Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1107 ggr
Ankan76
2016-02-18 23:18

Varför håller jag på??!!

Jag blir så trött på mig själv! Om jag vaknar en morgon och har mindre ont än vanligt så tänker jag; Oj,nu börjar jag bli frisk,kan nog jobba imorgon… NEJ,det kan jag inte,blir helt slut och får ökad värk,därför är jag sjukskriven. Nästa grej jag gör att jag börja härja runt så fort värken släpper lite: Städa och fixa,bära tungt etc. Vad händer? Jo,sängliggande resten av dagen med värk och sjukdomskänsla… Håller ni också på såhär? Hur slutar man med dessa dumheter?

Annons:
Vixxen
2016-02-18 23:26
#1

Man får vara stenhård med sig själv…  …finns ingen annan väg.

[HundochKatt]
2016-02-18 23:51
#2

Sådär var jag förut också. Körde bara på när det var "bra" dagar och värken kom som ett brev på posten. Det har tagit tid för mig att inse att även de bra dagarna behöver jag ta det lugnt för att inte få mer värk, men det har varit enormt svårt att inse faktumet.  Det som hjälpte mig var en sjukgymnast som sa till på skarpen att du MÅSTE lyssna på kroppen! Då först började jag lyssna på kroppen och nu kör jag inte på som jag gjorde förr och jag har färre toppar med värk. Så mitt råd, lyssna på kroppen!

Sundaychild
2016-02-19 09:30
#3

Jep, jag har precis så där. Därför började jag fundera om det är inslag av ME/CFS, eller ÄR det typiskt för fibro också att bli sämre av ansträngning? Just sjukdomskänslan och värk kommer som brev på posten. 😭

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[LoveUnite]1
2016-02-19 15:34
#4

Sådan var jag nästan hela förra året, hehe, skrev mkt här inne om min frustrationer.

Tog nästan hela året för mig att både acceptera att värken kommer tillbaka, inse att bara för jag har bra dagar innebär det inte att jag kan hålla på som innan och lära känna min kropp.

I oktober/november någon gång började detta klicka i huvudet. Sedan dess så har jag hållit det så jämt, nu räknar jag inte med träning men som städning, lyfta, längden på promenaderna osv.

Jag har börjat lära mig lite iaf, inte helt, är bara 1 år gammal med denna "sjukdomen" som jag har.

Turbo10
2016-02-21 10:27
#5

Jag har också kört på så där i många år.Slutat med det.

Det nya är att jag planerar vad jag ska göra och sen orkar jag inte.

Det är bättre att ha det så,  jag har slutat pressa mej själv.

Saker och ting får ske när jag orkar. Struntar numera i dammtussar m m.

Jag är viktigast.🌺

Zadeira
2016-02-21 10:55
#6

Man slutar med de där dumheterna när man slutligen inser att istället för att vara effektiv så begränsar man faktiskt sig istället och får gjort mindre. på längre sikt.

Jag har länge försökt att köra på för fullt de bra dagarna, för att sen ligga utslagen utan att knappt ens orka laga middag. På längre sikt har jag dock märkt att det faktiskt blir motsatt effekt. Om jag begränsar mig under de bra dagarna så blir sviterna nästa dipp inte fullt så påtagliga. Det blir ett jämnare flöde som gör att jag kan få lite gjort varje dag, även de sämre. På längre sikt får jag alltså in en helt annan regelbundenhet som gör att jag kan balansera aktiviteterna och att dipparna inte blir fullt så djupa.

Det som jag var tvungen att tänka extra på var just det här med att jag blev inte mer effektiv, fick inte mer gjort för att jag gjorde allt en bra dag. Det gjorde snarare att de sämre dagarna blev ännu värre istället. Och jag har hellre lite ont varje dag och kan göra något, än inte alls ont en dag för att sedan ha en helvetesvärk i tre dagar..

Annons:
Ankan76
2016-02-21 23:46
#7

Bra sagt,Zadeira! Ska ta till mig detta!

Natasha68
2016-02-25 18:44
#8

Du beskriver mig!  När jag har mindre värk..så städar jag som en galning, trotts att det inte behövs..I går luftade jag på  tunga saker. Alltså jag är hyperaktiv när jag har mindre smärta.  Man måste ha en balans mellan aktivitet och vila..det vet jag…men det är så svårt!

Ankan76
2016-02-26 12:35
#9

Denna vecka har jag bytt taktik😁. Jag städar/ tränar en stund,sen vilar jag en timme. Sen på't igen! Fungerar ganska bra faktiskt! Om det skulle fungera på jobbet hade jag kanske kunnat jobba men det fungerar inte på jobbet… Nu har jag äntligen fått en tid på Smärtrehab på sjukhuset,den 9 mars. Längtar!

Zadeira
2016-02-26 14:21
#10

Vad bra att du hittat ett sätt som funkar där hemma i alla fall! Ett steg i rätt riktning 😃 Och grattis till tiden på Smärtrehab!

Upp till toppen
Annons: