Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 4265 ggr
Mia-45
5/4/16, 6:34 AM

Mer värk av värme?

Undrar som sagt var om det finns någon som reagerar negativt på värmen? Får ni mer ondare?
Jag har nu så ont i min kropp att jag har svårt att röra mej. Efter natten är det som värst. Kan då knappt gå. 
Kan knappt heller gå på kvällen efter jobbet då jag vilat en stund. 
Svårt för att sova för värk i rygg, ben och rumpa. Känns som om allt låser sej. 

Har hört att man ska bli bättre av värme men det kanske inte stämmer på alla?

Ha en fin dag. 🌺

Annons:
[VSK]
5/4/16, 6:47 AM
#1

Värme brukar ju oftast vara bra för de med reumatiskt. 

Men jag är rätt säker på att värme kan göra det hela sämre oxå beroende på orsaken till smärta. 

Har man fibro, så torde det kunna bli sämre med värme då värmen påverkar kroppens "kylsystem" blodkärlen. Och blodkärlen hos de med fibro är ju det som ger "spöksmärtorna" om jag förstått saken rätt.

Zadeira
5/4/16, 2:40 PM
#2

Som VSK sa så är det vid reumatiskt som man blir bättre av värme. Fibro kan man reagera helt olika på.

Min mamma klarar inte värme, hon har konstant ont under sommaren. Jag har inte så mycket skillnad i värken, men jag har helt olika sorters värk på sommar vs vintertid och föredrar helt klart den värken jag har under den varmare årstiden.

Ankan76
5/4/16, 10:40 PM
#3

I Florida,där det var fuktigt varmt hjälpte det men inte torr värme som här hemma

Mia-45
5/7/16, 9:43 AM
#4

Ja jag fasar nu inför sommaren och värmen som kommer.😓

Lider redan när det är runt 20-strecket. Mår illa och blir trött och mer värk. 
Skulle vilja sitta i solen och få lite färg. Nu är man ju likblek. 

Som det är nu så är jag dödstrött när jag kommer hem från jobb. Då skiter jag i hur mycket solen än lyser…då går jag in och stänger min dörr. 😴
Hatar tjatet som följer när det är fint väder: "varför sitter du inne när det är så fint ute, har du solat i helgen, njut av värmen", m.m.

[lillelull]
5/7/16, 10:23 PM
#5

usch jag fasar också inför värmen.. 
Blir alltid sämre vid värmen också pga att jag inte tål sol alls och för jag får mer ont så fort jag blir varm och jag blir svettig och irriterad och just idag är jag svettig och irriterad för det var varmt ute. Bah 🤪

Ankan76
5/8/16, 10:46 AM
#6

Det är så typiskt svenskt det där,att man måste springa ut och vara ute i solen hela tiden,annars är man konstig🙄. Jag sitter på balkongen i en skön soffa,den har tak så man sitter inte direkt i solen,precis lagom. Men efter ett tag måste jag gå in och lägga mig i sängen. Kroppen blir trött på något konstigt sätt,svårt att förklara men ni förstår säkert

Annons:
Mia-45
5/8/16, 10:54 AM
#7

lillelull. 

Jag blir med irriterad av värmen och av att man mår dåligt av den. 

Ankan.
Precis!! Är man inte ute i solen hela tiden så är man en konstig människa. Hahhaha
Man ska ju vara brun för att man ska se snygg ut. 
Att vara blek på sommaren är inte friskt..hahaha..men vi är ju inte friska heller. 
Kommer ihåg förra sommaren. Mamma, min syster och jag vart och handlade. 
Mamma och syrran är alltid kanonbruna. Och så kommer jag likblek. 
Då var det en bekant som sa till mej att "de där två är så bruna och fina och ser fräscha ut. Men du ser ju sjuk ut"😮….Jamen tack för den liksom! Hahhaah
Ja sa då att alla mår inte bra av att sola. 

En stund gå bra men sen börjar jag må illa och huvudet snurrar.

Zadeira
5/8/16, 1:09 PM
#8

Det rekommenderas att man i Sverige är ute 15-20 minuter i solen per dag för att kroppen ska tillverka tillräckligt med d-vitamin. Men viktigt att man inte bränner sig eller glömmer att dricka vätska. D-vitamin kan man få i sig genom kost och tillskott också men själv tycker jag att under sommaren känns det bättre att ge kroppen den naturliga d-vitaminkällan som solen är.

Ni som har svårt med att vara i solen, glöm inte att kontrollera era d-vitaminnivåer och se till att få i er tillräckligt. D-vitaminbrist kan leda till symtom som ofta förknippas med andra sjukdomar som fibromyalgi och kronisk trötthet, så det är alltid en bra ide att hålla koll på sina d-vitaminnivåer.

fogelism
5/8/16, 1:56 PM
#9

#8 Jag lapar gärna sol och D-vitaminer  men när jag tog tester strax efter sommaren så konstaterades att mina järndepåer i stort var tömda (inte Hb utan själva depån), brist på både D3 och B12. Fick lära mig att just D3 och B12 kunde orsaka/förstärka ledsmärta. Så ni som inte fått detta kollat: Stå på er! 

Jag har det utskrivet på recept (men stärker upp med vitaminer och mineraler utöver det) och det är ju inga problem att få frikort där eller inom sjukvården heller för delen med Fibro, kraftig fattigue, ansträngsningsutlöst åskknallshuvudvärk, IBS, Artros, Adhesiv Kapsulit (frozen sholder), överansträng axel mm

Sist men inte minst: Har du en husläkare som du inte har förtroende för och där du inte känner att läkaren tar dig och din smärta på allvar -> BYT läkare så har du större chans till bättre livskvalitet. Du har rätt att bli trodd, sedd och lyssnad på!

Mia-45
5/8/16, 2:00 PM
#10

Tog prover nyss hos min läkare med både vitaminer och annat.
Alla såg bra ut så min fibrovärk kommer inte av vitaminbrist.

fogelism
5/8/16, 2:15 PM
#11

Mia-45 - så skönt! ☀️

Vill bara förtydliga att man inte får fibro pga vitamin/mineralbrist men att man kan få värk av det utan att ha fibro. Om man redan har fibro så kan man få ännu mer värk av underskottet.

[lillelull]
5/9/16, 8:32 AM
#12

#8 Jag tar D-vitamin, har gjort de i nästan ett år nu för när vi tog blodprov hade jag runt 30 i värde och det är alldeles för lågt och sen så måste jag fortsätta med att ta det så det inte blir så lågt igen.

Men nu får jag inte vara i solen pga mina mediciner och om jag ska vara i solen bara ens en stund så måste jag ha hög SPF.
Har två mediciner som man inte ska vistas i solen med. 
Den ena minskar svettningar och då kan man bli överhettad om man vistas i solen och det är inte bra. Och den andra ja den blir man väldigt känslig för solljus och jag är redan jättekänslig för solljus och blir helt bränd fast jag inte ens är ute i solen länge. Helt sjukt otursamt med solen och sommaren för mig. 😕

Zadeira
5/9/16, 9:08 AM
#13

#12 Vad bra då att du tar extra d-vitamin! Såklart ska man inte vara i solen om det är farligt för en med mediciner/sjukdom osv. Men då är det extra noga med d-vitaminet!

Annons:
flocken
5/9/16, 8:00 PM
#14

Jag svullnar utav värmen. Mina fötter o händer blir dubbelt så stora o bara pulserar. Skulle helst bara vilja ligga inne eller i skuggan. Men har ett ute jobb så bara gilla läget

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Detordnarsig
7/28/16, 5:25 PM
#15

Hej. Ny här. Idag sa läkaren att jag troligtvis har fibromyalgi. Prover togs och om de ej visade något så verkar det som att de ska sätta diagnosen fibromyalgi. Jag mår sämre i värme. Ont, mår illa. Värst när ont sätter sig under fötterna eller i höfterna. Jag brukar jobba hela sommaren för jag njuter ändå inte av sommaren även om jag tycker om grönskan.

IaMiaMaria
8/4/16, 2:19 PM
#16

Jag mår inte bra när det är varmt. Är det över 15 ute så får jag mer värk, mår illa, blir yr, svettas jätte mycket. Så jag hör till de få som inte alls tycker om sommaren. Blir så glad när höstluften kommer då mår jag mycket bättre i kroppen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

San-Nicko
8/1/18, 4:45 PM
#17

Tack för bekräftelsen att värmen gör det värre. Fibron har för mig blivit värre de senaste året. Jag klarar inte av värmen längre. Jag som brukar avsky kylan och tycka att det blir värre av det. Har domningar i armen. Typiskt nog höger. Är det som jag befarar också Fibron? Nån skrev att de att de har mer värk efter vila. Jag kan knappt gå efter natten och efter att ha suttit ner en stund. Trodde det var Artosen först men verkar också vara Fibron? Hur ska man orka leva med detta resten av livet 😫

Upp till toppen
Annons: