Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 1380 ggr
Zadeira
2016-08-08 17:49

Förbannade läkare..

Idag skickade jag in en ny ansökan för recept på mina smärtstillande, Treo Comp, som jag tar vid behov. Det har aldrig varit några problem förut. Idag fick jag till svar att min läkare hade läst journalen från Smärtrehab och de rekommenderade inte starka mediciner, så han skrev till mig att jag ska minska ner medicineringen till enbart behov och försöka sätta ut den helt.

Jag blev fly förbannad och här kommer varför:

- Jag gick smärtrehab i vintras. Min journal skickades i januari till min husläkare, som sedan dess skrivit ut Treo Comp utan problem tre omgångar. Han har alltså inte läst den där journalen trots upprepade besök hos honom och flera recept-förnyelser. MEN nu gjorde han det av anledning att en annan läkare fick ta över mina blodprover under min ordinarie läkares semester och påtalade det.

- Min husläkare har skrivit att de ska tas upp till 3 gånger dagligen, men ändå har jag bara förnyat receptet tre gånger eftersom jag enbart tar vid BEHOV, vilket jag har påtalat varje gång för läkaren. VID BEHOV, i snitt ca 5 gånger i veckan.

- Läkaren skriver alltså ett mail där han säger att jag ska sätta ut en medicin. Helt utan plan, helt utan uppföljning eller läkarstöd eller liknande. Bara "försök sätta ut den". Sen skriver han bara ut hälften av vad han brukar, trots att han egentligen vet att jag bara tar vid behov…

- Jag har gång på gång varit i kontakt med honom angående min fibrovärk och att jag behöver hjälp. Att jag vill ha annan medicinering och liknande. Ändå säger han bara att jag ska fortsätta med Treo Compen och får ingen annan hjälp, och nu vill han inte ens skriva ut den.

Jag har hela sommaren sagt att jag ska försöka hitta en ny läkare men det är så himla energi-krävande och besvärligt att försöka hitta någon som förstår sig på fibromyalgi att jga undvikit det. Nu behöver jag dessutom ett intyg till försäkringskassan om att förnya min aktivitetsersättning, vilket denna läkaren inte ens tycker jag ska göra. Så nu måste jag försöka hitta nån form av ork att leta upp en läkare som kan hjälpa mig, en läkare som har förståelse för fibromyalgi och faktiskt ger mig hjälp… Är så jävla förbannad på att det ska vara så svårt.

Annons:
Mia-45
2016-08-08 17:52
#1

Nämen vad 17!!!😮
Tycker synd om dej att du ska behöva kriga för din rätt!
Jag har en sån himla tur att min läkare är inne på att jag ska försöka få sjukersättning på 25% när min sjukskrivning nu går ut. 
Jag hoppas VERKLIGEN att du hittar en sån läkare som förstår. 
Men jag vet vilken energi det tar för att hitta en sån. 
Stoooor tröstekram till dej. 🌺

Zadeira
2016-08-08 20:19
#2

Mia, det som känns så surt är att när jag bytte läkare till honom år 2014 var han väldigt bra. Det var exempelvis han som kunde diagnosticera min kostokondrit som kommer då och då och hjälpa mig i de perioderna, något som tidigare skyllts på panikångest (vilket jag också lider av och vet att det tar sig helt andra uttryck för mig). Så jag trodde verkligen jag hade hittat någon som kunde hjälpa.

Nu har han under särskilt senaste året blivit sämre drastiskt. Senast i början av sommaren ville jag ha utredning för min huvudvärk som jag skrev om här, men det slutade med att jag fortfarande har ständig huvudvärk efter att en medicinering han provade inte hjälpte och hans enda åsikt i det hela var att jag kanske borde söka efter en sjukgymnast som kan prova typ akupunktur. Inte ens hjälp med att hitta en, utan "det hittar du på google". Så nu har mitt tålamod helt tagit slut med honom.. Nu ska jag bara hitta orken att leta efter någon ny. Risken är ju att man hamnar hos någon ännu sämre…

Ankan76
2016-08-08 20:57
#3

Men fy! Jag avskyr såna där slarviga läkare! Det är först nu när jag har min nuvarande som jag förstår hur dåliga de andra var! Mitt tips är att du ringer/mailar mottagningssköterskan och frågar henne vem som är bäst. Dom har jättebra koll på sånt! Angående huvudvärken kan du skriva egenremiss till Neurologen. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: