Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1350 ggr
LCTW
12/21/15, 9:59 PM

Diagnos

Fick idag diagnosen fibromyalgi, det är många och blandade känslor. Har en sak jag undrar över. Har under senaste tiden haft jätteproblem med värk under fötterna jag får jätteont när jag står upp en längre tid, om jag exempelvis lagar mat, städar osv får det även när jag är ute och går. Det hjälper inte när jag ligger ner och vilar det bara dunkar i fötterna. Någon som varit med om liknande och har något tips för att lindra det?

Annons:
[LoveUnite]1
12/21/15, 10:39 PM
#1

Yes, jag har det, en läkare gav mig diagnosen Hälsporre.

Jag har det konstant men värken varierar och ibland har jag så ont att jag kan inte ens nudda foten på något (då är det hälsporre) men till vardagen har jag konstant värk i olika grader.

Hmm… faktiskt, för mig, så har voltaren gel den starkaste hjälpt tillfälligt, jag smörjer in ordentligt under foten och där jag har ont. Voltaren gel har enbart hjälpt mig med fötterna när jag haft riktigt ont där.

Testa =)

Ibland tycker jag det är skönt att linda in dem (bandage eller liknande).

När det gör ont gör det ont, undvika att stå på fötterna eller ha undersidan nuddande på något. Alltså ligg eller sitt utan tryck under fötterna.

Jag har anpassat mig rätt mkt nu efter mina fötter, sorgligt men sant.

För mig hjälpte ordentliga skor med inlägg, men hjälper inte alla dock och är dyrt.

Mia-45
12/22/15, 5:20 PM
#2

Jag har med hälsporre och får ont som attans under fötterna om jag står eller går länge. 
Jag har också så jag ömmar när jag tar på hälen och jag har även förlorat känsel under en tid under foten. 
Hjälper inte nämnvärt med bra skor och inlägg. 

Jobbade nyss på ett lager under några dagar. Hade till slut så ont under och i mina fötter att jag övervägde att krypa fram. Smärtan var olidlig när jag kom hem. Fick spola varmt vatten och lägga fötterna i högläge. 
Man kan få en remiss till ortopeden där de tejpar fötterna under ca 8 veckor…man får alltså åka dit en gång i veckan och byta tejp. Det var kanonskönt. 
Man kan lära sej att tejpa själv på det viset.

LCTW
12/22/15, 7:47 PM
#3

Okej då är jag inte ensam om detta dilemma. Men kommer detta från fibromyalgin eller är det något helt annat? För tycker det är så konstigt att det kom i samband med detta. Får avvakta till efter nyår och se om det blir bättre annars får jag väl kontakta vårdcentralen

Mia-45
12/22/15, 7:55 PM
#4

Jag läste någonstans att hälsporre kan vara början till nåt reumatiskt. Kanske då att fibron börjar så med…för det var efter min diagnos om hälsporre som mina verkliga problem med värken började.

LCTW
12/22/15, 8:59 PM
#5

Jag får nog ta tag i problemet innan det kanske förvärras. Bättre att kolla upp det även om de inte är det. Men de känns som att något är fel när jag ibland har så ont att jag inte kan stå på fötterna och bara vill börja gråta :(

Upp till toppen
Annons: