Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1007 ggr
npfutredning
2016-09-04 10:52

Ledsmärta? Är det ett fibromyalgi symtom?

Hej, 

jag har FM och har de  senaste två åren blivit mycket sämre. Gått till 4 olika läkare för en utredning om vad det kan vara och de har verkligen varit luddiga. De har tagit prover, klämt lite och sen "jaha okej". Efter det har jag fått ett brev hem med provsvar och att allt "ser bra ut". 

Men, smärtan är ju kvar och jag har frågat dem om just denna ledsmärta, som det känns som att det är, och de kan inte ge något svar. 

Så då frågar jag er här, är detta en fibrogrej? 

Tack på förhand från en som blir lite galen snart…

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Annons:
Mia-45
2016-09-04 10:58
#1

Hej

Kan vara någon slags reumatisk värk. Detta syns inte alltid genast på blodprover. 
Utan man kan få ta prover i många år innan det syns. 
Är det fibro så har man mer ont i muskelgrupper. Men det är så med att man kan faktiskt ha en sam-sjukdom som tex reumatism när man har fibro. 
Jag själv misstänker att jag har det själv. 
Hoppas du förstår mitt svamliga svar. 😉

Hoppas du snart får reda på vad det är. 
Ge dej inte utan kräv ett svar och en remiss till reumatologen. 

🌺

npfutredning
2016-09-04 11:04
#2

Tack. Det var det jag tänkte med. Jag tjatade till mig en remiss till reumatologen som sände ett brev om att jag inte behövde komma dit för det fanns ingen anledning till det.  Så, de tar inte emot mig och jag orkar inte tjata mer. Men, så sa en vän att det är fibro som beter sig så för vissa. Men jag har inte hört det förut så jag tänkte att jag måste kolla. De som har fibro verkar veta mer än de som sitter i sina vita rockar…

Ingen fara 😉 Det är inte svamligt. 

Tack 💋

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Mia-45
2016-09-04 11:12
#3

Det är för jäkligt att man ska behöva tjata sej till en utredning. När man själv känner att man har värk som inte gå över. 🤔
Man måste tydligen vara frisk för att orka vara sjuk!
Orkar du så fortsätt leta efter en läkare som tar dej på allvar och tar tag i det. 
Min läkare tog mej på allvar med en gång. Och vi ska nu samtala om en eventuell sjukersättning på 25%. 
Önskar så att jag kunde hjälpa dej. 

🌺

Zadeira
2016-09-04 16:59
#4

Jag tror, men har inget belägg för det, att har man fibro är det nog inte helt ovanligt att även lederna påverkas även om det inte är ett symtom i sig. Fibro är ju mer muskelinriktad smärta men jag tänker att man kan slita rätt mycket på leder om man tex går och står fel pga fibrosmärta i andra kroppsdelar. Lederna blir ju slitna och ömmande vid felbelastning/felanvändning i sig och jag vet att i alla fall jag personligen felbelastar knän och höfter framförallt när jag har mycket fibrovärk för att lindra den värken, vilket i sin tur leder till att lederna blir slitna, ömma och värkande istället. Ond cirkel.

Sen är det inte omöjligt att ha båda två samtidigt. Fibro kan komma med andra reumatiska sjukdomar. Oftast brukar man faktiskt bli utredd av en reumatolog också innan man får diagnosen fibro. Jag fick det inte pga någon miss, men vet att många andra har fått det.

Vilka leder har du ont i? Svullnar du och blir varm också i de lederna?

Ankan76
2016-09-05 00:30
#5

Jag har fått mer "knak" i mina leder sen jag fick fibro. Rygg och nacke knakar,även knän och tårna. Jag ska snart göra en MR nacke-rygg. Det känns bra för det känns som om det är något annat fel i ryggen. Angående remiss till Reumatologen så beror det på hur remissen skrivs har jag fått uppleva. Min förra läkare skrev remiss och då fick jag samma besked som dig. Min nya läkare ( som är toppen!) skrev remiss dit,men mer utförligt. Då fick jag komma direkt och blev undersökt väldigt nogrannt. Det var där jag fick diagnosen Fibromyalgi,kändes bra att få diagnosen av proffsen ☺️. Så antingen byter du läkare eller så ber du din läkare skriva en mer utförlig remiss.

Spaicy
2016-09-05 04:45
#6

#Npfutredning, Du bör verkligen fortsätta kämpa för att reda ut det hela. Det är en lååååång väg att gå, tro mig jag talar av egen trist erfarenhet.;( Var med om min första skada i en trafikolycka redan jan.-93. Men man Måste stå på sig och inte ge sig med halvdana svar. Utan Du ska känna Dig nöjd innan de är okej för dig att stanna/hamna i det sinnestillstånd som gör att du kopplar av. Jag är själv ej där, då jag har fyra olika ryggskador bl.a., så sent som i dec.-15 fick jag min sista. Så jag kämpar än idag. Men livet är väl en kamp i sig visserligen. Men stå då dig npfutredning!!! Kram och lycka Till!

Annons:
Silvermyr
2016-09-05 17:00
#7

Har haft diagnosen fibromyalgi sedan -95 Har efter flera år av operationer och kronisk pakreatit som ledde till att bukspottskörteln fick opereras bort, fått hemska nerv och muskelsmärtor sedan alla smärtpumpar och opiater är borta. Visade sig att jag har EDS. Många har tydligen fått diagnosen fibromyalgi och sedan har det visat sig vara en autoimmun sjukdom. Har börjat trappa upp Gabapentin långsamt men får såna hemska biverkningar så jag måste ge upp behandlingen. Någon som varit med om liknande och har förslag på annan medicin för EDS? Har provat Lyrica men det blev jag helt knas av.

Silvermyr
2016-09-05 17:05
#8

Zadeira, vill inte förringa din läkares diagnos men dina besvär påminner om mina. Har du utretts på neurologen? EDS ger svaga leder och nerv och muskelsmärtor. Man får lätt känsla av att lederna ska gå ur led eller " vrickas"

Zadeira
2016-09-05 17:31
#9

#8 Sådana känslor du beskriver får jag inte i lederna, utan det är snarare att lederna blir trötta, stela och värker. Jag har enbart utretts på Smärtrehab som satte min fibrodiagnos, ingen vidare utredning har gjorts.

Upp till toppen
Annons: