Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1192 ggr
[LoveUnite]1
5/3/16, 11:54 AM

Individuell Smärtrehab

Tänkte dela med mig lite om hur det är att gå individuellt hos smärtrehab.

När läkaren förklarade hur det gick till, vad man skulle göra osv lät det jätte bra, jag ska få tillgång till kurator, sjukgymnast, deras gym+bassäng, få ett träningsprogram, prata med läkaren angående mediciner och prova lite andra saker samt andningsträning.

Första dagen bestod av att genomföra (min)  rehabsplan och det gjorde jag tillsammans med kuratorn och sjukgymnasten.

Idag var väl första egentliga dagen och det bestod av avslappningsövningar. Jag blev lite besviken för att jag kan redan detta, har mediterat i flera år och följt guidade samt tysta övningar när det gäller meditation samt andnings och avslappningsträning.

Jag fick för mig att det vi skulle lära oss var något helt annat, men var verkligen samma sak, men om jag ska se det positiva i det så är det att gå dit och göra dessa sakerna ser till att jag verkligen gör det.

Som sagt jag kan detta och sysslat med detta i flera år, men när jag fick mina "problem" så har inte orken eller motivationen funnits till det längre, jag tar upp det ibland men så fort jag åker in i ett skov eller liknande så… slutar jag meditera.

Så när jag väl gör det, mediterar, avslappning, andning (vilket är samma sak för mig) så kan jag det, släpper tankarna osv, men, att komma igång med det är min svårighet nu för tiden.

Men… jag biter ihop. Nästa gång kommer vara samma sak vi ska göra men lite mer rörelser.

Innerst inne vill jag ju få hjälp med medicinen och få mitt träningsprogram och testa på akupunktur.

Annons:
Zadeira
5/3/16, 12:04 PM
#1

Jag antar att du redan förstått min åsikt om smärtrehab men tänkte kommentera ändå.

Vi fick också lära oss en hel del avslappning, mindfulness och Basal Kroppskännedom. Det är säkert nyttigt för de som inte använt sig av såna tekniker förut. Jag själv har jobbat med mindfulness 3 år och Basal Kroppskännedom ett år redan. så för mig var det i princip inget nytt eller hjälpsamt.

Det är ju vanligt att personer med smärta glömmer andas ordentligt, går runt och småspänner sig omedvetet osv så jag tror absolut att man genom att börja träna tekniker med andning och avslappning kan ge sig själv små pauser från den värsta smärtan. Jag tror inte det alltid hjälper och inte mer än i stunden, men det kan ju vara bra nog.

[LoveUnite]1
5/3/16, 12:12 PM
#2

Basal Kroppskännedom var nytt för mig, men påminde ändå lite om hur jag brukar meditera då man ska "känna" efter delar av sin kropp, alltså fokusera på fötterna och uppåt.

Det jag inte brukar göra är det fysiska, alltså stå, känna av kroppen osv, inte så som hon gick igenom, är endast när jag själv kommer på mig själv när jag tex ska laga mat, eller sitter osv.

Men kan vara bra att komma igång med det igen, förhoppningsvis så blir jag lite knuffad i att sätta igång med detta regelbundet igen.

Jag tror också andning hjälper samt avslappning, det känner jag med en gång när jag väl gör det. Brukar tänka mkt på andning när jag är i jätte stressade situationer, stanna upp och ta djupa andetag och lugna ner mig.

Men… jag är tyvärr ändå skeptiskt att detta ska hjälpa mig att lindra mina smärt toppar. 😊

Zadeira
5/3/16, 12:25 PM
#3

Det är jättebra att vara kroppsmedveten när man har smärta, men precis som du säger så lindrar det knappats smärt-topparna. Jag tror att det är sånt som hjälper i vardagen så att det kanske blir lättare att utföra vissa sysslor om man gör det med medvetna rörelser, men just smärt-topparna eller de där riktigt jävliga stunderna är det inte mer hjälp än att dricka en kopp kaffe.

[LoveUnite]1
5/11/16, 12:44 PM
#4

Lite mer avslappningsövningar med sjukgymnasten och ska ha det en gång till sedan ska vi gå vidare.

Ska prova en medicin, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men ska ta den i kombination med celebran när jag får riktigt ont. Vi pratade även smärtfysiologi vilket jag tyckte var mkt intressant!

Är nöjd hittills iaf. =)

[LoveUnite]1
5/21/16, 8:51 PM
#5

Paraflex 250 mg heter medicinen… sockertabletter typ, men jag tar 2 varje kväll och jag tycker jag slappnar av mer med käken när jag ska sova, vanligtvis biter jag ihop käken och har tryck i käken när jag sover, riktigt hemskt, samt gnisslande dårah, men jag tycker tabletterna hjälper mot det faktiskt, käken är mer avslappnad samt att jag blir dåsig så jag har lättare att somna.

Har tagit dem 3 dagar.

Jag tänker ju att eftersom de hjälper lite mot käken borde de hjälpa mot annat som jag spänner men inget jag kan direkt säga.

Senaste besöken hos sjukgymnasten + nästa är avslappning igen. Men rätt skönt, skönt att komma dit och slappna av lite. Näst nästa gång ska jag testa TENS för ryggen.

för övrigt, jag tränar 1-3 ggr i veckan på gym + egna övningar hemma 1-3 ggr i veckan. Lite promenader då och då. De dagar jag tränar tar jag ingen promenad och vice versa.

Det känns lite bättre nu, jag fick väldigt ont i ryggen trots en bra dag när vi hade sittande meditaiton hos sjukgymnasten, men det gick över nästan lika snabbt som det kom, för jag avbröt.

[LoveUnite]1
5/28/16, 10:53 AM
#6

Ännu mer avslappning, men som sagt det är skönt, på måndag ska jag få testa TENS, ska bli intressant.

Tatuerade mig i Torsdags =) Tog 4 timmar, sista timmen var inte så skoj, obekväm sittställning samt det började göra ont. Men jag klarade det =)

Idag har det börjat klia och jag ska INTE klia, hehe, ush! Den ser jätte fin ut!

Annons:
Ankan76
5/28/16, 9:02 PM
#7

Vill se foto på tatueringen! Jag har också lärt mig avslappning,skönt men svårt att göra ostört med 3 barn och 3 djur 😜

[LoveUnite]1
5/28/16, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tiger+solros, tog bilden igår = dag 2. Är inte så duktig att ta självporträtt i den vinkeln men det fick duga, haha!

Idag kliar det som sjutton, är bara att stå emot hehe.

Ja, jo, är väl oftast full rulle med barn, tre också hehe.

Själv har jag en katt och en hund, om någon av dem stressar mig så är det hunden, jag brukar skylla att mina gråa hårstrån är tack vare henne, hehe.

Zadeira
5/28/16, 9:26 PM
#9

Så tjusig den blev! Det är ju på sitt sätt bra att den kliar, i lagom mängd, för då vet man att den läker i alla fall :)

Zadeira
5/28/16, 9:27 PM
#10

Förresten, hur upplevde du fibron dagen efter tatueringen? Eller ja, igår var det väl då ;)

[LoveUnite]1
5/28/16, 9:42 PM
#11

Dagen då jag tatuerade mig gick det bra några timmar in men de sista två timmarna var jobbigt (jag har problem med att sitta längre stunder) och man satt inte direkt jätte bekvämt. (lite på snedden). Så jag började få ont i ryggen och höfterna.

Så kvällen hade jag både lite ont i benet samt ryggen, var stel och det knakade och höll på hehe.

Dagen efter var jag mer stel vid ländrygg och höft regionen men inte så mkt värk faktiskt. 

Idag är jag fortfarande, alltså jag har alltid min normala värk ju, så utöver den har jag itne känt så mkt mer än stelhet och kanske lite emr värk än "normalt", som idag känner jag lite i ryggen, mer än vad jag brukar. Om det är pga när jag tatuerade mig elr annat vet jag inte.

Har inte gjort något speciellt dessa dagarna. (förutom tatuerat mig dåra)

Zadeira
5/28/16, 9:48 PM
#12

Vad skönt ändå. När jag gjorde min senaste satt jag typ 3,5 timmar. Den sista timmen var helvetet, jag kunde knappt andas pga smärtan i hela kroppen. Dagen efter var jag så jävla dålig, hade så ont så jag trodde döden var nära. Men jag planerar ändå att göra om det ;)

[LoveUnite]1
5/28/16, 10:38 PM
#13

Haha, jag vill redan ha en till! :P men nä, får avvakta några år nu, vill se så denna blir som den ska, sedan ska jag spara ihop till en till om 1-2 år.

Själva tatueringen var inte så jobbig/ont, började göra ont sista timmen då den började ömma och svida, var mest när han tryckte handen mot tatueringen än själva nålen. Då ville jag bara hem (plus ryggen då).

Tatueringen tog 4 timmar och hand designade tigern och blomman ca 20-30 min innan vi började och han hade ändå påbörjat den när jag kom.

Annons:
Ankan76
5/30/16, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

SNYGG! Nu måste jag ju visa min också😊

Ankan76
5/30/16, 10:30 PM
#15

Mina döttrars namn. M längst upp efter min älskade mormor och H längst ner efter en älskad svägerska som dog alldeles för ung😰. Jag hade,precis som Zadeira otroligt ont efteråt,men det var det värt 😃. Jag har en till på axeln,ett ankare. Vill ha fler,men har inte kommit på något motiv än 😝

[LoveUnite]1
5/31/16, 12:05 AM
#16

Den är jätte fin! =)

Ush ja, jag vill också ha en till redan haha, och min har inte ens läkt än.

Jag kanske faktiskt fick lite mer värk än vanligt efter jag tatuerade mig för jag har haft mer än normal värk i ryggen och ömmar å så… kanske var pga tatueringen eller något annat.

Testade TENS idag, kändes skönt när den var igång men nu har jag haft lite ont efter, vet ej om det beror på den eller annat där heller… hmm

Ska iaf testa den i 1 v och se om det ger mig något.

Zadeira
5/31/16, 10:45 AM
#17

#16 Jag hade TENS apparat ett tag, men tyvärr kunde jag inte fästa elektroderna på ryggen där det behövde själv och bor man ensam så är det rätt drygt att vara beroende av att andra kommer hit och hjälper en.

De första gångerna ska man vara väldigt försiktig eftersom man kan få typ träningsvärk efteråt! Jupp, låter fånigt men det är faktiskt träningsvärk man får!

Jag blev hjälpt under just stunderna jag hade den på, men den hjälpte ju inte värken generellt.

[LoveUnite]1
5/31/16, 11:00 AM
#18

ahh, träningsvärk, ok, kanske är det då.

Jag ska testa den lite varje dag. Jag bor själv åxå men är ländryggen så det borde fungera…

Zadeira
5/31/16, 11:53 AM
#19

Fick du inte info om det när du provade den? Konstigt. Träningsvärk eller utmattningsvärk kan man få i början eftersom man stimulerar och använder musklerna som man inte brukar.

Ja det borde gå bättre. Jag hade ont i skulderbladspartiet och bara att nå normalt är svårt, men när man dessutom ska fästa de där plattorna går det inte så bra ensam 😉

[LoveUnite]1
5/31/16, 3:44 PM
#20

nej, inte sådan info, bara om hur jag skulle fästa plattorna och vad jag skulle tänka på och hur apparaten fungerar..

Ändå sa jag när jag var klar med den där att det ömmade hon såg bara fundersam ut, men jag själv sa sedan att det kanske bara är efter effekt av de där vibrationerna som jag kände av.

Aja…

Annons:
Zadeira
5/31/16, 7:09 PM
#21

Då vet du nu i alla fall!

Upp till toppen
Annons: