Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 20803 ggr
MonicaG
3/11/09, 11:52 AM

Tryptizol

Någon som använder det? Jag fick såna utskrivna och har inte riktigt förstått vad dom är för. Jag äter också Citalopram vilket läkaren vet. Så det känn som kaka på kaka.

Tar 1 per kväll men det verkar som om man ska trappa upp dom.

Någon som har koll?

Annons:
mongu
3/11/09, 12:31 PM
#1

Vad sa din läkare att du fick dom för?

Själv har jag dom för att kunna komma till ro o somna lättare. jag började på låg dos o ökade sen så jag känner att det ger bra effekt. Men detta ska din läkare ha talat om för dig. Dels varför du fick medicinen och även hur du ska göra med upptrappning av den.

Tryptizol har också bra effekt på vissa smärtor, nervsmärtor, så att ta både dom och Citalopram är inte så ovanligt.

Viktigt när och om man tar dom för att kunna somna är att de ska tas ca två timmar innan man lägger sig. Så kroppen hinner slappna av.

Har du inte fått ordentlig information så tycker jag att du ska ringa till din läkare och fråga. H*n kan ju ha nåt annat förslag på hur du ska göra än vad du får veta här.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jezzz
3/11/09, 8:31 PM
#2

Hej.

Jag har haft Tryptizol. Började med 10mg till kvällen. Efter ett par veckor stabiliserade jag mig… Jag fick den väldigt vanliga biverkningen: självmordstankar och djupare depression… Men efter bara 4-5 dagar märkte jag även att smärtan blev liiiite bättre.

Efter veckorna med hemskt psyke, verkade de rätt ok, men det var planerat att jag skulle höja dem. Min största fasa var väl att jag skulle gå upp i vikt, men det gjorde jag inte på 10mg.

Höjde till 20, men det funkade inte alls… ingen smärtskillnad, jag gick upp nårra kilo, hade ett extremt mat-sug som inte kan beskrivas… och jag mådde apa psykiskt. Var tvungen att sluta med dem just för att det där psykiska inte gick över…

Men alla reagerar inte så. Det vanligaste är att man får en svacka ett tag, men sedan de positiva effekterna.

Tryptizol blockerar smärtsignalerna i ryggmärgen så de inte når upp till smärtcentrum ungefär… dvs, man märker inte smärtan lika mkt.

/Jezzz

Zimba
3/12/09, 12:17 AM
#3

Nix har aldrig ätit dom. Min läkare e dum, han vill inte skriva ut värktabletter, så jag lever på panodil, men det funkar.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Simson
3/12/09, 1:50 PM
#4

Jag käkar dem för kramper. Dvs mot kramper. När jag inte tar dem ligger kroppen och krampar och fötterna paddlar runt som om jag var ute och crawlade. Då ligger jag och spänner mig för att hålla kroppen stilla så jag får ont i kroppen bara av det.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

mayolica
3/12/09, 1:53 PM
#5

Tryptizol inte någon värktablett egentligen,den hör till gruppen antideppresiva läkemedel av lite äldre modell, som var vanlig innan dom nyare ssri och andra nya antideppresiva kom.

sen har man märkt att den är till hjälp med bla smärta och eller sömnproblem för vissa personer med fibromyalgi, så det har blivit ganska vanligt att låta folk med fibromyalgi få prova den. för endel kan den vara till god hjälp , för andra har det ingen effekt alls,eller gör att man blir sämre.

#3 Men om det räcker med panodil, så är det väll bra att inte behöva ta starkare läkemedel.

~ mayolica ~

Zimba
3/12/09, 2:12 PM
#6

mayolica: jovisst för det mesta räcker det, men tycker att läkaren kunde skriva recept på det, för det blir vansinnigt dyrt annars. Men ibland skulle det behövas starkare.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Annons:
Jezzz
3/12/09, 3:57 PM
#7

Vill lägga till lite om panodil och tryptizol bara….

Att ta Panodil varje dag i långa perioder bör man vara aktsam för. Anledningen är att Panodil förstör levern mer än vad Tryptizol gör.

Så, om du tagit Panodil tex 3-8 tabletter per dag, och har gjort det under några veckor… bör du absolut göra ett uppehåll! Ofta har just receptfria värktabletter en större skadeverkan på levern än tex vad Tryptizol gör på betydligt längre tid (vi snackar många många år)

Ville bara höja ett litet varningstecken för att äta receptfria läkemedel under längre tid.

/Jezzz

anaprincess
3/12/09, 4:25 PM
#8

Jag äter tryptizol och det har funkat bättre än andra antidepprisiva mediciner osm jag ätit. Inga märbara bivärkningar än iaf (har ätit dom i 3 månader). Men iof så är dosen 10 gånger så låg som när jag åt dom andra medicinerna så kan bero på de.

mayolica
3/12/09, 4:36 PM
#9

Det är väldigt individuellt  vad man får för biverkningar av olika mediciner,men visst vore det bättre att ta pannodil i samråd med läkare och få den på recept .( kanske även få något starkare att ta ibland )  Det kan även vara  bra att kolla upp levervärdet ibland om man ätit panodil,alvedon,citodon mm under längre tid.

Det är ju oxå viktigt att veta att alkohol i samband med såna mediciner kan vara väldigt illa för levern.

~ mayolica ~

sara1987
3/12/09, 10:56 PM
#10

När jag va på gottfries i mölndal och fick min diagnos så gav den läkaren mig två alternativ: cymbalta eller tryptizol. han sa att cymbalta tar bort deprission och smärttoppar. tryptizol skulle hjälpa mig att sova och även ta bort en uns smärta.

det va inte en tanke på att man skulle kunna få båda. Just nu äter jag citalopram som är väldigt lik cymbalta men "äldre" så man vet mer om den. nu kom jag bort från ämnet…Skäms

Jennifersthlm
3/12/09, 11:06 PM
#11

när jag åt tryptizol så sa läkaren att de "kapar" nervimpulserna i hjärnan så att smärtimpulserna trappas ner,,, men som jag även märkte då var att smärtan blev bättre men även att man blev depp och lite som en zoombie… så slutade med dem…

helene-st
4/16/09, 2:00 PM
#12

Jag har oxå tagit dom för att kunna slappna av mot natten, ja jag sover längre men är oxå som en zoombie dagen efter och värken blir värre så jag slutade

orchidlady
4/17/09, 12:29 AM
#13

Tryptizol är ju huvdsakligen ett antidepressivt läkemedel men som som också har bevisad effekt mot smärtan just hos fibropatienter. Man kan bli väldigt trött (oftast i början bara) och därför ordineras dem till sänggående. Jag har själv ätit dem i flera år och tycker dem fungerar bra.  Men sen vet jag ju inte hur det hade vatt om jag INTE hade ätit dem, så det där är svårt och väldigt individuellt. Jag skulle iallafall inte våga sluta med dem i nuläget, men kanske när jag mår lite bättre. Men ska man sluta så är det bättre att trappa ner successivt. Men när man börjar äta dem så kan man inte förvänta sig omeddelbart resultat, tar minst några veckor (upp till 3 mån) innan dem gör sin fulla verkan. När det gäller att man blir trött av dem så räcker inte Tryptizolen för mig vid sänggående, jag måste ha ytterliggare insomningstablett för att kunna sova. Men jag tycker iallafall det är värt att prova. :o) Lycka till!

Nina

Annons:
izabella34
5/4/09, 3:19 PM
#14

Hej Alla!

Jag äter också tryptizol 20mg just nu och jag kan varmt säga att jag mår superbra och dom har hjälpt mig mycket mot förrän innan jag började.

jeanch69
5/5/09, 8:50 PM
#15

Hej! Har ätit tryptizol i många år. Min läkare gav mej oxå citalopram, men jag blev väldigt konstig av att äta dom samtidigt. Så jag förklarade det för min läk, då sa han att man absolut inte får äta dom samtidigt. Tryptizolen har jag vart uppe i 70mg om dagen. Sen slutade jag tvärt med dom pga att dom inte hjälpte längre. Men jag fick en sån otrolig smärta i kroppen efter jag slutat och det är en biverkning av tabletterna. Nu tar jag tabletterna ca 5 dagar i vecka eller när jag har riktigt ont. Men jag vaknar ständigt på nätterna. Jag är lite less på piller så jag tar min sömnlöshet istället, för att det finns inga tabletter som tar tycker jag.

Natali
5/6/09, 11:46 AM
#16

Jag tar 5 st 10 mg av tryptisol. Jag har alarmet på till kl 19. Då får jag ut mest av dem, och kommer i säng tidigare.

Jag ökade själv till 5 st, tidigare tog jag 3 st. Men har fått en rekomenderad dos på 3-5 st.

De hjälper mej att somna snabbare och är super nöjd.

Fast i början fick jag vara veta att jag skulle ta dem till kvällen, inte ett visst antal timmar innan sängåendet. Jag fick själv reda på det på en sida på nätet. Har laborerat med lite olika tider, men 19 passar bäst.

Nu äter jag även Sifrol, som jag tar vid kl 21. Det funkar super bra, för nu får jag inte restless legs längre.

Men man måste vara noga med munhygenen då tryptisol kan ge mycket torr mun. Det fick jag höra efter jag ätit det i några månader. Så mina tänder är inte i bra skick.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Bromelia
6/10/09, 11:57 PM
#17

Hej

har ätit tryptizol i snart 2 år mot att jag får smärtor i själva huden, känns som att jag har blåmärken över hela kroppen.

de fungerade jättebra i början men nu är jag, på läkarens inrådan, uppe i 100mg om dagen och det hjälper ibland men oftast inte tyvärr.

är det någon annan som har ont i huden och fått någon annan medicin för detta?

 tar pronaxen och panodil oxå men det hjälper mest mot att jag har ont i kroppen men inte i huden.

Jezzz
6/11/09, 12:46 AM
#18

#17

Hej. Jo jag har ont i huden… kallas nervsmärta… när man rör på huden gör det ont i stora områden runtom… även om man bara "knackar" liiiiiite lite lätt på tex handleden… så känns det i hela armen… som blåmärken ja…

tryptizol ska vara bra för det, men även gabapentin och lyrica. Min smärtläkare säger att gabapentin har visat sig ha bäst effekt på nervsmärta… (jag tål dock inte det… och äter inte det pga av biverkningarna)

/Jezzz

Bromelia
6/11/09, 12:52 AM
#19

#18

jätte tack ska ta upp det med min läkare vid nästa besök

jag klarar av det mesta av min smärta till en viss gräns men just detta är huden är bara olidligt. klarar ju inte av att någon petar på en för då känns det som att man får ett knytnävslag… att klia sig är ju inte heller till att tänka på.

igen tack så mycket

leijasmatte
7/12/09, 7:28 AM
#20

Jag har provat tryptisol och cymbalta men inte tillsammans. Ingen av dem hade någon effekt på värken. Jag fick även prova Imovane som insomningstablett och Propavan(2st) som jag skulle ta för att få sova när jag väl somnat. Innan kl 20:00 skulle propavanen tas för att slippa "hangovereffekten". När jag sen var på Gottfrieskliniken fick jag 5mg nozinan som jag kunde alternera med propavanen. Kombinationen Imovane och Nozinan gjorde att jag kunde få sova några timmar utan att vakna av värken. Just nu har jag inga sömntabletter utan använder Alvedon Forte + Voltaren T och ibland Tramadol retard som tar udden av min huvudvärk. Värken i kroppen finns inget som tar tyvärr.

Annons:
Upp till toppen
Annons: