Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 11405 ggr
Janecitarica
11/17/08, 11:06 PM

ont i ländryggen.

någon annan som har problem med ländryggen?

Annons:
Rita-S
11/18/08, 6:57 AM
#1

Japp, det är mitt största besvärområde själv med ländryggen och höfterna >_<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anna-Klara
11/18/08, 8:20 AM
#2

Urk, samma här Skrikandes

annsa
11/18/08, 9:45 AM
#3

Har också problem med ländryggen men som allt annat så kommer det och går.

linasvovvar
11/18/08, 9:53 AM
#4

bläää samma här ländryggen och nacken, skuldrorna mm

MonicaG
11/18/08, 10:30 AM
#5

Den har jag haft problem med i ca 25 år! Och aldrig hittar man något fel på den!

Vet inte hur många naprapater, kiropraktorer, läkare, sjukgymnaster jag har besökt om denna och ingen vet vad det skulle vara för fel.

Har gått på olika träningar genom åren men aldrig märkt någon skillnad. Det har varit ont i alla fall.

Och när jag för 6-7 år sedan var så stel att jag inte kunde böja mig på morgonen så trodde man kanske att det var Bechterews men nix. Inget visade på det.

Så här har jag alltid ont mer eller mindre. Likaså i axlar, nacke, bröstrygg.

Men jag har aldrig tänkt på det som ev fibro. Har skyllt på allt möjligt. Som dåliga gener.

feiner
11/18/08, 8:30 PM
#6

Det som känns besvärligast är ländryggen, det påverkar hela tillvaron. Denna hösten har det varit många stunder då det slagit ut mig. Det enda som lindrar är att ligga ned och sambon masserar lätt.

Annons:
wolffi
4/30/10, 1:18 AM
#7

Idag var jag för första gången i mitt liv hos en kiropraktiker och min upplevelse av detta besök kan sammanfattas så här

FAN VAD BLÅST JAG BLIVIT

10 min efter att jag stigit innanför dörrarna kom jag ut 500 kr fattigare. Undersökningen gjordes med kläderna på och diagnos till mitt problem kunde fastställas efter några benlyft och framåtböjningar.

Jag vet själv var mitt problem sitter och det är i ländryggen. Jag blev så himla besviken på första besöket som också kommer bli mitt livs sista. Jag trodde en kiropraktor skulle knäcka lite fram och tillbaka men så var det inte i mitt fall. Mina förväntningar uppfylldes inte och jag hade misstankar om att fler besök skulle behövas för att få bukt på mitt problem. Detta kommer aldrig att ske för att jag tycker att detta är så  mycket bluff som det bara kan bli.

Jag glädjs åt dom som blivit bättre, men för mig är kiropraktik lika med att äta naturpiller för sjukdomar för tex cancer.

TjockaBerta
4/30/10, 1:35 AM
#8

#7

Det beror väl på vem man går till. Lika som det finns bra och dåliga lärare, bra och dåliga bilförare så finns det bra och dåliga kiropraktorer. Jag har också blivit blåst några gånger men jag har även träffat riktigt duktiga kiropraktorer som hjälpt mig där ingen annan kunnat.

Det är som att gå till doktorn. Man får chansa och prova sig fram.

Om man resonerar som du så skulle jag efter att ha träffat värdelösa läkare kunna säga; för mig är läkarbesök lika med att äta naturpiller för sjukdomar för tex cancer.

>>>Malum domesticum<<<

wolffi
4/30/10, 3:08 AM
#9

Tycker inte det är ok att man skall behöva lägga ut hur mycket pengar som helst innan man hittar en bra kiropraktor. Jag hade inga förhoppningar om att bli botad, men jag förväntade mig så mycket mer av mitt besök. Att bli undersökt med kläderna på är för mig väldigt underligt

Det är tur att vi tycker olika (TjockaBerta) och jag försöker se det positiva i det hela. Om jag inte hade gått till en kiropraktiker idag, då hade jag fortfarande undrat hur de jobbar och vad de gör/ eller rättar sagt inte gör

TjockaBerta
4/30/10, 11:02 AM
#10

Det är inte OK att lägga ut pengar över huvud taget någonstans inom vården utan att få det man betalat för. Ingen annan kan ta betalt för en vara som är defekt eller felaktig eller ej utförd utom Landstinget.

Är det någon som kunnat reklamera utebliven vård?

Oftast är kiropraktorerna privata och då kanske det lönar sig att klaga. De som är landstingsanslutna och går på högkostnadskortet brukar vara som att kasta vatten på en gås. De får ju sina pengar i alla fall genom att de är anslutna så de bryr sig inte så mycket.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
4/30/10, 12:42 PM
#11

Jag har haft problem från ländryggen sen 2004…Diskbråck där och i T11 kotan tror jag det var…

Enligt läkarn är det bl.a från denna långvariga värk jag fått min fibro…

knas65
5/2/10, 9:13 AM
#12

#5 Låter som om du beskriver mig… Sen har jag haft diskbråck oxå…

Ja, jag känner igen mig i alla beskrivningar här. Lagt ner massa pengar på naprapat, osteopat, chiropraktorFörvånad

Fått akupunktur, inte ett dugg nytta gjorde det heller….

Känt sig som ett Hopplöst Fall då behandlingar inte gett nåt resultat.

Shawy
5/9/10, 8:14 PM
#13

Hej!

Har nyss fått reda på att jag har EDS (Ehlers-Danlos Syndrom) och jag har nu helt plötsligt ortoser som jag aldrig fått tidigare. Eftersom jag är starkt överrörlig och översträcker mina leder så ska jag använda ortoser.

Jag har också mycket dålig ländrygg. Jag har blivit rekommenderad att använda ett stödbälte, men jag fick ondare av att gå med det(men vet att andra tyckt det varit bra) och provar nu en ryggortos(korsett). Tänkte på er,,,ni kanske också skulle kunna få prova nåt sånt. Stödbälte finns hos gulare.com. Mitt kostade 199 kr.

Vet ju att många av er som har fibro också är överrörliga, därav min tanke på ryggortos eller stödbälte.

Annons:
bluemary
5/9/10, 8:32 PM
#14

Jag har också ett stödbälte och mellan det och ryggen så brukar
jag lägga sådana här påsar som man lägger i mikron så blir
det dessutom varmt och skönt en liten stund.
Speciellt när jag sitter framför datorn så är jag noga med det
eftersom jag annars får så ont.

Rasmusmatte
5/9/10, 11:22 PM
#15

Har också ont i ländryggen och höfterna. Speciellt nattetid då det känns som bäckenbenet är av. Usch…har dock skaffat mig en jättebra madrass som hjälper lite.

[tantleen]
5/9/10, 11:26 PM
#16

Jag har ofta ont i ländryggen(känns som om den ska gå av)Rynkar på näsan

Har opererat ett diskbråck men har kvar ett annat på "samma nvå.När det är som värst smörjer jag in mig med Voltaren gel samt ligger på magnet dyna.

Kram

Shawy
5/10/10, 1:05 AM
#17

#15

På natten sover jag med en dubbelvikt kudde mellan knäna. Om du inte har provat det, gör det! Det avlastar bäckenet.

pluttigs
5/11/10, 3:47 PM
#18

Ja ländryggen,höfterna och utsidan av höfterna liksom utmed låren värker :(

Rasmusmatte
5/11/10, 6:28 PM
#19

Jag har kudde mellan knäna, tyvärr är väl inte effekten den bästa

bluemary
5/12/10, 1:17 AM
#20

För egen del så tror jag att jag har oerhört mycket spänningar
i ländryggen. Försöker jag slappna av så är jag där igen om
en liten stund.
Läste att just ländryggen är den del av ryggen som är mest
skör och får bära upp mest så det är väl egentligen inte underligt
att det till slut blir värk.

Jag ska försöka att komma igång mera med mina avslappnings-
övningar, ligga på värme o s v. Men av någon anledning så blir
det aldrig av, kommer aldrig till skott, vet inte varför.

Annons:
Mossedal
5/13/10, 2:34 AM
#21

Japp, ländryggen är inte ett roligt område :-(

Med fibro kan man tydligen få inflammation/ont i SI-leden (tror jag det hette). Detta är inte en egentlig led, utan en "spricka" i bäckenet som är kvar sedan vi gick på alla fyra och krävde ett rörligare bäcken.

Suger att ha ont i något som människan inte använt sedan innan hedenhös!

Eezespray hjälper mig lite, samt "slag" som bedövar. TNS kan vara bra också.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

bluemary
5/13/10, 3:46 PM
#22

Jag brukar använda de här bältena som de gör reklam för
när det gäller att kunna gå ner i vikt vilket jag anser är ren
"humbug". Men för mig har de funkat bra att ha i ryggslutet
för att få musklerna att slappna av.
Det finns ju även TENS som just är för ryggont som bl a finns
på Claes Ohlsson.
När det är som jobbigast brukar jag lägga mig på spikmattan
så känns det bättre en liten stund efteråt.

kajsa-kavat
5/21/10, 11:47 AM
#23

Samma här, ont i ländryggen. Fick den röntgad nyss och fick reda på att det var rejäla förslitningar och stora pålagringar på utskotten. Har också förslitning i bröstryggen, inflammarade SI-leder och inflammation i höfterna (inte i lederna utan ligamenten runt om)

Har en otrolig läkare som verkligen bryr sig. Nu har jag fått medicin, som jag skrivit om i en annan tråd, Arcoxia som hjälper väldigt bra. Jag har också fått cortisonsprutor i höfterna som hjälpt över förväntan.

Om allt detta hör till fibron vet jag inte, har haft de här problemen i över 25 år.

TjockaBerta
5/21/10, 2:35 PM
#24

# 21

Jag har använt mina SI-leder (fogar) varje gång jag fött barn. Gammal må jag vara men inte från Hedenhös-tiden.

>>>Malum domesticum<<<

brunett
5/22/10, 1:33 PM
#25

Har en utsliten ländrygg och höft.Just nu går jag med käpp

louksor
5/23/10, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har ont i hela ryggen, men ländryggen är värst.

Gått med värken i över 4½år, landstinget har inte kunnat hjälpa mig.
Ingen som vetat varför jag haft ont, i början gissade de på fibromyalgi, men det sa reumatologen att det inte var.
Enda läkarna har hjälpt mig med är recept på tramadol, som tagit bort en del av värken, men inte allt.

Förra året sökte jag privat till Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, fick komma dit på en undersökning och läkaren gissade på SRS, segmentell rörelsesmärta.
Han ville ha dit mig på en utredning, för att fastställa diagnos och ev steloperation, om det var som han misstänkte.

Besöket kostade mig 2900kr, utredning och operation skulle kosta ca 130 000kr, så läkaren tyckte jag skulle försöka få en remiss så landstinget betalade.

Fick hem journalen från Strängnäs efter ett tag, tog med mig den till min läkare på vårdcentralen och krävde en remiss. Hon skickade remissen och journalen till ortopeden (de som betalar remissen för sånt) och skrev att jag önskade komma till strängnäs för utredning och att de misstänkte SRS.

Några månader senare fick jag veta att de godkänt remissen.

Var där på utredning i torsdags, efter miniruckning och 2st diskblockader, kom de fram till att jag har SRS och jag ska tillbaks om ca 3veckor för steloperation på minst ett ställe, ev 2.

Mellan S1 & L5, ev även L4.

Jag har även mkt värk i övre delen av ryggen, axlar och nacke. Men enligt läkarna så kommer den värken troligtvis försvinna när ländryggen blir bättre.

Ofta så strålar värken upp i ryggen eller ner i benen vid srs.

Så nu är det bara att vänta på operation.

Blir som den bifogade bilden, men ev så ska även L4 steloperers, blir ett test till på operationsbordet innan de beslutar om L4.

Maria33
10/7/10, 5:04 PM
#27

Jag har också haft ont i ländryggen hur länge som helst. Men det har faktiskt blivit lite bättre nu när jag börjat träna regelbundet. Innan satt jag mest still hela dagarna framför en dataskärm, inte konstigt att man blev stel och fick ont i ryggslutet. Jag försöker även slappna av lite och inte gå runt och spänna mig hela tiden. Jag har kollat runt lite på nätet för att hitta någon sida som är lite lättöverskådad. Jag tycker www.minrygg.se verkar bra. Där kan man ställa frågor till en läkare också.

Annons:
mongu
10/7/10, 10:46 PM
#28

Jag har haft mycket ont i ländryggen och besvär med utstrålning ner i ben, fötter och underliv. Fick på slutet svårt att kissa.

Men nu mår jag mycket bättre i min rygg!

För den 7 maj gjordes en steloperation och dekompression. Operationen gjordes på Spine Center i Göteborg. Otroligt bra läkare och övrig personal.

En MR gjordes förra året den 7 maj och sen har det gått lite segt. Var till ortopeden här och han bedömde att jag behövde opereras, men väntetiden på sjukhuset här var så lång att jag valde att få hjälp av vårdgarantin.

Första besöket på Spine Center var i början av april, då fick jag en blockad för att se om den hjälpte mot de utstrålande smärtorna.

Det gjorde den och därmed var jag ett fall för operation hos dom.

Pga besvär att kissa så gick det snabbt, jag pratade med koordinatorn en onsdag förmiddag. På eftermiddagen ringde narkosläkaren till mig och gjorde en bedömning per telefon inför operation.

Han sa att du ska inte behöva vänta länge men det är inte min sak att säga till dig vilken dag. Men det blir nästa vecka.

Bara en liten stund senare ringde även koordinatorn och sa att operation skulle bli av fredagen veckan därpå.

Så det har hittills bara varit positivt med den operationen. Hoppas att det fortsätter så.

Sen hoppas jag att det är flera som får hjälp med sina ryggar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: