Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1931 ggr
KIA75
12/16/15, 1:12 PM

Smärtstillande =missbrukare???

För ca 15år sedan drabbades jag av konstant värk i ryggen. Gick till VC och fick antiinflammatoriska tabl å ordination på vila. Efter tre mån hade jag samma värk men nu hade jag svårt att kissa och att stå gå och ligga. Läkaren fortsatte ge antiinflammatoriska läkemedel samt citodon å vill. Sömnen försvann och orken att jobba som gipstekniker på akutmottagning för barn funkade inte så jag blev sjukskriven å remitterad till SöS ortopeden. En op var det enda att göra för jag har gått för långt med smärtan av tre diskbråck i ländryggen. Sagt å gjort å jag återhämtade mig fort. Ingen mer smärta😊 Efter ca två år så började detta helvete igen med ischias värk mm. Ny omgång av samma behandling och vi provade flertalet mediciner och rörlighetsschema. Det vosade sig att jag fått två nya strax ovan de andra å en ny op förbereddes. Denna gång blev det steloperation vilket skulle lösa mina problem. Sen började helvetet! Ont i fingrarna,svullna fingrar å leder. Ont i handleder armbågar axlar bröstkorg nacke knän höfter migrän mm mm Tog ny kontakt m läkare som tyckte det såg ut som psoriasisartrit och skickade mig till reumatolog Där utreddes jag m blodprover rtg etc å de hittade enbart ett underskott av DVitamin. jag fick då diagnosen fibromyalgi Provad allt å alla läkemedel men den enda som fungerade var citodon och venlafaxin samt insomningstabletter Har gått på detta i snart 4år å nu vill min läkare trappa ned citodonen för hon anser att jag är missbrukare av dessa tabletter!! Självklart blev jag arg å ledsen över att bli stämplad på det sättet. Hon bad mig ta kontakt med en ny läkare då hon inte ville fortsätta behandla mig då jag vägrade trappa ned mer på mina smärttabletter från 6-4/dag Vet ju att det aldrig kommer Att fungera för mig och jag bad henne genast att radera hennes sk åsikt om att jag missbrukar citodon pga detta samt motsätter mig kbt behandling från henne. Jag frågade vad hon hade för underlag till ett sådant påstående och hon svarar:min fd man är missbrukare" Eh jaha å då är jag det med för att…? "Men jag kan ta bort det från journalen om du vill" Eh ja tack det gör du nog väldigt klokt i svarade jag henne då. Den ni, känn på den ni! Vilka jävla murvlar det finns på VC 👿 De kan inte ett jota om fibro utan tror att det går att behandla bort med kbt 😯 Fibromyalgi är en kronisk sjukdom! Fler hör som har eller haft det som jag? Vad har ni för erfarenheter å råd? Kram KIA75

Annons:
Zadeira
12/16/15, 1:24 PM
#1

Först och främst vill jag säga att det är tråkigt att du mår som du gör och har blivit drabbad som du har.

Jag vill dock gärna slå ett slag för att du inte ska avfärda kbt eller annan terapi så som du verkar göra. Det hjälper givetvis inte mot smärtan som så, men man kan lära sig väldigt mycket om sig själv och sina strategier för att klara vardagen. Det är väldigt mycket man har som vanemönster både psykiskt och fysiskt som faktiskt påverkar hur vi hanterar våra smärtor och vår värk. Det är många som genom olika former av terapi likt kbt som kan minska ner sin medicinering eller lär sig att göra saker i livet annorlunda för att underlätta för sig själva.

Har du provat att minska ner din dos smärtstillande? Givetvis verkar det lite väl hårt att hon avfärdar dig som missbrukare bara sådär, men har ni provat att göra någon förändring alls i din medicinering till att börja med?

På sitt sätt är man som kroniskt sjukt beroende av smärtstillande till viss grad eftersom det finns många av oss som måste ha hjälp med smärtstillning för att kunna fungera normalt. Men det ärt också så att man måste vara noga med att ta reda på precis vad man behöver för medicinering och inte överstiga den. Kanske anser din VC att du inte försöker klara dig utan den och på det sättet tycker du har missbrukartendenser. Det går inte för oss att svara på…

Har du inte möljlighet till att få remiss till Smärtrehab om det finns i närheten av dig?

KIA75
12/16/15, 5:52 PM
#2

Hej och tack för ditt svar/synpunkt. Jag har gått på smärtrehab lärt mig mindfullnes som inte riktigt fungerar på mig pga min PTSD och ångest. Jag går redan på kbt behandling, jag är på vattengymnastik i gång i veckan. Jag har provat det mesta redan. Jag har trappat ned min medicin från 8-6 och denna gång sa jag stopp då hon ville gå ned från 6-4 /dag Jag har ätit arcoxia för enskilda inflammationer fått kortison injicerat i muskler, gått på akupunktur och har en TNS apparat hemma som visserligen fungerar till en liten del. Jag har nu smått påbörjat en sysselsättning på en ungdomsgård kvällstid a 3,5 timme två dagar i veckan. Och värken har blivit en del värre och en del oftare och dessutom kommer jag ut på regelrätta promenader 4ggr/ dag med mina två hundar.

Zadeira
12/17/15, 12:58 PM
#3

#2 Tack för att du förklarade situationen ytterligare. Då förstår jag att det ligger i ett annat ljus eftersom du redan har provat och testat en hel del för din värk! Då är det ju en annan situation än den jag skrev om eftersom du faktiskt redan har provat det jag tipsade om!

Då tycker jag att du har all rätt att fortsätta med dina smärtstillande utan att kallas missbrukare eller liknande. Då tar du ju din medicin för att du verkligen behöver den och för att inget annat har funkat att lindra din smärta! Hur går det för dig med att hitta en ny läkare? Har du möjlighet att hitta någon som kanske har mer kunskap om just kronisk värk och smärta?

[Lummer]
12/17/15, 1:22 PM
#4

Hej. Tror att socialstyrelsen kör någon jul drive. Har flera vänner som har och har länge varit insatta på sk beroende framkallande mediciner och deras dosering är noga utprovad och fungerar. Nu börjar det knotas och gnällas och ska dras ner och ändras. Hur fan tror dom man mår då? Ang kbt. Säkert bra om man får en bra terapeut. Den jag fick tittade på mig och lyssnade lit 2 bèsök. 3 e brsöket sa den att jag kan inte hjälpa dig……..Då gick jag hem

KIA75
12/21/15, 10:30 PM
#5

Ja dett var ju tråkigt att höra att du blivit bemött på det sättet av en psykolog/kurator😔 Själv går jag på prima i vallentuna De är mycket bra och min PTSD bleknar mer å mer å jag känner att jag börjar få kontroll över mitt tänkande å agerande. Jag förhåller mig till min smärta efter det jag tagit till mig å det som fungerar på mig. Blev tipsad om MSM och ska börja med det. Tydligen ett ämne som är bra mot det mesta,se nedan👇 Brist på MSM kan leda till kraftfulla symptom på följande sjukdomsbilder: Osteoartrit (förslitningsreumatism). Olika belastnings- och förslitningsskador, tex repetitiva. Höftproblem. Reumatism. Reumatisk värk. Heberdens knölar går ner vid smörjning med MSM i salva. Kronisk ryggvärk. Kronisk huvudvärk samt vissa former av migrän. PMS - Premenstruella besvär. Muskelvärk. Träningsvärk, benhinneinflammation. Morgonstelhet i händer och leder. Fibromyalgi samt annan inflammation och värk. Tendinit - ledinflammationer, t ex tennisarmbåge. Bursit - slemsäcksinflammation i leder. Karpaltunnelsyndrom. Inflammation i handleden. TMD. Temporomandibulär dysfunktion - käkmuskelvärk. Muskelkramper och spasmer. Halsbränna. För mycket magsyra och sura uppstötningar. Lupus - SLE (Systemic Lupus Erythematosus) och andra autoimmuna sjukdomar. Gikt. Överskott på urinsyra som ansamlas i lederna, oftast först i stortån. Sjögrens syndrom. MSM motverkar trötthet, muntorrhet och torra ögon. Blåskatarr. Infektion i urinblåsan. Sklerodermi, hudsjukdom, huden hårdnar, drar ihop sig och blir stel. MSM mjukar upp huden. Chrohns och ulcerös colit. Avföringen kan stabiliseras från lös till mer fast med MSM. Parasiter. MSM hindrar parasiter från att fästa i mage och tarmar. Astma. MSM är väldigt effektivt på astma. Vuxendiabetes. Stabiliserar kroppens glukosnivåer. Cellerna tar upp glukos bättre. Acne. MSM avgiftar. Acnen går ner och huden läker. Ögon - starr, grå starr och grön starr (glaukom). Mjukar upp ögat. Tas som ögondroppar. Depressioner. MSM ger kroppen nödvändig metyl som används vid produktion av serotonin. Ögoninfektioner och torra ögon motverkas av MSM. Tas som ögondroppar. Pälsdjursallergi. Kroppens känslighet för allergenerna minskas. Pollen och olika miljöorsakade allergier (damm, mögel mm). Födoämnesallergier. Kroppens känslighet för allergenerna minskar. Magbesvär. Vare sig du har en trög eller lös mage så kan MSM hjälpa dig få en normal avföring. Psoriasis. Hjälper kroppen med avgiftning. Många typer av psoriasis blir bättre. Huden läker. Ärrvävnad i huden mjukas upp och jämnas ut. Appliceras på huden genom salva, samt drickes. Tandvärk. MSM verkar smärtdämpande och antiinflammatoriskt. Tandköttsinflammationer, tandfickor och blödande tandkött. Borsta tänderna med MSM-pulver. Tandblekning. Borsta tänderna med MSM-pulver. Snarkning. Tas som spray i näsan samt svalget vid sänggående. Fotsvamp. Sprickor mellan tårna. Spraya MSM. Insektsstick. Blanda med lite vatten och gnid in i huden. Dämpar kliandet. Idrottsskador. Sträckningar och stukningar. Används även förebyggande. Alzheimers. MSM stimulerar produktionen av dopamin och serotonin. Candida. Svampangrepp på slemhinnor och andra delar av kroppen. MSM höjer kroppens PH. Håravfall. MSM stimulerar produktionen av de proteiner som behövs för att håret ska kunna växa. Autoimmuna sjukdomar. MSM verkar stabiliserande på immunförsvaret. Kroniskt trötthetssyndrom. De flesta blir piggare av MSM. Klimakteriebesvär. Övergångsproblem, vallningar minskar. Diabetes. MSM behövs för insulinproduktionen och kolhydratmetabolismen. Cirkulationsproblem. MSM främjar blodcirkulationen. Hudbesvär. Självsprickor och eksem läker. Nagelproblem. Spröda och spruckna naglar mår bra av tillskott med MSM. Sen tänkte jag ta kontakt med Sophia hemmet och deras snärtmottagning å husläkare så får vi se vad de kan göra/hjälpa mig. Tack för att ni finns här,det känns mycket bra att kunna bolla med er som vet hur allt känns💜 God jul och gott nytt år till er alla 🎅🏻

KIA75
12/21/15, 10:36 PM
#6

En sista grej ang MSM är att man börjar i mycket liten skala och sen ökar till dess att man börjar känna resultat och då håller sig till den dosen. Jag tänkte börja med ett halvt kryddmått i ett stort glas vatten å sen successivt öka Vem vet det kanske hjälper😊 Dessutom vill de att man använder sig av C vitamin till som hjälper till att ta upp MSM fortare och bättre. Rekommenderad dos tror jag var 1200-2000gram/ dag. Går inte att överdosera C vitamin då man kissar ut överskottet .

Annons:
Zadeira
12/22/15, 8:51 AM
#7

#6 Jag har provat MSM och det smakar så j*vla vidrigt att jag efter halva burken gav upp för jag höll på att kräkas varje gång! Då hade jag ännu inte känt någon förbättring på mitt mående.

KIA75
12/22/15, 12:55 PM
#8

Jag kände likadant då jag prövade men tydligen så ska man köra på och öka dosen till dess att det är i balans i kroppen. Jag dricker min med saft/eller juice(C-vitamin) och sköljer ned med annat för att få bort smaken för jag vet den smakar bajs. Tror på om det fungerar gör jag bär jag känner det;-) Är det någon som provat alternativa behandlingar eller någon som kanske kan dela med sig av hur ni gör vid värk ångest etc?

Upp till toppen
Annons: