Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 5472 ggr
Mia-45
2016-08-17 10:41

Högt blodtryck ihop med värken?

Nu är jag inne i ett skov igen med värk. Och samtidigt stiger mitt blodtryck.
Jag har idag 150/100.
Min arbetsgivare och SSK här mätte och vi ska mäta igen. Om det inte går ner ska det medicineras.

Får ni högt blodtryck i era skov? Om det följer med att man har sån värk?

Annons:
Choklad
2016-08-17 10:59
#1

Jag kan tänka att blodtrycket går ju upp då du blir stressad av att det gör så ont och över hela situationen.

Låter hemskt jobbigt, krya på dig ❤️

U R us

Zadeira
2016-08-17 11:16
#2

Min mamma har högt blodtryck i skov. Läkaren förklarade det som att kroppen går ju på högvarv vid extra mycket smärta, och egentligen är det inte alls konstigt om blodtrycket stiger. Dels så är kroppen stressad och dels så blir man ofta själv stressad mentalt och det påverkar blodtryck.

Ofta är det inte riktigt så många läkare som är bra på fibro och tror att det är ett nytt långvarigt symtom och vill därför medicinera ganska så direkt. De tänker inte på att smärtan kan påverka. Vad man bör göra är ju egentligen försöka ta blodtrycket ofta och påvisa skillnaden mellan ett skov och när man mår bättre, och få ett slags genomsnitt.

Frågan är ju hur pass ofta ditt blodtryck är så högt. Har du förhöjt tryck även i perioder då du mår bättre, eller om du har såna skov ofta med så högt tryck så är ju medicinering att föredra.

IaMiaMaria
2016-08-17 11:57
#3

Smärta kan absolut höja blodtrycket. Jag har i vanliga fall ganska lågt blodtryck med de gånger jag varit in på akuten för kraftig smärta pga antingen njursten eller mitt höga tryck i huvudet då har blodtrycket varit förhöjt ganska mycket, kan ha 150/90, men sen sjunkit till det mitt  normala 100/60 när jag blivit smärtlindrad.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sundaychild
2016-08-17 12:37
#4

Jag har tidigare haft högt blodtryck. Numera varierar det väldigt mycket, kan stiga och sjunka kraftigt under samma dag.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Mia-45
2016-08-18 06:14
#5

Hej på er

Mätte sedan efter lunch då jag hade vilat en stund och då låg det på 130/90. 
Så jag tror att värken påverkar och sedan stressen på jobbet. 
Ska ta det med min läkare när jag träffar han.

Upp till toppen
Annons: