Annons:
EtiketterfibromyalgiFibromyalgi
Läst 178 ggr
Draken
11/14/22, 11:27 AM

Fibromyalgi. Vad är det ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fibromyalgi har varit en ganska omdiskuterad sjukdom genom åren. Många har än idag svårt att acceptera detta som en sjukdom. Ofta får den drabbade höra att den är lat, du bara spelar för att få sympati, du skyller på värk för att du inte vill jobba etc.etc

Fibromyalgi är en sjukdom som inte syns, och man har inte den kraftiga värken hela tiden, utan den kommer i skov. De allra flesta lyckas hålla sig i jobb ett bra tag "in i sjukdomen" så att säga, men går man in i ett skov så klarar man knappt kliva upp ur sängen.

Fibromyalgi kan arta sig på flera olika sätt. Det handlar inte bara om värken, utan det kommer med samsjuklighet. Det finns flera andra diagnoser som går hand i hand med Fibro diagnosen. Dessa kan du läsa om här:

https://fibromyalgi.ifokus.se/discussion/1551770/samsjuklighet-vanligt-vid-fibro.

Vilka samsjukdomar man kan få är olika från individ till individ. Värken i sig är illa nog, men beroende på om/när man får "sidodiagnoser" så kan det bli ett helt annat läge. Värken hänger alltid, mer eller mindre, med- men den kan öka i styrka eller den kan tryckas tillbaka.
I de allra flesta fall så kan symptomen försämras om man blir helt stillasittande, men det blir också en försämring om man anstränger sig för mycket. Detta är ett problem, man måste lära känna sin egen diagnos utan och innan. Det hjälper inte att prata med en annan som har fibromyalgi och fråga hur den gör. Det som fungerar för den personen kan vara rena döden för dig och vice versa.

Fibromyalgi kan man inte se på blodprover, utan läkaren går på anamnesen och s.k "triggerpunkter".

När man pratar om "triggerpunkter" så finns det allt som allt arton stycken, nio på vardera sida om kroppen.
För att läkaren skall kunna ställa en säker diagnos att det är Fibromyalgi skall minst elva av dessa punkter göra ont när man trycker på dem. Så kallad "punktsmärta".

När det kommer till fibromyalgi, så finns det inte så värst mycket man kan göra åt det. Man kan lindra symptomen, men man kan inte bli "botad" från sjukdomen, inte i dagsläget.

Det är jättesvårt, om inte helt omöjligt att säga att detta eller detta fungerar mot Fibron. Vad som fungerar för en person, kan vara "rena döden" för en annan. Det är väldigt individuellt. Man har olika saker som fungerar för stunden, men ingenting som botar sjukdomen.

Vissa tycker att det är jätteskönt att bada kallt, för då försvinner värken för stunden. Jag för min del blir jättedålig av kyla överlag. För mig fungerar det riktigt bra att simma i varmt vatten. ca 28-30 grader. Då kan jag bli helt smärtfri för stunden. Men det är inte alls säkert att detta hjälper på just dig. Det kan ha tvärt om verkan för någon annan.
Min värk blir betydligt sämre om jag blir stillasittande, medans andra har jättesvårt att röra sig för mycket utan att få ont.
Stress och utmattning kan trigga igång sjukdomen, så du går in i ett skov. Är man redan inne i ett sov, så kan det bli etter värre om du blir stressad.

Fibromyalgi är en sjukdom som du får leva med resten av livet, då det idag inte finns någon bot, utan bara symptomlindring. Många blir upprörda och ledsna eller rent av deprimerade av att få diagnosen. Men det behöver man inte bli. Man lär sig att leva med sjukdomen, och i efterhand kommer man kunna anpassa sitt liv helt till sjukdomen. Visst man kan bli begränsad inom visa områden, men man kan leva i stort sett ett normalt liv med normala aktiviteter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Välkommen til Fibromyalgi.fiokus! Fibromyalgi är en sjukdom det är svårt att leva med, även svårare då det inte syns nånting på utsidan om vilken värk och smärta man lever med dagligen. Kom inn till oss för att fråga och få svar på saker du undrar om, få hjälp, pepp och stöd från dom som förstår!
  • Redigerat 11/14/22, 12:29 PM av Draken
Annons:
Mia-45
11/14/22, 11:37 AM
#1

Jag blev faktikt glad när diagnos ställdes.
För då visste jag vad felet var.
Men det gäller ju som sagt att inte bli sin diagnos. Att inte låta den ta över sitt liv.
Här gör var och en på sitt vis.

Draken
11/14/22, 12:29 PM
#2

#1: Jag blev väl inte glad direkt, men jag kände en viss lättnad när jag fick veta vad som egentligen var fel med mig. Går man med oförklarlig smärta så blir man ju lite skrämd, i varje fall jag blir det 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Heddiz
11/17/22, 11:41 AM
#3

Bra artikel ! 👌Även om jag tycker man ska vara mer positiv….Och inte skrämma folk att den aldrig någonsin går att lindra ordentligt..bara lindra lite lite grann…det där är ju så olika..MÅNGA flera än mig har nästintill eller helt läkt ut sin fibro, ME, osv.

Jag har varit helt väck av min samsjukdom och min mage som är opererad och inte funkar som alla andras magar (har svårt att ta upp tillräckligt med näringsämnen ur maten jag äter 😐)

Så jag har knappt orkat varit här…

Så en medis ut en in gick snabbt för att vara här-där ni är så förstående så fort någon mår dåligt, men men jag är lika glad för det 😅


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mia-45
11/17/22, 11:54 AM
#4

#3: Om du har något att klaga på i modereringen av medis kan du ta detta med mej via PM.

Mia-45
11/17/22, 11:57 AM
#5

#3: Och artikeln är så positiv den kan vara. Varför ljuga om hur det är?
Man kan lindra ganska mycket men botad kan man inte bli. Du KAN bli näst intill symtomfri om du kommer på vad som är bra för just dej.

Draken
11/17/22, 12:03 PM
#6

#3: man kan bli helt symptomfri OM man hittar en "behandling" som fungerar just för dig. jag har tyvärr inte hittat det för egen del. Min syster går hos kiropraktor och hon är nästan helt symptomfri. Men bara om hon går regelbundet, hoppar hon över några gånger så är hon på ruta ett igen.

Men i dagsläget finns det ingen bot, isf skulle väl läkarna behandla patienten med det sk botemedlet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Heddiz
11/17/22, 12:10 PM
#7

Det är väl bättre att ta behandling varje v och slippa värken än att ha värk.

Ett sätt att må mycket bättre är möjligt och det handlar om magen och bakterier som jag redan kommit på själv.


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Mia-45
11/17/22, 12:13 PM
#8

#7: Nu är det så att många med fibro har ibland inte orken eller kraften att gå på behandlingar kontinuerligt.
Även att man vet att man behöver så är det så att kroppen/psyket inte alltid är med på noterna och då missar man några ggr.
Jag vet själv hur det är då man verkligen mår så dåligt att man inte tar sej någonstans.
Jag tycker ändå att man ska vara stolt över sej själv att man kommer iväg på de man orkar gå på.

Draken
11/17/22, 12:14 PM
#9

#7: Ja visst är det bättre att inte ha värk alls, och fungerar det för dig så är ju det toppen. Men det fungerar inte på mig och heller inte på många andra.

Vilka behandlingar som fungerar eller inte är helt individuellt. Vad som fungerar på mig, kan vara rena döden för någon annan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Heddiz
11/17/22, 3:00 PM
#10

#9: Jag åker inte iväg någonstans för att få mina behandlingar av Reiki healing
-jag tog behandlingar i 30 dgr på distans, vilket funkar lika bra om man vet allt annat som är viktigt och det gör väl dom flesta..

Sen har jag själv lärt mig reiki och ger hundarna, min man och mig själv det.
men jag fyller på energi genom distans healing (online alltså) då och då..

Har ni provat Reiki healing ? Eller vill ni inte dela med er av VAD ni har provat som inte funkat?

Det som jag märkt hjälper folk mest är holistiska och alternativa behandlingar och om inte Reiki har funkat - ni verkade ha provat det, men jag vet inte! Iaf så finns det andra alternativa behandlingar som kan hjälpa då och även det finns på distans..

Reiki healing är online - det är gratis om man vill…jag hittade ngr bra utövare som gör behandling online på youtube -så man kan ligga kvar i sängen och få en behandlig..


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

flocken
11/17/22, 3:42 PM
#11

Det är verkligen så att värken är så olika för person till person.
Jag mår bättre i perioder men aldrig bra. Men nu har jag andra sjukdomar som ställer till det
Men hade jag inte fått mina diagnoser hade jag inte varit där jag är idag. Jag hade nog fortfarande stått på industri.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Zadeira
11/17/22, 9:05 PM
#14

#10 Tyvärr är det ju så att många sådana behandlingar kostar och ingår inte i högkostnadsskydd osv så många har inte råd med dem. Jag har inte råd att finansiera vissa behandlingar varje vecka hur bra jag än skulle må av det.

Jag är utbildad i reiki-healing och brukar ge till djuren. Jag tror inte det funkar online genom youtube utan har alltid sett det som att det är energifältet som skapas mellan personerna, men det är ju bara min egen uppfattning. Visst kan man typ lyssna som avslappningsövning själv och det är ju alltid bra att stressa ner, så visst kan det hjälpa ändå. Meditation och mindfulness är jättebra för att stressa ner. Fibromyalgi är ju ett stressat nervsystem, så jag tror all form av medveten närvaro är bra vid fibro-lindring.

  • Redigerat 11/17/22, 9:06 PM av Zadeira
flocken
11/18/22, 4:24 AM
#15

#14: min man säger det att man får inte vara fattig för att vara sjuk.
Lymfmassage 90 min, 900kr
Kiropraktor 30 min , 650kr

Nu har man som tur var gratis medicin på apoteket efter 2500kr. För min diabetes medicin är svindyr.

Nu provar jag cbd olja igen. En starkare modell. 2 små flaskor 1100kr

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Draken
11/18/22, 8:32 AM
#16

Jag hart provat reiki, fysiskt på plats, och det har inte fungerat på mig. Dessutom fick jag betala 750 kr, och det har jag inte råd med, särskilt inte nu när jag är sjukskriven. Kiropraktor fungerade bra, men jag har inte råd med 1200 kr en gång i veckan, inte ens en gång i månaden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mia-45
11/18/22, 10:16 AM
#17

Min laserbehandling kostade 600 per gång och den vart tvungen att göras om innan 5 dagar hade gått.
Men han skrev massage på kvittorna så jag fick det på min Friskvårdspeng från jobbet.

Draken
11/19/22, 9:40 AM
#18

#17: Det var ju jättesnällt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: