Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 4163 ggr
Zadeira
6/13/16, 10:35 AM

Treo Comp eller Citodon?

Har ni någon av dessa mediciner eller testat båda? Vad tycker ni?

Jag själv har Treo Comp men får alltid frågan om varför jag har den och inte Citodon. Min läkare påstår att Treo Comp är bättre för kroppen, medan de flesta andra jag pratar med  säger tvärt om. Själv är jag nöjd med Treo Comp, dvs blir smärthjälpt och får enbart mindre biverkningar (pga kodein). Jag har alltså inte provat Citodon eftersom läkaren skrev ut Treo Comp direkt. Men jag är lite trött på att alla ifrågasätter varför jag har Treo Comp istället för Citodon eftersom den generella åsikten om vilken som är bäst verkar vara tvärt emot min läkares. Min åsikt är ju att det som funkar är bäst.

Båda preparaten innehåller ju kodein och är ungefär lika beroendeframkallande. Skillnaden är att Treo Comp innehåller acetylsalicylsyra och koffein medan Citodon innehåller Paracetamol. Så de menar väl att acetylsalicylsyran kan vara det som är "sämre". Eller någon som har en fundering kring detta, aknske fått det förklarat av sin läkare?

Annons:
Ankan76
6/13/16, 5:46 PM
#1

Ja,det jag kan tänka mig är att Treo är ju skadligt för magen i längden.,det är väl därför dom frågar.Tar du Omeprazol? Kan vara en god ide annars. Jag tycker du ska ta det läkemedel som fungerar bäst för dig!

IaMiaMaria
6/13/16, 5:56 PM
#2

Om Treo Comp funkar för dig och du inte har några biverkningar av det så kan du ju fortsätta. Men skillnaden är som tidigare skrivit att Tre Comp kan i längden ge problem med magen som magsår, ökar också blödningsrisken, men minskar risken för blodpropp då ist. Paracetamol är på så vis ett lite "mildare" läkemedel för kroppen, men kan ist skada levern om man överkonsumerar. Men många äter alvedon i många år utan att få några problem.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zadeira
6/13/16, 6:48 PM
#3

Ja men det är ju just det att eftersom jag inte upplever några problem med Treo Comp som jag också tycker att det spelar väl ingen roll. De fungerar ju dessutom lite olika eftersom acetylsalicylsyra och paracetamol är olika preparat, men just kodeinet som man behöver extra. Det är ju egentligen "samma skit".

Ingen sån där medicin är ju direkt bra eller nyttig för kroppen utan alla har sina risker/biverkningar. Om man då har en som funkat utan biverkningar så är det ju rätt dumt att byta mot någon man inte vet hur man reagerar på bara för att man KANSKE får biverkning av den första längre fram. Den dagen jag får biverkningar kan jag förstå om man vill lägga sig i att byta till Citodon, men fram till dess ser ju varken jag eller min läkare något problem i den jag tar nu.

IaMiaMaria
6/13/16, 7:26 PM
#4

Helt rätt. Du får säga att så till dom som ger dig kommentarerna. varför byta bort en medicin som funkar bra för dig.

Jag äter Citodon och den funkar bra för mig, så jag vill inte byta.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zadeira
6/13/16, 7:31 PM
#5

#4 Jodå, jag säger till att det är så jag och min läkare i samråd bestämt. Men man blir lite trött på de som "vet bäst".

Precis! Har du den alltid eller som vid behovsmedicin?

IaMiaMaria
6/13/16, 11:30 PM
#6

Jag har den som vid behov, men blir nog att jag tar nån varje dag iaf. Men jag har den inte på tider. Men det funkar bra för mig då smärtan varierar ganska mycket.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Zadeira
6/14/16, 3:44 PM
#7

#6 Ok, precis så är det för mig med!

Upp till toppen
Annons: