Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2913 ggr
Natasha68
5/13/16, 12:40 PM

SVULLEN MAGE. FÖRSTOPPNING! DEPRESSION!LYRICA???

Hej alla kära vänner!  Jag undrar om n-n av er lider av förstoppningar , gaser och mage som ser ut som att jag är gravid((( Jag har alltid varit smal. Har IBS..men aldrig hade en sån upplåst mage i samband med IBS: Läste att många med fibro lider av förstoppningar o svullen buk. Tänker oCKSÅ på om sån låg dos av Lyrica som jag tar i ca 2 år / 50 mg per dagen kunde ge viktökning på 5 kg och förstoppningar. Jag är mycket deppad…passar inte i n-n kläder som jag har. Skäms att gå ut med min stora mage. Beställde tid till Gyn. i fall det kanske är myom. Tacksam för alla svar!

Annons:
Zadeira
5/13/16, 1:15 PM
#1

Jag har aldrig pga min fibro haft problem med magen, vilket är rätt skönt. Får dock magsår då och då, men inte pga fibron.

Natasha68
5/13/16, 1:31 PM
#2

Tack! Jag tror att det handlar om myom(((( OROAR MIG ENORMT!

Zadeira
5/13/16, 1:41 PM
#3

Varför tror du det? Har du även problem med underlivet?

Natasha68
5/13/16, 6:17 PM
#4

mensen blev för låndragen…läste att en myom kan trucka på tarmen och orsaka förstoppning. Gråter hela dagen idag. Vad jag inte äter sväller mage up på direkten

Kram!

Åsa S
5/13/16, 7:27 PM
#5

Fast myom är inget att vara orolig för det är ju oftast helt ofarligt och kan plockas ut i småbitar via en liten titthålsoperation som ofta kan klaras av på nån timme och man går hem samma dag som man opererats. +Det kan ju vara en massa andra saker som orsakar såna problem ex. mediciner, stress, oro mm. behöver inte vara något som är nått större fel.

Zadeira
5/14/16, 8:34 AM
#6

Precis som Åsa S säger så är myom helt ofarligt, även om det kan vara smärtsamt. Ibland behövs inte ens operation utan medicinering kan få myomet att gå tillbaka. 

Om det enbart är de symtomen du har tror jag dock mer på att det finns andra orsaker. Myom orsakar oftast mer än blödningsproblem och förstoppning, man brukar få många fler symtom kring underlivet. Nu är det jättebra att du kollar dig, en gyn-undersökning är ju så "lätt" och man kan antingen bekräfta eller utesluta såna besvär. 

Nya och besvärande symtom och problem ska man givetvis alltid kolla upp, men jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig för att det skulle vara något farligt!

När man har fibro så har man ju ofta plötsligt helt nya symtom som man aldrig haft förr, och som lika plötsligt kan försvinna. Det är aldrig fel att dubbelkolla saker, men när man har fibro får man nog också vänja sig vid att få konstiga symtom utan anledning.

Annons:
Natasha68
5/15/16, 10:56 AM
#7

Tack såå mycket kära Åsa S och Zadeira!!!   Jag  ska på gyn på onsdag och då få jag äntligen veta ….I går sökte på google ..och det är så många av mina symtom som jag tolkar som antigen gyn. cancer eller tarmcancer.  jag är ju hypokondiker…((( Det som är intressant att MINA FIBROSMÄRTOR  är mycket mindre , t om min man märkte det.  Han säger att det kan bero på att jag minskade mycket med socker. Trappar ner den. Nu är jag på 2 t.sk. per en kopp kaffe. Förut var det 6!!! Kramar er alla och hoppas att ni mår bra!🌺

Natasha68
5/18/16, 3:31 PM
#8

tack o lov…!!! Var hos gynikologen i dag. Allt är bra. Jag har bara IBS och övergångsålder, Tack till er som var med mig när jag mådde dålig!🌺

Upp till toppen
Annons: