depressions-medicin dock. Sen finns det Lyrica oxå.

Enligt min smärtläkare är det dessa tre som brukar funka bäst… dock har Lyrican inte haft nån effekt alls på mig, Gabapentin tålde jag inte, och Tryptizol mådde jag alldeles för dåligt av psykiskt.

Däremot har jag ätit Cymbalta sen -05. Började med den pga depression, och har fortsatt, men i lägre dos, just för att den ska ha en bra effekt mot fibron oxå.

Då jag ändå har väldigt ont, har jag nu i 20 dagar ätit en väldigt låg dos Sifrol. Det är en Parkinson-medicin, som enligt forskare i usa kan hjälpa. I sverige används den sällan mot fibro, men ibland mot andra smärttillstånd samt vid restless legs".

smärtan har avtagit lite, men jag kommer nog höja dosen snart lite till. Det är en kraftig medicin med obehagliga biverkningar. Jag är glad att jag  bara märkt av ytterst lite av dem.

/Jezzz

LisaAx
4/21/09, 12:08 PM
#79

Första omgången tabletter jag fick var Citalopram 10mg och ökade sedan dosen till 25mg men jag fick sådana svettnignar av dem så jag fick sluta ta dem. I stället fick jag Celebra och det har jag börjat med igen och för mig fungerar det bra. Tar även Sertralin för min depression men har inte märkt någon skillnad än.

sighni
4/21/09, 9:01 PM
#80

Ingen som fått lergigan för att sova bättre? Jag har det men jag äter bara tabletter i yttersta nödfall så jag har inget att säga om den. Atarax används också för det ändamålet. De ska tas innan ca 22.00 annars sitter de i dagen efter och man blir dåsig enl. "min" läkare.

Jag har just bytt från cymbalta till efexor och för mig har det varit en fördel (så här långt)

Jezzz
4/21/09, 11:25 PM
#81

#80:

Jag har haft både lergigan och atarax till natten… i början av min (extrema) medicinhistoria. Det funkade bra till en början. Tyvärr fick jag ta till starkare medel efter ett tag, men det berodde på annat.

Både atarax och lergigan är väldigt snälla mediciner, särskillt om mna jämför med vad utbudet för sömntabletter annars är. De är inte vanebildande, vilket är en stor fördel. De är inte heller toleranshöjande, dvs man brukar inte behöva höja dosen för att få samma effekt efter en tids användning.

Atarax och Lergigan är egentligen allergimediciner, men används som lugnande/orosdämpande då de även har den effekten. Man ger t o m Lergigan till missbrukare (alkoholister) eftersom de lindrar oron, men krockar inte på farligt sätt med alkohol (man blir bara lite tröttare…) Detta står även på bipacksedeln om jag inte minns fel…

Fungerar Lergigan tycker jag att du inte ska vara rädd för att ta dem. De är som sagt en av de "snällaste" tabletterna man kan få för att somna bättre.

/Jezzz

Upp till toppen
Annons: