Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 1166 ggr
Annielle
5/2/16, 2:50 PM

Hjälp! Långvarig smärta och stelhet i benet/höften

Hej!

Förutom många år med smärta i stora delar av kroppen och utmattning har jag ett ben som jäklas speciellt mycket.

Det verkar som att det kommer i från höften där jag från och till känner av smärta, eller i muskelfästena?!?

Är i alla fall konstant stram och spänd längs insidan och framsidan av låret , knäet känns även spänt, värker och som att det är låst på något sätt, vaden är också spänd och värker ofta, även vristen och ibland foten.

Allting blir värre av belastning som promenader, det känns som att det här benet tar dubbelt så mycket kraft att gå på som det andra. På senare tid har det blivit värre än vad det har varit någonsin tror jag, känner att jag inte klarar av det här längre, men vet inte vart man vänder sig (förutom VC) när man behöver hjälp med benen?

Kan en kiropraktor hjälpa en med benen till exempel?

Någon som känner igen sig och har fått bra hjälp?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Zadeira
5/2/16, 3:16 PM
#1

Det låter som om du kan ha en låsning eller en snedhet som gör att du belastar benen olika. Detta brukar kiropraktiker kunna hjälpa till med. Ibland behövs bara en korrigering, men ofta så ju längre man gått med det kan det  behövas upprepade behandlingar.

Sen kan sjukgymnast också vara en bra ide på längre sikt, de kan ge övningar anpassade efter dig och det du behöver för att stärka och hjälpa dig att inte förvärra dina skador eller problem.

För ca ett år sedan var jag väldigt besvärad av att jag tydligt märkte att ena benet var lite kortare. Det gjorde att jag belastade snett, fick ont i höften, knäet och vristen. Gick till kiropraktor som ganska direkt kände en låsning i min svank. Fick återkomma ett par gånger och få det korrigerat men sedan dess har jag inte märkt av det problemet.

Annielle
5/2/16, 4:40 PM
#2

Det låter bra och ger hopp i alla fall! :🙂

Sällan man hör om att kiropraktorer behandlar annat än rygg och nacke dock, men nu vet jag, bra! 🙂

Vad skönt att ditt gick över så snabbt av hjälpen du fick hos kiropraktorn! :)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zadeira
5/2/16, 4:45 PM
#3

Jag tror att om dina problem härstammar från rygg och nacke, vilket många problem med höfter och ben faktiskt gör, så kan en kiropraktor behandla dig. Det du beskriver låter som ett symtom som kan komma från rygg/nacke och gör det inte det så kan kiropraktorn i alla fall tala om det och säkerligen hänvisa dig till lämpligare vård.

Annielle
5/2/16, 7:45 PM
#4

Ja, jag har ju smärta och stelheter i nacke, axlar och rygg konstant sen väldigt länge, men har bara varit hos kiropraktor för det när det har varit väldigt illa vilket har hjälpt bra då.

Ja, det kan han säkert, hoppas bara att jag slipper gå via min vårdcentral då, för där blev jag så illa bemött sist (1,5 år sen nu) att jag helst aldrig vill gå dit igen och dessutom skrev läkaren en massa felaktigheter och lögner i min journal som gör att jag är livrädd att inte bli tagen på allvar även fast jag skulle gå till en annan läkare eftersom den läkaren kan tro på vad som står i journalen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ankan76
5/2/16, 10:56 PM
#5

Du kan be om att få spärra din journal vad gäller anteckningar från den vårdcentralen. Klart du måste kunna gå till vårdcentral när du har ont,stackare!

Annielle
5/11/16, 9:14 PM
#6

#5 

Tack för informationen! 🙂
Jag har tidigare tagit reda på mycket om sådant och även lämnat in en skrift till ansvarige på vårdcentralen där jag gjort en "rättelse" angående felaktigheter o.s.v,  som jag ville att de förde in i min journal, men det gick inte! 😕 Det hade bara gått att ändra eller lägga till om jag träffade den läkaren igen, vilket jag verkligen inte ville utsätta mig för! 😮

Vill helst kunna gå till den vårdcentralen eftersom den ligger nära, vore svårt för mig om jag behövde ta mig längre om det vore något akutare som gör att jag inte kan ta mig längre.

Som jag har förstått det går det inte att spärra journalen/göra den oläslig för en annan vårdcentral som har samma system….

I dag har jag varit hos kiropraktor i alla fall.

Han kunde inte utala sig om i fall bensmärtorna o.sv. kommer i från ryggen, men att det ju kan vara möjligt.

Där emot fick jag verkligen inget roligt besked om min rygg när han skulle behandla den.

Den har satt sig så hårt att den inte ens gick att behandla, han sa att när det har gått så långt är det inte troligt att det går att göra något åt det längre, utan man får lära sig att leva med det! Fy f-n säger jag bara, hela min livssituation är långvarigt övermäktig och nu detta också! 😢

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: