Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1564 ggr
Ankan76
2016-04-14 15:56

Biverkningar

Jag håller ju,som ni vet på att trappa upp Gabapentin. Vilka biverkningar! Muskelkramper,trötthet,huvudvärk,deppig. Har dessutom ondare än nånsin! Har meddelat min läkare men han har inte hört av sig än. Sitter just nu i sängen,svinont i fötterna,skulle behöva smörja in dom men jag har så himla ont i nacke och axlar så jag kan inte böja mig fram. Usch! Inga familjemedlemmar hemma heller,bara vovvarna och de kan ju inte smörja😁. Skönt att få gnälla av sig här ❤️

Annons:
Mia-45
2016-04-14 20:26
#1

Byt medicin om detta inte går över. Man ska väl ändå inte bli sämre av medicinen. 
Har du testat Pregabalin?'

🌺

[lillelull]
2016-04-15 03:04
#2

Ja usch du de är inget roligt dehär.  💔😴 
 Ibland är det som att välja  mellan pest eller kolera.
Man behöver medicin för man har ont och sen får man ont av medicinen, plus en massa annat som man inte ens hade från början.
Mediciner är verkligen en djungel..
Jag äter nu 35 tabletter om dagen plus ett plåster mot RLS. 😕😢

Ibland är det så att man kan "härda" ut biverkningarna för de kan ju klinga av efter nån vecka även om det är ett rent helvete att göra det när man redan har ont och är trött och allt redan är skit och sen  ibland går de inte över och då får man sluta eller byta medicin.

Men jag tycker du ska diskutera med din läkare om detta när du väl får tag i honom och fråga om man kanske går att börja med lägre dos? 
Vad har du för dos nu? 
Du kanske redan har lägsta dos? 

Jag har ju en hel del erfarenhet av att få kraftiga biverkningar för jag fått en startdos som inte passade mig alls, på en del mediciner men den som var absolut värst var Lyrica.
Det var min första gång med Lyrica ( äter den nu igen) men då gick jag in på 300 mg på nån vecka och nu har  jag istället gått långsamt fram för att försöka minska att det blir en sån kraftig biverkning direkt, nu blir det mindre biverkningar och sen går de över på en vecka och sen kan jag öka och sen kanske det går två veckor tills jag ökar men jag får välja lite själv hur jag vill dela upp doserna och hur snabbt jag vill gå fram nu, vilket är väldigt skönt och min läkare är verkligen den finaste läkaren, hon lyssnar och hon ringer mig ofta så vi kan prata om det är något som inte stämmer och då hjälper hon mig med det. 

Så nu har jag snart gått upp på 300 mg igen och ja det har ju tagit mig en längre tid än så som man " brukar " göra, men alla människor är olika och jag tycker det är skönt att jag kan få "bestämma" lite själv över hur jag ska gå upp i dos och min läkare stöttar mig väldigt mycket.
Och så har jag gjort med andra mediciner också, gått upp sakta istället för att gå in på den vanliga " startdosen" 

Har du en bra läkare känner du? 🙂
Kan du kanske inte ta lägre doser och gå fram långsamt så som jag har fått göra.
Då kanske du inte får så kraftiga biverkningar.
För mig har det hjälpt en hel del, jag har ju inte varit biverkningsfri men det har inte alls varit desamma som det var första gången. Inte ens i närheten.

Usch jaja suck allt känns bara jobbigt med allt, mediciner, sjukdomen och allt annat skit man får utstå när man är sjuk.
Jag hoppas det blir bra för dig och att du blir av med dessa biverkningar eller kan få byta medicin. 
Du får gärna återkoppla på hur du mår och hur det har gått framöver!

Styrkekramar!
❤️🤗

Zadeira
2016-04-15 09:56
#3

Hur länge räknar man med insättningsbesvär på Gabapentin, vet du det?

Tyvärr är många mediciner lite så att man får räkna med insättningsproblem. Men frågan är ju hur pass mycket! Det ska ju vara värt att stå ut under insättningen utan att man blir riktigt dålig.

Jag har bara fått insättningsbesvär en gång och då på Voxra mot depression, och efter ca 3 veckor gav jag upp den helt.

Just nu är jag i situationen att jag får ta minst en medicin i samband med smärtstillande för att motverka biverkningarna av smärtstillande. Känns ju sisådär om man måste ta medicin mot medicinen, men vad gör man när inga andra alternativ finns?

[lillelull]
2016-04-16 00:24
#4

Det finns nog ingen direkt tabell över detta med insättningsbesvär över mediciner då det finns människor som ex aldrig får insättningsbesvär av vissa mediciner medans andra får det.. 
Men ibland så kan läkarna säga att man kan få besvär men det är väldigt individuellt som sagt. 

Det är konstigt allt detta med läkemedel och det är därför det är så himla himla viktigt att  man följer upp sin patient och hör hur det går och man måste sätta ut läkemedlet om man inte blir av med besvären efter en viss tid.

 Det finns det en del tabeller över hur man ska skrida fram i behandlingen med gabapentin och den är här den är iofs från region östergötland men same same 

http://vardgivarwebb.lio.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Smart--och-RehabCentrum/Gabapentin-behandlingsrekommendation/

Ankan76
2016-04-16 00:44
#5

Tack lillelull för länken! Där står det ju att biverkningarna oftast går över efter ett oar veckor,skönt! Jag biter ihop och håller tummarna 😀👍

Ankan76
2016-04-16 00:48
#6

Till Mia: Pregabalin är Lyrica va? Är lite misstänksam mot det,läst en del dåliga saker om det. Jag är nöjd med min läkare men känner ibland att han låter mig bestämma och klara en massa saker själv bara för att jag är sjuksköterska. Men det är inte alltid lätt att vårda sig själv,speciellt inte när man har " fibrodimma"

Annons:
[lillelull]
2016-04-16 15:57
#7

Ja pregablin är lyrica.  Det r de verksamma ämnet i lyrica och generikan brukar  heter pregablin men ja det är lyrica. Så samma sak är det.
Jag har alltid så jag motsätter mig byte av en del anledningar men oftast för att det är burkar och det är lättare för mig att öppna burkar.
Jag äter det och ja jag tycker verkligen man ska skrida fram långsamt i det så som jag skrev i mitt inlägg ovan om min "resa" med lyrica.

Upp till toppen
Annons: