Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 2467 ggr
[lillelull]
2/15/16, 12:40 AM

Lyrica, Fibormyalgi

Hej! 

Är det någon här som använder Lyrica som ha fibromyalgi?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Jag har provat medicinen innan men då  höjde vi dosen väldigt snabbt så jag blev dålig av den men ska sätta in medicinen igen och gå fram långsamt. 

Tycker ni den hjälper er? Tycker ni att den är värd det trots sina många biverkningar?

Annons:
Magrat
2/15/16, 12:44 AM
#1

Lyrica är inte värt att ta vad det än gäller. Jag äter lyrica (inte för fibromyalgi) och en mer beroendeframkallande medicin har jag aldrig ätit, och då står jag ändå på bensodiazepiner också.
Inom psykiatrin håller många på att försöka fasa ut lyrica för patienterna då man har kommit fram till att den är otroligt beroendeframkallande. Man mår fruktansvärt dåligt när man fasar ut den och jag skulle absolut inte uppmuntra någon till att äta den, det är helt enkelt inte värt det.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[lillelull]
2/15/16, 12:48 AM
#2

Ja jag står på benzo också och morfin också men upplever trots en del läkares motsägelser att lyrican är mycket svårare att sluta med än någon annan av de medicinerna jag har som är narkotikaklassade, och då använder jag 4-5 olika beroendeframkallade narkotikaklassade läkemedel men tycker ändå lyrican är värst. Känns som man blir " dum i huvet " av den också. Svårt att hitta ord, och kände mig hel lost stora delar av dygnet. Men i en desperat situation som jag är i just nu tänker jag nog ändå gå in och prova. Om det ens finns en uns av chans att det kan bli någorlunda bättre med lyrican är jag villig att testa..
Vad använder ni andra här som har fibro för mediciner?

Ankan76
2/15/16, 10:52 AM
#3

Jag har nyligen fått Venlafaxin. Den hjälper inte mot smärtan direkt men gör att det är lättare att hantera allt. I övrigt är det Citodon i fulldos och Oxynorm vid behov. Propavan till natten

Farwuq
2/15/16, 11:16 AM
#4

Lyrica är hemskt. Jag är MS-sjuk och tar ca 600mg Lyrica per dag. Förra helgen glömde jag helt bort att ta min Lyrica.
Det var det gruvligaste på länge. Det dröjde ända tills söndags eftermiddag innan jag förstod vad som var orsaken. Jag har tagit Lyrica i fyra år nu.

Jag tar dessutom Citodon, Modiodal, Baklofen och Kodein dagtid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rebornmamma
2/15/16, 11:34 AM
#5

Lyrica är som sagt hemsk min man blev en helt annan person när han tog det Min min man har RA fibro och nevropatisk skada i bukvägen alla 3 hänger ihop

Min man har kämpade i 4 år innan han fick diagnosen nevropatisk skada.

de har varit många turer med olika mediciner hit och dit men nu äter han palexia depå,gabapentin, norspan plåster, cortison,neproxyn, ja det är mycket men det funkar. utan detta har han ingen livskvalite säger han själv.

[lillelull]
2/15/16, 7:33 PM
#6

Tack för alla svar, Citodon hjälper inte mig ett dugg mot smärtor tyvärr åt högsta dos på den innan utan respons alls och har provat gabapentin men kunde inte andas, och palexia va hemsk, svettades och trodde jag skulle dö.
läkaren vägrar skriva ut norspan plåster då de tycker att de är för farligt att ha eftersom de är så eftertraktade på svarta marknaden och tycker redan att om jag har dolcontin så kommer de vara samma sak, men hade gärna provat norspan då de ger smärtlindring 24/7… 

Hur ska man lyckas få norspan utskrivet? Får bara nej till det hela tiden trots att jag har dessa fruktansvärda katastrof smärtor och sitter och käkar 600 tab i månaden..

Jag tål inga antidepp eller propavan då jag får förmycket myrkryp av det då jag har svår RLS.. ;( 

Den enda antidepp jag tål är mianserin.

Annons:
Ankan76
2/16/16, 1:01 AM
#7

Jag har provat Norspan men gillade INTE det. Blev inte helt smärtlindrad,fick klåda av plåstret,kände mig " korkad/trög". Dessutom omöjligt att få orgasm…

[lillelull]
2/16/16, 1:44 AM
#8

# ja har ett plåster som heter Neupro för RLS och känner definitivt igen dedär med att de känns som de ska klia sönder. Det nästan fräter på huden de jädra plåstret! Får stora röda utbukade märken av det ibland men måste ha det så vad gör man.. Smetar på en massa miniderm som jag får på recept varje kväll

Rebornmamma
2/16/16, 8:46 AM
#9

vad är RLS?

De tog min man som sagt 4 år innan han fick komma till en smärtklinik och när det gäller  norspan så är en "vanlig" läkare inte villig att skriva ut  norspan då det är en opiat vilket är för vissa  är beroende framkallande,  norspan är i samma grupp som morfin vilket i sin tur kan innebära att du slutar svara på morfin eller bygger upp en tolerans mot det.

Så dom som kan skriva ut det är en smärtklinik men samtidigt  är det inte något dom skriver ut i första taget.

att ha  norspan plåster är bra MEN att komma till akuten med norspan plåster, Ja låt oss säga att min man har blivit utskrattad av läkare och blivit kallad narkoman.

När min mans smärtläkare fick höra detta blev hon så förbannad att hon gick ner på akuten och letade upp läkaren som hade gjort detta och gav honom en utskällning som heter duga.

så de beror ju helt på vad man är berädd att utstå i dagen samhälle tyvärr.

Förlåt jag bara pladdrar på men jag hoppas de hjälper.

[lillelull]
2/16/16, 12:47 PM
#10

RLS är Restless Legs och numera kallad Willis ekboms sjukdom de är att man får brännande stickande myrkryp smärtor i främst benen men jag har de över hela kroppen, den svåraste formen

#9 jag blir behandlad som en narkoman på apoteket och därför handlar jag numera alltid via online apotek så man slipper ha kontakt med apoteket direkt

Upp till toppen
Annons: