Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1728 ggr
Ellen33
2016-04-30 12:54

Gluten och mjölkprodukter

Jag har haft fibrodiagnos sedan, 04.Jag har fått mycket positivt gensvar på min sjukdom genom att äta glutenfritt och mjölkfritt. (inte bara laktosfritt)

Efter 1 år utan Gluten och mjölk, bestämde jag mig för att experimentera med mig själv och äta Gluten igen. Resultatet var häpnadsväckande men så jobbigt, därför vill jag dela med mig.

Kanske kan någon bli bättre genom att ändra sin kost. Det är i alla fall värt att pröva.

Jag har inte testat mjölkprodukter för det vet jag påverkar mig negativt redan vid små mängder.

Först tog jag bort Gluten och efter några månader även mjölkprodukter. Jag kan säga att det tog ca: 3 månader innan jag kände den positiva effekten, som förmodligen är olika för alla. Man måste ge kostomläggningen tid och helst inte fuska. När man fuskar känner man det direkt genom försämring av sjukdomen.

En sidoeffekt är också att min IBS nästan är obefintligt nu och att mitt psyke är helt okej. Jag har sluppit min vårdepression.

Jag har noga notera alla förändringar eftersom man lätt glömmer av när man mår bättre, hur det var när man var sämre.

Jag bestämde mig för att testa och äta Gluten i två veckor men jag är tvungen att avbryta efter en vecka eftersom jag nu blivit så dålig. Det är som om jag har flyttat mig tillbaka till då jag fick diagnosen och var som sämst.

Har någon annan prövat med att ta bort Gluten och mjölk vad har ni för erfarenhet?
Finns det någon forskning på det här? (jag har inte hittat någon)

Annons:
[LoveUnite]1
2016-04-30 15:01
#1

Aldrig tagit bort Gluten eller mjölkprodukter helt, kör laktosfritt men även där har jag vissa laktosprodukter, mjölken är den jag är strikt med att ha laktosfritt.

Däremot var jag vegetarian (åt skaldjur och fisk) i 2 år och jag mådde psykiskt som bäst då och bara rent allmänt mådde bra fysiskt, hyn förändrades och blev bättre, sedan blev det på automatik att jag åt bättre med grönsaker och böner, linser etc.

Hade dock inte mina värk problem under den perioden , blev sjuk ca 2,5 år efter att jag började äta kött igen.

Ellen33
2016-04-30 16:33
#2

Jag tror att man kan förbättra fibron avsevärt genom kosten. Du kanske skulle prova att vara vegetarian igen efter som du mådde bättre då.
Jag fick ingen effekt alls av laktosfritt. Nu äter jag bara havrebaserade produkter och det verkar fungera bättre.
När jag testade att vara vegetarian blev fibron värre för mig :-(

Upp till toppen
Annons: