Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1293 ggr
Lakritskatten
2016-10-27 23:29

Arbetsförmåga utredning via AF!

Någon med erfarenhet när AF tar initiativ till arbetsförmåga utredning?

Är inte sjukskriven med sedan några år tillbaka med läkarintyg har AF godkänt min nedsatta arbetsförmåga och jag har endast deltagit på deltid av arbetsmarknadsåtgärderna.

För ett halvår sedan blev jag "uppmanad" att söka sjukersättning hos FK.

Blev nekad!

Nu vill AF att jag ska vara på arbetsplats i 5 veckor där min arbetsförmåga ska utredas, plus att jag ska söka sjukskrivning 50 %!

Och ena sidan låter det bra, de vill hjälpa mig med mer underlag till att göra en ny sjukersättningsansökan men samtidigt påpekas det att jag kan inte delta i job och utveckling på heltid om jag är sjuk…

Är rädd för att detta kommer att sluta med att jag kommer förlora halva aktivitetsstödet och få gå till soc.

Detta blir man inte direkt friskare av och nu kommer jag ligga sömnlös.

Vet inte hur jag ska göra? Försöker AF lura mig? Ska jag initiera på att fortsätta arbetsträna?

Hon påpekade att de hade fått påtryckningar från sina chefer.

Känner att många instanser trycker på från olika håll för få oss över ättestupan.

Annons:
Farwuq
2016-11-04 16:11
#1

#0 Söka sjukersättning hos FK?! Blev nekad!

För mig var det tvärt om. Jag ville inte ha sjukersättning, men FK sade "det ska du ha - med 25%".

Resten - de 75% - jobbar jag statligt med 75% lönebidrag.
Så nu är jag "pensionär".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mia-45
2016-11-05 12:29
#2

Jag har nyss blivit nekad att få sjukersättning på 25% för att en tillfällig läkare jag hade, skrev att han inte visste om det var på livstid! 
Så nu får jag be min rätta läkare att skriva att det är så. Att det inte kommer att bli någon förbättring. 
suck…..

Maria
2016-11-06 08:24
#3

Jag skulle nog se det positivt att de vill utreda din arbetsförmåga för då har du ju möjlighet att vsia att du inte klarar att arbeta fullt. Om jag tänker rätt.

Mitt fall var ungefär som Farwuqs. Jag fick 50% sjukersättning. Jag ville egentligen inte eftersom jag trodde det skulle bli bra så småningom men nu i efterhand så är jag tacksam.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-11-06 08:53
#4

Jag fick för flera år sedan träffa en arbetspsykolog via af som skulle utreda hur jag mådde och vad jag sen hade rätt till för hjälp. Är det samma eller är jag helt vilsen? Jag fick därför efter utredningen en annan kod och hade rätt till annan hjälp. Så ta det som något positivt. Om det nu är samma saker vi talar om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
2016-11-06 09:55
#5

#4 Det är nog samma process som jag haft.
När jag tänker efter har det nog varit vid två tillfällen. En gång på 90-talet och en gång på 00-talet. Bägge gångerna så sade de att jag skulle ha lönebidrag. Detta var innan jag fått min diagnos med MS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: