Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 3431 ggr
JoannaLi
2016-12-05 22:26

Tjoho! Smärtstillande!

Alltså… Egentligen borde jag väl kanske inte skriva här - jag har ju inte fått en diagnos, även om jag själv verkligen tycker att jag hör hemma här hos er. Jag ska försöka pressa lite mer på torsdag om en faktisk diagnos, eftersom att det ju underlättar enormt om jag måste byta läkare/ändra recept etc. 

Hur som helst. Värk, smärta, yada-yada, ni vet hur låten går. För några år sedan så fick jag utskrivet Orudis Retard mot mensvärk (?) som jag har tagit mot värken, och den har funkat bra. Men, efter ett par år på samma medicin så började den tappa verkan. Så jag drog igång karusellen med läkare, sjukgymnast etc i förväntan av att här skulle jag få sitta länge och slita mitt hår. 

Men se, nu, bara 5 veckor senare så sitter jag här med 4 kartonger Venlafaxin i näven. Jag har läst många historier om att den inte funkat/räckt till och att de är ett helskotta att sätta ut - men jag blir så lycklig av att ha fått slippa slåss med vården om receptet. Jag behövde knappt slåss alls, bara för att få en första tid, efter det har det gått som smort! 

Jag är bara så glad just nu! 🥳 I morgon börjar jag sätta in dem, så håller vi tummarna för att jag slipper biverkningar (haha) och att de faktiskt hjälper :)

Annons:
Zadeira
2016-12-06 17:26
#1

Jag har inte hört nån använda Venlafaxin mot fibromyalgi, så jag är lite nyfiken på varför du kämpat så för just den och varför läkarna valde att skriva ut just den?

Har tyvärr bara hört negativt om just Venlafaxin, så det vore ju intressant om den hjälpte dig så man kunde få se en positiv sida av den också. Vill inte skrämmas eller vara negativ men det verkar enligt många vara en ren skitmedicin, framförlalt när man ska sluta med den.

JoannaLi
2016-12-06 17:43
#2

Jag sökte på Fibro-sajten och fick upp någon som använt just Venlafaxin. Jag har inte kämpat för just Venlafaxinet - utan har bara kämpat för smärtstillande, och då valde läkaren Venlafaxin. Varför vet jag inte. (En liten mörk tanke i bakhuvudet är att de försöker behandla bort min smärta+värk genom att behandla min ångest, eftersom att distrikssköterskan antydde att smärtan var psykosomatisk, vilket jag kämpade emot. Men, jag har hört att den även ska kunna fungera som smärtlindrande, så jag försöker hålla mig positiv :) )

Jo, jag har hört det jag också, men jag tänkte i alla fall prova och försöka vara positiv, så får vi se vad som händer!

Zadeira
2016-12-06 22:02
#3

Okej, då förstår jag. Olika läkare föredrar ju olika preparat då det gäller något så svårt som kronisk värk där det inte finns något läkemedel som funkar för alla. Hoppas att det ger någon positiv effekt för dig! Eftersom ångest påverkar även fysiskt och blir ett stresspåslag för kroppen ligger det ju något i att om man kan minska ångesten så kan även värken minska eller i alla fall inte öka mer . Lider själv av ångestproblematik och märker ju absolut skillnad på värken när jag har haft hög ångest.

Har själv provat anti-depp som Cymbalta och Saroten mot värken. Cymbalta hände det ingenting alls för mig, varken på kroppen eller psyket. Saroten hjälpte ungefär en månad på maxdos, sen försvann effekten och jag kunde inte öka så jag fick sluta helt.

Ankan76
2016-12-07 23:11
#4

Jag åt Venlafaxin,för min del hjälpte det inte mot värken men var bra för humöret och jag gick ner i vikt 😁. Nu äter jag Cymbalta som hjälper jättebra mot smärtan! Jag tar även 25 mg Saroten till natten,läkaren på Smärtenheten insisterar att jag ska ta den men jag har hemska biverkningar av den så funderar på att sluta med den i smyg… Jag hade inga biverkningar av Venlafaxin,däremot var den jobbig att trappa ut. Jag blev väldigt trött av Cymbalta i början men det gick över. Cymbalta ger dock problem med magen,men att ha mindre ont gör det värt det. Hoppas Venlafaxin fungerar för dig! Annars så har du fått lite andra förslag. Och SJÄLVKLART får man skriva här utan diagnos! Alla är välkomna!

JoannaLi
2016-12-08 07:22
#5

#4 Tack Jag håller tummarna så hårt jag kan! ❤️

Mo122
2016-12-19 21:28
#6

Jag har fått cymbalta efter att ha ätit citalopram i 12 år. Äter 30 mg, men läkaren vill att jag ökar till 60 mg. Är det nån som tycker den hjälper mot fibrovärken ?

Annons:
Mo122
2016-12-19 21:28
#7
Mo122
2016-12-19 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Zadeira
2016-12-20 13:41
#9

#6 Cymbalta hade ingen som helst effekt för mig.

Ankan76
2016-12-20 21:56
#10

#6 Cymbalta fungerar jättebra för mig,jag har 90 mg.

Fillifjonkan60
2017-11-14 20:35
#11

Hej på er,

Jag undrar lite över smärtstillande som ni tar. Jag blir inte erbjuden något smärtstillande och jag tror att det har med att göra att jag har IBS. 

Men IBS brukar ju hänga ihop med fibro, så därför undrar jag hur medicinerna ni tar, inverkar på magen.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


flocken
2017-11-15 05:09
#12

#11 Hej Jag äter orudis retard för kroniska inflammationer . Panodil 1g samt morfin tabletter. Jag har funderat på att börja med zink tabletter då zink är läkande. Har provat så många olika mediciner o detta är det enda jag tål

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[HundochKatt]
2017-11-24 06:50
#13

Eftersom jag är allergisk mot acetylsalisylsyra så går tyvärr många antiflammatoriska mediciner bort för mig. Ett elände måste jag ju säga. 

Jag gick i många år på tradolan + alvedon forte. Men jag tar ju bara starka tabletter när det är som värst och inte regelbundet, är också så rädd för att bli beroende. Men det fungerade inte så bra med tradolan för jag mådde oftast, men inte alltid, illa och kräktes av det. Om jag inte hade hunnit somna. Så Tradolanet byttes ut förra året mot Oxynorm och det fungerar bättre. Alvedon forte har jag också men inte varje dag. Är ju sjukpensionär så jag kan ju försöka "vila bort" värken så att säga när jag vill. Nåja, det är väl till att överdriva det här med att vila bort, men det blir i alla fall bättre om jag kan sova någon timme eller två… eller åtminstone ligga på soffan och kika på TV.

Annons:
Upp till toppen
Annons: