Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1066 ggr
Åslöken
2016-12-20 11:43

Autoimmun kost

Hej !

Någon som testat autoimmun kost och vad har det i så fall gett för resultat?

Annons:
Sindri
2016-12-20 13:46
#1

Gå in på kolhydrater i fokus och sök på fribromyalgi så får du flera träffar.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ed8df25d4ebea253200b337-kolhydratsfri-kost-mot-fibro

[rara]
2016-12-21 14:05
#2

#0

Hej,

Om du frågar folk som förespråkar en viss kosthållning kommer du att få svar som passar in filosofin av just den kosthållningen, men det brukar inte vara objektivt, oavsett vilken kosthållning som det är på tal om.

Jag tycker att det är fel att kalla en kost  "autoimmun kost" för det finns ingen kost som hjälper mot autoimmuna sjukdomar, även om det alltid kommer att finnas historier och påstående i internätet att någon hävdar att ha blivit botad av en viss kost. Sådana historier måste alltid bemötas med stor skeptik. Det finns inte ett enda vetenskapligt dokumenterat fall.

Men eftersom autoimmuna sjukdomar alltid leder till inflammationer, kan en kost så klart förbättra eller försämra symptomerna. Vid autoimmuna sjukdomar producerar kroppen antikroppar, mot någonting i den egna kroppen, som identifieras som en "fiende". Sen bekämpar kroppen "fienden" genom att skapa en inflammation.  Kosten kan bara hjälpa att minska den reaktionen och dålig kost kan öka den.

Fibromyalgi är ju ingen autoimmun sjukdom, men det är alltid bra att äta en hälsosam kost och om en autoimmun kost är hälsosam, är den säkert också bra för folk med fibromyalgi. Jag har aldrig hört uttrycket "autoimmun kost förr, men det intresserade mig vad det är  som kallas "autoimmun kost" och då hamnade jag bara på paleosidor.

Jag konstaterade att en del av kostråden är ok, medan en annan del inte är ok och de skiljer sig från varandra på olika sidor. Somliga skriver t.ex. att man bör undvika alla växtoljor, utom kokosolja och olivolja. Andra skriver att man bara ska undvika raffinerade växtoljor. Jag håller med det sistnämnda, eftersom det finns betydligt fler bra växtoljor, exempel hampaolja eller valnötsolja och de raffinerade oljorna är värdelösa.

På en sida läste jag till och med att man bör undvika potatis, nötter, tomater och äggvita, men de talade inte om varför (jag undrar fortfarande). Jag inser ju att en del kan vara allergiska mot nötter eller känsliga för histamin, men jag tycker att det är fel att ge sådana allmänna råd till folk som inte är allergiska mot dessa livsmedel.

Populärt är också rådet att undvika alla spannmål. Varför? Det behöver ju bara folk göra som har celiaki eller är allergiska mot gliadin. Det är sant att vetet nuförtiden är skadligt, eftersom det brukar var nya framodlade vetesorter som innehåller proteiner som retar och skadar tarmen. Men för den sakens skull behöver man ju inte undvika ris, havre, dinkel eller kamut. 

Det verkar som att man alltid anpassar råden till den egna kostfilosofin. Men jag läste inte på en enda av dessa paleo sidor att man bör undvika kött som kommer från däggdjur. I alla däggdjur utom i människan förekommer en molekyl som avkortas "Neu5Gc": https://en.wikipedia.org/wiki/N-Glycolylneuraminic_acid

Om människor äter kött som kommer från däggdjur, tas ämnet upp och det ackumulerar i kroppen. Det misstänks att kroppen identifierar ämnet som fiende, bildar antikroppar mot ämnet och det skapas inflammationer i kroppen. Jag citerar ur länken:

"It is possible that the immune system then recognizes the molecule as foreign, binding of anti-Neu5Gc antibodies may cause chronic inflammation, however this assumption needs to be concretely proven. Although not explicitly proven that consumption of Neu5Gc is correlated with cancer in humans, it is suggested that it is the uptake of Neu5Gc from this diet that aggravates these diseases"

Men det varnas det inte för, eftersom det inte passar in i kostfilofosin. Därför kan man inte lita på kostråden.

Men egentligen är det inte så svårt att äta en hälsosam kost, eftersom det mesta är självklart. Det är självklart att socker och alla processerade, konserverade och andra onaturliga livsmedel, eller färdigmat inte är bra och bör undvikas så gott det går.  Det är klart att för mycket kött, speciellt rött kött heller inte är bra och de flesta vet även att vetet nuförtiden är skadligt.

Sen har vi nog redan hittat nästan allt som inte är hälsosamt och om du väljer bort/minskar dessa saker behöver du bara se till att kombinatinen av de livsedel som du väljer innehåller alla vitaminer, spårelement och mineraler som kroppen behöver. Beroende på vilken sjukdom som man har, kan det hända att man behöver mer av vissa ämnen än vad som rekommenderas. I alla fall bör du se till att ta upp tillräckligt antioxidanter, Vitamin D, Omega 3, selen, zink och B6. Om du inte äter animaliska livsmedel alls bör du ta B12 som kosttillskott och kolla i vilka vegetabilier det befinner sig mycket järn. Det finns bra näringstabeller på internätet.

Vid fibromyalgi spelar också miljögifter en roll. Försök att äta så mycket ekologiskt som möjligt och intressera dig varifrån varorna kommer.

Åslöken
2016-12-24 08:45
#3

Tack för dina synpunkter och god jul!

Upp till toppen
Annons: