Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1194 ggr
psyktroll
12/20/15, 6:39 PM

Hjälp mig..!!

Hej! 

Jag var i veckan hos en läkare på vårdcentralen för att gå igenom min värk. Har utredd Fibromyalgi och whiplash. Utöver detta så har jag varit inom psykiatrin i 14 år av mina 27. Genom psykiatrin får jag 120mg cymbalta och 225mg lyrica, bland annat. Men dessa preparaten är ju vanliga att använda vid smärthantering.

Mitt problem nu, är att denna läkaren vill sätta in saroten, med ingångsdos på 50mg. Till saken hör att jag tidigare i år blev inlagd på psyk, med självmordstankar, panikångest och självskadebeteende. Inne på pysk ändrades min medicinering, men då under ordnade former och med tillsyn från personal.

Denna läkaren vill inte ändra på doseringarna på cymbaltan eller lyrican, utan tillföra saroten, vilket egentligen är precis samma sak som cymbalta. När jag bad om smärtstillande, sa denna läkaren att "det bara sitter i mitt huvud" och att antidepp kommer hjälpa mig. Han vägrade mig smärtstillande.

Hur ska jag göra nu?! Jag har kontaktat patientnämnden och framfört mitt klagomål ang läkarens beteende, handlingar och sätt att inte lyssna på mig som patient..

Annons:
VildaVittra
12/20/15, 6:43 PM
#1

Byt läkare. Och känner du dig otrygg inför framtida besök hos läkare, ta med ett vittne, även idioter brukar bete sig bättre då. Jag brukar ta med diakonen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

psyktroll
12/20/15, 6:52 PM
#2

Problemet är att vårdcentralen där jag bor är liten, och det är bara denna stofilen som "har tid" med nya patienter.. Jag hade avtalad tid med en annan läkare, just för att jag vet att denna läkaren inte har koll på smärtproblematik, men när jag blev uppropad, så var det han och inte den läkaren jag hade avtalad tid med som ropade upp.

Han presenterade sig inte och gav ingen förklaring till varför jag inte fick träffa den andra läkaren. Han är känd att vara riktigt elak mot patienter med smärtproblematik.. Så jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

VildaVittra
12/20/15, 6:57 PM
#3

#2 Ring VC och säg det. Och som sagt, ta med dig vittnen när du har nästa tid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Lummer]
12/20/15, 8:36 PM
#4

Lider med dig. I nya patientlagen står klart och tydligt att man har rätt till second opinion så ring en annan vc och betätta vad som hänt. Kan ju vara värt besväret att ta sig några mil istället för att bli fel medicinerad. Och som Vildavittra säger är det väldans bra att ha med sig någon . Lycka till

Zadeira
12/21/15, 11:46 AM
#5

Först vill jag bara säga att Saroten inte funkar som Cymbalta. Cymbalta, trots över maxdos gav mig inget alls. Saroten tar däremot bort mina smärttoppar till stor del. Så givetvis är det bra att vara kritisk, men samtidigt är det aldrig fel att ge det en chans!

Angående läkarens bemötande så tycker jag du har gjort rätt som framfört ditt klagomål till patientnämnden. Som nämnt tidigare, ta alltid med någon närstående som kan vittna och styrka läkarens bemötande. Du kan absolut kräva att få träffa en annan läkare, både på din VC eller utomstående.

psyktroll
12/21/15, 4:42 PM
#6

Zadeira - Jag har Cymbalta av andra anledningar, och den skrevs ut när jag var inom slutenvården. Sarotenen i kombination med Cymbalta i denna situation är livsfarlig, både för att jag är van vid SNRI preparatet och TCA (Saroten) kommer att dra ner den effekt som Cymbaltan har för mig idag. Alltså skulle jag för mitt psykiska mående behöva gå ännu högre i dos, vilket jag inte kan, då jag har Cymbalta's max dos.

Patientnämnden hörde av sig nu i eftermiddag, och de ser allvarligt på händelsen. Så håller tummarna för att det kommer hända något iaf.

Annons:
Zadeira
12/21/15, 6:09 PM
#7

Ok, då förstår jag.

Hoppas du kan få hjälp nu då och få en annan läkare, och att denna får någon form av reprimand.

Upp till toppen
Annons: