Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1425 ggr
Zadeira
4/12/16, 1:36 PM

Kudd-funderingar

Jag är lite nyfiken på vad ni har för kudde/kuddar. Föredrar ni att ha en eller flera under huvudet? Har ni flera i sängen som ni varierar mellan under en natt? Dun-kudde, fiberkudde, speciel nack-kudde eller annat?

Jag har börjat få enorma problem med att vakna med migrän-känningar och enorma nacksmärtor på morgonen. Jag misstänker att jag inte hittat en kudde som funkar. Jag är en sån som vänder och vrider mycket på mig men behöver olika kuddar beroende på om jag ligger på rygg, sidan eller halvt på magen. Detta gör att jag typ vaknar flera gånger och behöver slita åt mig en annan kudde och få ordning på det. Ändå vaknar jag med världens spänningar i nacken och axlar på morgonen och ofta migränkänningar.

Att byta säng är inte aktuellt och jag misstänker att sängen i sig inte är det största problemet eftersom jag har samma problem i pojkvännens säng. Nu har jag minst tre olika sorters kuddar bredvid mig som jag kan variera mellan under nätterna men är så trött på att vakna och må sämre än jag nånsin gjort på morgonen förr.

Annons:
[LoveUnite]1
4/12/16, 4:59 PM
#1

Jag har en vanlig tjock dunkudde som tyvärr nu börjat bli platt - dags för en ny.
har även en wellpur kudde som är höjd på ena sidan och lite lägre på andra sidan. Den är min absoluta favorit!

Köpte den för jag var så spänd i nacke och axlar samt övre rygg, efter jag köpte den så försvann dem problemen väldigt snabbt.

Mia-45
4/12/16, 8:51 PM
#2

Jag har en ganska platt utsliten kudde. Den är såååå skön. 
När jag läser vill jag gärna ha två kuddar och kan somna så en stund. Men då vaknar jag också av att jag har ont i nacken. 
Så en låg luggsliten kudde funkar bäst för mej. 😃

[lillelull]
4/12/16, 9:01 PM
#3

Jag har bara kuddar från ikea i sängen, de är memoryskum kudde som heter bandblad och sen har jag en wellpur som heter eggen tror jag som ser ut i princip som en vanlig kudde men med sånt där memoryskum/tempurliknande grejs.
Innan jag började med dessa kuddarna låg jag alltid på typ såna billiga jysk kuddar som det blir lite sådär buckligt av ja vad det nu är i kudden typ bomull polyester och sen märkte jag att jag låg och vred mig hundra ggr om och bytte kudde och vred och vände på kuddne under natten och sen köpte jag de här andra kuddarna med memoryskum och nu kan jag inte sova utan de. Tycker de är så skönt och jag vaknar på samma kudde och vrider mig inte alls lika mycket. 
Hade också huvudvärk innan har det fortfarande men hade det mer när jag hade de " sämre" kuddarna

Zadeira
4/12/16, 9:02 PM
#4

Intressant. Jag har en dunkudde rätt fluffig, en plattare fiberkudde eller vad de heter och en wellpur-kudde. Upplever att jag inte kan sova en hel natt med en av dem utan måste byta under natten beroende på vilken ställning jag sover i. Att sova i samma ställning funkar definitivt inte och aldrig en natt oavbruten sömn. Jag har faktiskt funderat på att köpa en sån där "sovkorv", alltså en lång, rund kudde man kan typ ha i massa olika ställningar, runt sig, under sig, mellan benen och vila armarna på osv.

Hur har ni det med nattsömnen annars? Rör ni er mycket? Sover ni flera timmar oavbrutet?

[LoveUnite]1
4/12/16, 9:34 PM
#5

Alltså sådan är jag också, jag skiftar mellan kuddarna under nattens gång 😴 men favoriten är nog ändå wellpur våg kudden för den är så skön vid nacken.

Jag rör mig och vaknar varje gång jag vänder mig vilket är 5-15 ggr om nätterna, sover ALDRIG oavbrutet och sover väldigt lätt/ytligt.

Jag har ca 1-3 gånger per år då jag sover vad jag vill kalla djup sömn, där jag somnar och sedan vaknar jag på morgonen på samma plats helt utvilad och pigg. Jag värderar de tillfällena väldigt mkt, de är guld värda!

Tar melatonin så jag ska kunna somna.

Ibland behöver  jag även ta melatonin när jag är  extremt trött (pga sjukdom, värk etc) , för jag kan inte somna… kallas väl för insomnings svårigheter.

Men är van. Har dock blivit lite värre sedan jag fått all denna värk.

Ankan76
4/12/16, 10:49 PM
#6

Jag provade först wellpur men det fungerade inte,bytte till tempur=perfekt! Sover med den och en vanlig kudde som jag har att lägga för tillfället ömmande kroppsdelar på ( hand/arm/ben/fot). När jag läser eller dylikt i sängen har jag massor av kuddar. Varsin till armarna och en bakom ryggen,en liten till nacken och en kudde att lägga ipad/bok på ( gör ont att hålla upp den själv). Kuddar är så individuellt ,speciellt för oss som har ont. Nu har jag en ny säng ( som är ställbar) ,innan den ,när jag fortfarande jobbade fick jag lägga upp ett berg av kuddar i sängen när jag kom hem

Annons:
[LoveUnite]1
4/12/16, 11:07 PM
#7

vad 'r det för skillnad på wellpur och tempur?

Mia-45
4/13/16, 6:01 AM
#8

#4 Zadeira

Jag vaknar många ggr under en natt och jag rör mej mycket.

[lillelull]
4/13/16, 9:25 PM
#9

Jag rör benen väldigt mycket pga min Restless legs, det är förjävligt ska jag säga er. 
Jag har ofta gnuggat undersidan av mina fötter så pass mycket att det känns som jag bränt de och de gör ont att gå på morgonen

Så d är väl mitt ständiga problem. 😕😕

Upp till toppen
Annons: