Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 923 ggr
emmayrttimaa
2016-10-10 13:20

Smärta som ej går över

Nu har jag varit sjukskriven i snart fem månader utan någon framgång alls. Det värker överallt i kroppen, främst i ryggen (mellan skulderbladen, på skulderbladen, höften, svanken, nacken). Domningar i armar och ben, får aldrig upp värmen i fötter eller händer, plötsliga huvudvärksanfall och en känsla av att kroppen inte orkar hålla upp sig själv.

Läkarna vet inte vad det är men viftar bort det med att det ska vara psykiska problem och generell spändhet pga att jag mår dåligt.

(konstigt att man mår dåligt när man går med ständig värk)

Testat oxynorm, tramadol, voltaren och Paraflex utan resultat alls.

Börjar känna mig uppgiven och nu blivit skickad till Psykosomatisk medicin för utredning om ev fibro.

Hur fick ni er diagnos? Hur upptäcktes den och fick ni gå länge utan hjälp?

Annons:
Zadeira
2016-10-12 22:43
#1

Tror det finns trådar om detta sen tidigare, men här är en kort version av min historia. Jag började få smärtproblematik redan som 13-åring, men då tyckte läkarna att "det är nog växtvärk." Ingen utredning, trots en mamma med diagnosen fibromyalgi som var säker på att det jag beskrev var samma som hennes tidigast symtom. När sedan tiden gick blev värken och smärtan värre för varje år som gick.

Av annan anledning hamnade jag i psykiatrin år 2012 och fick då en psykolog och en psykiater där som först utredde "sina områden", sedan insåg de gemensamt att min smärta och värkproblematik verkligen var så pass illa att de ville ha mig utredd fysiskt också. VC ville inte göra det, så min psykiater skrev själv en remiss direkt till Smärtrehab och bad om en ordnetlig utredning för fibromyalgi. Vad jag förstått är det vanligt att gå genom VC, allmänläkare eller liknande och inte psykiatrin, men jag är glad att jag hade det stödet för de tog det verkligen på allvar när psykiatern i remissen skriver att min smärta/värk INTE beror på mitt psykiska mående.

År 2014 fick jag utredning hos Smnärtrehab. En heldagsutredning där jag träffades läkare, sjukgymnast och psykolog och fick en ordentlig genomgång och utredning. På eftermiddagen kom beskedet att det var inte tvivel att jag hade fibromyalgi och hade haft flera år. Så då skrevs det in i min journal.

Upp till toppen
Annons: