Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1489 ggr
Flyingfaun
2017-09-15 20:14

Hjälp!

Jag har fått intensiv värk under fötterna. Har fibromyalgi och fötter och händer har jag alltid värk i. Längesedan jag hade såå här ont. Mår illa av värken och måste ha en kudde under vaderna så att fötterna inte nuddar sängmadrassen men har sådan värk att jag svettas och svårt att fokusera på något annat. Sjukskriven sedan igår från jobbet då jag har stora sömnproblem och arbetsrelaterad stress. Vad kan jag göra åt denna hemska värk? Tips och råd mottages tacksamt. På läkares inrådan slutade jag med citalopram efter tre år för drygt två veckor sedan. Ringde vc idag. Inga läkartider förrän i slutet av nästa vecka. Min man tycker att vi ska åka till akuten. Tror inte att det finns något att göra. Har tappat tron på sjukvården och att det finns något som gör att jag ska kunna må bättre. Mår så otroligt dåligt.

Annons:
Tjeja
2017-09-15 20:18
#1

Fy så jobbigt med värken! Har tyvärr inget bra svar att komma med men vill i alla fall skicka en kram och hoppas att någon här kommer med bra tips som faktiskt hjälper dig! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2017-09-15 20:34
#2

Det kan inte vara utsättningssymtom av din medicin? Här du trappat ner ordentligt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flyingfaun
2017-09-15 20:56
#3

Tjeja - Tack🌹🌻💐 Maria - Jag vet inte. Enligt läkaren behövdes ingen nedtrappning från 20 mg…läkaren har slutat…kan det bli sån värk av att sluta med medicin? Kan knappt gå och gråter för minsta lilla. Kanske är utsättningssymtom och inte bara stressrelaterat?!? Försöker hålla ihop för barnen som blir oroliga när jag har så ont…

Flyingfaun
2017-09-15 20:58
#4

Tjeja - försökte skicka lite fina blommor men blev lite tokigt :/

Maria
2017-09-15 21:02
#5

Alla är ju olika känsliga och just Citalopram är ju något man ska trappa ner långsamt vad jag vet. Du får kanske söka någon annan läkare eller ring sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2017-09-15 21:22
#6

#4 nej då jag ser jättesöta blommor i #3 🙂

Vad gäller uttrappning och utsättningssymtom står det å ena sidan i Fass att Citalopram skall trappas  ut successivt under minst 2 veckor. Å andra sidan är lägsta effektiva dos 10 mg. Vilket betyder att skulle du trappa ut enligt rekommendation så skulle du halvera din dos under en period av minst 1 vecka för att sedan avsluta helt.

Å tredje sidan när man läser om utsättningssymtom så är inte smärtor eller värk en del av de många symtom/sidoeffekter som omnämns.  (Därmed inte sagt att det omöjligt kan vara utsättningsymtom som ger dig ont i fötterna, men det betyder att det inte är speciellt sannolikt).

Troligen beror dina smärtande fötter på något annat. Men det abrupta avslutet på Citalopramen kan förstås vara något som knappast underlättar eller motverkar fotsmärtorna. 😕

Hur länge sedan är det du tog citalopram sista dosen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
shiba123
2017-09-16 00:34
#7

Det är helt otroligt hur dåliga kunskaper sjukvården har om SSRI, utsättningsbesvär och abstinens. Som flera andra har skrivit så måste det långsamt trappas ned. Det spelar ingen roll om det är en lågdos, det blir lika besvärligt i alla fall. Om du går in på "Oberoende, Uppsala" så står det där mycket om just detta. Men bli inte förskräckt, de har tagit upp alla symtom som man KAN ha, och det är inte alls säkert att du drabbas. Men då kan du jämföra med dina nytillkomna symtom, och det kan kännas något lättare om man vet varför man har fått besvär som man tidigare inte har haft. Lider med dig, förstår hur du har det, har också satt in- och ut just detta, och det var inte roligt.  Jag hoppas att din läkare kommer på andra tankar, Läste en artikel som en läkare hade skrivit i en medicinsk tidskrift. Han mådde mycket dåligt under flera månader, och uppmanade sina kollegor att sätta sig in i hur detta preparat fungerar.

shiba123
2017-09-16 00:40
#8

Tillägg: Enligt nya "rön" så ska det utsättas ut under minst 5-6 månader, och kan vara lika besvärligt som benso. Det är först på senare tid som de har börjat förstå att det går inte att sätta ut abrupt, eller ens under några veckor. Men det tar visst tid för vården att förstå detta. Om du har tagit detta väldigt länge så kan du kontakta en beroendeklinik som kan hjälpa dig med nedtrappning. Du kan skriva en egenremiss. Efter tre år så borde det inte vara några problem att få komma dit.

hellah
2017-10-24 18:57
#9

Har du provat xylocain mot värken i fötter och händer? Finns som salva eller spray(receptbelagt). Samma som tandläkarna använder som bedövning

Upp till toppen
Annons: