Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1057 ggr
[LoveUnite]1
2016-04-08 14:21

Allt är Avbokat

Det har varit en hel stressande oroande påverkan på mig i flera veckor nu tack vare min AF handläggare.

Jag har en i familjen som arbetar på FK som har sagt att man kan få behålla aktivitetsstödet om AF handläggaren godkänner det, oftast dock får man inte pengar för de dagar man är på plats i sjukhuset, ca 2-2,5 dag i veckan.

Jag pratade med både sjukpenning och aktivitetstöd delen hos FK om detta så jag pratat med någon utomstående också. De sa de ser dagligen dem som har läkarintyg/läkarutlåtande men ändå får deras aktivitetsstöd för de kommit överens med deras AF handläggare.

Därför sökte jag, för jag vet med sjukpenning klarar jag mig inte, ca 2500 kr efter skatt och jag är ensam med 2 djur och ett hem med räkningar på ca 8000 kr varje månad. Jag har riktigt dålig aktivitetstöd, mycket lägre än 8000 kr i månaden men ändå mer än sjukpenningen.

Min AF handläggare ville inte ens träffa mig de första 2 veckorna och hon beslöt sig för att skriva ur mig ur jobbgarantin från och med första dagen. Ja, deras regler är väl sådana men…. jag hade väl hoppats att min handläggare var mer samarbetsvillig än detta, men verkar vara en som inte vågar tänka för sig själv.

Läkarna på sjukhuset försökte allt de kunde men ingen förutom AF chefen kunde gå över min AF handläggare med beslutet men han ville inte ens ta tag i ärendet.

Min AF handläggare hade redan skrivit i min journal hennes beslut och… jag orkar helt enkelt inte chansa. Hon är ju självklart på semester också så man får ej tag på henne, kommer tillbaka på måndag, då kursen redan börjat.

Nu har jag avbokat allt. Men läkarna och jag kom överens om en individuell plan, den är väl inte lika informativ och man får inte prova på vissa saker som de i kursen får men… jag har läkare, kurator, sjukgymnast och en rehabplan att gå efter samt tillgång till bassängen och deras gym etc.

Bättre än inget, och jag räknas som 100% arb-lös eftersom detta är enstaka läkarbesök, alltså ungefär som när man bokar tid för läkaren som privatperson.

Jag förstår inte riktigt meningen med att vara på rehab delen av AF jobbgarantin om man inte kan få ha sådana här saker som en del av programmet… Visst hade jag haft en bra sjukpenning hade jag väl inte brytt mig… men tänk dem som inte har någon sjukpenning eller sambos/familj… det måste finnas någon form av stöd för de också. Det är ju inte deras fel att dem är sjuka och det är ändå en grupp läkare som tagit beslutet att den personen behöver hjälp.

Annons:
Zadeira
2016-04-08 14:39
#1

Usch vilken jobbig röra! Det är så himla både jobbigt och konstigt hur vissa handläggare kan vara superbra och anpassningsbara medan andra bara "nej så går det inte till" fast att andra kan få det att funka så.

Vad skönt och trevligt av läkarna dock att hjälpa dig på så vis! De har ju verkligen varit hjälpsamma på så vis de kan  i denna situationen! Så även om det inte blir samma form av rehab som önskat så har de ju försökt pussla ihop något utefter dina möjligheter.

Jag har tvärt emot dig fått en superbra handläggare på AF och FK. Jag var ju på Naturunderstödd Rehabilitering som inte alls funkade för mig så i halvtid slutade jag. Både FK och AF tyckte då att vi ska vänta med arbetslivsinriktad rehabilitering och under ett par månader bara försöka få min kropp att fungera bättre innan vi gör något mer.

[LoveUnite]1
2016-04-08 14:47
#2

Ja, jag är otroligt tacksam över hur läkarna verkligen försökte få allt att fungera men inte lätt med en AF handläggare som inte går att få tag på, och jag vågade verkligen inte chansa att påbörja kursen och sedan om hon ändå nekar så går jag miste om pengar de dagar jag varit på kursen.

Men som sagt, jätte tacksam att läkarna anpassade en individuell plan.

Ja, min mamma har också en toppen bra AF handläggare och en helt ok FK handläggare, brukar aldrig vara krångel för henne heller, hon har fibro och är halvtids sjukskriven.

Det är skönt när man har folk runt omkring sig som vill hjälpa en och är lyhörda… men tyvärr är inte alla sådana.

När man hittar dem som är bra då gäller det att hålla sig fast vid dem, hehe.

Zadeira
2016-04-08 15:37
#3

Det förstår jag att du inte vågade riskera!

Ibland undrar man lite hur de tänker, för när man är sjukskriven/inte arbetsför har man inte mycket pengar men samtidigt vill de ofta ge en mindre i bidrag när man går på rehab eller arbetsträning eller liknande. Precis som att de inte vill betala för att man ska bli frisk, men ändå vill att man ska göra allt för att bli det. Samtidigt är det ju jättesvårt att få godkänt sin sjukdom…  Vad ska man då göra? Min förra handläggare på FK sa att då får man ansöka om socialbidrag. Jag var under en period tvungen att få sjukpenning från FK och samtidigt gå på Soc-bidrag. Och det var en himla röra med papper och intyg varje månad och varken FK eller soc var nöjda..

Nu har jag tack och lov godkänt aktivitetsersättning detta året ut, och sen sa min handläggare att jag troligtvis får sjukersättning om jag får behålla samma handläggare.

[LoveUnite]1
2016-04-08 15:59
#4

Som sjuk ska man då också orka med alla papper arbete, ansökningar, samtal, osv osv osv… man är ju sjuk… är då man egentligen behöver HJÄLP med sådana saker.

Hade jag varit frisk skulle jag aldrig haft dess problemen, duhhh.

Jag har fortfarande besparningar så jag är för "rik" för att få socialbidrag. Men mina besparningar lär ju ryka rätt snabbt… Jag hoppas verkligen jag kommer in på utbildningen till hösten, då har jag en chans att iaf få ett stadigt jobb efter som jag förhoppningsvis kan klara av (medicinsk sekreterare).

Om inget annat, så arbetar jag tills jag går sönder men fått in en bra sjukpenning… tyvärr går tankarna så. Finns alltid alternativ kanske, gå ner till halvtid etc.

alltså… jag känner ju att jag inte skulle palla av 100% jobb oavsett vad det är för typ av jobb.

Var på smärt rehab info mötet idag, satt 3 timmar, inklusive en rundtur för att se lokalerna… jag hade så ont, där låg jag på en stark 8 och tröttheten var hemsk men jag har haft värre trötthet faktiskt.

Jag tänkte bara, herreguh… klara bara något som 3 timmar varje dag på ett arbete, jisses! Jag hade liksom mer ont av att stå än att sitta, men båda grejerna gjorde ont. Ville lägga mig ner. Men sådant känns så pinsamt… även om de sa det var okej.

Jag måste få i ordning på min ekonomi först och främst. För som sjukskriven på hel eller halvtid har jag inte råd med och jag har egentligen inte ens råd att vara arb-lös.

Jag avskyr verkligen denna sjukdomen!

Ankan76
2016-04-08 20:36
#5

Jag är så himla okunnig om allt sånt här. Måste ställa en dum fråga. Är inte aktivitetsersättning samma summa som sjukpenning,dvs en viss procent av lönen? Och till hösten,om du pluggar får du CSN då eller aktivitetsersättning? Som medicinsk sekreterare kan man ju ha höj och sänkbart bord så man kan välja mellan att stå och sitta. Men du lär väl ha en halvtidstjänst? Låter jobbigt annars😍

[LoveUnite]1
2016-04-08 21:13
#6

Aktivitetsersättning och aktivitetsstöd är två olika ersättningar.
Aktivitetsersättning har man vid (lite okunnig själv längre än hit) sjukskrivning när man är arbetslös som pågår en viss tid, tex 25%, 50% etc …. är inte helt säker….

Aktivitetsstöd får man som arbetslös men när man är frisk.

Till hösten kommer jag få CSN bidrag då det är Yrkeshögskola, lär nog bli studielån också, alternativet är att flytta tillbaka hem under de 2 studie åren om det blir skolan som ligger närmast hem, om du mamma vill ha mig hemma… lät inte så på henne, hehe.

Blir det en annan ort så får jag flytta på mig till den orten, blir för lång pendling.

Jupp, ja, det finns bra förutsättningar som medicinsk sekreterare, speciellt om man jämför med inom äldrevården där jag jobbade innan.

Jag lär ju inte direkt bli frisk, det har jag börjat inse nu, även om drömmen är att bli frisk.

Jag vill dock inte behöva oroa mig ekonomiskt hela tiden, så hoppet kommer vara en heltids anställning i minst 1 år, vem vet, kanske jag pallar av det. Å gör jag inte det så är det bara att sjukskriva sig, gå ner i tid etc.

Annons:
Zadeira
2016-04-09 12:05
#7

LoveUnite, jag har helt missat varför har du inte aktivitetsersättning/sjukersättning? Det får man ju om man är helt eller delvis oförmögen till arbete under minst ett år framåt. Har du funderat/kollat upp de möjligheterna?

Nu verkar du ju dock kunna jobba/plugga på heltid så då är det ju inget alternativ…

[LoveUnite]1
2016-04-09 21:43
#8

Jag vet inte men… jag TROR säkert att de anser jag kan göra annat/ ta annat jobb än inom vården, som kontorsarbete och liknande, samt jag stämplade innan och har endast varit i jobbgarantin sedan Januari detta året och då hade jag sedan innan planerat söka till skola så AF visste det och vill avvakta tills jag vet om jag kommit in eller inte.

Sedan sa min AF handläggare något om arbetsprövning eller någon av deras utbildningar.

Det är vad jag tror är anledningen men vet inte.

Upp till toppen
Annons: