Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 12705 ggr
lilli-l
8/27/09, 5:06 PM

Smärtlindring?

Hej!

Jag har fått tramadol som smärtlindring, men jag funderar om jag är allergisk eller nåt mot den! I början när jag tog den mot värken så blev jag som en zombie, men efter en vecka ca så svängde det runt och jag blir alldeles hispig i kroppen av den.

Det känns som om jag ska få en panikattack och huvudet känns så konstigt och det är som om hörseln blir sämre. Har svårt att hänga med när folk pratar m.m. Känns som om kroppen ska börja krampa.

Någon som känner igen sig? Och någon som har något förslag på smärtlindring? tror jag ska bli galen när inte alvedon hjälper och det inte går att ta något annat heller! Jag kan inte heller äta infammationshämmande, för jag är allergisk mot acetylsalicylsyra.

Varför? varför?

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
Jezzz
8/30/09, 1:44 PM
#1

hej

jag åt tramadol ett tag. dock var jag tvungen att sluta eftersom det gjorde min värk mycket värre i längden… vissa kan tydligen få den reaktionen…

jag har även testat vissa muskelavslappnande medel, som Paraflex. Det hjälpte lite. Tyvärr är även de vanebildande (även tramadol är ju det)

annars har jag testat Lyrica och andra psyk-läkemedel som ska hjälpa mot smärtan. dock har de inte funkat på mig. Jag har nu vid behov en parkinssonmedicin som heter sifrol. Den hjälper lite, men inte alls som värktabletter av starkare varianten :(

Äter även Cymbalta som är både mot depression och fibro-smärta.

Jag får blockader med Narop ungefär en gång i månaden. det är väl det som funkar bäst…

kram Jezzz

MariaKatharina
8/31/09, 11:39 AM
#2

Hej,

jag testade också Tramadol men det är absolut ingenting för mig. BLir som drogad av det.

Men för en långsigtig smärtlindring tycker jag du ska testa Fortodol, det är naturmedicin med gurkmeja. Det hjälpte mig mycket bra.

Kram

Maria

lilli-l
9/5/09, 9:36 PM
#3

Ok. Jag fick utskrivet Lyrica på smärtkliniken, men har hört med så många att de inte mår bra av den och att man förståss går upp mkt i vikt av den!

Alltid är det något som ska fela. Ungefär som man måste välja, pest eller kolera!

Jag har faktiskt tagit stesolid tillsammans med Tramadolen och då får jag en jättebra effekt. Både smärtlindring och så sover jag åtminstone några timmar!

Jag ska prova Fortodol, tack för tipsetGlad

Kram Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

mongu
9/5/09, 11:11 PM
#4

Hur är det med Fortodol, är det släppt fritt igen? Försäljningen stoppades ju ett tag då det innehöll ämnen som inte skulle va där.

# 3 Har din läkare sagt att du ska/kan ta Stesolid ihop med Tramadol?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

spoketlaban
9/6/09, 10:08 AM
#5

Jag har ätit cymbalta i 2 år och jag är inte så säker på att denna medicinen hjälper mig. Jag skall ta upp det med min läkare nästa gång. Den hjälper i alla fall inte mot mina depressioner.

Äter alvedon+ tramadol utan någon större effekt. Kommer även att ta upp detta med min läkare.

lilli-l
9/11/09, 1:50 PM
#6

#4 Jag har pratat med min psykläkare om det och han sa inget, så jag tyckte att jag inte fått något riktigt svar på om jag kan blanda stesolid och tramadol. Men jag ringde till läkemedelsupplysningen och hon sa att om det är samma läkare som skrivit ut bägge medicinerna, så var det ok. Och jag tar dock inte alltid stesoliden, bara ibland och inte i stora mängder.

Skulle vilja komma till en smärtklinik och få träffa någon som RIKTIGT kan det här med mediciner, för läkarna här tar en liksom inte på allvar, lyssnar inte och tar inte reda på frågorna man harRynkar på näsan

Men jag ska söka på nätet och se vad jag kan finna..så jobbigt att man måste kämpa så själv för att få vissa svar! man har ju nog ändå med all smärta och psyket som rasar!!

Hon på läkemedelsupplysningen sa iaf att det inte var farligt att ta dem ihop. Vad vet jag? Känner mig vilsen och förståss ledsen..

Hon sa att jag förmodligen kännde mig hispig, för att jag nog var lite känslig för morfin, och det har jag förstått.

Kram / Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
bluemary
9/19/09, 10:14 PM
#7

Det är konstaterat att Tramadol har jobbiga biverkningar som
de flesta reagerar på. Normalt sett så brukar ju sådana sättas
ut men då detta är en klassisk fibromedicin så är det väl lite
annat. Låter gnälligt men vi verkar ju vara en grupp för oss
själva när det gäller att få hjälp.

Pollyman
9/22/09, 2:51 PM
#8

ja och de flesta av oss reagerar starkt på medicin…

själv får jag alla biverkningar man kan ha.. ! ska fortsätta prova Tramadolen men inte vet jag… värken trubbas inte nämnvärt…..

lilli-l
9/24/09, 10:59 AM
#9

Jag har nu ätit tramadolen i snart fem veckor, tror jag och kroppen verkar som om den vant sig..så de jobbiga biverkningarna med hispigheten känner jag inte så mkt längre1 Och inte har jag behövt ta stesolid så mkt heller..men..nästa problem..förståssGråter jag var tvungen att börja med cipralex igen och jag är rädd att tramadol och cipralex tillsammans inte är bra. Har läst om att bägge höjer seretoninhalten och att om man får för hög höjning, kan man få seretogent syndrom och DET vill man ju inte få!!

Tror jag blir tokig.. men jag tar tramadolen på morgonen och cippen på kvällen, så det känns inte nåt nämnvärt konstigt än iaf.

Piller..piller..

Kram Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

mongu
9/24/09, 11:44 AM
#10

# 9 ÄR det samma läkare som gett dig båda medicinerna? Eller vet läkaren som skrev ut om andra mediciner?

I så fall så ska det inte va nån fara.

Kan också nämna att jag tagit både dessa ihop och det har inte varit nåt konstigt.

Men om du är orolig så kolla med din behandlande läkare. Då ska du kunna få svar.

Kram

Mongu

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LunaLovegood
9/28/09, 5:01 PM
#11

Har ätit tramadol ett tag och mår ok med dem, dvs när jag tar dem på morgonen/dagen behöver jag ta dem på kvällen, kan jag lungt räkna med en sömnlös natt…Kan absolut inte sova, har provat att ta dem på sängkanten när jag går och lägger mig och då somnar jag visserligen men vaknar efter c:a 2 timmar och är därefter vaken hela natten…

Jag fick Atarax utskriven härom veckan för att kunna ta till natten när jag behöver ta Tramadol men mesig som jag är har jag inte vågat prova än då jag har (över)reagerat på antidepresiva , är det någon som har provat Attarax , hur har ni i såfall reagerat på den tabletten ?

Luna

Mosaik02
9/28/09, 6:03 PM
#12

Atarax brukar benämnas som sockerpiller……

effekten av dom är inte särskilt stor och speciellt inte om du är väldigt orolig ångestfylld

jag är tveksam till om Atarax verkligen funkar för sömnproblem men det skadar ju aldrig att prova

jag sover som en stock av Tramadol preperat främst för att jag då inte har ont längre vilket är väldigt skönt

kanske vore bättre istället att prova Stilnoct eller Imovane som är främst till för när man har svårt att somna

mongu
9/28/09, 7:06 PM
#13

Tror att man faktiskt kan få Atarax precis som man får Tryptizol för att förlänga sömnen. Man får en bättre sömn.

Så att benämna dom för sockerpiller är att gå väl långt anser jag. Alla reagerar vi olika på mediciner.

Så jag tycker du ska testa med Atarax. Bättre som första alternativ än Stilnoct eller Imovane.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
lilli-l
9/29/09, 1:14 PM
#14

Min dotter som är 13 år, fick Atarax som lugnande..hon har ångest och fobier. Atarax är ju inte vanebildande och så är det ju egentligen en allergitablett!

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara problem att ta dom med Tramadolen. Min flicka äter både cipralex och tar atarax vid behov och det funkar bra.

Men jag förstår oron..jag är oxå väldigt skeptisk mot mediciner!

Cool Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

LunaLovegood
10/3/09, 3:44 AM
#15

Tack för inläggen om atarax, ska prova och se hur det går

mvh

Luna

linasvovvar
10/5/09, 11:29 AM
#16

Jag äter ingen medecin regelbundet för på mig hjälper et inte ett dugg om jag tar det flera dagar i red, men är det riktigt illa i bland så tar jag citadon och då brukar det värsta ge med sig,

Tror det kan vara bra att ha ett par olika smärtstillande att växla mellan !

lilli-l
10/5/09, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Atarax är väl inte närbesläktat med antideppressiva mediciner? Det innehåller väl inte seretoninhöjande ämnen? Så den ska väl vara ofarlig tillsammans med Tramadol. Jag pratade med smärtkliniken i Falun, och där sa dom att det inte var farligt att ta lite stesolid tillsammans med Tramadolen, om man håller sig till låga doser. Samtidigt sa dem att för att man ska råka ut för seretogent syndrom, så ska man komma upp i ganska höga doser med Tramadol och Cipralex.

Skönt att få prata med någon som kan sin sak och äntligen få svar på sina frågorGlad

Ha de! Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

LunaLovegood
10/6/09, 1:36 PM
#18

Hej igen !

# 17

Det är väl ingen här som har sagt att Atarax är närbesläktat med antidepressiva…Att det skulle vara farligt har jag inte funderat över en sekund.

Det som var diskussionen var väl hur folk reagerar på den då den är lugnande (vilket är väldigt individuelt)eftersom jag har reagerat på meidcin som har varit lugnande ville jag ha andras åsikter.

Vad bra att du har fått svar från smärtkliniken  I Falun (min bror pluggade där några år)

Själv väntar jag på att min läkare ska bli färdig till att skicka en remiss till smärtrehab i Lund

Mvh

Luna

lilli-l
10/7/09, 3:59 PM
#19

#18

Jag har förstått att det inte var diskussionen med Ataraxen och närbesläktat med antidepressiva, men jag själv tänkte väl mest på att man kanske är orolig, som jag med mediciner, att det höjer seretoninhalten, vilket Tramadolen gör.

Jag försöker att vara utan Tramadol nu, för jag var tvungen att höja cipralexdosen och då känner jag direkt att jag blir mer "hispig" i kroppen av de bägge medicnerna.

 Nästan som om jag skulle få ett epileptiskt anfall!  Så nu mår jag jättedåligt och har världens "overklighetskänslor"..känns som om man är i något sorts Twillight zone!

Jag reagerar väldigt konstigt på mediciner och det är jobbigt, så jag är väldigt rädd för det mesta och vill ha svar på vad man kan ta och inte ta.

Hoppas du kommer iväg till smärtrehab så fort som möjligtGlad

Hälsn Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

mongu
10/7/09, 5:51 PM
#20

Om du har tagit Tramadol ett tag så ska du inte bara sluta med en gång utan trappa ut dom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
lilli-l
10/12/09, 10:06 PM
#21

Hej Mongu!

jag visste inte att man måste trappa ner Tramadolen. Jag hade ju tagit 1-2 st om dagen i ca 7 veckor och när jag sluta så hade jag VÄRLDENS läskigaste ångest. Blev nästan rädd för mig själv.. att jag skulle ta livet av mig.

Jag var nere i ett sånt mörker så det är inte klokt. Nu känns det lite ljusare,men jag har sådana tvångstics så jag tror jag blir knäpp!

Inte nog med att den djävulusiska smärtan kom tillbaka i nacken och alla leder, psyket känns som om det är överbelastat, därmed ticsen..

suckRynkar på näsan Vill inte hamna där igen..så..bara att stå ut

Hälsn Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

mongu
10/13/09, 12:15 AM
#22

# 21 Det gäller faktiskt de allra flesta mediciner kanske till och med alla. Att man bör/ska trappa ut om man har ätit under en tid.

Det är skonsammare för kroppen och är det då mediciner som Tramadol så är det ännu vktigare.

Hoppas du mår bättre nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lakrits69
10/14/09, 11:47 AM
#23

Jag testade en 12 timmars verkande tramadol för några år sedan och blev ruggigt dålig! Jag blev helt enkelt förgiftad!, likblek, yrsel, spydde, mådde skit bra vid två tillfällen under dessa 12 timmarcykel, sedan var skiten i gång igen, jag spydde så våldsamt att jag kissade på mig och slutligen var det bara galla kvar. Aldrig mer att jag testar denna morfin besläktade medicin

ttss
8/3/10, 8:15 PM
#24

Tänk på att det kan vara så att ni tar en alldeles för hög dos, och att det ör det som skapar biverkningarna

Majja-67
9/30/10, 2:39 PM
#25

Hej!

Min bästa smärtlindring är varmdusch eller bad! Och på mig hjälper Naproxen hyfsat, tyvärr ger dom mig magkatarr så jag måste äta Losec samtidigt och ibland göra uppehåll på några veckor för att låta magen vila! Paraflex kan jag inte vara utan då dessa tar en hel del spånningar framför allt i nacke och axlar, detta minskar ju i sin tur smärtan något! Paraflex är förövrigt INTE vanebildande!

Har fått Lyrica sen ett par år till baka, har ej hjälpt på smärtan men gett mig sömnen tillbaka-underbart! Tyvärr så går man ju upp i vikt av dem men hellre sova ordentligt och köpa lite nya kläder! Har testat fem olika antidepprisiva men dom gjorde mig bara konstig och ännu mer sömnlös!

Ja , jag hoppas detta kan vara till någon hjälp!!

pia63
10/1/10, 4:13 PM
#26

Dessa piller….  Jag har ibland känt mej som en försökskanin

ätit otaliga sorter geom åren och de flsta har gett otäcka biverkningar.

Just nu ätr jag panodil forte och tramadol/tradolan 3-4 ggr/dag samt en 10 mg d Cipramil

Stilnocht vissa kvällar blir som tillägg. Atarax fick jag med utskrivet, men , nä.. bortkastat att tugga sådat kände jag.

Rynkar på näsan

Men nog f*n värker kroppen iaf så tårrna rinner ibland ändå

vino
10/7/10, 7:27 AM
#27

jag äter Citodon och Atarax tar jag till natten 2*25mg. tyvärr så blir manlite tung i huvudet och tröttdagen efter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: