Annons:
Etikettförsäkringskassan
Läst 2037 ggr
Mia-45
2017-01-10 16:46

FK´s sk. läkare

Nu är jag ordentligt förbannad. 😡
Pratade med min handläggare på FK idag om min sjukersättningsansökan. Med största sannolikhet kommer de avslå den pga deras distriktsläkare inte anser att jag prövat jobba 100% med anpassning. 
Men öhhhhh??
Men när jag inte knappt ens klarar att arbeta 75% med anpassning då?
Jag har arbetat en del övertid, sa jag då. Och detta medförde att jag blev ännu sämre. 
Jag har arbetat 100 % innan då jag hade värk men ej fått nån diagnos. 
Då har man vart tvungen att kämpa på. Men jag har vart mycket sjukskriven.
MIN läkare har med skrivit så här i ett intyg:
"Min sammanfattande bedömning grundad på min kännedom om patientens tillstånd är att patienten har nedsatt arbetsförmåga på 100% mot allt arbete inom den öppna arbetsmarknaden. Samt nedsatt arbete på 25% när det gäller anpassat arbete inom den slutna arbetsmarknaden. Denna nedsättning på 25% mot den slutna arbetsmarknaden bedömer jag vara bestående i all överskådlig framtid."

Ändå vill de avslå min ansökan då de anser att jag inte prövat att arbeta 100% med anpassning. Men varför? Jag klarar ju inte ens lite övertid utan att bli sämre. 
Hur ska jag då klara 100%????
Jag kommer överklaga och överklaga om de avslår min ansökan och jag kommer även gå ut i pressen. 
När en läkare som inte ens träffat mig bedömer att jag tydligen kan klara att arbeta 100% med anpassning. 
Räcker det inte med att MIN läkare som känner till mej, styrker detta?
Tydligen inte!

Annons:
Honestyisdead
2017-01-10 17:15
#1

Saken är den att dom kollar på OM du jobbat. Tydligen har du gjort det och tyvärr lär det sätta käppar i hjulet.

Maria
2017-01-10 17:25
#2

Kan det hjälpa dig att söka ersättning på 50% eller 75% ? Jag tror att det kan vara lättare att få igenom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2017-01-10 17:49
#3

Jag var borta ifrån arbete i flera år , sedan började jag arbetsträna någon timme om dagen . Vilket resulterade i att jag hamnade på Akuten , DÅ först blev jag beviljad 100% ersättning . Så försök få 50% eller 75% .

Mia-45
2017-01-11 05:59
#4

#1 OM jag jobbat heltid eller?
Mjaaa…hon frågade om jag ens prövat att jobba heltid med anpassning. 
Hon frågade på ett sådant sätt att om jag INTE hade gjort det hur kunde jag då veta att jag inte klarar 100 % med anpassning på samma jobb jag har nu. 

#2, 3 Är det lättare att få sjukersättning på 50%?

Maria
2017-01-11 08:44
#5

#4 Jag gissar att det rent logiskt kan vara lättare.

Har du ex. varit sjukskriven på 25, 50 eller 75% innan? 

Det kanske kan vara värt att testa innan 100% sjukersättning. Jag tror att FK går på hur mycket man har provat. Även om det inte har fungerat så har man ändå testat så att säga.

I mitt fall så var det FK som skickade färdiga papper till mig för att skriva under. Det gällde 50% sjukersättning och jag ville inte men efter att jag blev övertygad om att det går att bryta så godkände jag.

Idag inser jag att det funkar väldigt bra för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-01-11 16:02
#6

#5 
Jag har varit sjukskriven nu på 25% sedan i mars. Och då sa hon jag pratade med på FK att jag kan ansöka om sjukersättning redan då. Men jag ville avvakta. 
Nu ska AF hjälpa mej med att skriva ytterligare intyg och bedömning på att jag inte klarar av att jobba 100%. Och även min arbetsgivare ska med skriva ett intyg på detta.
Sen får vi se vad FK beslutar utefter det.

Annons:
Maria
2017-01-11 16:30
#7

#6 Du jobbar alltså 75% nu om jag förstår rätt.

Jag har en arbetskamrat som jobbar 25% och har sjukersättning resterande 75%. Det funkar bra för henne.

Jag tror att det är väldigt svårt att gå från arbetande till hel sjukersättning i ett svep så att säga. Kan du inte tänka dig att ansöka om ex. 50 eller 75% sjukersättning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-01-11 17:03
#8

Men det är inte hel sjukersättning jag söker utan på 25%. 

Klarar ju att jobba 75% så jag vill inte gå ner ännu mer i arbetstid.

Maria
2017-01-11 17:35
#9

Då har jag missuppfattat.

Jag trodde du sökte 100%.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2017-01-11 17:38
#10

Nej. Bara på 25%. 
Jag kanske skrev otydligt. 🤪

Upp till toppen
Annons: