Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1355 ggr
Mia-45
2016-06-03 07:44

Går inte att vara hemma!

Idag sjukanmälde jag mej på mitt jobb för första gången på 4 månader. 
Jag kämpar med värken och min trötthet och denna värmen blir det inte bättre av. 
Vaknade och mådde illa idag så jag tog beslutet av att vara hemma nu fyra dagar och vila. 😴
Saken är den att det inte går att vara sjuk tydligen. 
Min kollega som ska hjälpa mej vid behov fick nu rycka in på labbet men hon har redan ringt mej 3 ggr!! 😮
Och fler blir det…för hon klarar inte av det trots att hon har varit inne hos mej mycket. Men hon bara sitter och hon verkar vilja välja vilka patienter hon ska sticka eller inte. Så går det inte att jobba. 

Hon hittade inte lysknappen så då ringde hon mej…hahahaha..
Ja detta blir nog en rolig dag. 🥳

Annons:
[Rhonda]
2016-06-03 09:23
#1

Hej Mia!

jag såg din rubrik när jag var inne på kattsajten. Stäng av telefonen! Det måste man göra när man är hemma sjuk från jobbet. Man är ingen dålig människa om man gör det. Familjen mm kan messa dig. Vi måste vara rädda om oss själva! Det är viktigt! Tänk hur det var för ca 20 år sedan. Vad lugnt o skönt det var! 

kram Rhonda

Förresten- läste din profil nyss-jag skulle kunna diskutera det andliga (spirituella) i all evighet med dig. Jag har haft väldigt många upplevelser och jag känner mig varm i kroppen när jag vet att de bortgånga (djur o människor) finns hos oss fast vi kan inte se dem.

Mia-45
2016-06-03 09:26
#2

Hej Sara & matte Rhonda

Ja hon fick även vår ssk att ringa mej. Hhahaha…så det är säkert kaosartat inne på labbet nu. 
Tycker synd om de andra som måste hjälpa henne förmodligen nu. Det är för deras och patienternas skull jag har mobilen på. 

Du får gärna PM:a mej om du vill om det spirituella. Alltid kul att diskutera sånna saker med någon som själv vart med om mycket. 

Kram🌺

[Rhonda]
2016-06-03 09:38
#3

Det förstår jag Mia. Men samtidigt vill jag att du är rädd om dig själv, så mycket det går. 

Tack!

kram!

Zadeira
2016-06-03 14:31
#4

Mia, återigen tänker du mer på andra än dig själv! Du är hemma för att ta hand om dig, inte ta hand om allt du gör på jobbet fast via telefonen. Det är upp till din chef att se till att där finns personal som kan göra ditt jobb när du inte är där, om det inte finns så MÅSTE ni gemensamt hjälpas åt för att få chefen att förstå. Det gör ni inte genom att du är tillgänglig i telefon hela tiden. Då ska du ha betalt för de minuterna du genom telefonen hjälper de på arbetsplatsen!

Tänk på dig själv nu Mia och ta hand om DIG, inte alla andra. Du behöver vila och släppa jobbet ett par dagar, gör det ordentligt då! ❤️

[Rhonda]
2016-06-03 15:18
#5

Zadeira! Precis! Inte undrar på att människor är utbrända nu för tiden.

Ankan76
2016-06-03 15:28
#6

Herregud,ringde hon dig om lysknappen??!! Folk har inget hyfs nu för tiden,kan inte respektera att någon är hemma och behöver vila! När jag blev sjukskriven blev det total kaos,jag fick åka in och styra upp en hel del i början. Nu har jag snart varit hemma i snart 1 år,de ringer fortfarande men inte lika mycket som i början. Jag förstår dig,Mia att man vill ha telefonen på för patienternas skull. Hoppas dessa dagar gör dig gott!

Annons:
Mia-45
2016-06-03 15:34
#7

Jag är bara sån att jag tänker på alla andra först och mej själv i sista hand. 

Ja Ankan..först ringde hon om koden till larmet….sen lysknappen och sen min kod på mitt kort…men hon har ju ett eget som hon ska använda och inte köra på mitt. 
Sen vart det ssk som ringde om kapillära prover. 
Sen sms:ade hon om att hon centrifugerat glukos-prover…som vi aldrig gör…..och pippetterar dessa med. 
Gör vi heller aldrig och det VET hon om.
Så frågan är nu om hon förstört en massa prover. 🤔

[Rhonda]
2016-06-03 15:41
#8

Min äldsta dotter gick in i väggen 2015 o var sjukskriven i 5 månader. Hon orkade inte göra något alls hemma. Hon hade trott att hon var oumbärlig på jobbet o tog på sig för mycket. På sätt o vis var det bra eftersom hon tänker på ett helt annat sätt nu. Men det sitter kvar ändå - för så fort som hon börjar stressa få hon lite hjärtklappning men hon vet hur hon ska handskas med det  o  hon trivs mycket bättre med livet.

Ingen är oumbärlig! Var rädd om er själva!

Zadeira
2016-06-03 16:35
#9

#7 Då får du lära om och göra tvärt om Mia! Annars slutar det med att du inte kan jobba alls istället!

Aleya
2016-06-05 19:19
#10

Men Mia. Jag blir ledsen då jag läser detta. Du måste tänka på dig själv. En enda gång har dom ringt mig från jobbet. Och jag hade semester och var tvungen komma in och göra en sak som bara jag vid de tillfället kunde. Men jag gjorde det gladeligen. Annars undviker jag att kontakta folk och dom undviker att kontakta mig. Men det är inte okej att människan gör så. Oavsett om det är för patienter eller inte. Ta hand om dig!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-05 19:43
#11

De jag jobbar med fattar inte hur det är att leva med fibro. Att jag måste få vara ifred ibland. 
Inte fasen ringde jag den som hade jobbet innan mej om en lysknapp!!! 
Herreguud. 
Och att en ssk ringde mej. De ska väl ändå kanske kunna mer än mej som är uska. 
🤔

Aleya
2016-06-05 19:54
#12

#11 jag vet inte heller hur det är. Men att leva med konstant smärta vet jag. Och att man måste vila. Vad ska dom göra om du är döende? (Nu var jag extrem men du fattar min tanke) Ska dom ringa då med? Hur var det innan du jobbade? Jag har själv jobbat på labb och den som skulle lära upp mig var först sjuk och sedan hade ledigt. Jag fick finna mina lösningar eller fråga en som jobbat före men som bytt arbetsplats. Att inte folk tänker

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-05 20:14
#13

Ja Aleya…jag förstår din tanke. 👍

Jag fick med lära mej snabbt. På tre dagar sen skulle hon på semester. Det jag inte kunde fick jag ta reda på bäst jag kunde och det löste sej. Det är ju så man lär sej bäst med. 😃
Jag har fått ringa kemlabb, knåpa i Cosmiq bäst jag ville tills jag fått hop det. 
Och jag lyckades med det mesta. Det gör man bara man vill. Nu kan jag lägga in vissa beställningar på läkaren som inte ens han kan…hahahah.,😂
Men en del är så bekväma och ska ha det typ serverat. Hade min kollega brytt sej om att lära sej under dessa tre månader hon vart, så hade hon kunnat detta nu!

Annons:
Aleya
2016-06-05 20:31
#14

#13 vidrigt. Ursäkta de starka uttrycket men jag känner bara att vissa är lata. Och ska sen ha hjälp. Känns tragiskt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-05 20:37
#15

Ja det är meningen att hon ska hjälpa mej när jag behöver hjälp på labbet. Tex vid mycket patienter. 
Men hon är endast en belastning för mej då jag får säga till henne hela tiden vad hon ska göra. Annars sitter hon bara vid datorn och trycker. 
Hon tappar ådror så jag får ta över, vissa vill hon inte sticka pga hon känner de, utländska vill hon inte heller på, skyller på yrsel m.m…….
Proverna tar hon heller inte hand om utan de får stå där de står tills jag hinner med. 
Jag kan få gå iväg för ett EKG ibland..och då sitter det folk i väntrummet som väntar på sin tur att få ta prover. Tror du hon tar in de? 
Nä de sitter kvar när jag kommer tillbaka. Då sitter hon och häckar vid datorn. 
Jag har sagt till chefen om detta och han är mycket bekymrad. Han vill plocka bort henne men hon har en tillsvidare-tjänst till oktober. 
Ja jämmer och elände…hahahah.😂

Aleya
2016-06-05 20:45
#16

#15 men jösses. Sticka är ju enkelt och kul. Visst kan det finnas risker men har man valt det yrket får man vänja sig. Jösses. Ne ville människa. Ge mig det där jobbet så löser vi detta. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-05 20:50
#17

Ja hon är inte så tuff som man behöver vara. Man möter ju svårstuckna. Men då ballar hon ur. 
Jag tycker det är spännande och man lär sej alltid något. 
Ibland får jag ta hjälp av SSK då jag verkligen inte hittar. Men jag försöker allt själv både på fötter och händer…
Ja kom du Aleya. Det vore kul. 🌺

Aleya
2016-06-05 21:00
#18

#17 svårstuckna är roligast tycker jag. Eller att ta blodprov på sig själv (ja jag är knäpp) Tyvärr trivs jag med mina klienter. Så kommer nog inte byta. Men ville länge jobba på labb. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-05 21:03
#19

Ja jag gnuggar händerna (i tanken)  när det kommer en svårstucken..hehehe😈
Det är liksom en liten utmaning för en själv. 
Men vissa är skitskraja och jag har haft de som svimmat av. 
Hhahah ja jag kan ta snabb-glukos på mej själv ibland..eller en CPR.

Vad jobbar du nu med Aleya?

Aleya
2016-06-05 21:06
#20

#19 själv har jag lärt mig att ta blodtryck på mig själv utan att använda stetoskop. Det är lite kul. 😀 Jag jobbar inom vården kan man säga. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mia-45
2016-06-05 21:08
#21

Det måste jag testa…hahaha.😃
Jag brukar ta en urinsticka med för att se så allt är ok. Bra när man kan göra tester på sej själv. heheheh.

😃

Ankan76
2016-06-05 21:55
#22

Men vad är det för människa du jobbar med? Både lat och konstig. Jag brukar få vara på labb ibland och det är ju KUL😃. Speciellt svårstuckna. Jag älskar när de kommer in och säger JAAA,jag är SÅ svårstucken och så lyckas man på en gång✌️. En annan sak,Mia,jag är ssk och tro mig ,när det gäller vissa saker kan usk mycket mer än oss! Ni är oumbärliga❤️

Aleya
2016-06-05 22:08
#23

#22 fint skrivet. Har själv aldrig fått den uppskattningen av en sak tyvärr. Men skönt att folk ändå känner så. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2016-06-06 08:51
#24

Ankan…
Ja det har jag med undrat över.🤔 Varför hon ens är inne hos mej då. Vissa dagar behöver inte jag hjälp men då sitter hon inne hos mej och häckar ändå. Hon ska annars städa eller vara i receptionen. 

Städningen ska vi inte ens prata om.😕

Jo jag lyckas med sticka med en gång ibland. Där inte ens sjukhuset kunnat. hahahha🥳
Tack för de orden Ankan. Det värmer. ❤️

Annelie65-a
2016-06-14 21:58
#25

Fruktansvärt dåligt att  de ringer dig från jobbet när du är sjuk. Håller med någon annan som skrev, stäng av telefonen eller bry dig inte ens att svara.
Vad händer om du skulle bli riktigt sjuk och bli inlagd,, ska de även ringa till vård avdelningen då också..
Nä, så oersättlig får du bara inte vara.

Krya på dig.. // Annelie

Upp till toppen
Annons: