Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1483 ggr
Sundaychild
2016-02-09 14:11

Trött på att må dåligt "utan orsak"

Hej!

Jag har med intresse läst äldre och nyare inlägg om fibromyalgi här, och jag börjar mer och mer tro att min läkare har rätt, och att jag faktiskt har fibro.  Hittills har jag inte riktigt velat tro det. Vissa symptom passar in som hand i hanske, men sedan har jag också symptom som kanske är mindre typiska.

Framför allt en medlem, "pluttigs" har beskrivit en massa symptom som passar in på mej, men hon har inte varit aktiv sedan 2011, så nu vill jag kolla om det finns någon annan med liknande symptom? Det hon beskrev, och som även jag har, är en allmän sjukdomskänsla, ont i halsen och lite stegring (upp till ca. 37,6-37,7) utan att egentligen vara sjuk. Dessutom har jag också iblend tungt att andas, svårt att dra djupa andetag, det stramar både i ryggen och i magen. Utöver detta då den mer typiska muskelvärken, ibland ledvärk, trött och sover dåligt osv. 

Någon som känner igen sig?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
[Lummer]
2016-02-09 14:17
#1

Det med feber hade jag i mitten av 90 talet men det gick över efter nåt par år. Har inte fått någon fibro diagnos men ska på utredning i vår. Får väl se vad det ger. Jag tror ju att jag har borrelia men det är ju värdelöst att ha i sverige då det tydligen inte existerar i kronisk form enl läkare här.

Sundaychild
2016-02-09 14:52
#2

Jag har faktiskt testats för borrelia, både med det vanliga testet (antikroppar), som ju lär kunna visa negativt fastän man har sjukdomen. Men utöver det har jag också skickat mina blodprover till Tyskland till ett infektionslabb, men också det gav negativt resultat, så sannolikheten att jag skulle ha borrelia är ganska liten. Däremot hade jag en del andra infektioner, mer eller mindre aktiva - åtminstone hittade de antikroppar mot TWAR, mykoplasma, Epstein-Barr och lite annat smått och gott. Men åtminstone enligt skolmedicinen ska de här väl inte orsaka någo kroniska besvär… så kvar står min husläkares misstanke om fibro.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[Lummer]
2016-02-09 15:36
#3

Skönt att få det utrett ändå. Elisa testet som snvänds i sverige är helt otillförlitligt och har övergetts som mät instrument i flertalet länder men här fungerar det tydligen fortfarande…. Nej den enda anledningen till att man vill ha en diagnos är för att kunna vara sjukskriven när kroppen strejkar. Skiter i vad dom kallar det ….

Sundaychild
2016-02-11 09:44
#4

Ingen annan som lider av feber/stegring eller feberkänsla (ibland har jag inte egentlig feber, kan röra sig kring 37,2-37,3 på kvällen, och det anses väl rätt normalt)??

Egentlig värk har jag mest i ryggen och i höften, och konstigt nog nere i magen. Jag tycker egentligen inte att det passar in på de egentliga fibrosymptomen, men sen då man läst här verkar det ju som att man ha så massa olika symptom, hur ska man veta???

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[LoveUnite]1
2016-02-11 10:54
#5

Jag har värk i ländrygg men jag säger hellre det är korsryggen dock gillar läkarna att stämpla det som ländryggen, kanske är det, men i såfall precis vid ryggslutet. Det sprider sig ju runt hela korsryggen.

Har även värk vid höfter och stelheten har blivit värre och värre vid höft samt bäcken partiet.

Jag är 29 år. Kan sitta med benen i kors (som när man mediterar) men efte r1-2 minuter får jag riktigt ont och sååå stel, kan knappt gå!

Magen har jag ej ont i men vänster buk vid revbenen har jag haft ont i 1,5 år, gör ont om jag sover på den sidan, kan vakna av värken.

Har ingen diagnos.

Zadeira
2016-02-11 13:45
#6

Feberkänsla känner jag igen! Det kommer framförallt i perioder då jag är väldigt trött och utmattad och har mycket smärta. Tempen visar på 37-37.5 men det känns som om jag har 39 grader.

Vad för smärta är det i magen? Kan det vara så att din rygg/höftsmärta gör att musklerna i magen också spänner sig? Jag brukar vid extrem smärta i skuldrorna få ont i framsidan av bröstkorgen också eftersom musklerna påverkar varandra.

Annons:
Sundaychild
2016-02-11 14:11
#7

Tack för era kommentarer, skönt att veta att man åtminstone inte är ensam. Smärtan i magen sitter ungefär vid högra äggstocken, men den är ultrad och undersökt så många gånger och där hittar inget något fel.  Men visst, allt är möjligt!! 

I samband med feberkänslan får jag också ofta ont i halsen, och inland bara bränner det i luftrören, har svårt att t.ex. hastigt dra efter andan. Låter detta bekant för någon??

Dessutom reagerar jag väldigt kraftigt på hormonkast, mellan ägglossning och mens blir värken och stelheten/stramande muskler sjufalt värre. Konstigt!!??

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

farmorkerstin
2016-02-11 21:06
#8

Tar du mediciner? Ont i halsen kan vara en biverkan. Hade det i flera år av och till. Var till ÖNH läkare men man hittade inget. När jag slutade med smärtmedicinerna försvann det halsonda.

Sundaychild
2016-02-11 22:21
#9

Nope, inga mediciner. Jag har inte egentligen så jättesvår värk, utom ibland när ryggen värker så jag tror den ska gå av. Mestadels är det mera som en obehagskänsla i musklerna, jag vill liksom sträcka och vrida på mej hela tiden. Och det halsonda kommer och går. Känns som om jag skulle ha superinflammation i hela kroppen.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Ankan76
2016-02-13 00:33
#10

Jag får ont i halsen när jag överansträngt mig och blir samtidigt så trött så jag känner mig som förlamad i kroppen

Pepsan95
2016-02-14 22:48
#11

Sundaychild Just det där med att inte kunna dra djupa andetag lider jag av sedan några veckor tillbaka. Så jobbigt är det.. Känns som det är stopp när jag försöker dra efter andan. Är så öm över tidning och käken på huden.. Smärtan hoppar bara runt.

Pepsan95
2016-02-15 00:21
#12

Tinning ska det ju stå :)

[lillelull]
2016-02-15 01:20
#13

Jag har ofta feberkänsla, svettningar och kallfrossa, ont i halsen och känner mig som att jag har värsta influensan.. 
Känns som jag har 100 olika symptom..
Men jag har diagnosen fibro, RLS , och kronisk trötthet ME/CFS så jag är konstant trött och har ofta ont i halsen, svullna körtlar, känner mig jättesjuk om jag ex varit igång mycket dagen innan.. Ett tag hade jag också nästan som ont i hjärtat när jag andades, vågade inte andas djupa andetag för de högg så fruktansvärt i bröstet och hela min rygg var så otrolig spänd och smärtsam. 
Har fruktansvärd värk över hela kroppen. 
Jag står på stesolid och den har verkligen hjälpt till med de värsta huggandet och spända ryggproblemet men smärtan är kvar men får inte längre såna akuta hugg när jag andas.

Skit jobbiga sjukdomar dehär, de finns så otroligt många olika symptom och allting känns som de smälter in i varandra och ibland så vet jag inte själv ens var eller vad som gör ont för jag bara känner mig som en vandrande sjukdom eller något.

Har också haft två stora borrelia infektioner i mitt liv som har varit otroligt jobbiga, den ena fick jag behandlas för antibiotika i flera månader och sen fick jag också en körtelfeber samtidigt som jag hade dubbelsidig lunginflammtion och halsfluss på det, halsfluss har jag haft så många gånger att jag inte ens vet hur det är att inte ha ont i halsen. Har dock opererat bort halsmandlarna men får ändå ont i halsen. Ibland så är det av den kroniska tröttheten men har också fått faryngit flertal gånger..

Annons:
Ankan76
2016-02-15 10:44
#14

Stackars dig,lillelull! Du har verkligen otur,lider med dig!

Sundaychild
2016-02-15 17:20
#15

Tack för alla era svar. Det där med tidigare körtelfeber funderar jag lite över. Jag hade också, som tonåring för lääänge sedan körtelfeber, riktigt häftig med hög feber och stora varsamlingar i halsen. Jag har läst nån teori om att körtelfeber egentligen aldrig går ur kroppen, utan kan ge alla möjliga konstiga symptom längre fram. Detta är antagligen något som läkarna inte tror på, men jag undrar jag…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[lillelull]
2016-02-15 19:26
#16

Ja, de där med körtelfeber hängde kvar hos mig RIKTIGT länge.. 

Jag gick i en klass där tre personer varann den ena var jag fick det. 

De två andra blev friska inom någon vecka men jag hade svullen mjälte och leverpåverkan och svullna ögonlock och otrolig trötthet ett helt år.

Fick ta ett helt år ledigt från gymnasiet och gå om ett år.. och det kändes som man aldrig riktigt repade sig från den.. orkade inte simma eller göra något jag brukade göra innan och sen har ju alla mina sjukdomar bara kommit på löpande band.. 
Har träffat olika läkare vissa tror att de bara händer en gång men sen sa en annan läkare till mig när jag låg på infektionsavdelnignen att man faktiskt kan ha körtelfeber igen dock skulle det vara väldigt ovanligt men inte helt omöjligt.

Och borrelian blev jag inte av med helt på lång tid, hade otrolig muskeltrötthet och smärta så fort jag gjorde något. 

Uteblev i princip från gympa lektionerna under hela min gymnasietid pga båda dessa infektioner.

Hade 80 % frånvaro i 3 an på gymnasiet och otroligt svårt att få ihop det med betyg och allting men klarade mig undan med nöd och näppe med fullständiga betyg vilket betydde en hel del för mig då jag hade kämpat och gått om en gång innan för mina sjukdomar..

#15

Sundaychild
2016-02-15 21:21
#17

Strongt av dej lillelull!! Var stolt över vad du åstadkommit, trots sjukdomar och elände. Jag blev nog frisk från min körtelfeber, men det jag var också borta från skolan ganska länge, en dryg månad om jag minns rätt. Och var som sagt ordentligt sjuk med 40 graders feber i en vecka. Så jag undrar nog jag…

Jag försöker nu boosta mitt immunförsvar med diverse alternativa metoder, men jag vet inte jag, tiden får utvisa om det hjälper eller ej.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[lillelull]
2016-02-15 23:42
#18

#17 ❤️

[lillelull]
2016-02-15 23:43
#19

#14 🌺

Upp till toppen
Annons: