Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1084 ggr
blåbärspajen
1/12/16, 6:45 PM

Kronisk smärta

Hej min läkare säger att jag har kronisk smärta i hela kroppen men är det samma som fibromyalgi? Förstår inte riktigt..

Annons:
Rita-S
1/12/16, 6:52 PM
#1

Nej det är inte en fibrodiagnos. Kronisk smärta kan man ha av många anledningar, fibromyalgi är en av de många anledningar till kronisk smärta i hela kroppen. du kan alltså mycket väl ha fibromyalgi, men en diagnos som säger "kronisk smärta i hela kroppen" är inte lika med att få en fibromyalgidiagnos.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
1/12/16, 7:05 PM
#2

Precis som Rita-S sa så är kronisk smärta inte en fibromyalgidiagnos. Har man fibromyalgi har man också kronisk smärta, men om man har kronisk smärta behöver det inte bero på fibromyalgi.

Du kan be om att bli undersökt för fibromyalgi, reumatism mm specifikt.

Tjeja
1/12/16, 7:07 PM
#3

#0 Det har att göra med vad smärtan kommer utav och beror på.

Man kan ha kronisk värk i hela kroppen av många olika anledningar, så vad läkaren har konstaterat är bara ATT du har ont.. inte Varför eller vad det beror på. :)

Precis på samma sätt som att man kan ha ont i magen av olika anledningar, allt i från ätit för mycket godis till matförgiftning eller stress osv.  

Din läkare har nog inte kunnat konstatera än om du har fibromyalgi eller om det är reumatiska besvär du har av något slag eller kanske är något stressrelaterat etc. Som sagt, man kan ha kronisk smärta av många anledningar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

blåbärspajen
1/12/16, 7:26 PM
#4

Hon tror att det beror på en gammal skada i ryggen/nacken eller att det är ärftligt.. Sen när jag söker på kronisk smärta så kommer fibromyalgi upp, så tänkte att det var samma sak..

[LoveUnite]1
1/12/16, 9:33 PM
#5

Jag hörde någon säga att om man går med kronisk smärta för länge kan det leda till  fibromyalgi, stämmer det?

Eller är det då att den kroniska smärtan berodde på  fibromyalgi från första början?
(om de nu testar en för  fibromyalgi och det visar sig vara det.)

🤔

Zadeira
1/13/16, 12:26 PM
#6

#5 Ja, kronisk smärta kan leda, och gör ofta, till fibromyalgi. Detta eftersom kronisk smärta irriterar smärtsystemet. Det sägs ju att en orsak till fibro kan vara ett överirriterat/överaktivt smärtsignal-system. Många som får fibro (dock inte alla) har tex en olycka i bakgrunden som tex whiplash eller nervskada.

Annons:
[lillelull]
2/15/16, 2:35 AM
#7

myofasciellt smärtsyndrom kanske?

Dannnne
2/16/16, 9:57 AM
#8

Det skulle mycket väl kunna vara så att Blåbärspajen har fibro men har en läkare som går på den gamla linjen att fibro inte är en riktig sjukdom utan bara nått dumt påhitt.

Jag har själv träffat ett par sådan som efter att jag fått diagnosen fibro via smärtklink fortfarande vill kalla det kronisksmärta och även "förstört" sjukskrivningar tack vare detta då dom helt plötsligt har ändrat diagnosen från fibro till kronisksmärta vilket försäkringskassan inte blev så glada över.

Upp till toppen
Annons: