Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1184 ggr
Ankan76
2016-05-11 21:00

Sjukersättning

Min chef ringde idag och frågade den omöjliga frågan… Hur länge kommer du att vara sjukskriven? Hon är jättegullig så det var inget gnäll från henne. Hom undrade om jag börjat fundera på sjukpension… Detta skrämmer mig rejält! Ni som har det,hur gick det till att ni fick det,hur många procent etc. Berätta och lugna mig😊

Annons:
[HundochKatt]
2016-05-11 21:11
#1

Ska man bli sjukpensionär idag så gäller det att inte vara sjukskriven alltför länge för då blir sjukpensionen (sjukersättningen) väldigt låg. Själv fick jag kämpa i 11 år och hade ingen SGI när jag äntligen (tja, det kan man ju ifrågasätta men slipper kämpa med myndigheter i alla fall) fick sjukpension. Tyvärr bara garantinivån har jag därav. :( 

Här är bra förklaring hur de räknar ut sjukersättningen.

http://solrosuppropet.se/2016/02/sjuk-ersattning-sjukt-lag-ersattning/

Maria
2016-05-11 21:41
#2

Jag har inte fibromyalgi utan har opererats för en elak hjärntumör. Började jobba fullt efteråt med det funkade inte. Jag blev sjukskriven på 50% och försäkringskassan ville ha ett samtal med min arbetsgivare och läkare och strax efter det så fick jag hem papper på att skriva på för sjukersättning på 50%.

Det var med andra ord försäkringskassan som tog initiativet och jag ville inte först men insåg till slut att det nog var det bästa för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-05-12 10:35
#3

Jag har aktivitetsersättning som jag förstår är samma sak fast endast upp till man är 30. Är 28 i år. Har aldrig jobbat så jag har grundersättning plus bostadstillägg.

Det går ju inte till riktigt på samma sätt om man är över 30 och dessutom har en anställning, men för mig var det enkelt att få aktivitetsersättning. Min läkare, då för psykiatrin och inte fibron, skickade in ett intyg som FK bedömde i samband med att jag ansökte om aktivitetsersättning. Sedan tog det upp emot 3 månader (osäker på tiden) innan jag fick beslutet. Jag tror processen är i princip likadan när man är 30 och det alltså gäller sjukersättning. Det man ska se till är att man har en bra läkare som formulerar sig så att FK verkligen förstår det här med att man inte kan jobba heltid.

Nu i höst är det tänkt att jag ska börja arbetsträna och försöka komma igång lite, men jag kommer oavsett inkomsten kämpa för att få sjukersättning till viss del. Det är ju så att man kan ha olika procent sjukersättning, och jag är övertygad om att jag aldrig kommer kunna jobba mer än 50%.

Upp till toppen
Annons: